Hallo allemaal,
Ik vraag me af of er meiden zijn die weten wat je te wachten staat als een half jaar na het stoppen met de pil je cyclus nog altijd niet op regel is?
Ik lees op internet wel vanalles over primolut, maar niets over evt bloedonderzoek en een echo. Die laatste twee lijken me toch eigenlijk ook wel noodzakelijk.
Is er iemand die na een half jaar naar de HA is geweest? En wat is er toen allemaal in gang gezet?
Groetjes femmie
hoi femmie,
ze willen dat je het een jaar de tijd geeft over het algemeen. ook ik was na het stoppen erg onregelmatig. Het enige wat de huisarts op een gegeven moment wil als het ook niet lukt om zwanger te worden dat je dna gaat temperaturen om te kijken of je daadwerkelijk een eisprong heb. daarna kan hij je evt doorverwijzen. maar dit gebeurt meestal pas als je al een jaar bezig ben…
succes…
leeuwin
Een jaar?!?!?!?!?! :shock:
Ik las op internet dat de NHG grens op een half jaar ligt en de HA zei mij ook dat ik in april/mei terug kon komen.
Nog dik een half jaar op deze manier aanklooien ga ik ook echt niet trekken hoor! En wat nu als ik een cyste heb of verklevingen ofzo? Dan heeft het toch geen zin me nog een half jaar aan te laten klooien? Dat moet gewoon behandeld worden.
Is bij jou je cyclus uiteindelijk wel uit zichzelf weer op regel gekomen?
Femmie, lastig he? Hopelijk helpt de monnikspeper :-*
Hoi Femmie,
Ik had eigenlijk precies hetzelfde als jij nu hebt. Na het stoppen met de pil ben ik nog een keer ongi geworden en daarna helemaal niet meer.
Volgens mij klopt het niet helemaal wat Leeuwin schrijft: als je zwanger wilt worden, moet je het eerst een jaar de tijd geven, voordat je naar de huisarts kunt voordat er verder gekeken wordt waarom je niet zwanger wordt. Maar als je helemaal niet ongesteld wordt na het stoppen met de pil, staat daar meestal een halfjaar voor. Ik heb zelf daarom ook een halfjaar afgewacht (en in dat halfjaar heel wat zwangerschapstesten versleten en in een hoop onzekerheid gezeten…). Na een halfjaar ben ik naar de huisarts gegaan. De huisarts heeft me wat vragen over mijn cyclus gesteld. Omdat ik mijn hele leven nog nooit regelmatig ongesteld ben geweest, ben ik meteen doorgestuurd naar de gyn. In principe schrijft een huisarts niet zomaar meteen medicijnen voor om je ongi op te wekken. Net als jij zegt, dan moet er eerst verder worden gekeken. Want stel dat je wel zwanger bent? Bij sommige huisartsen moet je inderdaad zoals Leeuwin zegt, eerst bijvoorbeeld door te temperaturen/ovulatietesten te doen je cyclus in kaart proberen te brengen. Maar goed, als je geen cyclus hebt, heeft dat ook weinig zin. Dan zal daar niks uitkomen, omdat je geen eisprong hebt. Dus over het algemeen word je doorgestuurd als je helemaal niet meer ongi wordt.
Gelukkig kon ik drie dagen later al terecht bij de gyn. Daar werden weer een hoop vragen gesteld: over je cyclus, je familiegeschiedenis qua ziekten, gewicht. Er is toen een bloedonderzoek gedaan waarbij ze verschillende hormoonwaardes getest hebben, waaronder ook het zwangerschapshormoon. Ook heb ik een inwendige echo gehad, dat was allemaal goed. Daarna zou ik Primolut krijgen om mijn ongi op te wekken, maar wonder boven wonder werd ik de volgende dag ineens uit mezelf ongi. Die cyclus daarna werd ik weer niet ongi, dus toen is het opgewekt en vervolgens heb ik hormonen gehad om je cyclus op gang te brengen (Clomid).
Dus na een halfjaar (als je in dat halfjaar helemaal niet meer ongi bent geweest) wordt er wel verder gekeken mbv echo’s en bloedonderzoeken. Maar hiervoor word je wel doorverwezen naar een gyn, een huisarts doet dit niet zelf. Want vaak zijn je hormoonwaardes in de war, dit kan tijdelijk zijn, maar ook structureel. Bij mij is het helaas altijd zo, ik heb helemaal geen goede cyclus van mezelf. Maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn, en soms is het eenvoudig op te lossen met een lage dosis Clomid.
Succes & ik hoop dat snel weer alles op regel is!
En als je nog vragen hebt, dan stuur je me maar even een berichtje!
Groetjes,
Jippie
ps En niet naar mijn onderschrift kijken! Want bij ons zijn er meer dingen aan de hand (verminderde zaadkwaliteit hubbie & bevruchtingsmoeilijkheden…) dus zover hoeft het bij jullie helemaaaaal niet te komen!
Jippie,
Dank je voor je antwoord. Had ik het dus toch goed bedacht. Zoals ik het lees lijkt me dat HA misschien toch ook eerst een tempcurve of ovu test zou willen, aangezien ik toch wel een cyclus heb (zie onderschrift), hij slaat alleen nergens op.
Had contact met de gyn uit het UMC ivm fertiliteitsonderzoek (zie oproep UMC paren gezocht! in dit topiconderdeel) en zei vertelde me dat ik in de cycli van 40 en langer wrs geen eisprong had.
Uiteraard zat ik zelf al vanalles te bedenken. Misschien heb ik aan 1 kant wel een verkleving of cycte ofzo, dat ik vanuit die kant geen ei sprong kan krijgen. Ik weet het ook niet. Vandaar dat echo onderzoek mijn ook zinvol leek.
Wel fijn dat ik nu een beetje weet wat reeel is om te verwachten, dank je voor je uitleg.
Meis :hug: (had toch naar je onderschrift gekeken :shifty: ) Het klinkt ego, maar ik hoop echt heeeeeeel erg dat ik dat nooit mee hoef te gaan maken. Meis heel erg veel succes komende juni. Hopelijk gaat dan eindelijk jullie droom in vervulling
Wawa, lief dat je even reageerde. Laten we het idd hopen. :-*
@femmie wrote:
Wawa, lief dat je even reageerde. Laten we het idd hopen. :-
En er is hoop he meissie, want met mijn onregelmatige cyclus is het toch ook raak :-
uhm… maar femmie je word wel ongesteld toch??
ik moest een jaar wachten… je bent als ik het goed begrepen heb toch wel ongesteld maar onregelmatig??
ik was voor mijn zwangerschap ook erg onregelmatig kortste cyclus dacht 30 en langste 60 dagen… wij zijn uiteindelijk rond een jaar naar de huisarts gegaan, omdat ik het ineerste instantie ook zat was. hoefde niet perse de molen in. maar had zoiets word er maar wat aan mijn cyclus gedaan. ik was voor dat ik naar de ha ging gaan tempen(wist hoe en wat door hier en via t surfen op t net) en dat was maar goed ook. want dat was t eerste wat de huisarts me als opdracht wilde geven, maar kon hem toen al 2 cyclussen laten zien. waardoor hij dus ook wist dat ik een eisprong had en ook niet zwanger was. hij had zoiets van doe het nog 1 cyclus en dan kijken we verder… gelukkig was ik toen zwanger na ruim een jaar prberen…
maar ook nu die kleine er is ben ik weer onregelmatig…ze is nu 14 maanden en ben nog maar 2 keer ongi geweest. en weer een lange cyclus van 46 dagen… en wij gaan t weer proberen voor een 2de…
dus als je wel ongi word, raad ik je aan om te gaan temperaturen. meestal willen ze dit 3 cyclussen. dus als je dat doet kan je daarmee naar de huisarts. tenzij je natuurlijk echt problemen en klachten heb … dan natuurlijk eerder naar de huisarts. ik wens je heel veel succes toe
Leeuwin: Je hebt gelijk, hoor! Ik heb niet goed naar Femmie’s onderschrift gekeken en dacht dat ze helemaal niet meer ongi werd. Ze heeft wel een cyclus, maar een hele onregelmatige. In de meeste gevallen heeft ze waarschijnlijk ook gewoon een eisprong, alleen pas heel laat. Ik zat soms op een cyclus van 42 dagen, en dan had ik rond dag 28 pas de eisprong. Maar als je een cyclus langer dan 50 dagen hebt, heb je vaak geen eisprong. Ik denk dat de huisarts/gyn daarom eerst zal nakijken of je wel een eisprong hebt, dit kan dmv echo’s, maar ook door bloedonderzoek en eventueel door te temperaturen of ovulatietesten te doen.
Mijn advies: Kijk het nog even aan tot mei, en dan weer naar de huisarts. Misschien dat er dan eens verder gekeken kan worden en dmv bijvoorbeeld Clomid kan een cyclus soms heel makkelijk te reguleren zijn.
Succes!
Groetjes,
Jippie
@Jippie wrote:
Leeuwin: Je hebt gelijk, hoor! Ik heb niet goed naar Femmie’s onderschrift gekeken en dacht dat ze helemaal niet meer ongi werd. Ze heeft wel een cyclus, maar een hele onregelmatige. In de meeste gevallen heeft ze waarschijnlijk ook gewoon een eisprong, alleen pas heel laat. Ik zat soms op een cyclus van 42 dagen, en dan had ik rond dag 28 pas de eisprong. Maar als je een cyclus langer dan 50 dagen hebt, heb je vaak geen eisprong. Ik denk dat de huisarts/gyn daarom eerst zal nakijken of je wel een eisprong hebt, dit kan dmv echo’s, maar ook door bloedonderzoek en eventueel door te temperaturen of ovulatietesten te doen.
Mijn advies: Kijk het nog even aan tot mei, en dan weer naar de huisarts. Misschien dat er dan eens verder gekeken kan worden en dmv bijvoorbeeld Clomid kan een cyclus soms heel makkelijk te reguleren zijn.
Succes!
Groetjes,
Jippie
hoefde geen gelijk hoor… maar dacht idd dat 1 van ons 2 t verkeer begrepen had…
Maakt niet uit, meid! :-*
Groetjes,
Jippie
Meiden, dank jullie wel voor jullie reacties.
Leeuwin ook bedankt, zou het balen vinden als het echt een jaar gegeven gaat worden, maar kan er beter op voorbereid zijn.
Succes ook jullie met zwanger worden. Hopelijk hebben jullie snel goed nieuws :-*
Toen ik stopte met de pil (die was op en omdat we een half jaar later zouden trouwen en daarna voor kinderen wilde gaan, stopte ik vast) was ik in het begin voor mijn gevoel regelmatig (ergens in het begin van de maand, hield het niet bij)
Ruim 4 maanden later gingen we toch vast voor kinderen. mijn laatste ongi kon ik nog herinneren wanneer die begon omdat mijn moeder toen jarig was en het viel me op dat er wel 5 weken tussen zaten. Weer een cyclus later zat er 6 weken tussen. Toen de trouwerij met huwelijksreis en dacht echt dat het raak was. 7 weken inmiddels op de dag dat we weer thuiskwamen. Ik wilde gelijk testen, maar bleek toen net ongi te worden :evil:
7 weken!! Ik dus ook naar de huisarts. (inmiddels 8 maanden na stoppen) Niets om over ongerust te maken, bleek nog steeds van de pil te kunnen komen. Wel vervelend als je zwanger wilt worden, omdat het moeilijk te bepalen is wanneer je eisprong ongeveer is (hij is ook niet over temperaturen ofzo begonnen)
Vervolgens weer een cyclus van 8 weken (56 dagen dus :shock: ) Ik werd er helemaal gek van.
Achteraf gezien bijna weer 8 weken later heb ik nog een test gedaan die weer negatief was. (de zoveelste) ik besloot niet meer te testen en te wachten dat ik alle zwangerschapverschijnselen had.
3 weken later (nog steeds geen ongi) kwam ik mijn laatste test tegen die ik had en voor ik het wist had ik toch weer een test gedaan.
:dance: Deze was positief.
Het kan dus zeker, zwanger worden als je onregelmatig bent.
Maar goed, bij mij was er dus ook gezegt dat er eerst een jaar verstreken moest zijn.
Ik zou in elk geval wel bijhouden wanneer je ongi bent geweest en misschien is temperaturen ook wel handig, zodat je dat alvast hebt en niet bij de gyn daar nog mee moet beginnen. (je kunt ze beter voor zijn, toch?)
Maar een nadeel van temperaturen (behalve dat het heel precies moet) is dat je dan er misschien wel heel erg met zwanger worden bezig bent. Wat ook weer de nodige stress(spanning) met zich mee kan brengen.
Succes in elk geval.
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
Ik ben in mei gestopt met de pil en ook onregelmatig ongi.De huisarts heeft me gevraagd temp curve bij te houden,vorig jaar al,daar was op te zien dat ik geen duidelijke eisprong heb,dus heeft ie me nu doorgestuurd naar de gyn,daar moet ik as dinsdag naar toe.
Ik ben nu ook een halfjaar gestopt met de pil en mijn cyclus is ook geen chocola van te maken. Ik wil nog 1 cyclus afwachten en dan naar de ha. Ik heb eigenlijk geen zin om te tempen omdat ik er niet zoveel mee bezig wil zijn.
groetjes Kim
Het is ook best mogelijk om zwanger te worden als je een onregelmatige cyclus hebt! Wat ik al zei, ik had er vaak pas eentje rond dag 28! Alleen is het zo moeilijk plannen als je een beetje gericht wilt klussen. Ja, dan zou je vanaf dag 10 t/m dag 40 ofzo om de dag moeten… Sorry, maar dat is mij een beetje teveel van het goede, dan gaat alles zo geforceerd, das nie leuk meer!
Iedereen heel veel succes!
Groetjes,
Jippie
kan het me wel voorstellen dat het dan zo plichtmatig is…
ik ben wel blij dat mijn seksleven positief is veranderd… sinds mijn vriend en ik besloten hebben dat we een kindje willen doen we het om de dag…
niet omdat het “moet” maar we zijn enorm naar elkaar toegegroeid en hebben gewoon vaker zin…
nou zijn wij pas vanaf spetember bezig dus het kan nog wel veranderen naarmate we langer bezig zijn maar nu vind ik het wel prima…
en ik lees heel veel dat om de 2 dagen ook goed is…
@Luna1 wrote:
Ik ben nu ook een halfjaar gestopt met de pil en mijn cyclus is ook geen chocola van te maken. Ik wil nog 1 cyclus afwachten en dan naar de ha. Ik heb eigenlijk geen zin om te tempen omdat ik er niet zoveel mee bezig wil zijn.
groetjes Kim
Ik denk dat ie toch zegt dat je dat eerst 3 cyclussen moet doen Ik vondt het eigenlijk ook best interressant om te doen,zie je tenminste waar je aan toen bent.
En ik ben er ook niet zoveel mee bezig hoor :mrgreen:ben er verder erg nuchter in.
hoi
het is idd mogelijk om zwanger te worden ookal heb je een hele onregelmatige cyclus… bij ons is het namelijk ook gelukt, terwijl er geen pijl aan te trekken was.
en even over het temperaturen… ik was daar mee begonnen omdat ik t zat was om telkens verrast te worden door de rode duivels…
(heb nl 1 keer gehad dat ik ze nog niet verwachte en toen werd ik het op me werk, had niks bij me :roll: . gelukkig hebben we ook wat dingen op de afdeling dus daar wat gepikt )
je weet nl op een gegeven moment precies als je ei-sprong gehad heb, dat het nog zoveel dagen duurd en dan word je ongi(of je evt kantesten)… helaas als je erg onregelmatig ben heb je er niks aan om gericht te gaan klussen…(al hou ik daar toch al nie van, het moet gewoon zijn en niet van he schat we moeten nu… t is tijd)
succes meiden…
Femmie hoe gaat het nu?
Ik hoop echt dat al die onderzoeken niet nodig zijn bij jou.
Succes! :thumbup: