ik heb echt no clue in hoe ik dit moet aanpakken
hoe lang duren die partijtjes??
moet ik vragen of iedereen de kindjes bij mij thuis brengt? ik ben waarsc. alleen, ik probeer mijn man wle te vragen of hij wil meehelpen… in ieder geval met kindjes meenemen.
maar dus…
hoe lang duurt zo’n partijtje
moet ik de kinderen thuisbrengen of kan ik ook zeggen dat de ouders ze moeten komen halen?
en ik wil eigenlijk gewoon leuke huis thuin en keuken spelletjes gaan doen. Ik heb ook een park bij mij achter, dus als het lekker weer is zou ik lekker naar buiten kunnen met ze om te spelen en te voetballen bijv.
ik vind het niet nodig om altijd maar de deur uit te gaan, nu gaat me dat ook niet lukken in mijn eentje…
maar ik zou graag even een partyhandleiding willen, hahahaha
Ik heb net het eerste feestje achter de rug.
Onze dochter mocht 3 kindjes uitnodigen.
Wij (mijn man was thuis om me te ondersteunen) hebben de kindjes laten brengen door de ouders om 14 uur.
We hebben het hier thuis gevierd met spelletjes en afgesloten met frietjes eten.
Daarna is mijn man met mijn dochter één voor één de meisjes thuis gaan brengen.
We hadden het idee ze rond half 6 thuis te hebben maar dat liep wat uit en de laatste was om18:15 weer thuis
vorig jaar toen onze oudste 5 werd zijn eerste kinderfeestje.
Hij mocht net zoveel kindjes als hij oud werd uitnodigen. Dus met hem erbij was het 6 kindjes.
Wij hebben het op woensdagmiddag gedaan. Direct vanuit school mee.
Mijn moeder was toen thuis met onze jongste 2 :thumbup: en ik ben met die kids naar huis gelopen. Ging super goed, spul liep heel lief handje in handje :inlove:
In de ochtend had ik al pannekoeken gebakken, die hebben we eerst als feestlunch gegeten, dat ging er wel in :mrgreen: Schoonmaken moet je natijd toch wel
Daarna pakjes uitpakken.
Ik had fotootjes van de kindjes die kwamen uitgeprint en in een bakje gestopt en ombeurten mochten de kindjes een briefje trekken en het kindje dat op de foto stond mocht dan zijn/haar pakje geven. Kinderen die geven vinden het vaak net zo leuk en spannend als de krijger en willen het allemaal tegelijk of het liefst allemaal als eerste en op deze manier was het ook voor hun een spelletje.
Na uitpakken, bewonderen en bedanken zijn we spelletjes gaan doen.
Blikgooien (met dank een mee etende familie en buren :lol: ) in de tuin, teken de ogen op de dino (hadden wij dan, maar je kan ook een poes of ander beest doen… kleurplaat opslaan, in paint even de ogen weggummen en dan afdrukken… vervolgens de kindjes geblindoekt de ogen er proberen op te laten tekenen), toen wou er eentje zijn dino ook inkleuren en de rest toen natuurlijk ook… dus bak vilstiften en kleurpotloden op tafel en ze hebben een hele tijd heerlijk zitten kleuren aan tafel!
Eh wat hadden we nog meer, oh ja het succesnummer hier (maar ja super mooi weer) was waterballonnen gooien. In eerste instantie de ballonnen in een emmer zien te krijgen, maar dat wel al snel de papa van de jarige (die inmiddels ook thuis was) zien te raken :mrgreen:
Eh hebben nog meer dingen gedaan, maar zal even rijtje spelletjes proberen neer te zetten (niet allemaal bij ons thuis gedaan).
- koekhappen (of eventueel met spekjes… die kan je makkelijk aan een knijper vastmaken)
- voorwerpen memory (paar dingen op tafel leggen, 1 kindje even omdraaien, 1 voorwerp weg… nou ja je snapt het wel)
- variant daarop: tumtum spel… 1 kindje naar de gang, andere kindjes kiezen samen 1 tumtummetje, kindje uit de gang mag dan tumtummetjes aan gaan wijzen… zolang hij de gekozen tumtum niet aanwijst mag hij ze hebben. Alle kindjes komen aan de beurt… en uiteindelijk hebben ze natuurlijk allemaal evenveel tumtummetjes gehad
- voelspelletje, verschillende voorwerpen in een doos met een handdoek erover en dan dus hand onder de doek en proberen te voelen wat het is… sommige kindjes vinden dit trouwens best eng, ook al weet jij dat er bijv. een afwasborstel inzit… sommige kinderen zien er al slangen en spinnen inzitten…
- spijkerpoepen (al is dat nog best lastig voor 5 jarigen)
Wij hadden meerdere dingen op papier staan als eventueel te doen… liever teveel spelletjes dan teveel tijd! Maar laat ook ruimte voor spontaniteit. Hier was dus het kleuren helemaal niet bedacht, maar ze vonden het heerlijk… na wat spelletjes even lekker aan tafel zitten, ze wilden ook graag schommelen en lekker van de glijbaan… prima toch?
Had de duplo en de treinbaan ook in de kamer gezet, hebben ze op het eind ook nog eventjes meegespeeld.
Denk dat met wat spelletjes en lekker voetballen wat je zelf als zei je al een heel eind bent hoor.
Maar hoe lang… wij zijn niet van die uuuuuren lang feestjes voor kleuters nog. Ze zijn dus om 12.15 uur mee uit school naar huis gegaan en even denken eh 15 uur werden de kindjes weer opgehaald door hun ouders.
Is hier ook vrij normaal om zelf te brengen/halen. Had het ook zo op de uitnodiging staan.
Tuurlijk je kan nog veeeeel meer bedenken en doen… maar je merkte toen ook wel dat het zo mooi was. eten, pakjes, wat actiefs, wat rustigs, een drink/eetmomentje, nog wat spelletjes… ik vond de tijd zo om.
Zet zoveel mogelijk vantevoren klaar, dat je het zo kan pakken, een doos voor troep/afval… het echte opruimen komt wel als de kids weg zijn en een extra stel handen is op zich wel handig, maar als je geen hele rare dingen gaat niet noodzakelijk.
Veel plezier!
eh sorry beetje lang verhaal geworden :oops:
Hier ook net een eerste feestje achter de rug.
Ik heb ook woensdagmiddag de kids meegenomen uit school, ze waren met Daniël erbij met zn 5en.
Eerst hebben we de cadeautjes gedaan, die moesten verstopt worden en dan moesten de kindjes warm en koud zeggen.
Daarna pannenkoeken en poffertjes gegeten.
Het was gelukkig goed weer dus toen we hebben het volgende gedaan:
- Spekhappen (ontbijtkoek wilde niemand haha)
- Eierpoepen en om in de trant van pasen met een theelepel en paaseitjes
- Cakejes versieren en uiteraard opeten
- Ballonnentrappen, iedereen krijgt een ballon aan een touwtje om zn enkel en dan proberen die van de ander kapot te trappen (enorm succes!!!)
- Twister
- Sjoelen
- Snoepvissen, teiltje met water en dan een snoepje erin en die moeten ze dan met hun mond eruit vissen
- Met een rietje smarties van het ene in het andere bakje proberen te doen
En tussendoor hebben ze telkens zelf even gespeeld.
Maar 1 tip ik weet niet of dat altijd zo is maar bij mij hielden ze de meeste spelletjes hooguit!! 5 minuten vol… dus bedenk er in ieder geval genoeg, je kan ze altijd nog weglaten.
Ik heb op de uitnodiging gezet ze worden tussen 4 en 5 thuisgebracht, want ik vond het dus ook zo moeilijk een tijd te zeggen…
Bij mij was er een vriendin (moeder van een kindje) bij dus die nam haar eigen kind mee dus ik hoefde er maar 3 thuis te brengen dus dat ging.
Succes!!
Zal in ons topic mijn tractaties nog wel even showen!
Ha, veel voorbereidingspret vast! Ik vond de eerste keer heel spannend, maar nu doe ik niets liever, feestjes zijn zo leuk :mrgreen:
Veel ideeen staan er al, maar nog een paar tips;
Ik deel het feestje altijd in delen; energie kwijtraken, rustmoment, energie kwijtraken, rustmoment etc.
We gaan altijd direct uit school en eten dan eerst wat de jarige wil (vaak pannenkoeken en die gaan dan in de oven en zijn dan nog lekker warm als we terugkomen met de kinderen). Daarna worden de kadootjes uitgepakt en meestal doen we daarna een speurtocht.
Onderweg vinden ze iets van snoepjes/drinken. Wij graven aan het eind meestal een schat op in de speeltuin. Daar wordt dan meestal nog lekker gespeeld en als ze dat zat zijn gaan we naar huis. Knutselen doet het ook altijd goed, of cakejes versieren. En dan nog wat spelletjes en je middag is om!
Ik heb zelf nog niet de eer gehad dat lasse is uitgenodigd (zit er geloof ik wel aan te komen) en zijn eigen verjaardag duurt nog even maar wat ik bij ons op school zie is dat vaak de moeder van de jarige een groepje kindjes verzameld en volgens mij dan meeneemt.
Ik weet niet hoever je van school woont?
Wij wonen zelf op loopafstand dus dan zou ik ook zelf de kindjes meenemen tenzij je het na de lunch wil doen natuurlijk. En dan door ouders op laten halen net als met een speelafspraakje.
Succes en plezier ermee.
hahaha, wat een leuke ideeen… leuk met die smarties!!
nou, pest is, ik woon absoluut niet op loopafstand… zeker niet met zoveel kleintjes… haha, voordat ik dan thuis ben, is de dag om
is 8 min. fietsen, met de auto ben je er wel zo… echtgen. wilde ook wel vrij nemen om te helpen… dus we kunnen dan met 2 auto’s halen en brengen… dat vind ik dan ook geen punt… als de thuisadressen dan maar kloppen he… haha…
Ik vind er erg leuke ideetjes tussen zitten en schrijf ze allemaal op. Mijn moeder heeft vroeger ook alleen maar spelletjes gedaan, dus die zal ik ook nog even raadplegen.
Idd, wel goede tip om alles wel klaar te zetten… laat ze gewoon 2 aan twee wedstrijdjes doen… met blikgooien, smarties en koekhappen… leuk!!
hahaha, ga nog even verder met mijn draaiboek…
denk dat ik het hier lekker op vrijdag doe… en dan idd tot een uurtje of 3… en dan breng ik de kindjes ook wel weer thuis…
Ja, dacht idd ook nog ridder kleurplaten inkleuren of zo… robin hood kijken… wil er een ridder thema aan gaan geven…
senks
Hier ook net een eerste verjaardag achter de rug
Heb de kinderen (4) hier laten brengen om 14.00 uur (woensdags)
begonnen met cake versieren, toen was het ijs gebroken want niet alle kindjes kende elkaar.
Daarna sjoelen en spijkerpoepen.
toen even laten binnen spelen, ongeveer 30 minuten
toen spekhappen en snoep happen in bak water
daarna lekker laten buiten spelen samen en om 16.45 pannekoeken laten eten met een ijsje toe.
Daarna 2 om 2 naar huis gebracht.
Mijn vriend was ook aanwezig wat ik wel prettig vond tijdens het bakken en rijden.
Maar een goede voorbereiding is het halve werk!!
Omdat de kids zo lekker aan het spelen waren hebben we 1 spel niet gedaan. Was ook niet erg, belangrijkste is dat ze lol hebben vind ik
Wat ik gedaan had was een kaartje maken met daarop welke spellen we gingen doen, als een soort afstempelkaart. Deze kregen ze mee naar huis zodat hun ouders ook konden zien wat ze gedaan hebben.
hee, dat is ook een leuk idee.
Kwam ook wel ergens tegen om een soort diploma te maken…
haha, kan wel een soort ridderspel diploma maken… en medailles bij de hema halen, haha
leuk…
Kes heeft 2 weken geleden zijn eerste feestje gehad.
Ik had 's ochtends al samen met Kes pannenkoeken gebakken en ze warm gehouden in de oven. Om 12:00 werden de kinderen gebracht (hij mocht er 5 uitnodigen omdat hij 5 werd).
Eerst een cadeautjesspel gedaan. Het piratenzwaard werd doorgegeven en wanneer de muziek stopte mocht degene die het zwaard vast had zijn/haar cadeau geven.
Daarna eerst houten schatkistjes geverfd omdat ze droog mee naar huis moesten om 15:00 uur.
Na het opruimen zijn we pannenkoeken gaan versieren en opeten. Toen hebben ze even gespeeld en daarna hebben we schatkaarten gekleurd en zijn ze geschminkt.
Ook hebben we piratenkettingen geregen (dropveter met nibbitchips), lekker met het piratentafelkleed op de grond (we hadden al veel activiteiten aan tafel).
Ik had nog Kapitein koekhappen achter de hand maar daar zijn we niet eens meer aan toegekomen!
Bij alle activiteiten waren piratenmuntjes te verdienen. Als ze er aan het eind minimaal 25 hadden kon de schatkist gezocht worden. Toen deze gevonden was was hij helemaal gevuld met de snoepjes en kleine cadeautjes die ze na afloop mee naar huis mochten nemen in hun geverfde piratenkistje (ipv een meeneemzakje dus). Iedereen mocht van alle verschillende dingen 1 ding uit de grote schatkist zoeken en zijn/haar eigen schatkistje vullen. De verdiende muntjes mochten ook mee naar huis. Daarna was het 15:00 uur en werden ze weer opgehaald.
@Snoesje wrote:
haha, kan wel een soort ridderspel diploma maken… en medailles bij de hema halen, haha
leuk…
of nog goedkoper … bij de Action :thumbup:
Daar heb ik laatst vast een zakje gekocht met een feestje in mijn achterhoofd :lol:
ja, ik wil misschien morgen even gaan…
even een hoop stiften in huis halen… haha, en karton…
denk niet dat ik met hele drukke jongetjes ga knutselen… hoop op lekker weer, dan kunnen we nog een leuk spel in het park doen of zo…
maar ga zeker naar de action… is er een in de buurt gekomen… ik hou van de action, hahaha…
De Action - ineens hebben we die in ons leven en alle rangen en standen lopen er de deur plat geloof ik :mrgreen:
wahahaha, ja, wij gingen er voor het eerst kadootjes voor een stuiver kopen (max 3 euro) voor t werk (sinterklaasfeest voor 200 kids)…
haha, we waren voor ruim 200 kadootjes 117 euro kwijt… we liepen daar met 3 volle karren met reut (grote dingen voor amper 1.50) en ik riep toen heel hard “ik hooouuu van de action” waarom een wildvreemde mevrouw naast me riep “ik ook”! hahaha
Ben je er al een beetje uit wat je gaat doen?
Ik zie ook wel eens dat de ouders hun kind naar het feestje moet en brengen en halen. Als je niet op loopafstand woont is dat misschien wel het handigste? Of je doet alleen halen of alleen brengen.
WIj hadden vorige maand het eerste feestje thuis en we hebben de kindern om 12 uur mee uit school genomen (10 min. lopen) en om 4 uur door de ouders op laten halen. 4 uur totaal was goed te doen en het was een geslaagd feestje. We hebben geknutseld en spelletjes gedaan.
zo… het wordt een zgn. ridderfeestje
ik heb een riddertent… julian een ridderpak… kanonskogelschieten (blikgooien) kloslopen, krantenproppen gooien in wasmanden (en dat allemaal tegen elkaar) pannekoeken eten, evt. gewoon lekker in de tuin spelen, voetballen in het park…whatever…
dan maak ik nog even een ridderdiploma, dat ze alle spelletjes goed hebben gedaan… dan teken ik dat af.
verder voor binnen nog wat verfdingetjes en schilderijtjes dat ze kunnen maken…
denk dat ze zich wel zullen vermaken! haha
dank voor de tips
WAAAAAUW wat gaaf!!!
Wat een stoere uitnodiging van Ridder Julius .
Th heeft dit jaar zijn 2e feestje,
maar wil tot nu toe alleen zijn vriendinnetje uitnodigen…
Opzich prima maar wat ga je dan doen? Alleen met zn tweetjes thuis dan is het net een speelafspraakje en niet heel bijzonder/anders… Nou ja, hij begint wel steeds meer in de klas te komen dus wieweet wil hij tegen juni nog wel een paar kindjes uitnodigen… 8) :roll:
En anders gaan we wel naar de speeltuin.
Mij leek dit jaar een Indianen feestje leuk (en dan volgend jaar een ridder en dat jaar daarna pannenkoeken… ). Ach we zien wel, moeilijk hoor!
Dank je
hahaha wat schattig een feestje met zijn tweetjes
nou, dan ga je gewoon lekker ergens naar toe…ook gezellig een op een… haha…
maar wat vreet het een tijd, geld en energie zeg… al die voorbereidingen mennnn… amahoela… daar heb ik me wel op verkeken denk ik, hahaha