dure en goedkope scholen

Karin, het spijt me oprecht, maar ik kan geen touw aan je verhalen vast knopen. Ik durf er wel mijn beide handen voor in het vuur te steken dat geen enkele basisschool (openbaar of niet) een kind weigert omdat de ouders te weinig verdienen.

Voor ouders die de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen betalen bestaat er vaak een regeling bij de gemeente. Die kinderen kunnen dus óók mee op schoolreis, dat zou ook wel erg krom zijn!

Nou dan is het toch goed. Dan geloof ik dat ook echt.

Maar ik kan niet gegrijpen dat ik te snel conclussies trek. Dat doe ik helemaal niet,. Ik zeg het nog een keer: Ik heb het ook maar van horen zeggen. En dan deel ik het mee met jullie. En dan trek ik teveel conclussies. En dan doe ik het niet goed. Dat snap ik weer niet. Ik deel het alleen even mee. Ik heb nergens gezegt dat het zo is.

En ik snap ook niet dat jullie het niet begrijpen wat ik heb geschreven.

Het voeld nu net of ik iets heel dom opschrijft wat niemand begrijpt. Ik vind van niet.

kan dat ook niet met regio anders zijn? waarom zou hij erover liegen dat snap ik weer niet.

Maar dan snap ik niet waarom Fiep dat zei over als dat laatste punt zo is. je weet wel wat ik bedoel. Over welvardende kindjes. Zij vraagt het zich dan toch ook af. Dat er scholen zijn voor rijke kindjes en arme sloebers. dat je onderscheidt krijgt zeg maar. Dat heb ik niet gezegt maar zij. En dat ze het belachelijk vind. Nou ik ook hoor.

En toen dacht ik aan het verhaal van mn buurman. Zoud at zo echt zijn. Dat deel ik alleen maar mee. Verder niet. Ik zeg niet dta het zo is. Ik wilde het egwoon even weten of jullie daar meer over weten. That,s it.

Karin, dit is geen discussie-topic. Ik wil je wel uitleggen hoe je posts op mij over komen, maar dan wel via pb.

@Biebels wrote:

Karin, dit is geen discussie-topic. Ik wil je wel uitleggen hoe je posts op mij over komen, maar dan wel via pb.

Dat is goed hoor., Ik wilde ook geen discussie. Ik heb alleen maar geantwoord. En voor mijn gevoel word ik gewoon niet gelooft. Of word ik helemaal verkeerd begrepen. Ik dacht toch echt dat ik duidelijk was. Ik heb alleen geantwoord. En voor mijn gevoel heb ik deze discussie niet begonnen.

Er word steeds gezegt dat ik teveel conclussie trek. En dat IK het heb gezegt. even voor de duidelijkheid.Ik dus niet. En als dat verhaal niet correct is. Is het toch goed. Ik wilde het alleen even weten. Lijkt mij niet raar. Ik wilde gewoon op haar posts reageren. Omdat het me bekend in mn oren klonk. Vanwege het verhaal van die buurman. Dat is alles.

karin, ik heb een poging gedaan om je onduidelijke posts te ontcijferen en daar heb ik een reactie opgegeven. Ik haal uit je laatste reacties dat ik je posts niet juist heb opgevat, of dat jij me niet begrijpt, dat kan natuurlijk ook.

Het verschil in mijn vraagstelling en jouw voorbeeld is dat het er bij mij om ging dat sommige scholen blijkbaar duurder zijn dan andere. Daardoor zorgen ze er INDIRECT voor dat er met name rijkeluiskindjes komen.

Het voorbeeld dat jij er aandroeg suggereerde dat er scholen zijn die op een heel DIRECTE manier mensen weigeren als die ‘te weinig’ verdienen.

Er is natuurlijk niks mis mee dat je dit voorbeeld aanhaalt, en kan dat ook voorstellen omdat het er zijdelings mee te maken heeft. Maar ik haal uit een van je post dat je mijn vraag letterlijk aan jouw voorbeeld linkt, teriwjl dat dus twee andere dingen zijn (en jouw voorbeeld op mij nog steeds zeer onwaarschijnlijk overkomt).

Maar het kan zijn dat ik het verkeerd lees, ik vind namelijk serieus alle posts van je in dit topic zeer onduidelijk en moeilijk te volgen. :?

@karin wrote:

@Biebels wrote:

Dat is goed hoor., Ik wilde ook geen discussie. Ik heb alleen maar geantwoord. En voor mijn gevoel word ik gewoon niet gelooft. Of word ik helemaal verkeerd begrepen. Ik dacht toch echt dat ik duidelijk was. Ik heb alleen geantwoord. En voor mijn gevoel heb ik deze discussie niet begonnen.

Er word steeds gezegt dat ik teveel conclussie trek. En dat IK het heb gezegt. even voor de duidelijkheid.Ik dus niet. En als dat verhaal niet correct is. Is het toch goed. Ik wilde het alleen even weten. Lijkt mij niet raar. Ik wilde gewoon op haar posts reageren. Omdat het me bekend in mn oren klonk. Vanwege het verhaal van die buurman. Dat is alles.

Je hebt pb!

@fiep klophout wrote:

karin, ik heb een poging gedaan om je onduidelijke posts te ontcijferen en daar heb ik een reactie opgegeven. Ik haal uit je laatste reacties dat ik je posts niet juist heb opgevat, of dat jij me niet begrijpt, dat kan natuurlijk ook.

Het verschil in mijn vraagstelling en jouw voorbeeld is dat het er bij mij om ging dat sommige scholen blijkbaar duurder zijn dan andere. Daardoor zorgen ze er INDIRECT voor dat er met name rijkeluiskindjes komen.

Het voorbeeld dat jij er aandroeg suggereerde dat er scholen zijn die op een heel DIRECTE manier mensen weigeren als die ‘te weinig’ verdienen.

Er is natuurlijk niks mis mee dat je dit voorbeeld aanhaalt, en kan dat ook voorstellen omdat het er zijdelings mee te maken heeft. Maar ik haal uit een van je post dat je mijn vraag letterlijk aan jouw voorbeeld linkt, teriwjl dat dus twee andere dingen zijn (en jouw voorbeeld op mij nog steeds zeer onwaarschijnlijk overkomt).

Maar het kan zijn dat ik het verkeerd lees, ik vind namelijk serieus alle posts van je in dit topic zeer onduidelijk en moeilijk te volgen. :?

Dat zou kunnen. Het was ook niet mijn bedoeling om er een discussie punt van te maken. Mischien ben ik wel onduidelijk. Zelf vind ik het niet. Mijn gevoel dan.

En nogmaals ik weet niet of het echt zo is he. Ik hoorde het ook. Mischien heefd hij het zelf verkeerd begrepen. Mischien bedoeld hij het ook hoe jij het zegt. Over dat de ouderbijdrag bij die school duurder is. En dat ze dan indirect willen dat er rijkeluiskindjes erop komen. Dat kan hij ook mee bedoelen Of denken.,., Maar hij heefd ook echt gezegt dat ze wilden weten wat hij verdiende. Ik keek daar zelf erg van op. Had het nog nooit van gehoort.

Maarja. Omdat ik er zelf niet zo heel veel van weet. Ga je er wel bij nadenken of het echt zo is. Daarom was ik er even benieuwd naar of dat waar was. En omdat jij het over onderscheid had voor scholen met rijkeluiskindjes en scholen met arme sloebers. Dacht ik even aan dat verhaal. Of het mischien toch waar zou zijn. Dat kan toch?

Mij lijkt het ook onwaarschijnlijk. daarom juist was ik benieuwd.Of iemand dus hier meer over weet. Of het zo is.

Maar ik weet nu wat je bedoeld. Wat jij zegt is ook anders. De school heefd dan een hogere bedrag aan ouderbijdrage. Dat je meer moet betalen. En dat zo proberen kinderen naar die school te doen met wat meer geld. En als die bijdrage lager is dat er kinderen komen met minder geld En dat dat niet mag gebeuren. Helemaal mee eens. Je moet geen onderscheidt maken. Heb ik het goed?

Maar dat verhaal van die buurman kwam gewoon in me op toen ik dit las. En ik dacht dat dat ook ermee te maken had. Ik snap nu dat het niet met dat te maken heefd., Maar Ik moest wel even aan dat geval denken toen ik je punt las. Want wat die buurman zei dan ging ik er ook vanuit dat ze ook daar op die school kinderen willen hebben waarvan de ouders goed verdienen. Anders willen ze je loonstrook toch niet hebben neem ik aan,. En was gewoon benieuwd of dat waar was. . Want ik had dit nooit eerder gehoort. Ik hoefde helemaal niks te laten zien.,

Maar je hebt gelijk. Sorry dat ik zo uitvielde. Ik ben gewoon zelf onduidelijk geweest in mijn posts. . Voor mijn gevoel was het wel duidelijk. Ik doe echt mijn best. Het is soms moeilijker en onduidelijk iets te schrijfen dan dat je het kan vertellen, .

We gaan gewoon verder met je topic.

900 euro per jaar voor 2 kids op een modaal inkomen :shock:

• is nu echt genezen van haar vrije school droom :? wat moet dat hier dan wel niet gaan kosten :shock: of zit er een max. aan? djeeeezzzz

@karin wrote:

Maar ik weet nu wat je bedoeld. Wat jij zegt is ook anders. De school heefd dan een hogere bedrag aan ouderbijdrage. Dat je meer moet betalen. En dat zo proberen kinderen naar die school te doen met wat meer geld. En als die bijdrage lager is dat er kinderen komen met minder geld En dat dat niet mag gebeuren.

Het is niet zo dat een school meer ouderbijdrage gaat vragen om maar vooral meer rijke ouders aan te trekken! Het werkt andersom: rijke ouders hebben andere wensen voor hun kinderen (bijvoorbeeld de grootte van het Sinterklaascadeau) en daar is meer geld voor nodig.

Ja dat is ook een goed punt ja. Dat kan het natuurlijk ook zijn.

Dus als ik het goed begrijp omdat ouders die wat meer geld hebben dus duurdere eisen hebben. Dus daar kiezen die ouders ook voor. En omdat dat zo is. Vraagt een school een hogere ouderbijdrage. En omdat die school dus meer ouderbijdrage hebben .Sturen die ouders hun kindjes daar naartoe, die wat meer geld hebben dus. . Omdat die ouders dus hogere eisen hebben. en dat je dan zo onderscheidt krijgt van een school met kindjes met wat geld. En die andere school Kindjes waarvan de ouders wat minder hebben.

@Guusje wrote:

• is nu echt genezen van haar vrije school droom :? wat moet dat hier dan wel niet gaan kosten :shock: of zit er een max. aan? djeeeezzzz

ja idd, hier valt ook een droom in duigen

heb zelf ook op de vrije school in hoorn gezeten

en ja je gaat er gewoon heen en ja ze hebben apparte vakken zoals, aquarelleren, toneelles, uretmie etc.

ook hadden we heel andere schriftjes als de meeste scholen

met hele apparte en kleurrijke kaften

maar als ik dan 900 euro straks kwijd ben voor 2 kinderen vind ik dat toch wel erg veel hoor

zoveel meer heb ik er nou ook weer niet geleerd

@Biebels wrote:

@Rooike wrote:
@Biebels wrote:
Basisonderwijs is gratis…

Hoezo is dat gratis, in welke zin?

Ik betaal nog altijd ieder jaar €51 euro schoolgeld dus gratis kun je het niet noemen.

Schoolgeld is een bedrag dat elke school zelf mag vast stellen. Het gaat hier om een bedrag voor feestjes (Sinterklaas enzo), schoolreisjes, speeltoestellen, dat soort dingen. Dit heet de ouderbijdrage, en die is vrijwillig. (discussie: hoe vrijwillig is het, want als je niet betaalt kan je kind dus niet met dit soort feesten mee doen… :eh: )

Het ONDERWIJS is dus gratis, voor de extra’s wordt schoolgeld/ouderbijdrage gerekend.

Nou, niet altijd hoor. Sommige scholen hebben als EIS dat je lid wordt van de schoolvereniging, met een bepaalde contributie per jaar. Openbaar onderwijs zal gratis zijn (op de ouderbijdrage en de overblijfbijdrage na dan :wink: ), maar bijzondere scholen kosten soms wel hoor!

Maar wat is er precies verkeerd aan een elite school??? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk!

Dus als ik het begrijp is dat je voor een vrije school moet betalen. ? En waarom?

heb net even in de schoolgids online gekeken van tom zijn school in 2010 8)

35 euro ouderbijdrage en 7.50 per jaar :thumbup: overblijfgeld als je af en toe overblijmoeder speelt voor 45 minuten ( continuerooster), ander kost het verplichtte overblijven 136 euro per jaar.

kijk, die bedragen kan ik mee leven :mrgreen:

@pluutje wrote:

Maar wat is er precies verkeerd aan een elite school??? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk!

hmm twee dingen: allereerst vind ik het niet oke als ouders, zoals mijn g.o., hun kinderen naar een andere school (moeten) doen dan ze eigenlijk preferen, omdat de ene school niet te betalen is voor hun (dat kan tatuurlijk ook een kwestie van prioriteiten zijn). Ik vind onderwijs daar te belangrijk voor, en het zou imho niet mogen dat een ‘goed’ onderwijssysteem enkel is weggelegd voor de beter bedeelden.

(maar lous gaf al aan dat het naar ratio gaat, dus dan zou dit punt min of meer wegvallen).

Ten tweede denk ik dat het voor kinderen heel goed is om in een zo’n gevarieerd mogelijke groep te zitten op school. De samenleving bestaat nou eenmaal niet alleen uit blanke rijkeluiskindjes. En als jij als klein kind al in aanraking komt met andere rangen, standen en culturen, vind je volgens mij straks makkelijker aansluiting in de maatsschappij. Daarbij denk ik dat iets als de multi-culti samenleving minder problemen geeft als kinderen daar al van jongsaf aan mee te maken hebben. Ze nemen het dan meer gewoon voor waar aan en voor lief dan wanneer ze eerst heel lang in een erg beschermd wereldje leven en dan opeens met de ‘grote boze buitenwereld’ worden geconfronteerd.

Er zit hier in de straat een montessorischool, ziet er goed uit, en het is een onderwijssysteem dat me zeker bevalt. Desalniettemin twijfel ik dus serieus om bovengenoemde of ik dit wel zo’n goede school vind. Ik vind het gewoon echt een gebrek dat er maar zo’n eenzijdige afspiegeling is van de samenleving.

Overgens heksje, kan ik hier nergens vinden wat de ouderbijdragen zijn. Zouden die dan zo gigantisch zijn dat ze ze niet durven te vermelden op de online schoolgids? EN jouw kosten gaan over een jenaplan toch?

yep…de jena(van)plan school…( hij blijft leuk biebels hahaha) stond idd gewoon in het online schoolgidsje.

mmm morgen ff bellen fiep :wink: "ik heb een toch wel vrij essentieel hiaat ontdekt in uw online schoolgids, en gaarna zou ik dan ook van u met spoed de ouderbijdrage kosten vernemen :angel: " :mrgreen:

Fiep, jouw punten begrijp ik.

Maar volgens mij kan een eliteschool ook gemeleerd zijn, en een "gratis"school kan ook goed onderwijs bieden. Dus voor mij zijn dat niet echt relevante dingen.

En ik vind niet dat iedereen altijd maar alles moet kunnen. Als de school die jij graag wilt niet in je bereik ligt is dat gewoon jammer.

We kunnen ook niet allemaal naar Neyenrode…

Maar goed, dit is niet het discussietopic! :oops:

@Guusje wrote:

Tja, ik vind het eigenlijk wel meevallen…

Het is maar waar je vanuit gaat denk ik…ALs je je van te voren bedenkt dat een basisschool gratis is of een klein beetje bijdrage vraagt, ja dan is 900,- veel geld…

Als ik bekijk wat de VS meer biedt dan een andere basisschool dan heb ik het er voor over…

En ja, dan maar een elite-school…Ik voel mij niet slechter of beter omdat mijn kinderen daar naartoe gaan.

Ik snap Fiep haar uitleg daarover en ik heb haar mijn mening daarover al een keer gegeven…

Wat dat betreft ben ik arrogant om in mijn ogen het beste voor mijn kinderen te willen…

Ik vind de VS de beste, dus ik betaal…

Ik snap hoe het overkomt, maar goed, daar doe ik verder niets aan…

Overigens vind ik het altijd een beetje onzinnig om te bedenken dat mensen met minder geld dus niet naar een zogenaamde elite-school te kunnen…

Mijn ouders hadden geen cent te makken en mijn broer en ik hebben allebei op de vrije school gezeten…

Naar ratio dus…

lieve lous,…ik vind het niet erg dat het vrij veel geld kost.

de redenen om geld te vragen vind ik legitiem.

en dat jij met ouders die niks bij te zetten hadden vrije school hebt kunnen volgen is toch top!

maar als jij 900 betaald bij modaal, wat betalen wij dan wel niet bij ¨nogal¨ wat meer inkomen ?

naar rato inkomen klinkt leuk, maar toch :think: een max. zou leuk zijn :shifty:

ik bedoel straks zit ik tegen een rekening van zeg eens wat…2500 euro aan te kijken :o dat vind ik niet grappig meer hoor, meer dan modaal of niet.