De tante van mijn vriend is vanavond overleden. Ze was 82, op, versleten, verkalkt en doorgerookt. Maar toch… Ze heeft gisteren een hartaanval gehad en lag op de IC. Uit de hartecho bleek dat er nauwelijks nog functie was. In de loop van de avond is haar bloeddruk weggevallen en kort daarna is ze overleden. Op zich voor haar de beste manier. Maar toch…
Nu blijkt dat ze een katholieke begrafenis krijgt, met dienst. Ik ben helemaal niet thuis in het katholieke dus ik weet niet wat te verwachten. Wat kan/mag ik doen kwa kleding? Zeker omdat het ook kersttijd is. Zijn daar nog bijzondere regels aan verbonden? Het is niet zo dat ik ergens achterin de kerk kan gaan zitten en opga in de rest van de afwezigen. Wij zullen vooraan zitten en, indien van toepassing, staan in de condoleance. Ik was al niet van plan om in mijn jeans te gaan, maar zijn er bijvoorbeeld kleuren waar ik op moet letten ofzo?
Ik zou als ik jouw was gewoon in het zwart gaan, en verder netjes. Niet opvallend, dan kan het niet verkeerd lijkt me (ikheb alleen gewone katholieke missen gehad, en niet van die zware latijnse bijvoorbeeld, dus veel verstand heb ik er niet van).
Gewoon onopvallend, zwarte broek witte bloes of helemaal in het zwart.
Ik weet niks van andere dresscodes (maar zo ervaren ben ik dan ook weer niet in begravenissen met een ‘gelovig tintje’).
Een katholieke begrafenis…trek er een ruim uur voor uit, in de kerk… Het zal een hoogmis zijn, misschien met koor erbij…
Aanwezigen zitten in de banken (of stoelen) en de pastoor haalt de kist op met weiwater en wierrook… Er zal hoogstwaarschijnlijk een bel klinken en dan zal iedereen gaan staan…
Hij loopt dus van voor naar achter in de kerk waar hij de kist begeleidt door het middenpad naar voren. Daar wordt de iist gezet en begint de mis echt…
(je mag dan weer gaan zitten)
Weet je…gewoon lekker in het boekje bladeren…en volgen wat de mensen doen… (zitten…staan…) weet niet of je mee wilt knielen, maar dat hoeft iig niet hoor… voel je je toch bezwaard als je dat niet doet…doe je gewoon mee… Een hostie mag je niet halen…je hebt je communie niet gedaan…
Er zal een collecte zijn…als je wilt kun je daar aan meedoen…het geld wordt gebruikt voor verwarming ed… of ook voor missen voor de overledene…
Daarna gaat de kist naar de begraafplaats…of crematie…ik neem aan dat je daar ook naartoe moet… dit duurt meestal een half uurtje…
Ik zou iets donkers aantrekken…als je dat tenminste in je kast hebt…
Fijn topic, net op het goede moment. Mijn oma is donderdag overleden en dinsdag zal zij ook op katholieke manier begraven worden, dus als er nog meer tips zijn…graag!
Het maakt niet uit wat je aantrekt wat je zelf aan wilt
Ik vind dat je het zelf mag weten ben Katholiek en ik ga wel gepast maar net zo als bij een andere begravenis/crematievan een ander die niet in de kerk is.
Ok, ik trek dus iets donkers aan. Vrees dat ik vanmiddag nog even moet shoppen dan. Heel veel donkers heb ik niet. Nou ja, shoppen is niet echt een straf.
Miekske, fijn dat je het hele proces zo’n beetje beschrijft. Dat is prettig om te weten. Het wordt een begrafenis.
Een hostie mag je niet halen…je hebt je communie niet gedaan…
:oops: Oeps, dat heb ik, in mijn onwetendheid dus wel gedaan :oops: .
Wat is de concecuentie daarvan?
Ik weet nog wel dat je na de hosti een bidprentje kreeg.
En ik weet nog dat er de avond voor de begravenis een avondwake was en daarna een aantal maanden nog missen voor haar waren, en dan op aller zielen was er weer een mis waar haar naam genoemd werd.
Geen consequentie hoor als je een hostie hebt gehaald, gekkie. Maar goed, ‘het hoort niet’.
Als we hier een begrafenis hebben (altijd katholiek) van een familielid of bekende dan kun je daar zo ongeveer een dag voor uittrekken. Mis minimaal een uur, naar de begraafplaats (vaak lopend vanuit de kerk) achter de lijkwagen aan, minimaal een uur, dan naar de koffietafel, uren…
draag inderdaad het liefst donkere kleding en doe wat de anderen doen, want het opstaan en zitten en knielen volgt elkaar in een hoog tempo op…
sterkte in ieder geval en laat de katholieke gebruiken je eigen gevoel en emoties niet in de weg zitten…
het is hierboven al goed beschreven… nee het is niet gepast om in je oude afgetrapte spijkerbroek te gaan ofik vrolijke kleurtjes… zeker als je vooraan bij de familie zit kun je het beste op net gaan, zwart, zwart-wit, of donkerbruin moet ook nog wel kunnen. Knielen hoef je inderdaad echt niet, ik doe het ook nooit(omdat ik niet lang op mijn knieen kan zitten). Nou moet ik ook zeggen dat de laatste keer dat ik naar een begrafenis ben geweest erg lang geleden is… (ik was 19 ofzo). Verder krijg je gewoon een boekje, en daar staat over het algemeen alles nagenoeg woord voor woord beschreven. Kun je het niet volgen, kun je altijd nog even bij je buurman/vrouw spieken waar die ergens in het boekje is
Als we hier een begrafenis hebben (altijd katholiek) van een familielid of bekende dan kun je daar zo ongeveer een dag voor uittrekken. Mis minimaal een uur, naar de begraafplaats (vaak lopend vanuit de kerk) achter de lijkwagen aan, minimaal een uur, dan naar de koffietafel, uren…
Ik heb al heel wat begrafenissen en crematies meegemaakt, een katholieke kende ik niet. Tot een paar maanden terug, toen overleed een moeder van een leerling.
En dat was een katholieke begrafenis. Precies zoals Barbara vertelde.
Heel wat anders was dat. Het duurde lang.
De mis had veel rituelen die ik niet kende, maar het is vooral goed opletten en mee doen. Ik heb die hostie ook niet gedaan, en daar wordt je echt niet op aangekeken.
Gewoon over je heen laten komen!
Ik ben katholiek. Het is inderdaad veilig om nette donkere kleding aan te doen, maarrrr… dit hoeft niet altijd!
Heel veel hangt af van de wensen van de familie en hoe de overledene voorheen in het leven stond. Ik ben eens bij iemand zijn begrafenis geweest en daar werd juist uitdrukkelijk gevraagd om GEEN zwart te dragen. Was wel een jonger iemand.
Nu is het bij jullie de begrafenis van een ouder iemand, dus dan is zwart of donker meestal wel aan de orde.
Trek er inderdaad de hele dag voor uit. De dienst zelf duurt afhankelijk van de drukte soms wel anderhalf uur. Een hostie halen mag inderdaad niet. Zorg dat je kleingeld in je zak hebt, meestal is er een soms zelfs twee collecte’s. Knielen lijkt me in jouw geval niet fijn voelen en het zal je niet kwalijk worden genomen als je dat niet doet.
Vaak is hier dan gelegenheid tot condoleren van de familie. Als iedereen dan weg is, gaat de directe familie terug naar de begraafplaats. Als het goed is, is het graf dan gesloten en liggen de bloemen die op de kist lagen dan op het graf. Hier wordt dan definitief afscheid genomen.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar dat zijn katholieke begrafenissen nou eenmaal ook
dat herken ik ook niet, van die sieraden/parels, is misschien nog een gebruik uit vroeger jaren, maar al te opzichtig is in ieder geval nog steeds ‘not done’.
o ja, dat was ook een goeie, het is altijd koud in de kerk en zeker daarna richting begraafplaats brrrrr.
Dat van de parels ken ik ook niet, dan heb ik het vaak verkeerd gedaan :mrgreen: Wat wel al vaker is genoemd is de kou… Reken er maar op dat het koud is in deze tijd. Mijn opa is ooit in december overleden en we hebben allen zitten verkleumen in de kerk, we hebben het er nog over. Kan je nagaan HOE koud het was
Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat die begravenissen zo “anders” zijn… Gewoon meedoen met de rest en lukt dat niet, ook goed… Alle tips zijn al gegeven verder volgens mij.
Mocht je wel een hosti gaan halen (en niet op willen vallen) let er dan wel op dat je je handen goed vouwt… Anders val je nog door de mand bij de pastoor :lol: