educatief of vandalisme???

Met verbazing en ergenis zit ik deze week te kijken naar een nieuw programma van kindertijd. Het heet " vandaag gebeurt het". In dit programma gaan een groepje kinderen de spierwitte woonkamers van andere mensen met allerlei kleuren bekladden. Ze worden dan uiteindelijk bijna " betrapt" en het eindigd met huilende baby’s en boze en verdrietige mensen die midden in hun volgekalkte huizen staan.



Wat is hier het nut van??? Vooral die huilende baby in de kinderkamer gisteren vond ik te ver gaan.



Leer je op deze manier niet dat vandalisme mag???



Wat vinden jullie er van?

Dubbel; :oops:

Nou ik vind het wel degelijk aansporend tot echte vandalisme. Is dat kinderprogramma ook echt realiteit? Zo ja schandalig zo nee snap ik het nut niet wat er leerzaam aan moet zijn :?

is dat niet net zo’n stomme gedachte kronkel die de makers hebben als die smeltende paashaas van een tijd terug :doh:

ik heb hem nog niet gezien en hoop het ook niet te zien geloof ik :think:

Nee, het is geen realiteit. Het is natuurlijk in scene gezet. Ik neem tenminste aan dat niet al die mensen in een Jan de Bouvrier interieur wonen, maar volgens mij kunnen de kinderen van de leeftijdscategorie waar het programma voor gemaakt is, dit onderscheid niet echt maken. Die geloven namelijk ook nog steeds in sinterklaas :lol:

Dacht dat ik al de enige was die zich aan dat programma stoorde. Hoe moet je uitleggen dat die kindertjes het wel mogen en Lana niet :roll:

Ik heb het niet gezien, maar waarschijnlijk gebeurt het vertellen dat je dat niet mag doen op het einde toch? Met die huilende kinderen en boze ouders… :think:



Als het zo is, is dat absoluut niet mijn manier van opvoeden. Op deze manier kan het kind het gevolg van zo’n aktie wel zien. Maar ik weet zeker dat er veel kinderen zijn, die die link nog niet kunnen leggen, omdat ze te klein zijn en het gewoon nog geen ‘oorzaak-gevolg’ gevoel kennen.

Zij vinden de huilende kinderen zielig en zullen daardoor ook verdrietig worden.



Zo’n programma lijkt me niks voor hele kleine ukjes. Kinderen malen in hun koppies verder over dingen die ze gezien hebben. En dat kan echt ver gaan, zonder dat je als ouders daar bij stilstaat.



Er zullen ook zat kinderen terug denken aan het stukje dat die kindjes op tv met verf de muren gingen bekladden. Hee, dat is leuk, ga ik ook doen. Zonder na te denken wat het gevolg is…



Kimmetje, mama van 3 kindjes, denk jij dat jouw mannen vorig jaar de slaapkamer niet zelf geschilderd zouden hebben, als ze dit filmpje gezien zouden hebben? Ben ik dan weer nieuwsgierig naar :wink:

ik vind het echt een belachelijk programma!! :hand: Net ook weer zitten kijken, maar pfff …gelukkig reageert Sanne al met: mama kindjes weer smeren he. Ja kindjes zijn aan het smeren. Mag niet he mama! nee mag niet moppie!



Er word dus absoluut niet aan het einde vertelt dat zoiets niet mag of wat dan ook. Het eindigt dus heel negatief.



Dit vond ik ook bij het programma de Knapper. Heel leuk idee om mensen met een bepaald beroep uit te nodigen die terwijl ze “mooi” gemaakt worden vertellen wat hun werk inhoud. Helemaal goed, harstikke educatief! Maar weeeer eindigt het harstikke negatief. Bijvoorbeeld: de verpleegster die net “mooi” gemaakt is komt naar buiten, daar valt net op dat moment een mevr. en de verpleegster wil helpen. Dit word dus niet toegelaten, omdat ze er zo raar uit zou zien.

En dat is dus met alle beroepen zo.



maar goed, ben blij dat ik niet de enige ben die het rare programma’s vind.



groetjes Jiska

Die gedachterkronkel aan het einde van de knapper kan ik me nog wel indenken. Die verpeegster hoort er " normaal"uit te zien en niet opgeknapt, omdat ze anders niet meer herkenbaar is als verpleegster. Hetzelfde gold voor de rechter en de politie agent.

Daar kon ik nog wel de logica van inzien, maar dat andere programma absoluut niet.



Ik heb trouwens net een mailtje gestuurd naar de KRO met de vraag waar ik het educatieve moet zoeken in het programma.

Ik heb het programma niet gezien maar als ik dit zo lees dan heb ik daar geloof ik ook geen behoefte aan. :think:

die gedachtekronkel kan ik dan idd zelf nog wel volgen, maar kinderen absoluut niet!! Ik zie alleen maar negatifiteit en dat vind ik echt heel jammer.



Ben benieuwd naar het antwoord van de KRO!

Ik heb op 3 jarige leeftijd de muren van ons nieuwe huis beschildert met koffiemelk en een tandenborstel, omdat ik mijn ouders wilde helpen met schilderen. Wie weet op wat voor ideeen ik gekomen was als dat programma toen al had bestaan :lol:

Ik ken het ook niet, zo vroeg zijn we niet beneden :smiley:



Maar hier kun je een reactie kwijt op het programma :



http://www.zappouders.nl/node/1831

Ik heb het ook gezien, vond het ook erg vaag!

Alsof het normaal is om rustig met verf het huis te gaan verven :thumbdown:

Ik snap ook absoluut niet wat de waarde of het doel van het programma is, vooral gister met het huilende kind vond ik raar :?

Niet mijn soort programma!

De Knapper en Vandaag gebeurt het zijn allebei van Frans Lases.



Die is trouwens ook van Oma Hondje :inlove:



Ik zie er geen kwaad in hoor… Het is gemaakt voor 4-6 jarigen en in het filmpje maken ze de saaie grotemensenwereld gewoon wat vrolijker.

Ik vind het een beetje een kleurplaat die wordt ingevuld.

Plus dat het spannend is; misschien worden ze wel betrapt…

Ik vind het eigenlijk wel een leuk filmpje, die paashaas, dat vond ik wel echt naar.



Anna Sofie zou dit nooit hebben overgenomen. Die kijkt er naar en zegt " ooooooooh dat mag niet he mama, die mannen kunnen hun ogen straks niet geloven"

Ik maak me wel zorgen om Lev wat dat betreft :wink: maar ik zou hem wel laten kijken en heel hard roepen dat dat echt niet mag.

Ik ben ook benieuwd wat de kro zegt!

Dat einde van de knapper, dat vind ik echt niet kunnen. Dat gaat gewoon om belediging van de persoon.



Maar vandaag gebeurd het vind ik echt geweldig! En lente ook. Ze geniet er echt van, “wauw! Wat schilderen ze mooi!” En het is toch een mooi gezicht hoe je van iets totaal steriels iets super moois kunt maken met zo’n andere uitstraling!

En als de mensen binnen komen, dan hoor ik lente gniffelen… hi hi! Die schrikken zich een hoedje!!!



Nee, ik vind niet dat het aanzat tot vandalisme. Als je kind de bakker hoort vloeken, dan weet ie toch ook eigenlijk wel dat het not done is?

Zo ziet lente dit programma, thuis mag het niet, maar als je in het team zit van ‘vandaag gebeurd het’ dan mag je zo’n wit huis helemaal verfen.



(doet me denken aan dat geweldige kinderboek, waar de kinderen het hele huis onder verfen! Ook geweldig, en ik heb me vroeger geen moment in het hoofd gehaald dat thuis ook te gaan doen hoor!)

oh ik dacht al dat het aan mij (ons) lag…

wij zaten met open mond te kijken…

wat een goed voorbeeld zeg :liar:

gelukkig zei dave zelf al OOOH dat mag niet…maar kunnen ze niets goeds meer bedenken ofzo???







en die knapper net zo verschrikkelijk… :hand:

nog even en ik ga een andere zender zoeken…voor dave…

Ik vind het juist allebei erg leuke programma’s :thumbup:

En vandalisme, tja, je kunt je kind toch zelf uitleggen dat het niet de bedoeling is (En ik houd wel van ‘stoute’ programma’s voor kleine kinderen, ben juist blij dat het niet allemaal TE verantwoord is).

Mijn kinderen vinden het gewoon niet leuk!



Die kijken er zeer beteuterd bij en roepen dan heel verdrietig… “ohhh mama, nou maken ze ook dat kindje zijn teddybeertje vies… dat zoud ik niet zo leuk vinden hoor”



Dus hier doen ze beide een kussen voor hun gezicht, ze willen het niet zien.

Ik mag ook niet wegzappen want daarna komt Charlie en Lola en dat willen ze wel graag zien. Daarna gaan we altijd naar school, dus hij blijft aanstaan, maar leuk is anders.