Dubbele Baarmoeder

zijn er hier meer vrouwen die een dubbele baarmoeder hebben



en hoe zijn jullie gyns ermee omgegaan?



ikzelf krijg een kijkoperatie om te zien hoe het bij mij precies zit

ze kwamen er ook pas achter toen ik al bezig was met de 2e IUI poging

zelfs bij de hsg is het gemist

Hollow, ik weet dat Kantjeboord een dubbele baarmoeder heeft. Zij kletst mee in het grote test topic en daar heeft ze het al eens opgenoemd en gisteren las ik het weer in het december 2009 topic…

Mijn beste vriendin heeft er ook 2.



Haar zwangerschappen die begonnen in haar ‘slechte’ baarmoeder zijn allemaal uitgemond in miskramen.



De zwangerschappen die begonnen in haar ‘goede’ baarmoeder zijn uitgemond in een dochter en zoon…



Zij kreeg de keuze om er een te laten verwijderen maar zij heeft het laten zitten.



Verder weet ik er helaas te weinig van.

Hallo Hollow,



Klopt, ik heb ook een dubbele baarmoeder, ofwel uterus bicornis. Heb 1 baarmoedermond. Dan een zo goed als normale baarmoeder met een extra hoorn er aan aan de rechterkant.

Mijn eerste 3 kinderen zijn begonnen met groeien aan de linkerkant, de grootste ruimte, probleemloze zwangerschappen afgezien van het feit dat ze allemaal in stuitligging lagen. Ze zaten nl met hun beentjes onder het schot in de baarmoeder door, soort 2-kamer appartement dus.

Mijn 4e kindje is gaan groeien in de rechter ruimte, die is kleiner, maar tijdens de zwangerschap is ze onder het schot doorgedoken naar de grote ruimte, alleen de placenta zat uiteraard nog rechts, of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar ze is met 36 weken overleden doordat tijdens de weeën die ik toen kreeg, de placenta vervroegd heeft losgelaten.

Hierna ben ik nog 3 keer zwanger geweest, alle drie de keren zat het vruchtje rechts, deze zijn allemaal voor de 8e week uitgelopen op een miskraam. Weet niet of het aan de rechter ruimte ligt of aan mijn leeftijd, want die speelt ondertussen ook een rol. (ben 41 nu)



Heb je nog vragen stel ze gerust, je ziet, ik heb 4 kinderen gekregen, allemaal gezond, alleen is ons laatse meisje helaas niet blijven leven door domme pech, want dat is het met een placenta loslating. Dat heeft iig niets met leeftijd te maken.

hoi kantjeboord



fijn om je verhaal te lezen



ben vooral benieuwd naar hoe ontdekt is dat je een dubbele baarmoeder of in jouw geval een tussenschot hebt?



ikzelf heb 18 juni een voorsgesprek voor een kijkoperatie voor mn eierstokken (heb pco) en dan willen ze de baarmoeder ook gaan bekijken



wel vreemd om op die echo 2 slijmvliezen te zien en dan nog hebben ze het steeds weer gemist



beetje onsamenhangend maar ben erg moe omdat ik net thuis kom van mn werk en de wekker ging al om 4 uur vanacht

Het is bij mij ontdekt bij mijn eerste zwangerschap. Toen kreeg je pas met 20 weken of zo de eerste echo, dus gewoon via mijn buik. Echoscopiste haalde de gyn er bij, schrok me wild. je hebt wel iets meer kans op een vroeggeboorte.

In mijn geval viel het mee, 37 weken, 39.6 weken, 40 weken en 36 weken.

mijn moeder had het ook en de laatste kwam met uuuuuh 36 weken

ze heeft ook meerdere miskramen gehad

bij haar kwamen ze er pas achter toen ze een inwendig onderzoek moest ondergaan ivm kanker

ik ben echt benieuwd of het bij mij een tussenschot is of zoals bij mn moeder 2 aparte baarmoeders



maar ja das afwachten tot de kijkoperatie

inmiddels de kijkoperatie gehad (gister)

en ik heb dus een Uterus didelphis(didelphys)



oftewel 2 baarmoeders en 2 halsen en had zelfs een half ontwikkelde dubbele vagina waar ze bij de operatie 1 van gemaakt hebben



bij de ICSI zouden ze dus in beide baarmoeders kunnen terugplaatsen om onze kansen te verhogen

maar dat beslissen we pas bij de ICSI

@hollowglade wrote:

inmiddels de kijkoperatie gehad (gister)

en ik heb dus een Uterus didelphis(didelphys)



oftewel 2 baarmoeders en 2 halsen en had zelfs een half ontwikkelde dubbele vagina waar ze bij de operatie 1 van gemaakt hebben



bij de ICSI zouden ze dus in beide baarmoeders kunnen terugplaatsen om onze kansen te verhogen

maar dat beslissen we pas bij de ICSI




Dan kan jij op 2 verschillende tijdstippen ook zwanger worden! Of menstrueer je wel gelijktijdig uit beide baarmoeders?

ik menstrueer wel gelijktijdig of iig met enkele dagen ertussen omdat ik wel een dikke week lang zwaar vloei





we hebben donderdag een gesprek met onze arts over de icsi en wat we precies gaan doen

@hollowglade wrote:

ik menstrueer wel gelijktijdig of iig met enkele dagen ertussen omdat ik wel een dikke week lang zwaar vloei





we hebben donderdag een gesprek met onze arts over de icsi en wat we precies gaan doen




Spannend joh!

ja het is inderdaad spannend ja



vreemd en onwerkelijk

als ik nu op internet zoek heb ik volgens studies wel een groter risico op een vroegeboorte en worden veel babys al tussen de 30 en 35 weken zwangerschap gehaald omdat ze bang zijn dat de BM te klein is

maar volgens kuchenbecker (onze arts) zijn die van mij allebei normaal dus is allemaal afwachten

het is iig geen heeeel groot probleem meer als een kindje met 30 weken gehaald word als alles verder goed is

@hollowglade wrote:

ja het is inderdaad spannend ja



vreemd en onwerkelijk

als ik nu op internet zoek heb ik volgens studies wel een groter risico op een vroegeboorte en worden veel babys al tussen de 30 en 35 weken zwangerschap gehaald omdat ze bang zijn dat de BM te klein is

maar volgens kuchenbecker (onze arts) zijn die van mij allebei normaal dus is allemaal afwachten

het is iig geen heeeel groot probleem meer als een kindje met 30 weken gehaald word als alles verder goed is




Het kan, ik ben bevallen met 37 weken, met 39.4 weken, met 40 weken en met 36 weken.



Je ziet, het kan meevallen!

het kan ook meevallen maar wat ik begrijp heb jij 1 baarmoeder met een septum erin die kunnen verder uitrekken dan de mijne waarschijnlijk

maar het is allemaal afwachten



eerst de ICSI in januari

Ja dat klopt, alhoewel de gyn in het AMC er afgelopen dinsdag aan twijfelde bij de vlokkentest, omdat ze met de sonde alleen maar in mijn rechter baarmoeder terecht kwam. Er is bij mij dus nooit een foto oid gemaakt.

dan word je toch wel nieuwsgierig als je zo jouw verhaal leest



er zijn 6 types afwijkingen en daarin ook weer verschillen

mischien een optie om het nu toch te laten controleren bij jou?



http://www.nvog.nl/files/01_beekabstract.pdf

hier staat wat info in is soms hocus pocus maar heb al zoveel termen gehoord in het ziekenhuis dat ik er wel wat wijs uit werd



heb via google wel wat mensen gevonden die een afwijking hadden maar daar is geen contact mee op te nemen omdat het echt helemaal anoniem is

lijkt me wel fijn met meer lotgenoten te praten

Ik heb het artikel gelezen en snap het wel wat er staat. ik ben zwanger geweest in beide hoorns, kinderen konden bij mij ook onder het septum ( tussenschot) door. Daardoor bleven ze wel in stuit liggen. Ze zaten als het ware met de beentjes, rechtuit, soort van 2-kamerappartement noemde ik het altijd. :wink:

Heb ook ooit een curettage gehad van een tweeling, hebben ze dus beide helften leeg kunnen zuigen. ( was een miskraam) weet dus dat ze er bij kunnen via 1 ingang.

Maar nu in deze zwangerschap is het normaal dat je baarmoedermond hoger optrekt, daarbij is mijn baarmoeder ook nog eens gekantelt, daardoor was het moeilijk te zien voor ze.

Heb bij de diverse echo’s nog nooit iets gezien van dubbele baarmoedermonden en ook nooit andere artsen er over gehoord. 't was omdat het nu niet lukte even een vraag die de gyn hardop uitsprak.

ja dat kan ook nog ja bij mij is het op de echo’s wel heel duidelijk te zien



blijft vreemd die baarmoeders



hopenlijk kunnen ze bij jou er de volgende keer wel bij

Ook ik heb ‘last van’ een dubbele baarmoeder.

Bij mij is dit een paar maanden geleden ontdekt. Ik kreeg ontzettende buikpijn wat wekenlang aanhield. De huisarts stuurde me door naar de gyn. en uiteindelijk kwamen ze er achter dat er een cyste op mijn rechter eierstok (of eileider) zat en dat die waarschijnlijk de pijn gaf. Ook zagen ze toen dat er een ‘tussenschotje’ in mijn baarmoeder zat.

Ik ben inmiddels geopereerd; een operatie om de cyste weg te halen en tegelijk een kijkopatie. Er zit nu nog een cyste waar ze tijdens de operatie niet goed bij konden. Zolang ik gaan last heb mag deze blijven zitten. Wel vertelden ze ons dat mijn rechter eileider niet werkt en de linker eileider zit verstopt. Deze zal, wanneer we kinderen willen, open gemaakt moeten worden. Volgens mij wil de gyn. dat dan ook weer d.m.v. een operatie doen…



Ik had er nog nooit eerder van gehoord dat dit kon (een dubbele baarmoeder). Erg vreemd allemaal…



Oh ja, ze kwamen er bij mij ook achter dat ik maar één nier heb. Volgens de gyn was dat meestal zo bij vrouwen die 2 baarmoeders hebben.

hoi jcd



dat zal ook een flinke klapper zijn geweest



ik heb gelukkig wel 2 nieren (25% kans op 1 nier)

en mijn eileiders zijn wel goed alleen heb ik pco dus de productie van eitjes is in de war



eileiders open maken gebeurd wat ik ervan weet inderdaad operatief open gemaakt

ik hoop voor je dat het als jullie eraan beginnen allemaal goed komt

wij hebben in januari een icsi zijn inmiddels al 3 jaar bezig