duim afleren

Lianne heeft geen speen maar een duim, achteraf had ik dr beter een speen kunnen geven… lastig dat moederschap :oops:



Maar hoe kom ik hiervan af??

iemand tips??



Ze duimt alleen in bed.

tja als ze alleen in bed duimt zou ik haar dat persoonlijk lekker laten doen, ella doet dat ook.

Ik zou graag willen weten wie het duimen heeft afgeleerd en dan vooral hoe… :mrgreen:

Ik was ook wel wat ouder toen ik het af moest leren (ik ben het met Lonneke eens, lekker laten duimen, maargoed, als je perse alleen tips wilt…:wink: ), en toen smeerde mijn moeder dat vieze-smaak spul op mijn duim, toen stopte ik volgens mij wel een keer. Dreigen met beugels hielp niet (die krijgt tegenwoordig toch bijna iedereen en hoef je helemaal niet door duimen te krijgen), beloningen werkten ook wel tijdelijk :mrgreen:

Ik ga het proberen, wil graag dat ze voor dr 2e verjaardag van het duimen is.



Eerst maar met een pleister… :mrgreen:

duimen is rond deze leeftijd niet makkelijk af te leren, helemaal niet omdat ze het alleen in bed doet en echt een “smoes” verzinnen waarom duimen nier zou mogen is denk ik voor haar ook iets te hoog gegrepen denk ik.



Spul zo als bijtex (heeeeel vies :sick: ) mag je geloof ik nog niet gebruiken.

Je zou er idd iets anders vies op kunnen smeren.



Wat ook je ook zou kunnen doen (is wel dubbel hoor ;-)) is haar duim vervangen door een speen en daarna de speen af te gaan leren.

dit omdat dit makkelijker te doen is dan een duim.

Ik ken 3 ouders bij mij op de groep die het zo hebben gedaan en volgens hun werkte het…

zo’n gek idee vind ik dat niet dragon, ik heb er ook al mee gelopen…



Heb dr achteraf echt zo’n spijt van dat ik dr speentje toen heb afgepakt… :wall:

Waarom wil je het persee afleren dan?



Zeker als ze het alleen in bed doet is 2 nog wel jong hoor.



Ik heb zelf tot mijn 11e geduimd en toen ging de knop om en hup was het ook klaar. Mijn gebit heeft er niet onder geleden.



Mijn schoonzus haar zoon is bijna 5 en duimt ook, ze heeft alles al geprobeert, maar omdat het iets is wat ze doen zonder over na te denken en het hem troost bied, heeft ze nu zoiets van… niet overdag, niet in t openbaar, als ik het dan zie hoor je het van me. Maar in bed, ach…



Mies duimt ook en ik laat hem lekker hoor. Mij is doorslapen en een tevreden goede slaper belangrijker dan persee afleren.

Dat willen we gaan doen als hij groter is, uitleg kan snappen en we bijvoorbeeld zonder echte gevaren pleisters op zijn duimen kunnen plakken.

Dat heb ik nu 1 x geprobeert en die pulkte hij eraf en toen zat het bijkans in zijn mond geplakt… ook geen situatie die je prefereert bij zo’n ukkie.



Ook zeg je dat je spijt hebt dat je haar speen hebt afgepakt, maar een kind wat geen duimelot is, zal bij afpakken van speen niet gaan duimen.

Duimen zit er vanaf dag 1 vaak al wel in.



Mies heeft alleen ergens in de eerste 7 weken af en toe een speen gehad, maar die spoog hij ook net zo hard uit.

Zijn duim vond hij met een week of 10 en hij heeft nooit naar een speen getaald.



Dus ik denk dat je het jezelf niet kwalijk moet nemen en ook denk ik dat je misschien wat te veel wil voldoen aan allerlei plaatjes… je wilt je dochter vroeg zindelijk, vroeg van de duim af enz…



rustig aan joh, ze ontgroeien ook een hoop he :wink:

ik denk dat ze nog een beetej te klein is om het af te leren…

waarschijnlijk beseft ze nog niet wat ze doet, het is een automatisme.

als ze ouder worden wordt het vanzelf minder.

mijn oudste van 5 duimt nu nog alleen in bed, de middelste van net 4 vaak ook nog overdag.

ik denk echt dat het ngo te jong is om af te leren…

op een begeven moment willen ze het vanzelf neit meer omdat ze zich te groot voelen!

Ik wens je heel veel succes met het afleren. Persoonlijk denk ik dat het niet gaat lukken voor ze 2 is. :shifty: Zoonlief had eerst een speen en die hebben we rond een maand of 6 niet meer gegeven. Toen begon het duimen. Hier ook alleen in bed of als meneer moe is. Ik heb er eerlijk gezegd weinig moeite mee. Heb zelf ook heel lang geduimd en weet hoeveel rust en troost het kan geven.

Oeiii ben bang dat je dat niet gaat lukken…

Ik zelf was een zeer actieve duimer in bed. Heb ik denk ik wel tot mu 18 gedaan :oops: pleisters, wc rolletjes, een of ander vies spul niets hielp.

overdag duimen kan je wat van zeggen maar in de slaap gaat vanzelf en is erg lastig af te leren.



Hier slaapt idd mijn zoontje nog in bed met de speen. Puur omdat hij die behoefte elke keer nog toont en ik niet wil dat hij gaat duimen. Langdurig duimen gaan je tanden echt van naar voren staan net als bij mezelf. Kan je niet proberen anders voor de nacht de speen weer te geven? Die kan je over een tijd weer weg halen en misschien dat zo het duimen ook niet doorzet. Anders zou ik het niet weten



Succes

mijn zusje is 29 en duimt nog. en heeft een super recht gebit.



mijn dochtertje duimt ook, ze is nu 2,5 jaar en ik laat haar lekker duimen.



maar je wilde tips, mijn collega, heeft het bij haar zoon met een pleister gedaan, binnen een week was hij er van af geweest

jasper heeft tot zijn 7de zijn duim nog gebruikt (alleen met het slapen)

ik vondt het altijd wel erg lief…



en ik zie liever een duim,

dan een kind van 4 met een speentje :wink:

Ik was 10 jaar en werd omgekocht door mijn moeder met 25 gulden :mrgreen:

Ik moest dan een maand lang laten zien dat ik niet duimde (stiekum nog wel in bed :oops: )



Heeft gewerkt :mrgreen:

Van dat vieze bittere spul hielp niet… ik ging mijn duim net zo lang aflebberen en de zooi uitspugen tot de vieze smaak weg was :lol:

Om hem dan onder de kraan stoppen was ik nog niet achter 8)



Maar ik denk dat je dochter nog te klein is voor het omkopen.



In elk geval… succes :thumbup:

Onze dochter heeft heel erg geduimd bij het in slapen in combinatie met de oor van haar knuffel. Maar van de een op de andere dag was ze er vanaf…Geen idee wat daar van de reden is, maar ze was pas 1,5 ofzo.



Zelf heb ik geduimd tot op m’n 6e. (ik zat in groep 3) Op een avond wilde ik bij mijn vader op schoot en dat mocht als ik niet zou duimen. Nou dat is me gelukt en daarna ook nooit meer geduimd. Heb nooit een beugel of iets anders aan mijn tanden gehad.



Om het echt af te leren kan ik je dus niet mee helpen, maar ik zou echt wachten tot de kleine tot begrip in staat is.

Hier wel een positief bericht hoor!

Ook ik wilde het snel afleren, omdat het moeilijker wordt als ze het duimen steeds bewuster doen.

We zijn begonnen met pleistertjes om zijn duim, maar het was voor hem te makkelijk om die pleisters los te maken. Toen hebben we dat vieze spulletje op zijn duim gesmeerd en is hij er van af gekomen.



Hij herinnert het zich nu niet eens meer dat hij ooit geduimd heeft en taalt er ook niet naar.

Mijn dochter duimt nog steeds en ze doet het de hele dag door.

het vieze spul werkt niet.

pleisers heeft ze een hekel aan net als ik dus dat doe ik haar en mijzelf niet aan.



tjah verder weet ik niks…



hier trouwens geen speen afgeleerd maar die heeft ze nooit gewild

Hier een speen gehad, 2 weken tot ze dr duim gevonden had.

Ik ben anti speen gepraat zeg maar… had mn eigen intuitie beter moeten volgen :oops:



Maar das achteraf…



Ik ben blij dat ik nu weet dat het niet reeel is om te denken dat je op deze leeftijd duimen kunt stoppen…

Ik ga dan nu ook niet iets aan mn meisje vragen wat ze eigenlijk nog niet kan of snapt…



dus wordt vervolgd… ooit :mrgreen:

@Pé wrote:

Hier wel een positief bericht hoor!

Ook ik wilde het snel afleren, omdat het moeilijker wordt als ze het duimen steeds bewuster doen.

We zijn begonnen met pleistertjes om zijn duim, maar het was voor hem te makkelijk om die pleisters los te maken. Toen hebben we dat vieze spulletje op zijn duim gesmeerd en is hij er van af gekomen.



Hij herinnert het zich nu niet eens meer dat hij ooit geduimd heeft en taalt er ook niet naar.






mmm dit berichtje had ik dus over het hoofd gezien :-*

@pooh wrote:

Hier een speen gehad, 2 weken tot ze dr duim gevonden had.

Ik ben anti speen gepraat zeg maar… had mn eigen intuitie beter moeten volgen :oops:



Maar das achteraf…




Maar goed, je hoeft er 's nachts in ieder geval niet uit om de speen terug te stoppen. Dat is weer het voordeel.... :wink: