(Weet niet of het hier goed staat… sorry anders).
Het is gelukkig nog even, maar het houdt me bezig.
2 april wordt Keira dan 1. Super leuk natuurlijk en iets om naar uit te kijken. Maar… (en nu komt het).
Onze bedoeling was het “klein” te houden. Nu is mijn familie alleen al 8 man en die van mijn man 5 man. Dan onze goede vrienden erbij en je komt op nog 9 man en 3 kinderen erbij.
Nu wonen wij maar klein, we hebben een appartementje op 3 hoog, maar bovenstaand zou nog lukken omdat we weten dat mijn broertje en zijn vriendin moeten werken op zondag (1 april willen we het vieren) en dat de oma van mijn man hier niet kan komen. Dus was het te doen.
Nu was ik bij een vriendin van mij (haar zoon is nog geen maand ouder) en zij vertelde dat we binnenkort de uitnodiging voor zijn verjaardag zouden krijgen.
Heel lief, heel leuk. Maar niet op gerekend. Dus vind ik (en mijn man ook) dat we hen ook moeten uitnodigen, maar dan komen er nog wat mensen bij, want ik ga vrienden niet ongelijk stellen.
Nu zijn er opties, maar misschien heeft iemand hier de “gouden tip”.
Het in 2x vieren (vind ik een slecht plan, twee keer drukte, twee keer slecht slapen, twee keer taart)
Alles hier proppen (lastig met drie kindjes die ook moeten slapen en twee wat oudere kinderen, daarbij moeten veel mensen continu staan, anders past het niet).
Het bij mijn schoonouders vieren (en hier komt dan de meut die ik ben om de hoek kijken, want qua ruimte is het geweldig, maar mijn schoonouders hebben bijv. een lelijke kinderstoel (eej, het staat immers op de foto als ze taart krijgt) en het is toch niet Keira haar huis).
Nu mijn vraag, iemand nog een idee/tip of suggestie of wat dan ook?
Waarom voel je je verplicht om mensen uit te nodigen die je er in eerste instantie niet bij wilde hebben? Dat kan ik niet helemaal volgen.
Het 's ochtends met je familie vieren en dan 's middags met vrienden/kennissen? Kaartjes versturen met de tijd waarop je het viert en dan kan je kindje tussen de middag gewoon slapen en heb je alles toch op één dag.
misschien een deel smorgens en smiddags een deel of smiddags en savonds
Ik zou het osplitsen in 2 sessies: 1 van 10 tot 11.30/12.00 uur en 1 van 15.30 tot 5. Dan heb je nog 3,5 uur zonder bezoek waarin ze lekker kan slapen en wakker worden. Of anders toch bij je schoonouders en de lelijke kinderstoel met slingers versieren.l
Twee keer is bijna onmogelijk, omdat Keira momenteel van 10.00 tot 11.30 slaapt en dan van 14.30/15.00 tot 16.00/16.30 slaapt… Dus dan slaapt ze bijna continu.
En ik wilde ze in eerste instantie gewoon allemaal uitnodigen, maar bij tellen beseften we dat het niet ging passen. Het zijn geen vage kennissen ofzo.
Hier hetzelfde probleem en wij vieren de verjaardagen eigennloijk toch ieder jaar 2x, op zaterdag en op zondag. We splitsen het op zetten op de uitnodiging dat mensen mogen mee-eten indien op tijd verteld. Dan krijgen we de visite verdeeld zo tussen 1 en 4 en is het wel te doen. Onze familie bestaat (zonder ons ) uit 8 man en een baby, goede vrienden 8 man en 2 kleuters. De 2x taart neem ik voor lief en als iemand niet heeft aangegeven mee te eten, gooi ik ze er om 5 uur gewoon uit, dan gaat de patatpan of de soeppan aan.
Als ik wat sommige tips betreft kort door de bocht ga,dan bedoel ik het niet rot hoor, gewoon even een andere zienswijze ofwel de druk van de stress afhalen.
-Die lelijke kinderstoel??? Ik volg je gevoel niet,maar dat is simpel. Ofwel versieren, ofwel zelf een stoel regelen/meenemen. Mij zou het niet opvallen. Uiteindelijk gaat je kind je er later ook vast niet op afrekenen. Het gaat toch om je gevoel? Niet het mooie plaatje?
-De hoeveelheid mensen. Doorgaans heeft een kind van 1 het echt niet door. Sterker nog,door die overprikkeling gaan zowel jullie als zij er geen lol aan beleven. Echte vrienden snappen dat. Dat anderen of andere kinderen wel een hok vol visite trekken,dat is hun pakkie an. Jullie gaan over jullie kind. Als ze toch willen komen, vinden ze het vast ook leuk om op een andere dag even een bakkie te komen doen. Je kind beseft niet dat ze jarig is,laat staan wie er wel of niet is gekomen. Die andere volwassenen die komen alleen voor jullie of vanuit het gevoel dat het semi verplicht is iets te laten horen. Echte goede vrienden weten dat je klein woont en het gewoon niet kan. Een kind heeft op een dag,waarin ze al spanning voelt vanuit papa en mama genoeg aan bekende vertrouwde gezichten.
-Het voor-wat hoort-wat principe. Als het goede vrienden zijn,zou ik het bespreekbaar maken. Joh, ontzettend leuk dat we mogen komen,maar wij vieren het wel klein. Vinden ze het een punt,dan hebben ze er niet veel van begrepen. Ik denk dat als 80% eerlijk zou zijn over hoe ZIJ die dag graag zouden willen, die 1e verjaardagen allemaal stukken rustiger zouden zijn. 30% van de visite is “omdat het moet”. Het kind denkt daar vast anders over.
-Doe je het toch,omdat je het zelf fijn vind,dan kan je kijken of er een openbare speeltuin, een clubhuis of goedkope zalen-verhuur is (bijv. een stay okay). Daar huur je een ruimte met tafels en stoelen erbij, neem zelf chips, taart,drinken en plastiek bekers mee en regel een klein ploegje wat je helpt met opruimen achteraf. Iedereen past er in, de kleine kids kunnen lekker rond rennen. Op tafel is een soort lopend buffet,waardoor jullie zelf ook kunnen blijven zitten. Er is vaak vast een ruimte voor een camping-bed en anders slaapt je kind in een wagenbak tussendoor.
Door alle drukte en spanning zal je zien dat slapen op zo’n dag (ook zonder visite) gewoon anders loopt. Wij hebben al 2x zoiets meegemaakt voor een kinderfeestje of kraamfeest. Schijnt echt niet duur te zijn en qua ruimte en doorloop IDEAAL! Vaak als het droog is,dan kunnen de kids ook lekker naar buiten…
Bedenk heel goed wat je wilt en maak het bespreekbaar. Uiteindelijk is het iets tussen jullie en je kind. Ze zal het jullie later echt niet kwalijk nemen.
Hier was de 1e verjaardag alleen tussen ons en Jo. Die avond kwamen enkel de oma’s en opa even langs,later wel een feestje,maar echt klein.
Toen Eli 1 werd,werd Jo 3,dus dat was iets groter,maar in de tuin,dat scheelde. Wij vieren het liever 2x. Niet iedereen kan zomaar 2x in 1 week komen,dus maakt iedereen een keuze naar welke dag ze komen en dan tegelijk voor beide kids. Anderen komen wel bewust 2x. Verschil is wel dat we ipv in 1 x 30 man, in 2 dagen (met 1 week er tussen) 15 man per keer hebben (die niet tegelijk komen). Heerlijk!
Afgelopen jaar waren we op vakantie, daarna 1 dag beide verjaardagen gevierd. Een aantal vroegen wanneer het was,maar heb ze gewoon gemeld,dat omdat we nu aan 1 dag vastzaten en de kids al teveel drukte gehad hebben (jarig in het buitenland e.d. extra verjaardag) we de helft van de mensen bewust niet gevraagd hebben (vrienden e.d.). Willen ze toch aandacht besteden,dan prikken we later wel een dag voor een bakkie (zonder poespas en druk op de jongens). Het gaat om de gedachten toch?
Hoop dat je hier tips gaat vinden. Ik zou eventueel toch uitkijken naar een andere locatie als je toch iedereen tevreden wilt houden. Heel veel succes,maar vergeet niet, plezier!!!
Ik ga het allemaal even laten bezinken en denk goed na.
@Mandy_d, niks kort door de bocht, gewoon lekker eerlijk en duidelijk. Kan wel wat met je tips… Alleen een zaal huren is gewoon financieel niet mogelijk.
Ga maar eens met manlief overleggen… En buiten is geen optie waarschijnlijk, wonen midden in de stad en wil Keira gewoon op bed leggen.
En wat die kinderstoel ben ik gewoon een enorme meut (geef ik eerlijk toe), maar dat ding van mijn schoonouders is zeer functioneel, maar zo foeilelijk en ja, ik ben iemand die daar op kan letten. Maar kan altijd haar stoel vanuit hier meenemen…
@Tigru wrote:
Ik ga het allemaal even laten bezinken en denk goed na.
@Mandy_d, niks kort door de bocht, gewoon lekker eerlijk en duidelijk. Kan wel wat met je tips… Alleen een zaal huren is gewoon financieel niet mogelijk.
Ga maar eens met manlief overleggen… En buiten is geen optie waarschijnlijk, wonen midden in de stad en wil Keira gewoon op bed leggen.
En wat die kinderstoel ben ik gewoon een enorme meut (geef ik eerlijk toe), maar dat ding van mijn schoonouders is zeer functioneel, maar zo foeilelijk en ja, ik ben iemand die daar op kan letten. Maar kan altijd haar stoel vanuit hier meenemen…
Die zaal huren klinkt ook duurder dan het moet zijn hoor!
Ik heb meen ik gehoord dat familie van ons echt maar 25 euro (kan er 2 tientjes naast zitten) hebben betaald voor een paar uurtjes het gebouwtje wat bij een openbare speeltuin zit af te huren. Hebben ze 2x gedaan.
Ik meende 25 euro gehoord te hebben,omdat het maar voor 2 of 3 uur was,maar gezien het slaapje van het kind kan dat ook genoeg zijn natuurlijk…
Dan slaapt ze in de ochtend thuis, daarna even showen en vieren en dan weer terug naar bed thuis.
Meer centra’s en buurthuizen verhuren voor weinig geld een ruimte.
Aangezien je het huis van schoonfamilie ook achter de hand hebt,zou ik daar toch eerder iets mee doen. Misschien toch vieren over de gehele dag of middag (bijv. van 13.30 tot 18.30) en slaapt het kind,dan slaapt het kind. Dan wacht de visite maar even tot ze weer wakker is…
Wij hadden het echt heel klein gehouden. Ik was bang dat m’n apie overprikkeld zou worden, maar mss is jouw dochtertje daar beter tegen bestand… Op kdv was hij verbaasd over de aandacht die hij kreeg en dat hij opeens kusjes van kindjes kreeg die hem wilden feliciteren!
Wij hebben alleen opa’s, oma’s, 3 tantes en 2 ooms uitgenodigd en dat was druk zat voor de kleine. Voor z’n 2e verjaardag wel groot feest met onze vrienden erbij en hij had pijlsnel door dat visite cadeautjes betekende! :inlove:
Wij hebben het alleen met familie gevierd. (en wij hebben een grote familie)
En eerlijk is eerlijk, ik ga ook niet langs op de verjaardagen van de kinderen van vrienden. Ook niet van de beste vrienden. Dan moet ik namelijk heel veel verjaardagen aflopen.
Visite was vanaf 14.00u welkom. Om ongeveer 14.30u zat Ilse aan haar taartje. Om ongeveer 16.00u heb ik Ilse naar bed gebracht. Ze trok het niet meer. De visite bleef gewoon gezellig zitten. En toen Ilse om 17.30u weer wakker was, waren er nog steeds veel familieleden. En hebben we gezellig met zijn allen soep en broodjes gegeten. Op zich hielde Ilse zich prima. Maar 's avonds toen iedereen weg was, had ik een overprikkeld en ontroostbaar meisje. En ik was blij dat het achter de rug was. :mrgreen:
Hier kan ik mij ook al druk om maken Tigru. We zitten nu op 41 man en dan hebben we familie en 4 bevriende stellen en de buren.
Wij doen het overigens gewoon bij mijn moeder die heeft aanzienlijk een groter huis en een extreem grote achtertuin.
En slaapt hij, dan slaapt hij en anders maar niet
Zit ook steeds meer te neigen naar mijn schoonouders. Daar staat een bedje, die hebben 4x zoveel ruimte als wij en een tuin.
Campingbedje voor de kleine kindjes kan mee er zijn 4 slaapkamers…
En dan wat tips van Mandy_d erbij en dan komt het wel goed. Maar denk dat ik het wel afscherm… Qua tijd bedoel ik. En da mee-eten vond ik ook een goeie!
R&L zijn 6-7 maart jarig, wij vieren het 4 maart (op een zondag) en Heb gewoon tijd van 12.30 tot 16.00 u gedaan. Thuis. (Wij wonen in een flat)
Ik houd in dit geval ook geen rekening met de visite mbt. slaapjes. En heb maar beperkt mensen die echt iets hebben met ons, maar zeker met onze kinderen uitgenodigd.
(Mijn moeder, SM, Mijn zus, neefje, nichtjes, goede vriend, mijn vader - die niet komt-, en een gezin van R, zijn kant).
Echt heel klein, maar voor ons (en de kinderen) voldoende.
hier geef ik meestal 3 verschillende tijden. zodat iedereen een beetje verspreid komen. in totaal komt er 30 man vaak incl. de kids (meestal 8) dan zit de woonkamer helemaal vol als die allemaal tegelijk komen. dus door mensen verschillende tijden te komen verloopt het hier altijd super. zo doen we het al 5 jaar en gaat altijd goed.
Bij 10 man zit het hier eigenlijk al goed vol…
Het is bijna zo goed als zeker, op naar mijn schoonouders! Scheelt wel nog een hoop gedoe, wij hebben geen vaatwasser en dan is het weer uren in die keuken. Ook is ons huis niet vies (niet vervelend, maar mijn schoonouders hebben iemand die komt helpen) en de kleintjes kunnen gewoon spelen.
haha verjaardagen, hmmmm zo’n 20 kids over de vloer en een mega druk puinhoop huis. i love it!!
Het is maar 2 uurtjes gezellig druk en de kids genieten er altijd van hier.
familie hebben wij ip niet echt die komen. Zuslief woont te ver weg, schoonouders komen als het niet zo druk is haha. Alleen schoonzus en haar 2 kiddies en mijn ouders komen als familie. Rest allemaal vrienden met gemiddeld 2 kids in de leeftijd van mijn eigen kids.
Nog iets anders dan wat hier al genoemd is.
Waarschijnlijk is het slaapjesritme van je kindje op zijn eerste verjaardag alweer helemaal anders dan het nu bij 9 maanden is.
Waarom niet 2 keer doen? Eerste deel de ochtend en andere deel de middag?
ik snap je dillemma.
wat ik eigenlijk altijd doe met verjaardagen… ik nodig niemand uit… iedereen weet wanneer we jarig zijn en dat we het vieren en wie komt die komt…
1e jaar was natuurlijk wel spannend omdat je niet weet wie er komen.
maar ik zou niet extra uitnodigingen gaan maken.
mocht je dat wel willen, waarom niet in gedeeltes miss smorgens vrienden, smiddags familie