Duimen afleren.

Hi meiden,

De tandarts gaf ons advies om odin het duimen af te leren maar hoe doe ik dit? Hij snapt t wel maar zegt zo graag te willen duimen en vaak gebeurd het automatisch.

Heeft iemand tips?

Ik kreeg een washandje om mijn hand heen vroeger :slight_smile:

Ook heb ik wel eens gehoord dat er parfum op de duim werd gespoten.

Tikkie spartaans misschien? :mrgreen:

Duimen afleren is moeilijker dan een fiep/speen…

pleisters heb ik ook wel eens gehoort, maar de oplossing nog nooit gehoort eigenlijk…maar is er iets aan zijn gebit ?

I,lona duimt ook nog en de tandarts heeft er niets van gezegt …

van mij mag ze lekker blijven duimen :inlove:

vind duimende kindjes zo, schattig om naar te kijken :inlove: :inlove: :inlove:

T is gewoon hartverwarmend :inlove: Kan dan echt uren naar hem kijken.

Ja hij heeft een open beet…dus ruimte tussen zijn boven en ondertanden.

Een duimpopje erom maken.

En dan flink belonen???

Hier ook binnenkort maar de duim afleren, maar inderdaad het lijkt zo cute.

@Natascha1975 wrote:

Ja maar dat hoeft toch niet speciaal met duimen te maken te hebben, had ik als kind ook en ik heb nooit geduimd :think: :wink:

Ik vind het echt moeilijk om zoiets af te leren…had de tandarts zelf geen ideeën :think:

ik lees mee ik heb hier 2 duimers en Luna zegt iedere keer als ik … jaar ben dan stop ik met duimen :lol: :inlove:

bij mijn Odin zie ik idd ook wel dat zijn tandjes wat meer naar voren beginnen te staan die duimt wat harder ofzo :think: bij Luna zie je niks aan d’r gebit

hier tot mijn 11e geduimd en ja ik heb een overbeet. Maar zelfs een beugel hielp niet, want het is ook deels een te grote bovenkaak… tja.

Hier duimt mies dus ook, maar hij mag het dus alleen als hij gaat slapen. De afspraak is alleen duimen in bed, niet beneden op de bank. Het duurde echt een week of 5 a 6 voor hij dit echt doorhad.

Misschien is dat wel iets wat je eerst kan afspreken? Dat het duimen alleen in bed mag. Net als kindjes met een speen.

Je kan dan zelf kijken of hij nog duimt als hij slaapt en dan zachtjes zijn duim eruit trekken. Dat doen wij ook en inmiddels zakt hij zelf al uit… als je zo het duimen tot pakweg een paar halfuurtjes per dag kan beperken, is het met een jaar of 6 makkelijker af te leren

Cell daar zijn we idd al mee begonnen met iedere dag te zeggen alleen als je gaat slapen mag je nov duimen…zal idd heel wat tijd gaan kosten.

Nee de tda weet ook niet veel tips, ik werk nl bij haar. :mrgreen:

@Cell wrote:

Je kan dan zelf kijken of hij nog duimt als hij slaapt en dan zachtjes zijn duim eruit trekken. Dat doen wij ook en inmiddels zakt hij zelf al uit… als je zo het duimen tot pakweg een paar halfuurtjes per dag kan beperken, is het met een jaar of 6 makkelijker af te leren

hier duimen de kinderen alleen als ze naar bed gaan en dus hun slaapknuffel hebben afspraak is al direct geweest knuffel is voor bed en duimen dus ook

alleen nu duimt Luna dus ook nog steeds

misschien net een kwartiertje ofzo gewoon even om in slaap te komen maar zodra ze die knuffel in d’r handen heeft gaat die duim d’r mond in :lol:

Mijn dochter kreeg hetzelfde advies voor het sabbelen (bij haar de vingers)

Die slaapt nu al een week of 3met een dun handschoentje aan de eerste nachten was een ramp voor haar, ze kwam dan echt uit bed me kringen onder haar ogen (ik voelde me gewoon schuldig)

Maar ondertussen lukt het haar aardig die vingertjes niet in haar mondje te steken.

En ik weet hoe belangrijk het is om het haar nu af te leren aangezien ik zelf tot mijn 17e elke nacht sabbelde :oops: :oops: :oops:

@Duimelijntje wrote:

@Natascha1975 wrote:

Ja maar dat hoeft toch niet speciaal met duimen te maken te hebben, had ik als kind ook en ik heb nooit geduimd

Zo zijn er ook mensen die niet roken en wel longkanker krijgen, dat maakt het verband tussen roken en longkanker er niet minder om. Duimen heeft een negatieve invloed op de stand van het gebit, maar ook op bijvoorbeeld de spraakontwikkeling en de ontwikkeling van het gehemelte. Alle reden dus om duimen af te leren. :)

Ik denk dat je in deze terug moet vallen op de kracht van herhaling. Steeds blijven benoemen, afbouwen inderdaad, afleiden op momenten dat hij geneigd is te duimen. Als hij duimt uit troost: kun je dat vervangen door hem een knuffelpop/beer oid te geven?

ik snap die handschoentjes aandoen niet zo :oops:

zijn die kindjes dan nog heel klein/jong ofzo?

hier krijgen Odin en Luna gewoon zelf handschoentjes uit dus lijkt mij niet iets wat werkt :think:

Ik denk dat mijn odin ze ook gewoon uittrekt.

Denk idd dat constant herhalen en ervoor te zorgen dat ze zich bewust worden van het duimen uiteindelijk wel helpt.

Knuffel combineert hij altijd met duimen.

@mamy wrote:

En ik weet hoe belangrijk het is om het haar nu af te leren aangezien ik zelf tot mijn 17e elke nacht sabbelde :oops: :oops: :oops:

hier staat de teller inmiddels op 30… :oops:

Hahaha ik heb een vriendin en haar teller staat op 34 :think:

Mijn oudste moest ook stoppen met duimen van de tandarts. Ik had met de tandarts afgesproken dat zij dat met I zou afspreken, dat ze vanaf de dag na haar 5de verjaardag niet meer mocht duimen.

Daags na haar verjaardag een washandje over haar handje heen, elastiek voor in de haren erom heen. En zo heeft ze geslapen. De eerste nacht toen ik ging kijken had ze het washandje een stuk omhoog geschoven en toch de duim in de mond. waarschijnlijk onbewust, want ik heb het goed gedaan, en smorgens kwam ze helemaal blij en trots vertellen dat de hand nog in het washandje zat :inlove:

Daags erna met naar bed gaan zei ze al: Mama, niet komen kijken zometeen hè?

Wist ik al genoeg natuurlijk :lol: Toen ik ging kijken had ze de duim in dr mond. Washandje lag onder het kussen.

Toen hebben we een beloningskaart gemaakt met 30 vakjes. 1maand dus. Elke nacht zonder duim en het washandje goed mocht ze het vakje kleuren of een sticker plakken.

Na 7 dg kreeg ze telkens een stukje chocolade (Dat was wat ze uitkoos) en na 30dagen zou ze haar felbegeerde vriendenboekje krijgen.

En op die eerste 2 nachten na, is het hartstikke goed gegaan.

Na 6wk met washandje slapen is dat eraf gegaan, en ze heeft nooit meer geduimd :smiley:

Ik zou dus aanraden om eerst te zorgen dat ze ook bewust kunnen snappen waarom ze niet meer mogen duimen. (I wist dat haar tandjes niet mooi op elkaar stonden. En nu staan ze dus weer supernetjes op elkaar! ik had nooit verwacht dat dat zo snel nog recht kon groeien :slight_smile:

Even van tevoren met de tandarts overleggen of ze dat met de kleintjes wil afspreken, een datum dat de kindjes ook goed doorhebben wanneer dat is. Hier was het 5jr ben je een echte grote meid, en die duimen niet meer.

@fiep klophout wrote:

@mamy wrote:

hier staat de teller inmiddels op 30… :oops:

hier 33 :oops: :mrgreen: en het ziet er niet naar uit dat het binnenkort klaar is 8)

Hoezo? Op advies van de tandarts? :lol: :lol: :lol:

Jemig meis wat lastig. Ik was al helemaal gelukkig dat Casper zelf klaar was met de speen…en echt geen idee waarom ie ermee klaar was overigens. Duimen zijn nog lastiger want tja schroef die er maar eens af. :wall:

Is er iets wat O. heeeeeeeel erg graag zou willen hebben of wensen waar je in tegemoet kunt komen als tegenprestatie voor het niet duimen?

Al moet ik ook gelijk bekennen dat mijn kind bv niet corrupt is te krijgen. Hij is waanzinnig Thomas en Cars fan maar echt niet dat hij om te kopen is voor iets van speelgoed of zo. Nopes meneer doet de dingen die hij doet wanneer hij er klaar voor of mee is. :silenced: Vermoed dat O. ook een beetje zo is aangezien hij dus wel waanzinnig goed bezig is mbt de zindelijkheid. :-*

Als ik bv tegen Casper zeg dat hij wel een heel grote jongen is wanneer hij op het potje plast…is hij heel makkelijk; dan maar geen grote jongen zijn. :angel: