Een week naar Turkije met baby van 9 mnd!

Mijn schoonouders zijn zoveel jaar getrouwd en nemen in juni heel het gezin een week mee naar een All Inclusive Resort in Turkije. Super lief en leuk!

Ons meisje is nu 4 maand en tegen die tijd 9 maanden oud. Waar moet ik voor haar allemaal rekening mee houden? Wat neem ik mee? Waar moet ik op letten? Hoe doe ik het qua eten (ze krijgt nu nog alleen flesvoeding, maar tegen die tijd natuurlijk niet meer), hoe gaat het in het vliegtuig?

Het wordt onze eerste vakantie met de kleine erbij en ik vind het best spannend. Het zal vast goed komen, maar ik wil graag goed voorbereid op pad dus alle tips en adviezen zijn heel erg welkom!

Ik denk dat het een beetje ligt aan de hoeveelheid sterren van het resort, en of je haar potjes of rapley wilt geven.

Ik ben zelf een keer in een 5 sterren all inclusive geweest, daar zou ik ook mn kleintje prima laten mee eten (rapley dus). Maar als je potjes wilt geven kan ik je niet helpen, ik heb geen idee of en hoe ze dat daar verkopen.

Desnoods het consultatiebureau eens vragen?

Gewoon wat verzorgingsproducten, goede zonnebrandcréme etc.

Genoeg luiers/flesvoeding. En ik zou zeggen bijvoeding rapley, niets makkelijker dan dat. Dan kan ze gewoon een stukje groente/fruit met jullie aan tafel mee eten. Rond 9 maanden eten kindjes nog niet zo gek veel bijvoeding ala rapley.

Ik zou ook gaan voor rapley, lekker makkelijk!

Stukje fruit en daarnaast misschien wat pap.

Tot een jaar is voeding nog bijvoeding.

Wij zijn naar Turkije geweest toen onze dochter 10 maanden was. Ook naar een all inclusive oord.

Ze had toen nog een koemelkallergie, dus daar moesten we wel wat rekening mee houden. Maar dat lukte best eigenlijk. Ze at hier en daar wat mee van het buffet (groente, fruit, rijst etc) en we hadden melkpoeder voor haar meegenomen.

Bij ons hotel was een supermarkt in de buurt en daar kon je gewoon pampers kopen en potjes voeding, maar ook crackers die ze mocht en dat soort dingen.

Onze ervaring met al onze vakanties met haar tot nu toe is dat als je je gewoon flexibel opstelt en open staat voor andere en nieuwe dingen het allemaal goed komt.

Nog even toevoegen: Wij hadden een flessenwarmer mee om bronwater op te kunnen warmen voor de flessen. Er kon evt ook een potje mee verwarmd worden.

Het is een 5 sterren resort.

Daar mee laten eten lijkt me wel eng in het kader van hygiene/voedselvergiftiging?!?! (ben zelf een keer heeeeeeeel ziek geweest van het eten in Turkije dus mijn beeld is misschien ietswat gekleurd)

Iemand een idee of je in Turkije ook pampers kunt kopen of neem je die allemaal mee vanuit Nederland? En Olvarit?

Euhh normaal doe ik niet zo moeilijk als ik op reis ga hoor, maar het voelt met zo’n kleintje erbij toch anders :oops:

Ik wil ook een soort noodpakketje samenstellen met medicatie, maar tot nu toe kom ik niet verder dan ORS en paracetamol zetpillen. Of zou dat genoeg zijn?

Vaak worden mensen ziek doordat ze opeens heel anders eten, andere kruiden/meer olie etc.

Maar met wat boontjes/doperwten of wat dan ook voor groente ongekruid kan je kindje heus wel eten, en fruit kan ook altijd natuurlijk.

Ligt eraan waar je zit. Als je in een erg afgelegen resort zit zal het lastiger zijn om even langs de supermarkt te gaan. Al hebben ze dan vast wel een busje.

Maar waar wij zaten verkochten ze gewoon merk pampers hoor. Olvarit heet daar wel anders, maar het is wel te koop. Ingredienten stonden er ook in het engels op (of duits).

En ga er maar vanuit dat je ziek gaat worden. Is standaard in dat soort landen :silenced: Griekenland, Turkije, Egypte, ik ben er allemaal ziek geweest. In Sri Lanka en Maleisie dan weer niet :wink: Dochter heeft ook diarree gekregen in Turkije en in Maleisie weer niet.

Medicijnen: ORS zakjes, zetpillen, neusspray…verder bepanthen en de normale dingetjes. Ook in Turkije heb je artsen en ziekenhuizen.

Ziek wordt je in dat soort landen van het kraanwater.

Dus geen water uit de kraan drinken, geen ijsblokjes van kraanwater, geen gesneden fruit / sla dat met kraanwater is gewassen etc.

Als het een goed resort is, doen ze dat ook niet.

Manlief is een keer ziek geworden, toen waren we de ijsblokjes vergeten. Uit het glas gekieperd en daarna weer beter.

Dus bijv fruit zelf schillen en water uit flessen drinken, is meestal voldoende. Gekookt eten kun je gewoon laten mee-eten, let er zelf op dat het eten warm genoeg is, dus niet half koud staat te worden want dat is idd slecht voor de bacterieën. Nou ja, goed voor de bacterieën en slecht voor ons :smiley:

Je gaat maar een week, dus ik zou zelf wat potjes en melkpoeder meenemen, dat mag voor een baby ook mee in het vliegtuig.

Veel plezier alvast!

Ik zou flesvoeding meenemen. (Als je Kruidvat hebt, kan je bijv. een groot verpakking mee nemen in je bagage, en in je handtas kleine zakjes waar 3 zakjes van 200ml inzit voor 1 euro.).

Luiers voor eventueel de eerste dag. (En even op internet lezen of er een winkel zit).

Rapley laten mee eten of gewoon potjes daar halen (als er een winkel zit.)

In medicijnen pakket

Zetpillen, ORS, Neusspray, Billenzalf eventueel iets tegen muggen etc.

Eigenlijk mag flesvoeding niet in het ruim. Daar kan het bevriezen en dat kan invloed hebben op de kwaliteit ervan.

@Kittycat wrote:

Eigenlijk mag flesvoeding niet in het ruim. Daar kan het bevriezen en dat kan invloed hebben op de kwaliteit ervan.

Geen ideeee 8) Ben nog nooit met het vliegtuig geweest. :smiley:

Aangezien mijn man van TR afkomst is en hier geen familie heeft, vliegen wij al jaren met kids naar Turkije. Onze oudste was 9 weken toen we de eerste keer gingen…

Mijn ervaring is dat in principe alles verkrijgbaar is in Turkije, maar in potjes groente zit minder variatie. Nu gaan jullie een week, dus da´s nog te overzien. Ik heb ook wel potjes van thuis meegenomen. Voeding nam ik ook altijd mee, pampers zeker niet, want die hebben ze daar ook (heten daar Prima, maar zien er hetzelfde uit als pampers) en ze zijn daar goedkoper!

Ikzelf nam altijd een thermosflesje mee (mag niet meer mee als handbagage, maar kan in het ruim) van een halve liter, waarin ik dan tijdens de vakantie heet flessenwater deed. Als het tijd was voor een voeding, vulde ik een kleine helft van de fles met het hete water en vulde rest aan met koud flessen water. Et voila, klaar is de fles, overal en altijd! Want magnetrons kennen ze zeker niet overal. Maar mocht je het te omslachtig vinden, ze zijn overal bereid de fles voor je op te warmen. (Alleen is ie dan nog wel eens te heet, of ze kiepen het water eruit en doen er ander warm water in, waarvan ik niet zeker wist of het flessenwater was…’

Verder heb ik een opblaasbaar aankleedkussen, vond dat altijd erg handig toen ze kleiner waren!

Ook neem ik altijd eigen beddengoed mee, heb in de jaren wel gezien dat er in Turkije op kinderbedjes nogal bespaard wordt :wink: , maar wij verblijven dan ook nooit Allin, dus wie weet is het daar beter geregeld!

Een parasolletje voor aan de buggy of wagen vind ik ook onmisbaar en wasknijpers zijn ook altijd handig om bv een handdoek aan de kap van de buggy vast te maken om op die manier schaduw te creeeren.

Tja en verder is een zonnehoedje of petje natuurlijk geen overbodige luxe. Zonnebrandcreme is al genoemd…

Oja, wij hebben een tijdje gebruik gemaakt van zo´n sack´n´seat (soort zak ofwel tas waarmee je een zitje creert voor je kindje op een gweone stoel), want kinderstoelen kennen ze in Turkije niet overal (is in de loop vd jaren wel beter geworden), maar dat zal in een allin resort ongetwijfeld beter geregeld zijn.

Als je iets achter de hand hebt, zou ik niet de ´goede´ buggy of wagen mee nemen, want er wordt niet supervoorzichtig mee gedaan op de luchthaven, en de stoepen en straten in Turkije zijn niet allemaal even goed begaanbaar. De buggy zou er onder kunnen leiden (wij hebben al een keer een dubbele buggy op straat moeten repareren, en gelukkig hield ie het de hele verdere vakantie vol, maar daarna was het echt over met de buggypret).

Ik zal ongetwijfeld nog wel iets vergeten zijn, maar mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen± laat maar weten!

Ik las nog ff terug: ik ben overigens nog nooit ziek geweest van het eten en of drinken in Turkije. Ik kom er nu zo´n 12 jaar, en ook de eerste vakanties niet. Ik drink wel met ijsblokjes, heb ook wel eens kraanwater gedronken, ben nog nooit in een allin resort geweest, dus ga er ook niet vanuit dat al het eten wat ik op heb met flessenwater is bereid, dan wel gewassen…

Ik denk dat het ook een beetje met je gestel te maken heeft. Of een kwestie is van geluk of pech hebben. Voor de kindjes ben ik altijd wel erg voorzichtig geweest omtrent voeding en flessenwater. Mijn schoonfamilie ziet dat met lede ogen aan, maar da´s dan jammer. Alleen onze oudste is een keer ziek geweest op vakantie toen ze 1 jaar was. 2 keer gespuugd, beetje diarree. Onze middelste heeft een hartafwijking, en vind het bij hem altijd extra opletten (hoe goed de ziekenhuizen daar ook zijn, want dat zijn ze, ik zou hem daar toch niet graag opgenomen zien worden), maar nog nooit ziek geweest daar. Onze jongste is een kwakkelkindje, doet hier met elke griep mee, veel last van de oren etc, maar ook nog nooit ziek geweest op vakantie…

Collega van mijn man was geweest met vrouw en tweeling van een maand of 7 en die kinderen zijn echt heel ziek geworden van het eten daar. Hebben ook een week in het ziekenhuis gelegen met uitdrogingsverschijnselen.

Wij zijn met onze zoon van toen 9 maanden oud, niet naar Turkije, maar naar Egypte geweest.

Ik had voor hem een koffer mee vol met potjes, luiers en noem het maar op. Daarnaast kreeg hij nog borstvoeding.

Evengoed hebben we een week in een afschuwelijk zkh moeten vertoeven omdat hij zo vreselijk ziek is geworden.

Misschien door het zwembadwater? De warmte? Vieze magnetron waar de potjes in opgewarmd werden? Stukjes droog brood dat hij 's morgens bij het ontbijt mee at?

Geen idee.

Hoe dan ook zou ik, al zou het om een 10 sterren resort gaan, mijn baby niet van een buffet laten eten waar iedereen met zijn vingers aanzit. En echt zoveel mogelijk zelf van huis meenemen. Fruit en groente in potjes e.d.

Ook de p.ampers bleken in Egypte anders te zijn dan in NL, heel plastic-achtig.

Met nummer 2 zijn we overigens ook naar Egypte geweest toen hij zo jong was en dat is prima verlopen.

@Roos wrote:

das toch geen ramp? die pampers hebben ze in oeganda ook, idd anders dan hier, maar ja, dat krijg je als je ver weg gaat :wink:

met eten, hmmm, ik zou voor een week misschien toch kiezen om potjes mee te nemen. Omdat voor een week potjes te overzien is, en het je een hoop ellende kan besparen. Ã?ls je kindje ziek wordt in die week, is meteen ook je hele vakantie 'weggegooid', dus voor zo'n korte periode zou ik het risico denk ik niet nemen.

Wij zijn toen mijn dochter 11 maanden was 1 week naar Mexico gegaan naar een behoorlijk luxe resort em hebben voor 1 week potjes avondeten meegenomen, pak kv en een pak luiers. Brood at ze met ons mee en fruit schilden we voor haar of ze kreeg een banaan. De kv maakten we klaar met water uit de fles, verder kreeg ze appelsap en diksap met fleswater.

Wij zijn met Jesse 2x geweest, 1x was hij ruim 3 maanden ( dus nog geen voeding :wink: ) en 1x toen hij ruim 1 jaar was en eigenlijk al volledig mee-at en geen melk meer kreeg.

Luiers: wij hebben toen de 1e keer wat meegenomen en daar gekocht, maar toen hadden we er 2 in de luiers ( merk prima = pampers en we hebben ook nog turks merk voor ELise gehaald, ging prima!) V

oeding is bij ons gewoon in het ruim meegegaan, wel 2x is onze bagage gecontrolleerd ( waar de voeding inzat, zat security check sticker op ) denk door de aluminium verpakking van de voeding?

Idd half liter termoskannetje meenemen, wij hadden er 1 van de hema. Handig om warm water/al gemaakte voeding in mee te vervoeren. Wij hadden een flessenwarmer op de kamer gezet, meegenomen van huis. Konden we altijd voeding maken wanneer we wilden.

Potjes hebben wij niet gedaan, Elise is wel eens toen ze klein was naar noorwegen geweest en toen hadden we wat potjes mee en daar gekocht. Maar Jesse hebben we gewoon mee laten eten, gewoon brood en iets van pasta of vleesbeleg en goed kijken wat er 's avonds tussen lag. Toetjes waren erg favouriet :smiley:

Wij hadden toen Jesse zo klein was een draagdoek mee, was handig voor de buitendingetjes, konden we toch kijken en Jesse sliep wel. Afgelopen keer was Jesse helaas ouder en werkte dit niet.

eehh… verder weet ik het even niet :think:

Voor ons waren er in ieder geval geen opstakels, sterker nog: we willen in mei weer en dan dus met 3 kids :wink:

das toch geen ramp? die pampers hebben ze in oeganda ook, idd anders dan hier, maar ja, dat krijg je als je ver weg gaat

Dat plastic-achtige was wel een ramp toen de blaren op zijn billetjes stonden door de diarree :(
Wij hadden overigens een pak luiers mee, maar ook door de diaree waren we daar erg gauw doorheen.