Een tweede!

Hoi meiden! (of lezen er ook mannen mee??)

Ik ben nu 8 weken zwanger en als deze baby komt is mijn dochter 1,5.

Erg leuk twee van die kleintjes zo dicht op elkaar.

Ben benieuwd naar de (leuke en minder leuke) ervaringen van andere mamsen met twee kleintjes die niet veel met elkaar schelen!

Groetjes, Moekje :smiley:

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Misschien wel leuk om met de decembermamaā€™s mee te praten :mrgreen:



Ik heb wel twee kids maar die schelen 9 jaar :wink:

Hoi TaMa

Ik hoor op de valreep (1-1) bij de januari 2008 mamaā€™s en heb me daar aangemeld :wink:

Maare dank voor de uitnodiging hoor!!!

Moekje

Ja dat had ik eigenlijk ook moeten weten. Ik ben de 29ste uitgerekend, sorry meis :mrgreen:

Hoi Moekie!



Gefeliciteerd met je zw.schap. Ik ben ook benieuwd naar verhalen van mamaā€™s met 2 kids redelijk dicht op elkaar. Ik ben nu bijna 12 weken zwanger van de tweede, mijn dochter is ongeveer 20 maanden als de tweede komt. Lijkt me erg leuk, maar ook vermoeiend!

:: gefeliciteerd :: met je zwangerschap, geniet er lekker van

Zo vraag ik me wel eens af waarom een stel beslist om 2 kinderen zo vlak op elkaar te laten komenā€¦niet beschuldigend bedoeld.



Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je het wilt als je al wat ouder bent. En ik zou er het liefst niet 4 jaar tussen hebbenā€¦maar ik vind het behoorlijk pittig en intensief zoā€™n kleintje. Ik wil er ook echt voor haar zijn en niet half. Ik keek er voor de geboorte ook anders tegenaan, zo van dat doe ik wel ff! :? Dat is dus behoorlijk tegengevallen ondanks een heel makkelijk kindje. Mijn vraag is dus, waar haal je de energie vandaan om weer zin hebben zwanger te zijn als de eerste nog geen jaar oud is?



Nogmaals, niet beschuldigend bedoeld, eerder met respect en nieuwsgierigheid!



groetjes Nienke

Hoi Moekje,



Nog gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik kan nog niets zeggen over het hebben van twee kinderen zo dicht op elkaar, maar ik verwacht de tweede over drie weken en dan is onze eerste ook anderhalf. Kan je dus wel iets zeggen over hoe zwaar deze zwangerschap me valt, en uiteraard issie wel wat zwaarder dan de eerste omdat ik ons eerste meiske ook alle tijd en aandacht wil blijven geven (zoals Nienke zegt), maar juist omdat de eerste nog zo klein is, is optillen nog goed te doen, gaan haar (en mijn!) middagslaapjes nog super en is ze waarschijnlijk nog veel minder vervelend dan als ze straks wat ouder is :smiley:

Verder (ook een beetje als antwoord op Nienkeā€™s vraag) denk ik dat elk leeftijdsverschil zijn minpunten heeft en richten wij ons juist op de pluspunten: met een klein leeftijdsverschil gaan ze zoveel meer aan elkaar hebben en makkelijker samen kunnen spelen. Daarbij is de oudste minder lang enig kind geweest en gaat ze het denk ik ook minder moeilijk vinden om straks haar tijd te moeten delen. Want hoe je het ook wendt of keert, als je meer dan ƃĀ©ĆƒĀ©n kind wilt, ga je toch ooit minder tijd voor de eerste hebben.



Dussssssss, veel plezier straks, ook als je kleintje - zoals de onze - te pas en te onpas je buik wil ontbloten om er kusjes op te geven :mrgreen:

Ieder zijn ding zou ik zeggenā€¦als je naar mijn banners kijkt kies voor de tegenovergestelde richting :mrgreen:

En als we nog een nr.3 mogen krijgen dan wƃĀ©ĆƒĀ©r over 4 jaar!OkƃĀ© 3,5 :wink:



Ik heb hier voor gekozen omdat ik mezelf ken!

Ik wil op en top genieten van mijn baby en ik wordt niet een leuke/aardige mama/mens als ik het niet kan handelenā€¦nu nog geen stressmoment gehadā€¦

Renzo op school,celiza alle tijdā€¦

Ik kan hem uitleggen als ik even mijn handen vol heb,hij moet wachten e.dā€¦daar kan ik goed mee omgaanā€¦

Gek hƃĀ© terwijl ik op mijn werk mijn handen niet omdraai om met een collega een groep van 12 van 0-4 jaar in toom te houden en te vermaken :lol:



Maar op jou verhaalā€¦de vraagā€¦

Mijn zus heeft er 20 maanden tussen,die meiden zijn erg leuk met elkaar mijn zus zegt altijd dat ze de eerste 1,5 jaar van die meiden samen zich wel vaak weg heeft moeten cijferen maar dat ze er nu heel veel plezier aan heeft!

Mijn 2 zoons schelen 17 maanden (nog geen 1,5 jaar dus) en dit hebben we volledig bewust gedaanā€¦



Wij vinden het leuk dat ze zo weinig spelen zodat ze straks leuk met elkaar kunnen spelenā€¦De eerste 6 maanden was echt helā€¦Het was echt verschrikkelijk zwaar en ik heb het echt heel zwaar gehadā€¦



Nu Micah zichzelf een beetje kan vermaken en ik merk dat ze met elkaar beginnen te spelen vind ik het alleen maar leukā€¦



Even een noot voor Nienke: jij zegt dat je er helemaal voor je dochter wilt zijn en niet halfā€¦Maar wat denk je dat je 2e kindje ooit voor aandacht zal krijgen danā€¦

Je eerste kindje heeft altijd (hoe lang dan ook) exclussieve aandacht en dat zal een 2e-3e nooit krijgenā€¦of dat nu 1,5 jaar is of 4 jaarā€¦Op een gegeven moment moeten ze delenā€¦En op hun 4e zijn ze nog niet volwassen om zichzelf maar te vermaken hoor, willen ook veel aandacht en liefde van mama :wink:

En daarbij komt dat ze heel erg moet gaan wennen. Want als ze zooo lang alleen de aandacht krijgt en er komt opeens een mormel bij :inlove: is dat weer een ander probleem dat zich voor kan doen (heb ik gezien bij mijn broer bijv.)



Dus ik snap je vraag, maar ik heb een wedervraagā€¦



Vind jij het sowieso eerlijk voor je eventuele 2e als je langer wacht???

Onze dochters schelen 14 maanden en het is een feit dat het druk is, daar moet je je op in stellen. (tenminste dat heb ik gedaan :wink: ) het is ook niet in alle opzichten praktisch, ik heb bijvoorbeeld veel dingen dubbel nodigā€¦Ook kan het soms een hele onderneming zijn om dingen te gaan doen.

Ook hadden ze in net begin ieder een ander ritme vwb slapen, dan kwamen we nauwelijks ergens. Nu doet Jasmijn 2 slaapjes en 1 slaapje daarvan doet ze samen met Isabel, dan hebben we ook momenten dat we weg kunnen.

Daarbij het ik de laaste 20 weken van mijn zwangerschap BI gehad, en ik kan je vertellen, dat was echt een ramp omdat Isabel toen nog zo klein was en dus ook nog niet kon lopen.



Maar goed, ik heb twee prachtige gezonde meiden en daar genieten we heel erg van!

Als ik zie hoe ze op elkaar reageren dan smelten we gewoon, zooo leuk!

Voor Isabel is het de gewoonste zaak van de wereld dat Jasmijn er is, ze hoort er gewoon bij en moet overal mee naartoe.

Daarbij zijn er voor beide kinderen momenten van exclusieve aandacht, dat moet je een beetje organiseren.



Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om als de oudste 4 jaar is pas weer te besluiten voor een broertje of zusje te gaan, omdat het juist zo lekker is als ze ook allebei weer wat zelfstandiger zijn straks, ik zou dan het gevoel krijgen weer opnieuw te moeten beginnen.



Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe en veel plezier straks met je kleine!



Groetjes Alex

Hoi Moekje, van harte met je zwangerschap hoor. Ik heb tussen alle drie steeds 18 maanden zitten en om direct Nienke haar nieuwsgierigheid te bevredigen; ja dat is vanwege mijn leeftijd :wink:



Over het algemeen is het genieten, zeker nu Ruben en Minke steeds meer met elkaar gaan spelen (en ruzie maken maar daar heb je broertjes en zusjes voor :wink: ). Tuurlijk is het soms zwaar en niet leuk maar de goede momenten overheersen. Het zijn even tropenjaren maar ik zie er nu de voordelen al van. Ik zeg altijd maar: het is zo druk als je jezelf maakt.

Mijn meiden schelen 13 maanden, en idd het is nu echt heel druk. Ik vond het in het begin erg meevallen, maar dat kwam omdat Senna een hele rustige tevreden baby was.

Bij mij was het geen bewuste keuze om ze zo dicht opelkaar te krijgen, maar goed het was nou eenmaal zo.



Het moeilijkste vind ik momenteel, dat je zo weinig met ze kunt. Je moet ze beide nog zo erg in de gaten houden als je ergens naar toe gaat. Ik ga als ik alleen ben niet snel met ze weg, omdat je dan echt ogen tekort komt.



Verder is het ook enorm leuk hoor! Ik geniet ervan als ik ze samen zie spelen wat nu ook steeds beter gaat. Straks hebben ze enorm veel aan elkaar!



Grtz Cindyā€¦

Hoi allemaal,

Wat gezellig zoveel reacties op mijn ā€œoproepjeā€.

Leuk om jullie ervaringen te lezen.

De keuze voor ons om snel aan nummer twee te beginnen is vooral omdat het me zo leuk lijkt als die twee samen opgroeien. Voor nummer ƃĀ©ĆƒĀ©n zal het nu niet heel veel inpact hebben, das een mooie bijkomstigheid denk ik . Mijn leeftijd (33) is op zich niet de reden. Verder hebben we aan nummer 1 een hele makkelijke baby. Zij sliep na 4 dagen door en dat doet ze nog. Ik kom dus volledig aan mā€™n rust toe. Mijn vorige zwangerschap verliep zonder problemen en ook dat maakte voor mij de keuze makkelijk. De bevalling was flink heftig maar heb ik een plekje kunnen geven en ga met volledig vertrouwen die van over 7 maanden tegemoed. Verder moet ik er bij zeggen dat ik nu al in 1 maand zwanger wasā€¦ Had ik natuurlijk ook niet op gerekend.

Al met al; ik heb er zin an!! :smiley:

Groet, Moekje en tot schrijfs!!

Lucas en Pepijn schelen 12,5 maanden en ik ben er erg blij mee :slight_smile: Vind het echt een ideaal leeftijdsverschil. Lucas en Pepijn zijn elkaar grote vriendjes en ik vond het niet zwaar, maar daar hoor je heel vaak ook andere verhalen over.

Ik heb juist meer genoten van de zwangerschap van Pepijn omdat ik ook lekker 's middags kon rusten als Lucas op bed lag. En natuurlijk het slaap waak ritme kun je lekker snel op elkaar afstellen zodat je gewoon echt tijd voor jezelf hebt.



Ik wil je niet ontmoedigen maar over dat doorslapen wil ik nog even wat zeggen, dat kan in een keer veranderen hoor, Lucas en Pepijn sliepen tot hun 1 als roosjes maar daarna veranderde dat en nu zijn we gemiddeld 2 nachten in de week aan het ā€œwerkā€ omdat ze dromen enzā€¦

Tja, als deze beeb op tijd komt, zit er bij ons straks net geen 14 maanden tussen Rick en zijn broertje of zusje. Wij wilden in eerste instantie voor een 2e gaan als Rick ongeveer een jaar, 1,5 zou zijn (kort op elkaar lijkt mij prettiger dan wat langer uit elkaar, door alle redenen al genoemd). Maar door omstandigheden hebben we besloten eerder voor een 2e te gaan en tja, 't was weer gelijk raak. :inlove:



Ik ben ook erg benieuwd hoe het straks allemaal gaat lopen.

Interessant topic dit.

Ik heb een dochtertje van ruim 3 maanden, en bij mij kriebelt het alweer. Ik wil graag een groot gezin (al is vriendlief het daar nog niet zo mee eens :roll: ), en ik scheel zelf 8 jaar met mijn broertje en dat heb ik nooit leuk gevonden, dus ik wil graag dat het leeftijdsverschil tussen mijn kinderen niet zo groot is. Daar komt nog bij dat het bijna 3 jaar heeft geduurd voor we in verwachting waren van Emma, en dat is ook nog via IUI gegaan. Met de achterliggende gedachte dat het nu weer zo lang zou kunnen duren, wil ik eigenlijk meteen wel weer beginnen.



En dan aan de andere kantā€¦ Emma heeft een spreidbroek en het liefst wil ik dat ze daar eerst van af is voor er een tweede komt. En hoe lang dat gaat duren weten we dus nog niet precies. Bovendien ben ik erg bang dat het allemaal ontzettend tegenvalt 2 van die kleine kinderen op elkaar. Ik ben dan jaren gastouder geweest, en had regelmatig meerdere kids onder de 2 op 1 dag en dat is me nooit zwaar gevallen, maar die gingen 's avonds lekker naar huis, en met je eigen kinderen ben je toch 24 uur per dag bezig.



En dan heeft de gyn ook nog geadviseerd 6 a 9 maanden te wachten zodat alles goed de tijd heeft om te helen (heb keizersnede gehad). Moeilijke beslissing die ik natuurlijk ook niet in mijn eentje kan maken. Mijn vriend ziet het nog niet helemaal zitten, die is nog moe van de gebroken nachten in het begin :lol: En ikā€¦ ik wil dat gevoel wel naast me neer leggen, maar dat is best moeilijk.



Dus ik blijf hier lekker meelezen voordat we wat beslissen.

Hoi Moekje (en de rest),



Ook ik ben erg snel zwanger geraakt van de 2e. Ben nu 9 weken en 1 dag zwanger en de twee zullen straks zoā€™n beetje 15 maanden schelen. Vind het dan ook erg leuk ervaringen van anderen te lezen hierover. Mijn leeftijd (35) speelde wel een rol. Ik wilde niet te lang wachten met de 2e maar zo snel als nu, dat was even schrikken. Vooral omdat ik lichamelijk nog niet helemaal hersteld ben van de bevalling. Ik zie dan ook wel op tegen de de laatste maanden van de zwangerschap. Wel heb ik juist erg veel zin in zoā€™n 2e kleintje!

Ben erg benieuwd hoe jullie het zwanger zijn ervaren in combinatie met de baby.



Groet,

Bambi

Mij begint het nu wel zwaar te vallen. Maar Rick is dan ook een topzware dreumes, woog 14 mei zoā€™n 13,5 kiloā€¦ :shock: :shock: Heb last van mā€™n bekken, dus soms denk ik wel eens, waar ben ik aan begonnen. Maar aan de andere kant, het lijkt me nog erger achter een lopende dreumes/peuter aan te moeten rennen met bekkenklachten en dikke buik, dus in die zinā€¦Ach, nog maar een paar weekjesā€¦ :mrgreen: :inlove:

leeftijd? neuhhh ik was 28 dat Aniek kwam, 29 dat Peter kwam.



Waarom zo snelā€¦ we hebben ruim 1 jaar moeten wachten en 2 kinderen moeten verliezen (miskramen) voor Aniek kwam en gezien ik een korte luteale fase heb en niet altijd een goede cyclus wilden we gewoon ervaren wat moeder natuur ons zou gunnenā€¦ ze gunde ons een zoon die 13 maand en 1 dag zou schelen met zijn zus enā€¦ ik vind het geweldig! :inlove:



Het was even tropentijd, Peter bleek lactose intolerant en had eczeem, buikpijn en groeipijn want hij ging even wat te hard (maat 80 met 4 maand) en dus huilde hij 14-18 uur per dagā€¦ We hebben het overleefd en na die 5 maanden werd hij het zonnetje in huis, mijn menneke, mijn lachebekkie.

Hij heeft volgens papa het naarste huiltje wat hij ooit heeft gehoord, maar ook de meest aanstekelijke lach en dat doet hij gelukkig veel vaker :inlove:



Even een dag:



8.00 uur, Aniek word wakker, ā€œMama uit?ā€ Ik loop haar kamer binnen, geef haar een knuf en vraag of ze lekker heeft geslapen, krijg een slobberzoen en dan de geijkte vraag ā€œPeter ook wakker?ā€

Samen gaan we naar Peter, Aniek doet de deur open en wekt haar broertje met een hard ā€œPeter klaar slapen nu, koooommmm, we gaan buiten pejenā€ ! :inlove:

Peter kijkt helemaal blij, zegt heel hard ā€œAniekje, jaaa, mama nade maken?ā€ Ik snel me naar de keuken en maak mijn 2 kids hun vaste slobbertje als ze wakker zijn.

Haal Peter uit bed, zet ze samen even op de bank in hun slaapzak en samen slobberen ze hun beker leeg. Meestal kijken ze even naar zappelinā€¦ dan komt de vraag "mama, sjaapkak uit? " Ik blijf erom lachen, sjaapkak, geweldig :inlove: Ik hijs ze eruit, verschoon ze, kleertjes aan en dan ontbijten. Ik hoef nooit te vragen wat Peter wil, Peter wil gewoon altijd wat zijn zus neemtā€¦ lekker makkelijk :lol:

Eenmaal ontbeten maken ze samen van mamaā€™s woonkamer cape canaveral.

Soms even een mep erop als de 1 niet doet wat de ander wil. Maar ik zeg altijd, zelf ruzie maken, is zelf goed maken en dan gaat de huilende terug en zegt ā€œNou jief doen!ā€ en dan spelen ze weer verder.

Gaat Aniek alleen met mij mee dan huilt Peter tranen met tuiten, gaat Peter alleen met mij of papa mee dan huilt Aniek tranen met tuiten.

Jut en Jul, een heerlijk stel. Jip en Janneke zeg maar, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar, maar ik geniet er echt van, helemaal totaalā€¦ en jaā€¦ soms plak ik ze achter het behang want ze halen dus ooook samen met dubbele sterkte kattenkwaad uit :lol:



De dubbele lasten vind ik niet zo erg, ja we hebben 2 kinderstoelen, maar daar kunnen ze tot 12 mee doen, dus ook een 3e met meer verschil krijgt er 1.

2 bedjes hebben we niet gehad, eerst 5 maanden in de wieg en toen ging Aniek naar een groot bed en Peter kreeg het ledikant.

We hadden er wel 1, maar die ging weg, gewoon niet nodig.

Duowagen, ja, maar een dubbele buggy die goed plat kan volstaat ook.



zou het weer gedaan hebben ware het niet dat er een verhuizing tussen kwamā€¦