Een hosti halen mag alleen als je zelf je communie hebt gedaan.
En dan is het dus je linkerhand op je rechterhand en een soort kuipje maken en met je rechterduim en wijsvinger de hostie pakken en in je mond stoppen. En dan: gruwelen maar :sick: Blèhhhh ik vond ze vroeger al zo vies en nu nog. Net een oudbakken stukje rijstwafel zonder zout. Ze blijven ook altijd zo tegen je verhemelte plakken.
In sommige kerken worden de hosties ook direct op de tong gelegd.
Dan is het enige moment dat je je tong tegen de pastoor mag uitsteken :mrgreen:
Fijn zo veel reactie’s. Als ik het samenvat zal het lang duren, niet al te warm zijn en volzitten met rituelen. Een hosti haal ik inderdaad niet.
Wij horen bij de directe familie, what’s left of it. Mijn vriend gaat zo naar de begrafenisondernemer, samen met een neef en een nicht (Tante was kinderloos) om eea te bespreken en te regelen.
Begraven katholieken ook op zaterdag? :think:
doen ze vast niet komende zaterdag.
Het is hartstikke druk.
Bovendien zit er dan veel te lang tijd tussen.
Ik denk dat het dinsdag wordt, hooguit woensdag.
Hier zal het zo zijn; donderdag overleden, maandag of dinsdag de begrafenis (manlief is predikant dus dat komt hier vaak voor, begrafenissen en zo)
Maar als het druk is, dan redden ze voor de kerst toch nooit? Nou ja, we horen het vanmiddag. Ik kan er nou eenmaal slecht tegen als ik dit soort dingen niet duidelijk heb. :doh: Regel maar eens oppas voor een hele dag in de kersttijd. Anyway, ik zit vast vooruit te denken in de praktische zin.
niet om onaardig te doen tov katholieken, maar de dienst die ik toen mee maakte was voor een klein deel persoonlijk en het grootste deel was een standaard iets wat werd gedaan.
Een bevriende priester heeft 5 begrafenissen in de week.
Dus voor hem zou dat zelfs rond kerst niet echt een probleem zijn.
Bij ons komt het minder vaak voor (protestante kerken hebben geen 15.000 leden zoals katholieken soms wel hebben), en dan heb je ook meer tijd om het persoonlijk te maken.
Al vond ik de katholieke dienst die ik mee maakte wel mooi :thumbup:
Daar sluit ik me bij aan. Ik denk dat het dinsdag wordt. Maandag zou te snel zijn, want dan krijg je de rouwbrieven niet op tijd bij de mensen en woensdag is de dag voor kerst/kerstavond en lijkt me ook niet zo geschikt. Wachten tot zaterdag is te lang.
Lydia, dat is jammer dat die dienst niet zo persoonlijk was. Natuurlijk moeten bepaalde dingen in de mis zitten, maar verder kun je het heel persoonlijk maken in overleg met de priester. Dat zal per mis verschillend zijn.
En dat priesters het druk hebben komt ironisch genoeg doordat er geen mensen meer naar de kerk komen. Daardoor moeten ze in soms wel 3 of 4 dorpen de diensten gaan doen.
lijkt me leuk om hier over te kwekken ergens maar dat vind ik niet aardig richting Sis
Leuk om namelijk van anderen te horen :thumbup:
Overigens was het begin heel persoonlijk, waardoor ik de dienst dus ondanks de rituelen die ik zelf niet begreep erg mooi vond.
Zijn verhaal blijft me zeker bij, ik vond het heel goed. Ik kan het nog na vertellen.
Maar als “leek” voelde ik me wat ongemakkelijk omdat ik niet wist wat er van me werd verwacht.
:shock: Dinsdag… jeetje dan gaat het net zo snel bijna als bij de Joden. Vorig jaar stierf Oma op 29-12, en die werd op Oudjaarsdag begraven, en dat was eigenlijk al te lang.
@lydia wrote:
lijkt me leuk om hier over te kwekken ergens maar dat vind ik niet aardig richting Sis
Leuk om namelijk van anderen te horen :thumbup:
Maakt me niet uit hoor. Je mag dit topic er van mij best voor gebruiken. Erg leerzaam. Ik zal dan zeker ook mijn ervaring vertellen.
Er mag max. 5 dagen tussen zitten, maar niet binnen 36 uur…
De dag van overlijden telt niet mee. Dus donderdag overleden, dan is het uiterlijk dinsdag.
Ze is gisteren overleden. Dus dan is vandaag dag 1, dus woensdag uiterlijk. Nou ja wel zien wel. Doos ben ik dat ik al zo zit te plannen. :naughty:
Precies. Zo werkt het bij ons ook :thumbup:
Mijn man is protestant trouwens. Dus ik eet van beide walletjes
En plannen is niet zo vreemd. Je moet Hieke toch ergens kunnen onderbrengen.
@Judith75 wrote:
Lydia, dat is jammer dat die dienst niet zo persoonlijk was. Natuurlijk moeten bepaalde dingen in de mis zitten, maar verder kun je het heel persoonlijk maken in overleg met de priester. Dat zal per mis verschillend zijn.
En dat priesters het druk hebben komt ironisch genoeg doordat er geen mensen meer naar de kerk komen. Daardoor moeten ze in soms wel 3 of 4 dorpen de diensten gaan doen.
Nou goed, die man die wij kennen heeft in zijn eentje 15.000 parochianen (heet dat zo)
Dus die jongen is voortdurend bezig. Manlief hier heeft er hooguit 300 en die is al zo druk. Maar dat maakt nogal een verschil he…
Hij zegt al; het is maar goed dat ik niet eens mag trouwen, ik zou geen tijd hebben voor haar :lol:
@Sis wrote:
Ze is gisteren overleden. Dus dan is vandaag dag 1, dus woensdag uiterlijk. Nou ja wel zien wel. Doos ben ik dat ik al zo zit te plannen. :naughty:
Je wilt toch weten waar je aan toe bent… Helemaal niet zo raar hoor.
Hier thuis doen we niks aan geloof. Wat ik heb meegekregen was katholiek (op school) maar dat is echt weggezakt. Mijn vriend is Joods, maar niet actief. Oma is Liberaal Joods begraven. De rest van de familie zonder geloof en gecremeerd. Dus in een uitvaartcentrum een dienst en dan gelijk aan de koffie. Wel heel efficiënt.
Hier is het dus van alles wat. Gekke familie.
@lydia wrote:
Hij zegt al; het is maar goed dat ik niet eens mag trouwen, ik zou geen tijd hebben voor haar :lol:
:mrgreen: