Hoi,
Wij hebben een Skoda Fabia Combi, en een jongen van bijna vier, eentje van 2,5 en dus een baby op komst.
We hebben niet veel zin om een grotere auto te kopen, want die we nu hebben past nog maar net op het erf.
Zijn er ook manieren om de auto aan te passen?
Ik meende ooit gelezen te hebben van een soort unit van 2 of 3 stoeltjes doe je dan op de achterbank kan plaatsten? Maar kan het nergens meer terugvinden…
Wie heeft tips???
Groetjes,
LaBruja
Wij gaan regelmatig met 5 personen in een fiat punto weg.
Ik zit vaak in het midden van de achterbank. 2 kinderen naast mij en nog iemand op de bijrijdersplek.
Dat zou dus de baby kunnen zijn?
http://www.7zitter.nl/weblog/detail/gewoon-met-zn-vieren-op-de-achterbank-met-de-multimac/
Via die link kun je dan naar de site van Multimac gaan en daar heb je dan ook een uitvoering voor een 3-zit in een kleinenere auto.
Jaaah Sassie die bedoelde ik! Dank!!!
Weet je ook of die in Nederland legaal is?
Madre, als ik tussen de twee kinderen in moet zitten moet ik eerst een flink stuk van mijn billen afsnijden een paar km zal nog wel gaan, maar langer? Dan moet ik een rolstoel voor ‘er na’ voor mezelf acherin gooien ben ik bang. Maar mss kan de oudste straks alleen een zitverhoger, dat scheelt weer.
Maar is de bijrijdersstoel (leuk woord) niet de gevaarlijkste plek in de auto?
Groetjes,
LaBruja
cool ding wel :thumbup: .
Al vind ik hem nog best aan de prijs… en ik ben dan direct… maar is zo’n babystoeltje wel veilig?
En ik zie onze 2,5 jarige nog niet op zo’n bankje zitten etc etc…
Het zou voor ons ook een uitkomst zijn, maar weet het toch niet hoor.
Klopt, mamaMarije, best aan de prijs idd. Na ja, een nieuwe auto is veel duurder
Eerst maar eens uitvinden hoe veilig het allemaal is…
Groetjes,
LaBruja
Misschien een domme vraag, maar is het nodig om de auto aan te passen…? Ik bedoel, drie kleine kinderen passen toch best op de achterbank van een Skoda Fabia Combi? Ik vind dat nou niet bepaald een kleine auto oid…?
Wij zitten wel eens met twee volwassenen en een MC Tobi op de achterbank van een Honda Accord. Geen idee of die achterbank kleiner is, maar het kan best voor een keer en kinderen zijn toch kleiner…? We hebben het zelfs wel eens gedaan in een Suzuki Swift voor een niet al te lang stuk.
Zolang er drie stoeltjes op de achterbank passen (wat volgens mij wel past?), moet het toch gewoon kunnen? En het wordt alleen maar makkelijker als ze op een verhoger of straks gewoon zonder in de auto kunnen?
Hoe wil je dat doen dan met de stoeltjes? Welke grootte stoeltjes naast een maxi cosi heb je het dan over?
Ik neem aan dat je kindje van 4 en tegen die tijd bijna 3 toch beiden dan al op een stoelverhoger met ruggesteun kunnen zitten?
En dat bankje van de link…ik weet het niet, het zou hier ook een uitkomst kunnen zijn, maar als ze groter worden, of zoals hier de oudsten al 8, 10 en 12 zijn wordt het volgens mij toch echt wringen op zo’n bankje. Ze willen iets lezen of tekenen en ik zie de ‘armgevechten’ al voor me.
vlgs mij ben je ook niet verzekerd als je die 4 zitter achter doet.
of je moet echt een 7 zitter hebben…
maar in principe zouden er wel 3 kinderen/stoeljes achter kunnen staan.
Wij hadden de eerste twee maanden dat we met 3 kids waren een skoda octavia, volgens mij vergelijkbaar? En toen hadden we een maxicosi, een romer king en een romer kid op de bank staan. Dat paste. Maar ik geloof dat de bank van een fabia wat rechter is toch? (van de octavia staan de zijkanten omhoog) hoe rechter de bank hoe beter het past omdat de stoeltjes niet schuin hoeven staan :thumbup: Sowieso moet je er even handig in worden. Hier trokken we de mc even opzij om de middelste vast te maken (de romer kid waar onze oudste in zat) En de mc zelf lieten we meestal in de auto in de riemen staan, dat scheelt ook.
Nu hebben we een opel zafira, maar de achterbank is net zo breed, alleen platter. Er staan nu een romer kid, een romer king en een stoelverhoger op de achterbank en dat gaat ook prima :thumbup: Maar we hebben dus wel de mogelijkheid om een kind naar achter te zetten omdat we nu 7 zitplaatsen kunnen maken.
Hoi, wij krijgen ook een derde en krijgen een nieuwe seat ibiza st. (we twijfelden nog tussen fabia en seat, zijn vergelijkbaar)
Volgens forums op autoweek etc kan je daar drie stoeltjes naast elkaar kwijt mits het geen drie maxi cosi tobi’s zijn (bij bijv. drielingen)
ik heb ook nagezocht, maar van de politie mag je bij uitzondering de oudste tussen de twee zitjes inzetten met alleen een heup of driepuntsgordel. Dit omdat de klap dan door de twee buitenste zitjes wordt opgevangen. Maar bij uitzondering, dus alleen als de nood aan de man is of als je een vriendje zou moeten vervoeren.
Maar met een zitverhoger kan het dus ook. (en dat is sowieso goedgekeurd) Is jouw oudste daar niet al geschikt voor? En anders via lenen van vrienden of vragen in de winkel of ze meelopen naar buiten met een zitje gewoon gaan passen!
Ik en mijn man rijden dus beide in de nieuwe seat ibiza ST en die is volgens mij vergelijkbaar met de scoda fabia combi (beide onderstel van de polo, fabia combi geloof ik alleen het oude polo onderstel en seat de nieuwe.
We hebben er voor Suus een romer king in staan, voor mies een romer kid met rugleuning en voor Peet een stoelverhoger zonder rug in het midden.
Eerder de maxi cosi een romer king voor Mies en een stoelverhoger zonder rug en dat pastte ook.
Vanf 15 kilo mogen ze op een stoelverhoger, niet persee met rug (al preferen we dat wel op lange afstanden ivm comfort)
3 stoelen met rugleuning past niet, dat krijg je er net niet in.
Maar 3 stoelen en sich in de zitplekken dus wel.
Mies is nu 16 kilo en bijna 3 en hij zit alweer 3 maanden in een stoelverhoger.
Nu met de vakantie rijd ik dagelijks met 4 kinderen en nu heb ik de indeling enigzins gewijzigd naar Suus in t midden in de romerking en aan beide zijden een stoelverhoger zonder rug.
Ik vind het wel wat geprut met de riemen, maar het is te doen.
We hebben alleen wel 2 weken na het in gebruik nemen van de auto’s een maxi cosi met easybase gekocht (de base kan je ook met riemen vastzetten zodat je meer ruimte hebt dan met de isofix) omdat ik het geemmer met de riemen om de maxi cosi echt een gedoe vond.
Dit was ideaaal! Klik en klaar.
@Neesey wrote:
ik heb ook nagezocht, maar van de politie mag je bij uitzondering de oudste tussen de twee zitjes inzetten met alleen een heup of driepuntsgordel. Dit omdat de klap dan door de twee buitenste zitjes wordt opgevangen. Maar bij uitzondering, dus alleen als de nood aan de man is of als je een vriendje zou moeten vervoeren.
Het 3e kind mag altijd zonder stoeltje vervoerd worden gewoon in de gordels als er geen ruimte is voor een stoeltje of een verhoger.
Deze info komt van de site kinderzitjes.nl
Te weinig plaats
Als er op de achterbank van de auto al twee kinderzitjes in gebruik zijn, is er vaak geen plaats meer voor een derde. In dat geval mag een kind op de overgebleven zitplaats de gordel gebruiken.
Vervoer van 'andere' kinderen
Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar er rijden misschien ook wel eens andere kinderen mee. Voor hen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet op een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen). Als dit regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om toch voor een of meer extra kinderzitjes te zorgen.
Deze info kregen wij toen ook toen onze 3e op komst was en mensen vroegen zich echt af waarom wij op zoek gingen naar een andere auto, want hij mocht en kon toch gewoon in de gordel in het midden?
Tja dat wilden wij zelf dus absoluut niet als permanente oplossing en gingen dus op zoek naar een andere auto... maar technisch gezien hoef je dus voor je oudste (mits ouder als 3 jaar) geen stoeltje te gebruiken als die niet tussen de 2 andere stoelen past.
Is je oudste ook nog jonger als 3 dan moet hij/ zij wel in een stoel... past het niet, dan mag het ook 'gewoon 'niet.
oh, ik vind het vervoeren zonder stoelverhoger in enkel de riemen ook 3x niks hoor.
Dan snijd die riem zo in hun nek.
Wij hebben in het midden een eenvoudige stoelverhoger zonder rug staan van chicco, daar zit namelijk een houder bij die je om de riem kan doen die hem als het ware iets beter geleid zodat de riem niet in de nek snijdt.
Maar ze zitten allemaal nog ergens op of in, geen haar op mijn hoofd die zegt dat ik ze los in de riem ga vervoeren.
Een rugleuning vind ik voor mijn bijna 7 en bijna 6 jarige niet altijd meer zo nodig, maar ook mies die dus 15 augustus 3 word, weegt alweer even 15 kilo en kan dus op een stoelverhoger.
De rugleuning van zo’n ding past echter niet altijd.
We hebben trouwens de 3 maxi cosi rodi’s sps van mijn schoonzus gepast en die passen dus wel met z’n 3 op rij MET rugleuning. Die zijn dan ook net een slag smaller.
In onze peugeot 406 paste ook 3 stoelen naast elkaar maar wat een geklier was het toch steeds om de riemen vast te maken. Uiteindelijk hebben we de riemen vast laten zitten en moesten de kinderen dus tussen de riemen door klauteren. Ik werd er gek van. Nu hebben we een 7-zitter. Heerlijk! Het bankje van de link vind ik ontzettend aan de prijs en ook ik heb het idee dat ze, zeker tijdens langere ritten, echt te opgepropt naast elkaar zitten.
En nadeel van onze zafira nu vind ik dat het kind dat achterin zit wel erg dicht op de achterklep zit en dat vind ik best link als er een keer een andere auto achterop klapt…
Bij ons was de keuze gewoon snel gemaakt na een maandje calculeren…
Ik werk niet, we zijn een 1 inkomenshuishouden.
Maar ik gebruik wel regelmatig een auto, zeker nu ook met mijn vader hier in Zwolle die wij ondersteunende zorg bieden.
We hadden een 7 seater, een avensis verso op benzine.
Fijne auto, absoluut. Maar niet meer geschikt om dagelijks mee van en naar het werk te rijden dan zou hij binnen 1 jaar volledig afgeschreven zijn.
Die houden en een kleine auto voor woon werk verkeer erbij, was dus de vergelijking… en toen bleek het goedkoper, 300 euro netto per maand! om de avensis weg te doen en 2 eco vriendelijke belastingvrije seatjes aan te schaffen.
Zelfs inclusief het afbetalen van de financiering ervoor scheelde dit dus 300 euro netto per maand, dus ruim 3000 euro per jaar.
Daar heb ik “gedoe” met de riemen wel voor over, kids weten inmiddels ook niet beter.
We overleven het wel en als we met het hele gezin weg gaan, dan dus met 2 auto’s en dan hebben ze ruimte zat… :mrgreen:
wij rijden momenteel ook met 2 auto’s als we ergens heen gaan als gezin… maar ik vind het wel ontzettend ongezellig :shifty: .
Volgend jaar loopt het lease contract af en gaan wij ook rekenen wat het handigste gaat worden voor ons.
Ik denk dat ik de eigen auto steeds minder zal gebruiken, ik zal steeds meer met de fiets kunnen doen dus heb in principe geen eigen autootje voor de deur meer nodig tegen die tijd… al levert het wel een hoop vrijheid op zoals afgelopen maandag spontaan met mooi weer naar de dierentuin kunnen. Gewoon hop instappen en gaan met die banaan.
Maar ja… dat zijn dingen die afentoe voorkomen… daar kan een auto niet voor de deur staan natuurlijk.
Of we moeten ook zoiets doen als Cell dus… maar dan rijd je dus altijd achter elkaar aan… en ik vind het nu al zo ongezellig dat we gewoon nog nooit als gezin met elkaar in 1 auto hebben gezeten :oops: .
Ach ik ben een muts misschien .
Volgend jaar maar eens rekenen.
eens hoor marije… ik vind het ook minder gezellig.
Nu hebben wij het voordeel dat we incidenteel nog wel eens de auto van mijn s.o kunnen lenen, een oude naar schapen stinkende toyota picnic… door de geur ook zo gezellig niet :lol:
Ideaal zal ik het zeker niet noemen. Ik vind achter elkaar rijden als je elkaar niet kwijt wilt raken ook erg vermoeiend. Dus meestal spreken we gewoon af dat we elkaar daar en daar weer ontmoeten.
Dat is ook wat me moeilijk lijkt als we volgend jaar zo op vakantie moeten.
Maar het scheelt zoveel geld en we rijden nu wel in 2 spiksplinternieuwe auto’s en hebben geen aanhangwagen of dakkoffer nodig als we op vakantie gaan.
Dan gaat 1 auto plat (achterbank) en helemaal vol als bagage auto mee met 1 kind voorin en de andere auto 3 kinderen en nog een normale kofferbak.
Alles past dan met gemak kan ik zeggen.
Dus het heeft voordelen, maar is idd ongezellig…
Wij zeggen al… als we de loterij winnen kopen we een seat alhambra
Maar die grote bakken zijn er niet in wegenbelasting vrije versie en zijn over t algemeen brandstof slurpers… dus ja… 1 en 1 is 2 dan
oh en voor men nu gaat roepen… 2 auto’s brandstof…
onze auto’s samen laten rijden is nog steeds 3liter per rit goedkoper dan 1 rit met de avensis… ook dat is doorgecalculeerd… :mrgreen:
OK, even een update:
In onze auto past dus:
1 zitverhoger met rugleuning voor kind vanaf 15 kilo
1 autostoeltje groep 2: Römer Eclipse (kan veilig worden vastgezet met 2-punts gordel, dit is ook wettelijk goedgekeurd)
1 Autostoeltje groep 1 ('ouderwetse Maxi Cosi).
Vooral met die Eclipse zijn we erg blij. Geen gepruts aan onze auto, en geen dure fratsen…
Dan weten jullie het ook even
Groetjes,
LaBruja