Dringend hulp nodig, anders ga moet ik stoppen!update 31-12

Ik zal proberen een duidelijk verhaal te schetsen en hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik voed mijn dochter nu 3 maanden met een tepelhoedje, omdat het vanaf het begin al niet mogelijk is om haar aan de borst te krijgen.

Nu groeit ze vanaf het begin af aan al niet giga veel,om een beeld te geven even wat gewichten op een rij:

• geboorte 3450
  • 3 weken 3770 + 320
  • 5 weken 4170 + 300
  • 7 weken 4460 + 190
  • 9 weken 4695 + 235
  • 11 weken 4885 + 190
  • 13 weken 5040 + 155

Zoals je ziet is ze de laatste 2 weken dus maar 75 gram gegroeid. Ik moet zeggen dat ik me best zorgen maak. Zit er zelfs aan te denken om te stoppen met bv, maar wil dit nog helemaal niet .

Zijn er weleens kindjes die niet zoveel groeien, gewoon omdat het niet zulke harde groeiers zijn of heeft deze kleine meid echt niet voldoende??

De kleine is namelijk echt heel tevreden, helder, alert, minimaal 4 echte plasluiers per dag. Zit bij cb net iets onder de gemideelde lijn. Als je haar ziet, denk je niet dat ze te weinig krijgt. Slaapt s’nachts door van 22.30 t/m 07.00, komt overdag zelf om de 3 a 4 uur. Is niet slaperig, s’avonds zelfs uren wakker. Dit klinkt toch niet verondrustend?? Zou je last kunnen hebben van stille honger?? Als ik haar een flesje bv geef, drinkt ze meestal ook maar 100 a 125 cc, ook niet giga veel dus. Viel me wel op dat ze de laatste week veel op haar vuistje sabbelt, maar als ik de borst geef drinkt ze maar klein beetje, dus dacht zelf dat het het ontdekken van de handen was.

Ik weet nu dus echt niet wat ik moet denken, heb ik te weinig melk, drinkt de kleine niet eefectief genoeg, enz. Kwa melk denk ik dat het opzich wel goed zit, eigenlijk altijd geef ik s’morgens 1 borst, dan zit ze echt bom vol, dan andere kolf, dan haal ik er de ene keer 120 uit, ander keer 210, ligt aan de tijd dat er tussen heeft gezetten. Ik ben nu weer aan het werk en daar heb ik wel moeite met kolven, moet 4 keer 10 minuten kolven voor krap 2 flesjes(250 cc), had steeds met kolven 240cc.

Zou het kunnen zijn dat ik s’morgens voldoende voeding heb, maar over de dag door te weinig?? Maar hoe kan het dan dat de kleine tevreden is??

Weet nu niet goed wat ik moet doen. Zat eraan te denken om de kleine voortaan 3 bv te geven en 2 a 3 kv. Dus de ochtend middag en late voeding uit de borst en de rest kv. Ga ik dat halen met de productie. Is het bv mogelijk om als je stopt toch nog de ochtend voeding te blijven geven?? Ik kijk zo op tegen kv. Troost haar nu regelmatig met de borst als ik kv ga geven kan dat natuurlijk niet meer.

Het is een beetje warrig verhaal, maar zoals je leest heb ik veel onzekerheden. Hoop dat iemand me kan helpen, weet niet goed waar ik nu goed aan doe.

Je hebt een heel verhaal geschreven en ik heb maar een heel kort antwoord voor je…

Doorgaan met bv geven als jullie er allebei heerlijk van genieten.

De curve van het cb is een gemiddelde…Vind het sowieso bizar dat er elke keer gewogen wordt. Dat maakt nieuwbakken ouders zo onzeker terwijl dit totaal niet nodig is…

Als ze gewoon vrolijk is, alert en genoeg plasluiers heeft (zoals je al zegt) doet ze het blijkbaar perfect op jouw melk…

Je doet het hartstikke goed meid…Blijkbaar is het gewoon een klein kindje dat niet zo heel snel aankomt. Prima toch. Het ene kindje komt 300 gram per week aan en jouw kindje niet…

Lijkt mij niet iets om je gek over te maken als het voeden verder gewoon perfect gaat…

Succes :smiley:

Oh en nog even offtopic…

Wat heb je een heerlijk kindje zeg…Geweldige bos haren ook… :inlove:

is 75 gram niet een beetje heel weinig dan??

Het is overigens niet zo dat ik van hun elke keer meost wegen, dat heb ik zelf gedaan. Dit omdat ik me toch wel onzeker voel over de groei. Ze zit nu echt een ienieminie beetje onder het gemiddelde. Ben beetje bang dat ze aan stille honger lijd. Dat ze geen hongersignalen aangeeft!

Weet je, grammen zeggen mij gewoon niet zoveel…Zolang ze tevreden lijkt denk ik niet dat de grammen heel belangrijk zijn.

Wellicht dat ze over een paar weken weer een halve kilo is aangekomen. Kinderen groeien nu eenmaal niet regelmatig. Dan staat het weer een tijdje stil en dan hebben ze weer een spurt…

Ik zou zeker, als jij er zo onzeker van wordt, stoppen met zelf wegen. Het zegt gewoon niet zo veel…

Je hebt zelf het gevoel dat ze niets te kort komt, alleen die weegschaal maakt je onzeker. Dat moet je jezelf gewoon niet aan doen…

:hug:

Tamara, Sanne is ook wel eens 55 gram maar aangekomen, maar haalde dat later weer in. Met bv zie je dat vaker, ik ben minder vaak gaan wegen en voelde me daardoor veel zekerder. Ik geef nu nog bv.

Als ze vroklijk is verder goed groeit en ontwikkeld EN jullie beide er plezier aan hebben, vooral doorgaan :thumbup: :hug:

ze kan niet altijd al haar energie stoppen in het aankomen.

Soms komen ze een poosje iets minder aan, om vervolgens weer een stap in hun ontwikkeling te doen, of om te groeien.

Zolang ze tevreden is zou ik lekker door gaan.

Ook met flesvoeding kan de ene maand je kindje wat meer/minder groeien dan de vorige keren… (mijn eerste heeft en bv en later fv gehad)

wat dat betreft is BV gewoon nog steeds het beste …

Zolang je kindje gewoon groeit en tevreden is, is er na 1x wat minder te hebben gegroeid niks aan de hand…

Tevens wil ik zeggen dat kindjes het niet altijd doen volgens het/een boekje, kinderen zijn verschillend en zo ook een groeicurve…

Het CB is een leidraad, niet een moeten! en daarbij komt ook nog dat de cb’s allemaal verschillende adviezen geven, zolang een advies niet goed onderbouwd is en alleen uit een boekje komt hou ik mij vast aan mijn goed verstand!

veel suc6 meis !

Tamara, zeggen ze bij het CB iets waar je uit afleidt dat je moet stoppen of kv bijgeven?

Ze groeit toch? Ik zou me pas zorgen maken en stoppen overwegen als ze afvalt.

Ik weet niet wat stille honger is, kan er zo snel niet iets over vinden, maar zolang Amy goede plasluiers heeft en zo blij en tevreden is als ze nu is, denk ik niet dat er iets aan de hand is.

Het is al eerder gezegd, kijk naar hoe Amy is en niet alleen maar naar de weegschaal :-*

Sterkte, en nog even :clap: want volgens mij doe je het gewoon heel goed!

Hallo Tammy,

Het klinkt zo herkenbaar! En de gewichten die je geeft lijken verhoudingsgewijs op de mijne (al was mijn kindje wat lichter). Ik heb zelf 8 maanden borstvoeding gegeven. Ze dronk wat vaker dan gemiddeld en dan kleine beetjes, maar ik had genoeg melk en ze had nooit honger. Stille honger bestaat volgens mij bij babies niet, die geven echt wel aan als ze wat willen. Bij wegingen kreeg ik ook steeds te horen dat ze niet genoeg aankwam en is inderdaad op een gegeven moment 2 curves naar beneden gezakt. Maar het bleef altijd een vrolijk en alert kind. Ze sliep weinig, maar was zeer actief en speelde vol plezier. En had genoeg natte luiers.

Ik heb me er nooit al te druk over gemaakt. Zolang het kind goed in zijn vel zit, gezond en vrolijk is, actief is, voldoende vieze luiers heeft, is er NIETS aan de hand. Zoals een moeder voor mij zei, al dat wegen en die groeicurves maken ons alleen maar onzeker. Volgens mij gaat het prima met jullie :thumbup:

Wat het kolven betreft is het wel normaal dat het ’ s ochtends beter gaat: je produktie van de nacht en je bent uitgerust. Als je weer bent gaan werken ben je misschien meer moe en dan kan je produktie teruglopen. Of misschien is het moeilijker de melk op gang te krijgen door je werkomgeving (kijken naar een foto van je kindje helpt soms)?

En nee, het moet geen probleem zijn om bijv alleen de ochtend en avond bv over te houden en de rest fv. Je lichaam gaat mee in de vraag van je kind. Ben zelf op een gegeven moment ook naar half bv en half fv gegaan en dat ging prima. Er zijn moeders die nog heel lang een bv aanhouden.

Sterkte ermee!

Vraag ook eens naar BV curves van het WHO… en niet de standaard curves op CB voor de FV kindjes…

Zowel Dionne als Jart groeien niet hard op bv, maar zijn hartstikke gezond. 80 gram per week was altijd netjes bij Dionne en ook Jart haalt meestal niet heel veel meer.

Als je kindje spontaan doorslaapt en 3 tot 4 uur tussen de voedingen laat zitten, heeft ze echt genoeg hoor.

vuistjes sabbelen is inderdaad ontdekken van de handjes.

Stille honger is zover ik het weet alleen echt iets dat in de eerste weken voorkomt. Als een kindje vanaf dag 1 te weinig krijgt en niet meer de energie heeft om van de honger te huilen. Dat speelt bij jou echt neit. Ze doet het hartstikke lekker als ik jou zo hoor.

Nee, lekker doorgaan!

Dankje wel voorde opbeurende woorden, dat had ik echt even nodig.

Heel fijn om te lezen dat er meer moeders zijn waarbij de kinderen langzaam op bv groeide.

Ik heb het gewicht van me af gezet en inderdaad wat jullie zeggen kijken naar hoe zij is en niet naar haar gewicht.

Amy doet het er perfect op, wat is dan het probleem??

Eigenlijk geen, ga proberen dit gevoel aan te houden.

Ik heb ook besloten gewoon op deze voet verder te gaan en nog niet bij te voeden, want we genieten er zo van. Heb gisteren 2 keer een fles na de borst aangeboden, een keer een uur na de borst denk dat ze 40cc dronk en s’avonds gelijk na de borst toen dronk ze nog geen 15cc. Dit zegt mij dat ze dus echt genoeg heeft aan mijn borst en meer niet.

Ze had gisteren om 1 uur half 2 de borst gehad, om half 3 40cc uit de fles. Om 4 uur kreeg ik last van mijn borsten even de kolf erop gezet, haalde er dus 3 uur na de laatste voeding 165 cc uit :shock:.

Dat ik op mijn werk zo weinig kolf, komt dus echt puur door de omgeving, ga in het vervolg dus nog maar 1 a 2 keer kolven, om me zelf wat rust te geven, want het lukt toch niet om er veel uit te halen. Dat loopt ze dan wel weer bij.

Op de curver bij cb zit ze overigens maar een mini klein beetje onder de gemiddelde lijn.

Faizaa: Waar kun je zo’n curver vinden??

Sterre: ze zeiden op cb dat ze wat weinig aangekomen was, daardoor werd ik onzker. ze hebben het nog niet gehad over bijvoeden of stoppen.

Sowieso zegt kolven niet altijd iets over je productie… ik was een bar slechte kolver… terwijl mijn kids de melk niet snel genoeg konden wegdrinken… :mrgreen: Ik ga even zoeken naar die curve…

Hier:

Hier meteen de goede… maar wel even de info op de vorige link lezen… :angel:

Thanks, zal het vanmiddag even lezen.

Heb wel even stiekum gekeken bij de curver, dan zit ze er echt maar stukje onder.

Denk tussen de gemiddelde lijn en de -1 lijn.

@Tammy wrote:

Thanks, zal het vanmiddag even lezen.

Heb wel even stiekum gekeken bij de curver, dan zit ze er echt maar stukje onder.

Denk tussen de gemiddelde lijn en de -1 lijn.

Mijn dochter is 3 jr… drinkt nog steeds aan de borst… is een ‘mager’ ding… heeft altijd onder die lijn gezeten… nooit ziek… een bikkel… en eet als een bouwvakker… (op bepaalde fases na) :roll:

Die WHO curve kun je voor je kindje zelf invullen op de site.

Mijn kleintje kwam ook erg weinig aan. De eerste 2 maanden gingen goed, daarna een paar maanden waarin hij maar 200 Ã 300 gram per maand aankwam. En ja hoor, daar gingen ze het op het bureau over hebben meteen. Hij zat helemaal op de onderlijn. Sinds hij vaste voeding krijgt is hij ineens aangekomen en zit ie net iets onder het gemiddelde.

Dus: gewoon doorgaan!