echte boom, met of zonder kluit?

in navolging op het topic echt of nep…



wat kun je nou beter doen, een boom met of zonder kluit??? en waarom ?

had altijd kluit…maar sinds vorig jaar zonder…

is makkelijker tillen (scheelt qua gewicht)

en we houden ze toch niet…



en ze hebben nu bomen die netjes hun naaldjes vasthouden :thumbup:

wij hebben altijd zonder kluit die zet je in z’n standaard wat kleiner is dan een bak je hebt minder rommel en het houd net zo goed al je de stam insnijd van onder en dan gewoon water geeft. je kunt de boom recht zetten doormiddel van de schroeven die in de standaard zitten.



en het is makkelijker dragen en geen gerotzooi met in een pot planten grond erbij doen etc .

Als je een boom met kluit teveel water geeft word de grond zacht en kan hij omvallen dat gebuerd ook niet met z;n standaard.

Zonder veel makkelijker, maarruh eigenlijk wil ik Nep stemmen!!!

Veertje Om op nep te stemmen moet je op mijn topic zijn! :mrgreen:



Wij hebben altijd een boom met kluit, die zetten we in een emmer met potgrond en dan regelmatig water geven. Ik heb het idee dat 'ie dan langer mooi blijft. Maar misschien is dat ook wel een sprookje, want de laatste jaren vielen de naalden al heel snel uit. Vandaar onze overweging dus ook om dit jaar voor nep te gaan.

wij nemen weer een boom zonder kluit

ik vond die vorig jaar veel mooier van vorm

en hij bleef net zo lang goed :thumbup:

Totdat we een nepperd gekocht hadden namen we altijd een kleine boom met kluit. Omdat dat type boompje alleen met kluit verkocht werd en omdat we dachten dat de naalden eerder uit zouden vallen bij een boom zonder kluit. Maar, hij stond altijd scheef! Ik irriteerde me daaraan, maar wel juist daardoor zag je nog beter dat het geen nep boom was :wink:

ik heb de laatste jaren altijd zonder.

Ik heb nl 2 keer een aardig bedrag neergelegd voor een boom MET kluit, die na de kerst helemaal geen kluit bleek te hebben, was gewoon afgezaagd en in een bak aarde gezet! :shock: Ja, dat kan ik ook :wink:

wij hebben hier altijd met kluit.

de boom gaat nadat hij klaar is met kerstboom zijn altijd naar de boerderij van mijn schoonouders om daar zijn verdere leventje vol te maken als haag.

@meissie wrote:

wij hebben hier altijd met kluit.

de boom gaat nadat hij klaar is met kerstboom zijn altijd naar de boerderij van mijn schoonouders om daar zijn verdere leventje vol te maken als haag.




same here :thumbup:

Hier ook altijd een echte boom met kluit.



Wel een klein scheutje snijbloemenvoedsel bij het water doen vertelde de medewerker van het tuincentrum. Dan houdt hij zijn naalden langer vast en kan daarna de tuin weer in.

De meeste nordmannen zijn zonder kluit. Dus wij hebben zonder kluit.

Ik zaag een stukje van de stam af en dan geef ik hem goed water elke keer. Zo lukt het ons best om zonder afvallende naalden de kerst en nieuwjaarsdag door te komen.

Inmiddels zal dit onze derde kerst met een nepperd worden maar voorheen hadden wij altijd een echte MET kluit.

het wordt hier waarschijnlijk weer een heule grote, haha, zo eentje waarvan ie met kluit niet meer te tillen is, daarom dus altijd hier zonder.

Maar hergebruik hier ook hoor, kunnen we in de straat een mooi feest van maken, met sfeerhaarden/vuurkorven.

WIj hadden altijd MET kluit maar dat is zo’n gehannes met een pot en grond enzo. Nu de laatste 2 jaar zonder kluit en we merken geen verschil met het uitvallen van de naalden.

Altijd met kluit, we zoeken hem uit vanaf het land!

Zonder kluit !

Met kluit hier.



Mijn man haalt hem zo bij de kwekerij, en na de kerst gaat hij de tuin in.

maar hoe geef je dat ding dan toch water als je alleen zo’n standaard/kruis eronder hebt??? Ik heb hem altijd met kluit gehad, maar het is zo’n gesjouw… en idd altijd scheef :wall: :wall: :wall:

Hier altijd met kluit. Vorig jaar ook weer een fijn scheef exemplaar in huis gehaald :mrgreen: Na de kerst heb ik hem op het balkon gezet in afwachting van de zin om hem een keer in stukjes te hakken en in de groenbak te prakken (was alweer te laat voor de kerstboomophaaldagen uiteraard :wink: ). Maar het ding bleef het maar doen. In het voorjaar heb ik hem in een grote pot gezet (gelijk recht gezet :mrgreen: ). Boompje ging uit z’n dak. Is gewoon een heel stuk gegroeid :dance: Dit jaar zetten we hem na sinterklaas gewoon weer binnen. Kijken hoeveel jaar hij dat vol gaat houden :smiley: