Een katholieke begrafenis

@lydia wrote:

Er mag max. 5 dagen tussen zitten, maar niet binnen 36 uur…

De dag van overlijden telt niet mee. Dus donderdag overleden, dan is het uiterlijk dinsdag.

Het wordt zaterdag, de 27ste. Dag 8. :shock:

Komt qua opvang hier wel goed uit. Beter dan dinsdag… :oops:

jee, dat is wel heel erg lang! :shock:

sterkte in ieder geval!

Goh, dus toch over de kerst heen getild. Dat is inderdaad lang.

Wel fijn als je de opvang dan beter geregeld krijgt.

Nogmaals sterkte :hug:

wow wat zit er dan een tijd tussen he. Dan hebben ze waarschijnlijk ontheffing aangevraagd ofzo.

Lukt het nu, met oppas te regelen?

@lydia wrote:

Lukt het nu, met oppas te regelen?

Ja. Hieke gaat vanaf vrijdagavond tot zondagmiddag naar mijn moeder. :thumbup:

Nou, het is wel raar hoor. Kregen we gisteren ineens de kerstkaart van Tante Ine. Die had ze natuurlijk donderdag al gepost. Stipt als ze was. Om er dan vandaag de rouwkaart overheen te krijgen. Geen bal aan. En dan is het ook nog eens van dat mistige vieze koude weer… ik vind er niks aan vandaag. :cry:

Sis, ik weet niet zo goed wat te zeggen, dus geef ik je maar een :hug:

Hoi Sis, gecondoleerd meid.

Mijn oudtante is afgelopen vrijdag begraven en omdat ik met mijn zussen de dichstbijzijnde familie was, hebben wij de hele begrafenis geregeld. Dus … als je vragen hebt, ik heb dit heel bewust afgelopen week meegemaakt met alle kleine details van een officiele rooms katholieke (limburgse) begrafenis.

5 dagen is niet meer nodig, je mag uitwijken maar dan moet wel een arts toestemming geven dat ze geen besmettelijke ziekte had die tot verspreiding kan volgen. Dat moest bij ons ook omdat ze zaterdag is overleden en pas vrijdags begraven.

Bij ons is het allemaal volgens de "regeltjes "gegaan en precies zoals zij nog bij leven opgetekend had.

Als je niet katholiek je communie hebt gedaan mag je eigenlijk geen cummunie (hostie) halen. Verder gewoon niet helemaal vooraan gaan zitten dan zie je precies wat/wanneer anderen knielen staan of zitten en dan volg je dat gewoon als je dat zou willen.

Qua kleding zou ik het ook gewoon beetje onopvallend houden en als je donker hebt dan is dat gewoon het mooiste. weet niet of je je familielid genoeg gekend hebt om te weten wat zij graag zou willen.

Als je nog vragen hebt zet het hier maar neer of stuur maar een PB 'tje.

Sterkte, Petri

Dank jullie wel.

Petri jij ook gecondoleerd. Beetje gelijke situatie. Toevallig. Hier zal het een katholieke begrafenis worden met een Brabantse inslag. Alles is nu geregeld. Tante ligt opgebaard, is netjes aangekleed en gekapt. Heb ik gelukkig niet veel mee te maken gehad, niet mijn ding. Verder veel gebakkelei over de foto voor het bidprentje. Mijn hemel wat maken mensen zich druk om niks. Foto is uitgezocht maar moest bewerkt worden. Mijn zwager zijn stinkende best gedaan en het was echt heel goed geworden. Komt er weer een ander met een andere bewerking en daar gingen ze dan over lopen zeuren. Het verschil was met het blote oog bijna niet te zien. Laat staan in gedrukte versie. Man man man. Echt waar, kerels… bang dat ze iets missen ofzo? :doh: Toevallig heb ik de foto gemaakt, ha! :mrgreen: Zeurpieten.

Zaterdag wordt het koud. Blijft onder het vriespunt. De kapel wordt alleen van te voren verwarmd met 1 of andere mega straalkachel. Die maakt zoveel herrie dat die tijdens de dienst niet aan zal zijn. :shifty: En die kapel is met een beetje pech niet gebruikt tijdens de kerstdagen (hoort bij de begraafplaats dus lijkt me nu niet een locatie om een kerstdienst oid in te gaan houden… :roll: ) Dus behalve voor gekleed en donker ga ik ook voor warm! En dan nog naar de begraafplaats… brrrrr. Helemaal niet des tantes dit, die leefde al jaren bij 25 graden. :lol: Maar goed, anyway, ik zal blij zijn als het achter de rug is. Net als de kerstdagen en oud en nieuw enzo. Ben er alweer zat van, laat het gewone leven maar weer beginnen. :silenced:

Ik heb dit topic weer even opgezocht omdat morgen jullie tante Ine wordt begraven.

Ik wens jullie heel veel sterkte toe :hug:

:kaars: :kaars: :kaars:

groetjes Judith

Dank je wel. Zal blij zijn als het vanavond om deze tijd is. Acht dagen na overlijden is echt te lang. Ik ga er steeds meer tegenop zien. Dag 5 was mooi geweest. Anyway, niks meer aan te doen. Nog een paar uurtjes en dan hebben we het gehad.

Straks mijn moeder maar eens bellen of Hieke haar niet de hele nacht heeft wakker gehouden, zoals de vorige keer. :silenced: :angel: :mrgreen:

Sterkte vandaag

Bij ons was de koffietafel nog best gezellig. De oudtante was bijna 93 en iedereen heeft vrede met haar dood, tuurlijk is zoiets altijd toch nog even onverwachts. Maar goed, ze heeft wel een mooi lang leven gehad. Aan het einde van die vermoeiende dag was het wel eventjes leuk om met al de mensen om haar heen even aan tafel te zitten en een praatje te maken.

Het echte werk gaat verder, van de week moeten we naar haar huis om te inventariseren wat er is en wat er weg kan, alleen al aan schoenen heeft ze iets van 50 paar!!!

Groetjes, Petri

Sterkte vandaag…!

Je laat vast nog wel even weten hoe het gegaan is he…

Wij hebben woensdag een niet-katholieke begrafenis.

Lydia, gecondoleerd ook. Vorig jaar op 31 december brachten wij Oma naar haar laatste rustplaats. Op 18 januari is daar de steenlegging van. Matseewa. Ook niet katholiek.

Aan het eind van het rouwjaar, als afsluiting van deze fase in het rouwproces, is meestal de steenzetting, waarbij de gemeenschap weer aanwezig is. De grafstenen - matseewa`s genoemd - horen eenvoudig te zijn en niet versierd. Meestal worden alleen de naam en de data van geboorte en overlijden vermeld, en meestal ook de afkorting TNTsBH: `Moge zijn ziel gebonden zijn in de bundel des levens`, dat wil zeggen: `Moge de dode in de herinnering van de levenden voortleven`. Jaarlijks op de joodse sterfdatum (Jahrzeit genoemd) zegt men het kaddisj gebed, steekt een bijzondere kaars aan (neer nesjama) en gaat naar het graf.
Op een van de belangrijkste joodse feestdagen, Grote Verzoendag of Jom-Kippoer, worden de doden herdacht in het Jizkor- of herdenkingsgebed.

De begrafenis van Tante Ine vandaag was puur katholiek. Zelfs in het Latijn. Compleet met eucharistie en communie, collecte en wierook. Zoals al gezegd was, veel invullen op de lijntjes. Het was toch wel een beetje persoonlijk, maar ook een beetje 13 uit een dozijn. Het was koud ook ja. Vooral bij de grafceremonie. Duurt dan opeens heel erg lang. :angel: Wel een prima waardige afsluiting. Helemaal gepast. Het is goed zo.

Hieke is nog uit logeren en heeft het dik naar haar zin bij Oma. Pest de poezen en verbied ze maar aan haar knuffels te ruiken. :mrgreen: "Poes nee, mij!" :twisted: :roll: :inlove: Morgen is ze er weer. Ook wel lekker. Miste haar toch wel zo op een dag als deze. :shifty:

Nu lekker slapen en hopelijk morgen een beetje uitslapen. :zzz: Volgend jaar gaan we op vakantie met kerst. We zijn het een beetje beu. Mijn schoonvader stierf in 2003 begin januari na een kort ziekbed. Dan Oma, en nu Tante Ine. We zijn het een beeeeetje zat zo. Volgend jaar is voor ons. :pray: :P

Was dat die foto die jij had gemaakt?

Wat een mooi mens zeg.

Wel mooi dat jij het een gepast, waardige afsluiting vond, dan is het vast ook goed geweest.

Een joods afscheid heb ik nooit meegemaakt. Het klinkt wel bijzonder met al die symbolen.

Hopelijk kun je morgen nog even lekker uitslapen :thumbup:

Bij mij is het geen familie hoor :wink:

@lydia wrote:

Was dat die foto die jij had gemaakt?

Ja. Wel anders bewerkt dan op het bidprentje, maar het is dezelfde foto.

We hebben inderdaad wat uit kunnen slapen. Nu lekker rustig wat rommelen in huis en dan komt Hieke ook alweer thuis. :inlove:

Fijn dat het een waardig afscheid is geweest. Wat een prachtige foto trouwens! Heb je Hieke al weer lekker kunnen knuffelen?