een muis of een rat? wat is leuk voor een meisje van 8?

:inlove:

Hahaha!



Ratten eten gewoon rattenvoer. Ik heb XtraVital ofzo? En geef ze 1x per dag wat lekkers bij als groente of fruit! En hang er na het verschonen altijd een knaagstaaf in. Er zijn wel een aantal dingen die ze niet mogen maar ik kan je een lijstje opsturen als je wilt?



Ze worden gemiddeld een jaar of 2!

Vrouwtjes krijgen vaak tumoren als ze ouder worden en zijn onrustiger/sneller dan mannetjes.

Mannetjes zijn over het algemeen wat rustiger maar plassen vaak wel wat meer. Mannetjes zijn dus makkelijk om vast te houden enz. is mijn ervaring!

:inlove: wat lief!

@Denise wrote:

@Suuzeke wrote:
Ratten zijn ook nachtdieren! Maar je kunt ze overdag best wakker maken, op een gegeven moment draait hun ritme wel een beetje om :slight_smile:




oh? dat wist ik dus niet. is dat niet zielig dan om ze uit de slaap te houden?


Sommige houden er niet van, maar die van mij vinden het niet erg hoor! Is ook wat ze gewend zijn denk ik.

stel dat Milou dus 2 ratten gaat kopen. Wat is dan het beste qua verhouding? Dus mannetje/vrouwtje, vrouwtje/vrouwtje of mannetje/mannetje?

Mannetje mannetje of vrouwtje vrouwtje… mannetjes kunnen wel gaan vechten als ze niet gewend zijn om bij elkaar te zitten!



Mannetje/vrouwtje dan heb je er in no time…15 :mrgreen:

Ook daarom zou ik naar een rattery gaan want dierenwinkels weten vaak niet zo goed het verschil en met hoeveel weken ze weg mogen enzo… :think:

hier 2 vrouwen,

ik wilde wat meer afstandelijkere ratten, ik hoef niet 4 uur een rat op mn schoot zoals een man kan doen…

en vrouwen zijn kleiner…dat vind ik ook fijn.



ow en ze zijn hier regelmatig overdag wakker :thumbup:

ze mogen er hier minstens 2x per dag uit …



8)

@Guusje wrote:

hier 2 vrouwen,

ik wilde wat meer afstandelijkere ratten, ik hoef niet 4 uur een rat op mn schoot zoals een man kan doen…

en vrouwen zijn kleiner…dat vind ik ook fijn.


Maar voor haar dochter is het misschien juist leuk als ze de hele dag op schoot willen zitten :mrgreen: En mannen zijn inderdaad enorm veel groter… alhoewel… mijn vrouwtjes zijn ook enorm VET gewoon :wink:

bedankt voor de info voor nu :-* Ik ga ff t.v. kijken :wink:

Ik heb jaren woestijnratjes gehad, ofwel gerbils. Deze ratjes zijn aardig tam te maken en je kan ze er aan laten wennen om los te laten lopen, maar het zijn wel knaagdieren, dus als je pech hebt, knagen ze overal aan (denk ook aan snoeren). Ze kunnen in de kleinste hoekjes gaan zitten waar je er niet bij kunt en daar kunnen ze ook gaan knagen… Er zijn ook grotere ratten, die minder snel zijn en die je makkelijker bij je kunt houden… Ik heb er erg veel plezier aan gehad, maar ik heb me ook wel geergerd aan het knagende geluid in de kooi! 's Nachts wilde ik ze niet op mijn slaapkamer, vanwege het knagen. Als je de ratten koopt bij een fokker heb je kans dat als je een mannetje en vrouwtje koopt, je de kleintjes weer terug mag geven of zelfs verkopen aan de fokker. Zo ging dat bij mij. Ik vond het super om nestjes te hebben en als ze groot genoeg waren, bracht ik ze gewoon weer naar de fokker!

Wij kiezen t.z.t. voor een cavia voor Lotte. Ik heb er 0,0 ervaring mee, maar er wordt hier gezegd dat dat hele kindvriendelijke beestjes zijn.



Groetjes,



Viratine

Ik heb zelf twee vrouwtjes gehad en gehaald bij een dierenwinkel: een week later had ik er 16 :shock: . Waren ze in een kooi gezet met mannetjes… Kon de kleintjes die ik niet kwijt kon, gelukkig terug brengen, maar vond het een erg slechte winkel… Dus zou zeker naar een speciale ‘rattenfokker’ gaan dan. (of wel een goede winkel :mrgreen: )



Een muisje heb ik ook gehad, en die was super tam. Kon hem zo pakken, en op mijn hand houden. Maar om ze los op de grond te laten is niet zo’n goed idee :wink:



Gerbil heb ik ook gehad, een mannetje, maar die was ook erg snel en lang niet zo tam als een rat…

hum :think: waarom is dit topic nou verplaatst naar basisschoolgroep 5/6? Ze zit in groep 4, een late leerling :wink:

8 jaar is gokken he waar het heen moet :wink:

Niet alles gelezen maar ratjes zijn echt ideaal voor kinderen van die leeftijd. Hier werd heel wat afgezeuld met de ratjes. Ze worden ook echt heel aanhankelijk.

Ratjes zijn echt ideaal en zo lief. Ook voor kids. Niks engs aan, en ze kunnen zo heerlijk bij je komen liggen!

ben op zoek naar rattery’s maar dat is best nog wel lastig :think: Heel veel nestje zijn al maanden gereserveerd :o Milou wil graag vrouwtjes. Ze houdt van speelse dieren :wink:

Rattery’s zijn echt lastig te vinden inderdaad… ik help je nog even zoeken goed? :-*

Ratten kunnen gaan stinken, maar als je een muisachtig beestje wilt voor een kind zou ik wel voor een rat gaan. Daar kun je meer mee dan met een muis of hamster.

@Suuzeke wrote:

Rattery’s zijn echt lastig te vinden inderdaad… ik help je nog even zoeken goed? :-*




dank je! Ik zie door de bomen de ratten niet meer :wink:

@Kaar wrote:

Ratten kunnen gaan stinken, maar als je een muisachtig beestje wilt voor een kind zou ik wel voor een rat gaan. Daar kun je meer mee dan met een muis of hamster.




als je de kooi regelmatig verschoond dat zullen die luchtjes ook wel minder zijn.