Drinken

Wat geven jullie voor drinken mee naar school?

eerst wat altijd limo in een beker

tegenwoordig is het een pakje wicky oid

heel af en toe zo’n fruit shoot flesje

Op een korte dag niets (krijgen schoolmelk/water) en op een lange dag diksap pf ander sap wat we in huis hebben voor de tweede pauze.

Niks, ze mogen hier op school altijd water drinken als ze dorst hebben en in de kleine pauze zijn ze verplicht om fruit of groente te eten. Als ze zou overblijven krijgt ze een pakje sap mee of melk, chocomelk, of een beker carvan cevitam.

Een beker diksap, water of een pakje water/fruit van de ah.

Heb meestal pakjes chocomelk of yoghi thuis voor Y.eline, nu heeft ze gewoon een beker yoghi mee naar school.



Op de donderdagmiddag mag ze ook wat lekkers mee en dan krijgt ze een pakje appelsap in dr tas :thumbup:

Beetje saai maar hier is het OF appelsap OF Karvan Cevitam.

@mandy_d. wrote:

Beetje saai maar hier is het OF appelsap OF Karvan Cevitam.




Hier net zo haha



en bij overblijven een pakje yoghidrink

Geeft niemand thee mee?

Ik wilde iig mijn oudste koukleum een thermosbeker geven met thee deze winter, dat lijkt me zo lekker voor hem.



Drinken jullie kinderen na school dan ook nog zoetigheid?

Ik zal wel een miep zijn, maar hier krijgen ze 1x per dag iets van sap (en dan diksap of puur fruitsap, zelden iets waar suiker aan toegevoegd is) en op de lange dag drinken ze dat dus op school, krijgen ze thuis water of thee.

Hier krijgen ze alleen water mee.

Zo’n onzin al die zoete troep.

Indy krijgt niets mee, ze drinken water op school en tussen de middag thuis krijgt ze melk. Kes blijft over en krijgt appel diksap of carvan cevitam mee. Hij drinkt vaak thuis thee.

Elise krijgt melk mee in een schoolbeker of sap, ligt eraan of het een lange dag of korte dag is

@Lune wrote:

Geeft niemand thee mee?

Ik wilde iig mijn oudste koukleum een thermosbeker geven met thee deze winter, dat lijkt me zo lekker voor hem.



Drinken jullie kinderen na school dan ook nog zoetigheid?

Ik zal wel een miep zijn, maar hier krijgen ze 1x per dag iets van sap (en dan diksap of puur fruitsap, zelden iets waar suiker aan toegevoegd is) en op de lange dag drinken ze dat dus op school, krijgen ze thuis water of thee.




Kids mogen vaak eten en drinken op school voor ze naar buiten gaan (waar het dus koud is). Dan heb je niet veel aan opwarmen met thee als je daarna weer binnen bent,maar je niet mag eten en drinken.

Dat is maar mijn mening hoor. Voor de overblijf lijkt het me wel lekker eigenlijk. Zou het gewoon proberen. Ik vind thee iets voor thuis,maar dat is meer vanwege praktische redenen…



Ik denk dat de hoeveelheid zoetigheid per kind (wat is wel/niet teveel) moeilijk af te meten is aan de hoeveel appelsap of karvan die ze krijgen. Je weet immers niet wat ze de rest van de dag eten of drinken natuurlijk.



Hier in de ochtend iig melk, tussen de middag ook vaak melk en bij het avondeten idem. Soms is dat wel eens anders,maar over de dag genomen vind ik niet dat mijn 2 magere, weinig snoepende, goed etende,energieke latjes niet teveel Karvan C. kunnen krijgen.

Water mogen ze altijd pakken en na het avondeten drinken ze sowieso niets meer, op een kleine slok water na na het poetsen.



Kortom, die ene beker Karvan of appelsap tijdens een intensieve schooldag (blijven niet over trouwens) worden ze vast niet slechter van.

Beide hebben trouwens een prima gebit en poetsen goed.

Ze zijn eerder te mager dan te dik.

Doen nooit moeilijk over fruit en drinken heel af en toe thee,omdat ze het soms lekker vinden.



Cola en andere dingen die ik persoonlijk niet voor hele jonge kids goed vind, daar durven ze niet eens van te drinken al boden we het aan.



Kortom, als ze hooguit 4 glazen per dag drinken (hoeveel zit er in een glas,kan je je ook nog afvragen, 4 kinderbekers op een vrije dag bijv.) en daarnaast zelden snoepen of tussendoortjes nemen (niet dagelijks iig) dan is volgens mij de balans wel goed.



Misschien klink ik een beetje zuur of aangesproken,maar iemand die kiest voor enkel thee en water,daar kan ik alleen maar respect voor hebben,alleen zou het nooit zo neerzetten met het idee anderen het gevoel te geven dat ze ‘slecht’ bezig zijn.



Dat is per gezin, kind zo verschillend…alles waar TE voor staat is niet goed, verder zijn die Karvan’s echt zo slecht nog niet hoor.

Echte aanmaaklimo e.d. komt er hier niet in. Heb ook nooit diksap in huis gehad, weigerde Jo te drinken. Eli drinkt af en toe Yogi,maar Jo lust het niet.

Hier drinken ze normalieter ook vooral water en thee(met melk, net als mama), heel soms appelsap of chocomel/fristi bij de lunch. Maar ik heb er toch voor gekozen om de oudste juist voor in de ochtend iets ‘zoets’ mee te geven. Hij is al niet zo’n ontbijter en op een ‘lange’ schooldag eten ze pas weer met de lunch, dus dan lijkt mij een beetje (fruit)suiker wel zo lekker (en belangrijk- tenminste iets aan energie…) eigenlijk :think: Dus ik ben het wel eens met mandy_d dat het altijd in relatie tot de rest van de dag gezien moet worden…



Thee zou ik niet zo snel meegeven, puur om praktische redenen eigenlijk (geknoei, wachten op juiste themperatuur…) :think: Maar onze oudste is dan ook nog stukken jonger dan die van jou, Lune, :mrgreen:

@Lune wrote:



Drinken jullie kinderen na school dan ook nog zoetigheid?

Ik zal wel een miep zijn, maar hier krijgen ze 1x per dag iets van sap (en dan diksap of puur fruitsap, zelden iets waar suiker aan toegevoegd is) en op de lange dag drinken ze dat dus op school, krijgen ze thuis water of thee.




Mijn zoon gaat nog niet naar school, maar drinkt wel meer dan 1 keer per dag sap hoor. En een gezond en leuk kind dat het is! :wink:



Om de vraag van TS te beantwoorden: ik weet nog niet zo goed op welk moment hij zal eten/drinken op school. Tijdens de lunch drinken we hier Yomild, maar ik weet niet of dat lekker blijft als je dat meegeeft naar school :think:

hier straks gewoon wat ranja in een beker. Zelf vind ik diksap niet echt te pruimen als het al een poos in een warme tas voor een verwarming heeft gehangen. Gewoon, net de smaak van het water eraf. En een halve beker is meer dan genoeg! weet van kinderen die de beker tjok vol meekrijgen!



voor bso ed straks, wordt dat geregeld, dan hoeven we alleen maar brood mee te geven.

@D. wrote:

@Lune wrote:


Drinken jullie kinderen na school dan ook nog zoetigheid?

Ik zal wel een miep zijn, maar hier krijgen ze 1x per dag iets van sap (en dan diksap of puur fruitsap, zelden iets waar suiker aan toegevoegd is) en op de lange dag drinken ze dat dus op school, krijgen ze thuis water of thee.




Mijn zoon gaat nog niet naar school, maar drinkt wel meer dan 1 keer per dag sap hoor. En een gezond en leuk kind dat het is! :wink:



Om de vraag van TS te beantwoorden: ik weet nog niet zo goed op welk moment hij zal eten/drinken op school. Tijdens de lunch drinken we hier Yomild, maar ik weet niet of dat lekker blijft als je dat meegeeft naar school :think:




Neem aan dat dat Yomild niet in pakjesvorm bestaat?

Anders misschien een thermobeker,maar ik vind zuivel meegeven naar school (niet in pakjes) ook lastig. Dat is lauw vaak niet te drinken en in Mepalbekers lijkt het me helemaal een drama (alleen al dat het uren ligt te broeien in die tas na afloop).



Wat het zoet betreft,

op zich wil ik er ook geen discussie van maken,maar het viel me gewoon even op. Jo.as heeft tot zijn 2e heel veel geweigerd te eten en drinken,dus snoep en zoet ging er sowieso niet in. Vooral water en melk.

Daarna is het mondjesmaat begonnen.



Mijn gevoel (want dat is het eigenlijk) is dat ze nu lief,leuk en klein zijn,maar er komt een moment dat je als ouder niet alles meer kan controleren. Het moment (zoals ik zelf als puber was) dat ze in de pauze op school hun thuisgemaakte brood in de prullenbak mieteren en naar de winkel of Shell lopen (bijv.) en gezellig lunchen met chips en Cchocolade.

Op mijn werk zie ik de meest smerige combi’s voorbijkomen als ik zelf tussen de middag bij de AH een lunch ga halen en zie wat de tieners van de nabijgelegen school op de band zetten :sick:



Mijn (misschien ijdele) hoop is dat,doordat ze eigenlijk alles vanuit huis met mate (en uitleg) al aangeboden krijgen, de drang en/of nieuwsgierigheid naar continue ongezond er wel een beetje af is. Dat ze zelf ook kunnen matigen. Heb liever dat ze nu matig leren omgaan met lekkerheden i.p.v. straks volledig los gaan en liters cola per dag wegdrinken,omdat het vroeger nooit mocht.

Uiteraard zijn er ook kinderen die het prima vinden en er zelf voor kiezen,helemaal prima,maar als het patroon en de uitleg verder goed is,dan zullen ze het ook wel snappen.

Tijdens vakanties krijgen ze ook vaak dingen die we thuis niet standaard in huis halen. Bij verjaardagen idem. Zo leren ze (hoop ik) het verschil tussen normaal dagelijks eetpatroon en de uitspattingen tijdens gelegenheden.



Las mezelf terug en kwam wel een beetje “voel me aangesproken” over. Dat was ik misschien ook wel. Zoet is niet altijd per definitie ongezond.

Wel of geen zoet geven is een keuze. De mate waarin kan je over bomen…

@mandy_d. wrote:

@D. wrote:
Om de vraag van TS te beantwoorden: ik weet nog niet zo goed op welk moment hij zal eten/drinken op school. Tijdens de lunch drinken we hier Yomild, maar ik weet niet of dat lekker blijft als je dat meegeeft naar school :think:




Neem aan dat dat Yomild niet in pakjesvorm bestaat?

Anders misschien een thermobeker,maar ik vind zuivel meegeven naar school (niet in pakjes) ook lastig. Dat is lauw vaak niet te drinken en in Mepalbekers lijkt het me helemaal een drama (alleen al dat het uren ligt te broeien in die tas na afloop).


Volgens mij worden die pakjes net zo warm, toch :think: Hier lusten ze chocomel en fristi overigens juist op kamertemperatuur :roll: En de beker was die avond overigens zo schoon te spoelen(ff door de vaatwasser voor de zekerheid…) Misschien zou je er juist wat ijsklontjes in kunnen doen? Blijft het koel en zit er meer ‘vocht’ in om het maar zo te noemen :shifty:
Volgens mij worden die pakjes net zo warm, toch Hier lusten ze chocomel en fristi overigens juist op kamertemperatuur En de beker was die avond overigens zo schoon te spoelen(ff door de vaatwasser voor de zekerheid...) Misschien zou je er juist wat ijsklontjes in kunnen doen? Blijft het koel en zit er meer 'vocht' in om het maar zo te noemen


Dat scheelt al als ze het iets warmer ook lekker vinden. Die beker is natuurlijk ook wel zo schoon,maar ons kent ons, kortom, mis nog wel eens een beker die dan iets te lang in de tas blijft hangen (gebeurt op vrijdag nog wel eens).

Je quote ging een beetje mis, de vraag wat natuurlijk van D. (voor het geval dat iemand het niet meer kan volgen :mrgreen: ).

Als ik op school zo zie wat kinderen meekrijgen,dan denk ik dat er maar weinig extremen tussen zitten.

Hier krijgen ze sap, gewoon aanmaaklimonade. Ik heb geen melkdrinkers (zo gezond is dat niet!).

en thee meegeven vind persoonlijk ook niets, is zo heet ook, weet niet of de juf hierop zit te wachten, maar dat ligt ook aan de leeftijd natuurlijk…5 en 6 vind ik te jong daarvoor.



Ik vind het zelf geen probleem als ze sap drinken, soms ook yoki en s’ochtends altijd jus d’orange.

Laat ik zeggen dat ik blij ben dat ze hier drinken, van harte gaat het al niet, als het dan sap is vind ik het goed, als er maar vocht ingaat.



Op school is een continu rooster en ze krijgen drinken mee voor bij het fruit en bij de boterham.

Melk kan ook en yoki oid ook, ze kunnen dat vhier gewoon in de koelkast zetten.