een muis of een rat? wat is leuk voor een meisje van 8?

Hallo,



Milou wil al heel lang een huisdiertje. Omdat kinderen al snel een eigen diertje willen hebben en dan na 1 week er niet meer voor zorgen hebben zijn we haar wel aan het testen. Ze moet 1 week voor onze 2 katten zorgen. D.w.z. de katten op tijd brokjes geven en water. En kijken of de kattebak verschoond moet worden, dan gaan wij samen met haar de bak verschonen. Dit doen we om te kijken of ze verantwoordelijkheid kan dragen. Als ze laat zien dat ze dit kan mag ze een huisdiertje voor haarzelf kopen.

Nu wil ze graag of een muis of een ratje. Maar welk dier is nou leuk voor een kind? Een muis of een rat? en kunnen ze alleen in een kooi of moet je er gelijk twee kopen. Is de muis of rat kindvriendelijk, is het b.v. een beetje handtam te maken? Hoe zit het met de verzorging/ziektes enz.

Ik ben een leek op dat gebied. Ik heb al jaren katten en weet dus niets van knaagdieren.

Alvast bedankt!

Met je katten in huis zou ik zoiezo geen muis nemen, dat wordt kattenvoer.

En heel eerlijk gezegt denk ik dat je beter aan een cavia of konijntje kunt gaan denken, ik persoonlijk vindt dat leukere huisdieren voor een meisje van 8.



Succes met je keuze.

Hoi hoi,



Ik heb al jarenlang ratten. Ik weet dat muizen nóg sneller en kleiner zijn dan ratten en dus veel lastiger vast te houden zijn, hoe het met tam maken zelf zit weet ik niet.

Over ratten kan ik je érg veel informatie geven! Om te beginnen zou ik je aanraden om naar een rattery te zoeken (een fokker in ratten) en niet bij een dierenwinkel langsgaan. De ratjes in een rattery zitten er meestal verzorgder bij en zijn over het algemeen niet extreem doorgefokt zoals bij dierenwinkels. Ratjes zijn groepsdieren dus minimaal 2 is wel noodzakelijk, anders worden ze erg eenzaam. Zorg ervoor dat je een ruime kooi hebt, zonder loopwiel (staartjes ertussen enzo :?), voldoende huisjes en slaapplaatsen. Koop een stofvrije ondergrond (dus geen stro of hooi, maar houtsnippers bijv.) anders krijgen ze last van hun luchtwegen. Ratten houden van aandacht en worden ook vooral tam door veel met ze bezig te zijn, vast te houden, te aaien enz. (Bij een rattery worden ze vaak na een dag al goed in de hand gehouden en zijn dus mensen gewend!). Dit is even in het kort wat ik weet over ratjes… als je meer wilt weten of linkjes wilt van websites, PB me eventjes!! :smiley:

muisje! :inlove:

ratten zijn geweldig :inlove: -neem er wel minstens 2 als je ze wilt omdat het roedeldieren zijn-

tom heeft ze in zijn nek lopen, zit er mee op schoot, zet ze in zijn winkelwagen en rijdt er mee rond…ze zijn super tam, zindelijk :thumbup: en erg gehecht aan hun baasje :inlove:



muizen vind tom ook super, maar daar kan je niks mee volgens mij, behalve kijken…dus die komen er hier niet in.

een konijn vind ik persoonlijk helemaal niets, heb daar in het verleden niet zo’n leuke ervaring mee gehad. Daarnaast heeft een konijn een behoorlijke hok nodig en die ruimte hebben we niet. En een cavia vind ik helemaal niets, dat gepiep daar kan ik niet tegen :silenced: en gelukkig vindt Milou een cavia ook niet zo leuk. Ze vindt ze erg schuw.

De minimum maten voor een rattenkooi voor 2 ratjes zijn 80x40x40 cm :wink: Even als aanvullende informatie :wink:

Ratten zijn echt gewéldig… zo lief en zo aanhankelijk… Ik heb inmiddels alle knaagdieren gehad maar ratten zijn en blijven mijn lievelingetjes. Heerlijke beestjes! :inlove:

een week maar? jij bent schappelijk ik moest minimaal 2 maanden van mijn ouders :mrgreen:



ik denk dat als ik zou moeten kiezen tussen een muis en een rat zou ik voor een rat gaan

ze kunnen ff wat meer hebben en muisjes zijn erg vlug en glad als een aal ook ben je al gauw aan een glazen bak gebonden omdat ze echt overal doorheen kruipen



ik heb allebei gehad en had 2 muisjes waarvan 1 heel tam en ging ook overal met me naar toe en 1 die wilde gewoon niet tam worden

hij beet en ontsnapte steeds en plunderde mijn moeders voorraadkast :mrgreen:

hij kwam wel steeds terug de kooi in om water te drinken de slimmerd :lol:



heb later ook 3 ratten gehad maar die waren al wat ouder dus die heb ik niet zo heel lang gehad maar dat waren erg lieve dieren

Ik zou voor een ratje gaan :slight_smile:

Ik heb als vrijwilliger bij een knaagdieren opvancentrum gewerkt en vondt dit erg leuke beestjes.

Uiteraard zijn ook ratten net als muisjes, konijnen, cavia’s groepsdieren wat inhoud dat het altijd beter en gezelliger voor ze is om ze per 2 te kopen.



Je zou kunnen kijken of er misschien een knaagdieren opvangcentrum bij jullie in de buurt zit.

Daar zijn de dieren over het algemeen tammer omdat ze heel veel aandacht krijgen, ook kun de mensen aldaar je daar alles vertellen over de dieren.



Een ratje tam maken doe je door deze heel veel aandacht te geven, dus door heel veel op te pakken en de beestjes te lokken met b.v van lekkers op je hand de te leggen.

Pakken ze dit uit je hand dan gaat het goed :thumbup: Aai ze daarna even als ze het uit je hand pakken en zo bereid je het sneller uit.



Ondanks het beeld dat veel mensen hebben van ratten zijn het erg schone en liever diertjes.

Hok moet je wel minimaal 1 keer per week schoonmaken anders gaat deze stinken (moet je met elk “kooi” diertje doen) en ratten hebben we een grotere hok nodig dan een klein (glazen) bakkie.

Ze moeten wel kunnen klimmen en klauteren in hun hok.

Even voor het evenwicht ook een nadeel van ratten: ze worden helaas niet erg oud… :frowning:

Dan zou ik voor een hamster gaan, vind ik net wat leuker voor een kind.



Rat of muis BRRR komt er hier niet in!

@mamma_ wrote:

Dan zou ik voor een hamster gaan, vind ik net wat leuker voor een kind.



Rat of muis BRRR komt er hier niet in!


BRRR? Ik snap het niet he… Wat is er nou zo BRRR? (Geen aanval op jou hoor! Maar ik snap dat gewoon niet zo :P)

@mamma_ wrote:

Dan zou ik voor een hamster gaan, vind ik net wat leuker voor een kind.



Rat of muis BRRR komt er hier niet in!




Hamsters zijn nachtdieren,dus niet echt leuk voor ene kind lijkt mij :wink:

Ratten zijn ook nachtdieren! Maar je kunt ze overdag best wakker maken, op een gegeven moment draait hun ritme wel een beetje om :slight_smile:

@Suuzeke wrote:

@mamma_ wrote:
Dan zou ik voor een hamster gaan, vind ik net wat leuker voor een kind.



Rat of muis BRRR komt er hier niet in!


BRRR? Ik snap het niet he… Wat is er nou zo BRRR? (Geen aanval op jou hoor! Maar ik snap dat gewoon niet zo :P)




Ik ben gewoon bang voor die beestjes, kan toch? :eh:





:mrgreen:

@mamma_ wrote:

@Suuzeke wrote:
@mamma_ wrote:
Dan zou ik voor een hamster gaan, vind ik net wat leuker voor een kind.



Rat of muis BRRR komt er hier niet in!


BRRR? Ik snap het niet he… Wat is er nou zo BRRR? (Geen aanval op jou hoor! Maar ik snap dat gewoon niet zo :P)




Ik ben gewoon bang voor die beestjes, kan toch? :eh:


Ja, dat kan hoor! Maar toch niet om de staart he? :mrgreen:

ik zie dat er veel leuke reacties zijn op een ratje! Ik heb ooit in een woongroep gewerkt en daar had 1 bewoner ook een rat. Ik dacht dat ik er bang voor was maar moet eerlijk bekennen dan ik dat beestje erg lief en aanhankelijk vond.

Hoe oud wordt een rat gemiddeld? Wat eten ze?

Alvast bedankt voor de nuttige adviezen van de rattenliefhebbers :thumbup:

Ja, juist die staart!!



:lol:

@Suuzeke wrote:

Ratten zijn ook nachtdieren! Maar je kunt ze overdag best wakker maken, op een gegeven moment draait hun ritme wel een beetje om :slight_smile:




oh? dat wist ik dus niet. is dat niet zielig dan om ze uit de slaap te houden?