dure en goedkope scholen

mijn gastouder vertelde deze week dat ze haar zoontje toch maar niet daar de montesori-school ging doen omdat deze ene stuk duurder was dan de openbare school een stukej verderop.

Nou is het heel schoolgebeuren nog steeds een behoorlijke ver-van-mijn-bed-show, en dus had ik er nog helemaal niet bij stilgestaan dat je kidn naar school laten gaan geld kost :? Laat staan dat ik er ooit bij stil had gestaan dat de ene school wel eens duurder zou kunnen zijn dan de ander… :eh:

Klopt dit laatste? En zo ja, is het dan eigenlijk niet van den zotte dat hier in nl bepaalde schooltypen alleen maar beschikbaar zijn voor de welvarende mensen? En is het niet zo dat je zodoende een enorm onderscheid krijgt in scholen waar ‘elite-leerlingen’ zitten en scholen waar de ‘schoenlappers-kinders’ zitten?

Basisonderwijs is gratis… een dure school? Wat bedoelt ze daar mee? Dat ze meer vrijwillige ouderbijdrage vragen ofzo? Daar zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen. De ene school (waar veel kinderen zitten die een hoge standaard gewend zijn) vraagt misschien meer bijdrage, terwijl de andere school genoegen neemt met een schoolreisje naar een speeltuin in de buurt. (even kort-door-de-bocht-voorbeeldje)

speciale scholen zijn idd duurder dan gewoon basis school.

maar dat hoef je zelf niet te betalen. scholen krijgen hiervoor subsidie.

je moet aleen voor speciale scholen geindiceert worden.

basisschool 4100

speciaal basis onderwijs 9300

speciaal onderwijs 16.100

@Biebels wrote:

Basisonderwijs is gratis…

kijk, dan ben ik dus toch niet helemaal achterlijk :mrgreen: Mooi!

Ik zal eens even op de twee sites kijken of ik iets kan vidnen waar het vershcil waar zijn het over heeft um dan in zit…Ik wil natuurlijk wel dat mijn kind op schoolreisje gaat naar marokko of zo (en, vooruit dan maar, dan biedt ik me wel aan als vrijwilliger om mee te gaan :mrgreen: )

gratis? de overheid betaald(belastinggeld) dus je betaald wel mee :wink: :mrgreen:

@Biebels wrote:

Hoezo is dat gratis, in welke zin?

Ik betaal nog altijd ieder jaar €51 euro schoolgeld dus gratis kun je het niet noemen.

en misschien liggen de tarieven voor overblijven en andere kleine bijdrages ook hoger :think:

@Rooike wrote:

@Biebels wrote:

Hoezo is dat gratis, in welke zin?

Ik betaal nog altijd ieder jaar €51 euro schoolgeld dus gratis kun je het niet noemen.

Schoolgeld is een bedrag dat elke school zelf mag vast stellen. Het gaat hier om een bedrag voor feestjes (Sinterklaas enzo), schoolreisjes, speeltoestellen, dat soort dingen. Dit heet de ouderbijdrage, en die is vrijwillig. (discussie: hoe vrijwillig is het, want als je niet betaalt kan je kind dus niet met dit soort feesten mee doen… :eh: )

Het ONDERWIJS is dus gratis, voor de extra’s wordt schoolgeld/ouderbijdrage gerekend.

bij onze school de Handreiking ben je niet verplicht om schoolgeld te betalen

het is zelfs zo dat dat het geld wat je betaalt en dat is nog geen 50 euro per jaar dat dat gebruikt word voor de extra dingen zoals schoolreisjes spelletjes dag en nog meer dingetjes

dit jaar hoeven we voor het schoolreisje niks te betalen omdat er geld over is maaaaaaar het is wel zo dat mensen die geen schoolgeld hebben betaalt wel zelf moeten betalen

ook is er een overblijfregeling op de school em als je kind overblijft kost dat 1 euro per dag

Niet helemaal hoor…

Basisonderwijs is gratis, maar je hebt wel vaak een ouderbijdrage…

Die hoeft niet perse verplicht te zijn, maar dan kan je kind vaak uitgesloten worden van bijvoorbeeld schoolreisjes enzo…

Mateo en Micah gaan dus naar de vrije school. Een van de weinige scholen die niet gesubsidieerd worden door de gemeente, dus hier gewoon een forse bijdrage…Wel vaak naar ratio overigens…

Maar inprincipe is het geen collegegeld :wink:

Wij hoeven niks te betalen. DE kinderen van ons. iedergeval Luuk al gaat naar een openbare onderwijs. ik heb al wel gehoort van de week. Dat bepaalde school bij ons in de buurt wel vraagt wat je verdiend. Dus dan denk ik dat ze mensen met wat geld voorrang geven. dat denk ik dan. toen diegen naar die school ging kijken . En als hij zijn zoon op wou geven. Moest hij zijn bankrekening meenemen.

Ik dacht ook altijd dat basischool gratis is. ja de belasting betaler betaald. Maar je merkt er weinig van. Dat vind ik ook niet erg. School is belangrijk.

Ik heb begrepen dat de vrije school hier in de buurt een vrijwillige ouderbijdrage vraagt per kind per jaar van 750 euro, tegen 50 euro bij de normale school.

Of je het hoeft te betalen of niet, je zult je toch bezwaard voelen als je het niet kan / wil missen dus denk ik dat die vrijheid van schoolkeuze in de praktijk niet zo werkt. Op papier misschien wel maar voor je geweten niet. Of je moet er lak aan hebben natuurlijk…

Hier is de bijdrage naar ratio wat zal betekenen dat ik 600 euro voor Mateo zal moeten betalen en 300 voor Micah als hij volgt. Dat komt dus neer op 900 per jaar voor 2 kinderen…

En natuurlijk voel je je dan bezwaard. Maar ik moet ook zeggen dat ik de bijdrage prima vind als ik zie dat er bijenwas/wasco en gerecycled papier wordt gekocht, grotendeels gewerkt wordt met natuurlijke materialen etc…

Karin, ik snap je post niet helemaal…Je denkt toch niet echt dat kinderen worden geweigerd als de ouders een niet ‘modaal’ inkomen hebben he?

[quote=“Marlous”

Karin, ik snap je post niet helemaal…Je denkt toch niet echt dat kinderen worden geweigerd als de ouders een niet ‘modaal’ inkomen hebben he?[/quote]

Ik weet het ook niet precies hoor. De buren die zijn dochter ook naar de school doen waar Luuk ook op zit. Vertelde me dat Toen hij naar die school keek. . Dat als hij zijn dochter daar heen deed. dat hij zijn loonstrook mee moest nenen ze wilden weten wat ze verdienden. Ik weet ook niet of het klopt hoor. Keek er ook raar van op. Weet iemand dit?

Maar hoo even wachten. Een school, mag je weigeren he. Als het vol is of wat dan ook. Alleen bij een openbare school mogen ze dat volgens mij niet. Het kan zijn dat een gelovige school te veel leerlingen hebben. En dat je al heel vroeg moet opgeven. Anders heb je een kans dat je word geweigerd hoor. Volgens mij.

Tja, ik heb geen idee eigenlijk, maar wij moeten ook een bijdrage betalen naar ratio, dus ik denk dat ze ook onze loonstroken willen zien…

Ik denk dat het niets te maken heeft met rijk zijn en of je kind wel of niet geweigerd mag worden…

Overigens mag een kind niet geweigerd worden, maar er zullen altijd wel uitzonderingen op de regel zijn…

Geld lijkt mij daar niet een van…

@niesje wrote:

ook is er een overblijfregeling op de school em als je kind overblijft kost dat 1 euro per dag

Hier precies zo.

@fiep klophout wrote:

Klopt dit laatste? En zo ja, is het dan eigenlijk niet van den zotte dat hier in nl bepaalde schooltypen alleen maar beschikbaar zijn voor de welvarende mensen? En is het niet zo dat je zodoende een enorm onderscheid krijgt in scholen waar ‘elite-leerlingen’ zitten en scholen waar de ‘schoenlappers-kinders’ zitten?

Als die vader van dat meisje zegt dat hij zijn loonstrook moet laten zien. Kan dit dus wel kloppen wat hij zij dan. En wat Fiep hier schrijft… Ik vind dat ook onzin. En hij vond dat ook.En deed haar dus niet naar die school. Marlous zoals Fiep dat zo zegt kan het wel eens waar zijn wat mijn buurman heefd gezegt.

karin ik denk dat je nogal snel bent met conclusies trekken. Mijn voorbeeld heeft imho niks te maken met het toch ietwat vage verhaal waar jouw buurman mee aankwam. Ik durf er namelijk heel wat op in te zetten dat die goede buurman van jou niet zijn loonstrookje moest laten zien zodat de school zijn kinderen vervolgens kon weigeren wegens een te laag loon. Dat maak je mij echt niet wijs.

en ja er mogen wel kinderen geweigerd worden, als een school het max aantal leerlingen heeft bereikt. Dat is natuurlijk iets heeel anders dan wat jij stelt karin, dat mensen worden geweigerd vanwege hun inkomen.

desalniettemin vind ik 650 of 50 per jaar aan ouderbijdrage wel een enorm verschil.

Ho Ho nou ga je echt te ver. Ik heb dat zelf niet gezegt he. Mijn buurman. En dan ga jij zeggen dat IK te snel conclusies trek. Kom nou. Ik vertel alleen wat ik heb gehoort en dat wilde ik even mee delen. Nou is dat dan zo erg.

Ik weet zel;f ook niet of het waar is. Daarom vroeg ik ook weet iemadn dit. niet mij aanvallen aub.

En hoezo zou jij alles weten. Anders stel je hier geen vraag.

Sorry hoor maar hoe weet jij nou dat mijn buurman staat te liegen. je kent hem niet eens. Ik weet het niet. Jij dus ook niet. Ik was er niet bij Jij ook niet. Jij doet precies hetzelfde.

@fiep klophout wrote:

en ja er mogen wel kinderen geweigerd worden, als een school het max aantal leerlingen heeft bereikt. Dat is natuurlijk iets heeel anders dan wat jij stelt karin, dat mensen worden geweigerd vanwege hun inkomen.

Of ik dat zelf niet weet.

maar als ik jou stuk leesIk copieer het even:

Klopt dit laatste? En zo ja, is het dan eigenlijk niet van den zotte dat hier in nl bepaalde schooltypen alleen maar beschikbaar zijn voor de welvarende mensen? En is het niet zo dat je zodoende een enorm onderscheid krijgt in scholen waar 'elite-leerlingen' zitten en scholen waar de 'schoenlappers-kinders' zitten?

Je hebt het er zelf over of niet. Je was benieuwd of dat laatste klopt. Nou ik heb daarop geantwoord. Ze maar als het zo is van mn buurman.
Jij hebt ook over welvardende kindjes. Die dure scholen zeg maar waar ze alleen zulke kindje toelaten. Je hebt het er zelf over. Toen dacht ik aan dat verhaal van mn buurman. . Of dat niet zo zou kunnen zijn. En waarom zou hij erover liegen. Dan kan het maar zo kloppen hoor van mn buurman.