een lekker stamppot zuurkoolrecept?

Tja, dan word je gevraagd of je ipv je overheerlijke stamppot boerenkool eens stamppot zuurkool wilt maken?

Maar ik heb geen idee hoe het moet. Wij aten vroeger thuis nooit zuurkool dus heb het nog nooit gemaakt :oops: . Het zit in van die zakjes toch? En wat moet je er dan mee doen?

whahaha ik had nooit gedacht dat ik deze vraag nog eens zou stellen.

Dus kom maar op met die overheerlijke tips :mrgreen:

Hetzelfde als boerenkool maar dan met zuurkool. :mrgreen:

lekker met spekjes en worst

Ja, hetzelfde inderdaad…

Eerst aardappels in de pan, dan zuurkool erop (ik spoel de zuurkool eerst af in een zeef onder de kraan, anders vinden wij het te zuur).

Dan koken totdat de aardappels gaar zijn.

Stampen en klaar.

Uitgebakken spekjes erdoor en worst erbij.

Wij doen ook altijd nog ananas stukjes (warm) erdoorheen stampen.

:drool:

nodig

pond zuurkool

half pond zuurkoolspek (wij houden van veel spek dus wij doen altijd meer)

750 gr à 1kilo geschilde aardappelen

Boter/margarine

peper, zout, nootmuskaat, mosterd en suiker.

zuurkool in een pan met dikke bodem doen in een heel klein laagje water.

(Water gebruik je enkel eigenlijk om het niet aan te laten branden)

bij de zuurkool 1 Ã 2 el mosterd en suiker na smaak (suiker omdat ik het anders te zuur vindt worden)

Spek in dunne reepjes snijden en door de zuurkool en mee laten koken.

Aardappels koken, stampen tot puree op smaak maken met een klontje boter peper en zout.

ipv melk toe te voegen gebruik ik altijd het vocht van de zuurkool, hier zit heel erg veel smaak aan wat het nog lekkerder maakt.

daarna zuurkool en spek erdoorheen roeren, rookworts of een balletje gehakt erbij met een lekker justje en eet smakelijk!!

Thuis maak ik het dubbele van dit en kunnen we er met gemak 3 dagen van eten.

ik zet de zuurkool tegelijk met de aardappelen op, maar in een apart pannetje. Kook de zuurkool nl in appelsap. Geeft er net een extra twistje aan.

Ik doe er ook nog wel eens een beetje ananas sap bij, bij het kookvocht dus.

hmmm klinkt lekker allemaal. Nou ik kan boerenkool maken dus zal de zuurkool mij ook wel lukken met jullie tips, bedankt :drool:

Zuurkool iig niet op je aardappelen leggen, dan duurt het veel langer

voordat je aardappelen gaar zijn.

Mijn man maakt zuurkool met 2 speklapjes en 2 ons zuurkoolspek. Aardappelen

koken, zuurkool in een pannetje, klein beetje water erbij en het spek

erbij doen. Dit allemaal koken. Spek er daarna uitvissen en in kleine

blokjes snijden. Dan alles door elkaar stampen, evt. wat jus erbij en

uiteraard een rookworst :lol:

Ik maak weleens zuurkool-shoarma schotel, klinkt vies maar is echt heel

lekker :drool:

Eerst een pondje shoarma bakken in een koekenpan, daarna verdelen in

een ovenschaal. Een pakje zuurkool laten uitlekken en eroverheen

verdelen. Een laag aardappelpuree eroverheen en bestrooien met net

zoveel kaas als je zelf lekker vind. Half uurtje in de oven op 200 graden.

En dan lekker eten :thumbup:

Geen stamppot, maar wel iets heel lekkers:

Zuurkoolovenschotel:

Aardappels schillen, koken en pureren.

Zuurkool koken volgens verpakking.

Blok gerookte spek in stukjes snijden en uitbakken.

Rookworst in plakjes snijden.

Blikje ananas uitlekken en in stukjes snijden.

Ovenschaal invetten en vullen met helft aardappelpuree, plakjes rookworst, zuurkool, spekjes met ananas en afsluiten met laag puree.

Tien minuutjes in de oven.

Jummie!!

@alex wrote:

Ja, hetzelfde inderdaad…

Eerst aardappels in de pan, dan zuurkool erop (ik spoel de zuurkool eerst af in een zeef onder de kraan, anders vinden wij het te zuur).

Dan koken totdat de aardappels gaar zijn.

Stampen en klaar.

Uitgebakken spekjes erdoor en worst erbij.

Wij doen ook altijd nog ananas stukjes (warm) erdoorheen stampen.

:drool:

Wij doen dit, met ook nog stukjes appel en rozijnen erbij

brrr wat een combi’s komen er voorbij :lol:

Wij eten het meestal gewoon als stamppot, gekookt in appelsap.

Ik maak soms ook een ovenschotel met gehakt erbi. Laagjes zuurkool, gebakken gehakt, appelmoes en aardappelpuree, bestrooien met kaas. Ook erg lekker!

Nou ik heb mijn inzet hoog voor vandaag. Voor het eerst in mijn leven stamppot zuurkool maken en toen dacht ik dat een gehaktbal er wel lekker bij is, dus ga ik voor het eerst in mijn leven gehaktballen maken :lol: :oops: , jullie horen het resultaat wel hihi

Ik kook het ook het liefst in de appelsap apart van de aardappels. En verder hetzelfde als alle andere stampotten :wink:

Wat ook lekker is, maar dan gebruik ik het liefst de verse zuurkool. Is wokken met een zakje wokgroenten. :think: Is alweer even geleden dat ik dat gedaan heb, dus hoe ik dat precies deed weet ik ff zo snel niet, maar lekker is het wel :drool:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

:drool: klinkt lekker zonneschijn als je weet hoe je dat moet maken dan zou ik graag dat recept weten

hier een zuurkool -freak in een gezin dat er van walgt :lol:

Ik maak het tegenwoordig op de volgende manier, dan likken ze hun bord leeg !

Nodig:

1 pakje (wijn)zuurkool

1 grote aardappel

4 eetlepels olie

½ ui

1 teentje knoflook

1 eetlepel tomaten puree

zwarte peper

zout

Bereiding:

Spoel de zuurkool eventjes af en laat goed uitlekken. Schil de aardappel en snij deze in partjes. Verhit de olie in een wok en bak hierin de aardappel partjes gaar en een beetje bruin. Fruit de gesneden ui en knoflook in de olie en voeg de zuurkool toe. Goed doorverwarmen.

Doe de tomatenpuree erbij en schep steeds om, totdat de zuurkool gelijkmatig gekleurd is. Doe de aardappel partjes erbij en schep steeds om, zodat deze weer warm worden. Op smaak maken met zout en zwarte peper.

( komt van http://surinaamsekeuken.web-log.nl/ daar haal ik heel veel recepten vandaan :drool: :drool: :drool: )

@Mam van 2 wrote:

Nodig:

1 pakje (wijn)zuurkool

1 grote aardappel

4 eetlepels olie

½ ui

1 teentje knoflook

1 eetlepel tomaten puree

zwarte peper

zout

Bereiding:

Spoel de zuurkool eventjes af en laat goed uitlekken. Schil de aardappel en snij deze in partjes. Verhit de olie in een wok en bak hierin de aardappel partjes gaar en een beetje bruin. Fruit de gesneden ui en knoflook in de olie en voeg de zuurkool toe. Goed doorverwarmen.

Doe de tomatenpuree erbij en schep steeds om, totdat de zuurkool gelijkmatig gekleurd is. Doe de aardappel partjes erbij en schep steeds om, zodat deze weer warm worden. Op smaak maken met zout en zwarte peper.

( komt van http://surinaamsekeuken.web-log.nl/ daar haal ik heel veel recepten vandaan :drool: :drool: :drool: )

Jahhh die is zalig…

En hier is de ovenschotel ook favoriet.

500 gram gehakt rullen met een eetlepel mosterd, scheutje ketjap manis, 1 gesnipperde ui, wat zout en peper en een groentebouillonblokje erdoor gekrummeld.

250 gram gerookte spekblokjes uitbakken en dit door het gehakt mengen.

De zuurkool 2 uur van te voren in melk laten weken, dan is deze minder zuur. Dan even kort koken.

In een ingevette ovenschaal 1/2 van het gehaktmengsel doen, dan een laag van de zuurkool (alles), daarop plakken ananas uit blik, dan de andere helft van het gehaktmengsel en dan een laag aardappelpuree (zelfgemaakt of uit zakje) Geraspte kaas en wat krulletje boter erop en evt wat beschuit en dan 30 minuten op 200 graden in de oven.

Heeeerlijk, echt. Vooral de mosterd, spekjes en groentebouillonblokje erdoor is heerlijk :drool:

Paar schaafjes

@Mam van 2 wrote:

Nodig:

1 pakje (wijn)zuurkool

1 grote aardappel

4 eetlepels olie

½ ui

1 teentje knoflook

1 eetlepel tomaten puree

zwarte peper

zout

Bereiding:

1 grote aardappel? :think:

Dat is toch niet genoeg voor meerdere personen?

je eet het met rijst, sorry dat had ik erbij moeten zetten natuurlijk. kijk maar eens op haar weblog bij het zuurkool recept

Oh oke hahaha dacht al, das weinig met 1 aardappel hihihi! :mrgreen:

Ik zal eens gaan neuzen, hou wel van die knoflook achtige dingen :slight_smile:

Ik ga dit zeker te weten proberen in elks geval. :thumbup:

En Kaya is het gelukt met de zuurkool.

Hoe heb je het gedaan?

Ik vind trouwens dat je bij zuurkool wel echte zuurkoolspek moet eten.

Gewone uitgebakken spekjes vind ik echt vies bij zuurkool.

Die doen we in de boerenkool en andijviestamp, maar niet in zuurkool.