Gek wordt ik van mezelf…
Tot onze Niek 14 maanden was dronk ze keurig haar vitamientjes bij mama en ik was zo trots dat ik nooit een pak kv in huis had hoeven halen. Ik vond het allemaal maar onzin (opvolgmelk 3, dreumesmelk, goede nacht enz) en commercieel gedoe. Dus onze meid kreeg gewoon halfvolle melk bij haar brood, door haar pap enz.
MAARRRR…toen kwam er eens een pyamapapje in huis, dat werd eens een smulpapje en toen we op vakantie gingen (afgelopen 3 weken) kreeg ze dagelijks dreumesmelk (bij gebrek aan gewone melk).
Nu heb ik een pak over dus krijgt ze 's ochtends door de pap dreumesmelk om het pak leeg te maken, maar stiekem ben ik een beetje gaan twijfelen wat nou echt gezonder en beter is voor onze dreumessen. De melkfabrikant beweert natuurlijk dat gewone melk prima kan voor de peuters-in-wording, maar als ik de nestle moet geloven is zelfs een dreumes van 18 maanden echt nog te jong voor gewone melk en heeft zo’n dreumes toch echt nog veel meer vitamientjes nodig dan wij denken…
Gek wordt ik van al die tegenstrijdige dingen, wat is nou goed??? Ja wij zijn ook groot geworden op gewone melk, maar kunnen we dat nou echt vergelijken? Mijn dochter groeit en ontwikkeld zich in een tempo die ik niet kan bijbenen, op zich dus logisch dat ze best wat extra’s kan gebruiken…
Eigenlijk gaat het bij mij gewoon om een gewetenskwestie, ik vind het dus aan de ene kant onzin en aan de andere kant geeft het me zo’n fijn gevoel dat ik weet dat Nica 's ochtends gewoon een heel voedzaam ontbijt eet.
Wie geeft er nog meer dreumesmelk, tot hoe oud en wat zijn jullie redenen??? En waarom kies je juist voor gewone melk?? Geef je dan ook nog extra vitamientjes erbij?
hoi
hier ook een sceptisie.
Bij mijn oudste 2 had je volgens mij alleen maar tot 6 maanden voeding en daarna gingen ze aan de melk met molenaars kindermeel.
Dus toen me zoontje wat jonger was dacht ik vanaf de 1 gewone melk.
Maarja dan zit je weer met die vitamine druppels enzo die ik geheid ga vergeten :oops: En aangezien hij melk drinkt van simulac wat maar 5 tot 7 euro kost per blik dacht ik laat maar het kost weinig en alles zit erin.
Dus ik laat hem nog ff de opvolgmelk drinken gewoon uit gemakzucht :oops:
Sebastiaan heeft ook tot 1 1/2 opvolgmelk gehad en krijgt nu nog steeds groeimelk.
Ik vind het erg fijn dat hij op deze manier toch allerlei voedingsstoffen binnenkrijgt, ik hoef niet moeilijk te doen met vitamine preparaten (want die zou ik ook vergeten) en als hij een dag wat minder eet, krijgt 'ie toch vanalles binnen. Of het daar aan ligt weet ik niet, maar hij is nog nooit ziek geweest, hooguit eens verkouden.
Het geeft mij een goed gevoel om het zo te doen.
Groetjes,
Heleen
Ik ben juist een voorstander van gewone halfvolle melk eigenlijk.
Mits je kindje verder eigenlijk gewoon en goed eet. Isabel ging over op gewone melk toen ij 1 jaar was en Jasmijn al met 11 maanden. Maar ze eten allebei ook heel erg goed.
Als je kindje alles verder goed eet, brood, groente, vlees en fruit enzo dan ben ik van mening dat gewone melk prima is.
Helemaal toen ik mijn vriendin hierover sprak, toen haar kindjes van 6 en 4, 1 jaar waren (dus no niet zo lang geleden) bestond die groeimelk nog niet eens…
Eigenlijk vind ik het gewoon heel erg commercieel. (ze verdienen er heel goed aan).
Ik kan me voorstellen dat als je mindje niet zo’n beste eter is dat je wel groeimelk blijft gebruiken hoor.
Hier zijn we na het eerste jaar ook overgestapt op gewone melk.
Vitamine D krijgt ze altijd als ze naar bed gaat, voor het tandenpoetsen. Dus dat hoort gewoon bij het ritueel.
Ik heb wel altijd wat pakjes Smulpap en pyamapapje op voorraad staan, voor als ze die dag wat minder gegeten/gedronken heeft.
Ik ben er zeker wel van overtuigd dat in de opvolg/groeimelk alles zit wat ze nodig hebben maar als ze toch voldoende gevarieerd eten lijkt me gewone melk voldoende.
dreumesmel van nestle zit vol met suiker meen ik :think:
en vanille en chocolade smaak :think:
nee , kan het gratis krijgen bij een volle etos kaart maar ik wil altijd iets anders :shifty:
Jowena krijgt dreumesmelk vanille,omdat ze gewone melk niet wilt :?
Af en toe stop ik het stiekum in haar beker maar dat weigert ze dan :lol:
Ik heb het ook al gemengt dan wilt ze het ook niet :think:
Achja komt wel :mrgreen:
1 voordeel ik kan nu niet vergeten om vitamine D te geven :mrgreen:
En ja er zit suiker in,maar dat heb ik dan lieverd dan helemaal geen melk :think:
Onze kinderarts was heel duidelijk: opvolgmelk nummer 3, dreumesmelk en alle andere vormen van melk voor kinderen ouder dan een jaar zijn maar goed voor 1 ding:
de bankrekening van de fabrikant!
Gewoon halfvolle melk en 1 tabletje vitamine D per dag!
@mamy wrote:
Gewoon halfvolle melk en 1 tabletje vitamine D per dag!
Tja ik zou willen dat ze het luste :mrgreen: maar ze drinkt het gewoon niet,maar ik blijf proberen de aanhouder wint,hoop ik dan :roll:
Wij doen met een pak dreumesmelk 2 dagen,dat is 2 keer s’morgens en 2 avonden.
Het kost bijna 2 euro per pak :?
Dus dat is 6 euro zoveel,terwijl ik met gewone melk ongeveer maar de helft kwijt zou zijn.
Het consultatie bureau verblikte en verbloosde niet toen ik meldde dat Noa Faye op de gewone melk zat. Ze gaf enkel aan dat ik dan niet moest vergeten vitamine D bij te geven. En dat doe ik (druppeltjes in haar ochtendpapje).
Geef gewoon lekker koeiensap. Stomme commerciele rommel
Ik twijfel ook.
Dionne is een lichtgewichtje (net 9 kilo met 14 maanden).
Ze krijgt op dit moment volle melk. Qua calorieën is volle melk en nr.3 e.d. vergelijkbaar. Vitamines krijgt ze als druppels door haar melk.
De rest van de voedingsstoffen heb ik nog niet nagelopen.
Ik geef wel bewust volle melk voor haar, omdat ze de vetten nog goed kan gebruiken om te groeien.
@prinsjeJason wrote:
@mamy wrote:Gewoon halfvolle melk en 1 tabletje vitamine D per dag!
Tja ik zou willen dat ze het luste :mrgreen: maar ze drinkt het gewoon niet,maar ik blijf proberen de aanhouder wint,hoop ik dan :roll:
Wij doen met een pak dreumesmelk 2 dagen,dat is 2 keer s’morgens en 2 avonden.
Het kost bijna 2 euro per pak :?
Dus dat is 6 euro zoveel,terwijl ik met gewone melk ongeveer maar de helft kwijt zou zijn.
Dreumesmelk is nu ook in poedervorm, misschien is dat een idee? Moet haast wel goedkoper zijn dan kant-en-klaar!
Gemma,
Deanne krijgt ook opvolgmelk nr. 3. Dit omdat ze sinds ze een maand of 11 was, opeens brood ging weigeren (terwijl ze daarvoor een broodmonster was). Geef de opvolgmelk puur voor mezelf, dat ik het gevoel heb dat ze alles wat ze nodig heeft ook binnenkrijgt.
Laatst wel begonnen met gewone melk, maar dan wil ze én gewone melk én opvolgmelk :roll:
Zolang Nica gewoon alles eet en drinkt, is het geven van pyamapapjes niet nodig. Je zou af en toe als extra’tje zo’n pakje kunnen geven… krijgt Deanne ook, als we een hele leuke dag gehad hebben ofzo. (want ja, de kant-en-klare pakjes zijn veeeel lekkerder dan de poedervorm…)
heb even wat gegevens opgezocht.
voedingsstoffen halfvolle melk: (100 ml)
Kcal: 47
eiwitten: 3,6 gr
vetten: 1,6 gr
koolhydraten 4,8 gr
Calcium: 15,4% DAH
Fosfor: 8,9% DAH
Vit B2: 12,6%
B12: 16%
Volle melk:
Kcal: 64
eiwitten: 3,5 gr
vetten: 3,4 gr
koolhydraten 4,5 gr
Calcium: 14,9% DAH
Fosfor: 6,7% DAH
Vit B2: 11,3% DAH
B12: 16% DAH
Calcium
Phosfor
Magnesium
Zink
Vitamine:
A
B1
B2
B6
B12
D
Foliumzuur
(bron: zuivelonline.nl en schoolmelk.be)
Opvolgmelk 3:
Kcal: 73
eiwitten: 2,6 gr
vetten: 2,7 gr
koolhydraten 9,4 gr
Vitamine B2
Niacine
Natrium
Pantotheenzuur
Kalium
Vitamine B6
Chloride
Foliumzuur
Calcium
Vitamine B12
Fosfor
Biofine
Magnesium
IJzer
Choline
Zink
Inositiol
Koper
Taurine
Mangaan
Selenium
(bron: kruitvat.nl)
Wat zit er in nr 3 dat niet in gewone melk zit:
panthotheenzuur
Pantotheenzuur of vitamine B5 is een vitamine uit de groep vitamine B en komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Pantotheenzuur is stabiel onder normale condities, maar kan bij hoge vochtigheid en blootstelling aan zuurstof afgebroken worden.
Voorkomen
Het komt vrij algemeen voor in verschillende plantaardige en dierlijke producten. Veel komt het voor in eiwit, volkoren producten, noten, rijst, vruchten, groente, melk en biergist.
Gevolgen van een tekort
In het geval van een tekort van B5 is een tekort van andere vitamines uit de B-groep ook waarschijnlijk. Een tekort kan leiden tot moeheid, slaapproblemen, depressies, ongevoelige of pijnlijke spieren, haarverlies, immuunzwakte en buikpijn. Ook een brandend gevoel in de voeten en degeneratie van de centrale gezichtszenuw worden gemeld.
Gevolgen van overdosering
Maandenlange inname van duidelijk meer dan 10 g per dag ( meer dan het 1000-voudige van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid), kan leiden tot lichte darmstoringen.
Niacine
Nicotinezuur, ook wel vitamine B3 of niacine genoemd, is één van de voor de mens noodzakelijke vitaminen. Als additief is het toegestaan onder E-nummer E375. Het is een wateroplosbaar micro-voedingsmiddel dat van belang is voor de menselijke gezondheid.
Voorkomen
Natuurlijke leveranciers van nicotinezuur zijn hoogwaardige eiwitvoedingsmiddelen, zoals kip, wild, vis, paddenstoelen, melkproducten en eieren. Ook lever, koffie, volkorenproducten, verschillende groentes en vruchten bevatten nicotinezuur, waarbij het uit dierlijke producten beter door het organisme wordt opgenomen. Veganisten dekken de behoefte bijvoorbeeld met pinda’s, granen, dadels, champignons, biergist en gedroogde abrikozen. De benodigde hoeveelheid vitamine B3 voor vrouwen ligt bij 15 mg per dag, voor mannen bij 20 mg per dag.
Gevolgen van een tekort
Een tekort aan vitamine B3 treedt niet zo snel op, omdat het lichaam dit vitamine uit het aminozuur tryptofaan zelf kan maken.
Overdosis
Een overdosis kan leiden tot overgevoeligheid van de huid. Dit duurt echter kort en is niet schadelijk. Niacine wordt zelfs in bepaalde gevallen voorgeschreven om de bloeddruk en cholesterol in bloed te verlagen.
Natrium=zout
Kalium=zout
Chloride=zout
Biofine is een chemische toevoeging. Ik kan niet uitvinden hoe of wat.
Ijzer
In organismen speelt ijzer een belangrijke rol. Het eiwit hemoglobine dankt zijn activiteit aan ijzerionen en ijzer is ook een belangrijk bestandsdeel van veel enzymen.
Dit ijzer zit in voedselbronnen zoals vlees, vis, granen, aardappelen, peulvruchten, bonen en andere groenten.
Choline
Choline komt voor in eieren, vis, sojabonen, tarwe, pinda’s, orgaanvlees, mager vlees, groenten en in borstvoeding. Er zijn ook voedingssupplementen met choline.
Inositol
is een vitamine-achtige stof.
Inositol heeft de structuur van een suikeralcohol, en komt bij de mens in zijn actieve vorm voor als inositoltrifosfaat (D-Inositol-1,4,5-trifosfaat). Wanneer een hormonaal signaal een lichaamscel bereikt, zorgt inositoltrifosfaat voor het doorgeven van dit signaal naar het binnenste van de cel. Eén van de reacties die wordt uitgelokt is het vrijzetten van calcium binnen in de cel.
Koper=enzym=een eiwit
Taurine
Taurine is een zwavelbevattend organisch zuur en een van de actieve ingrediënten van populaire energiedrankjes zoals Red Bull. De scheikundige notatie voor taurine is (C2H7NO3S), de IUPAC-naam: 2-aminoethaansulfonzuur. De naam komt van het Griekse woord tauros, dat ‘stier’ betekent, omdat het ontdekt werd in ossengal. Vlees en andere dierlijke producten (behalve melk en melkproducten) bevatten doorgaans veel taurine. Het is ook een belangrijk bestanddeel in energiedrank als Red Bull en Golden Power.
Mangaan: kan ik geen zinvolle info over vinden
Selenium
Selenium is een voor de mens belangrijk element, dat we voor een belangrijk deel via onze voeding binnenkrijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 60 tot 75 ?g per dag. Vooral Amerikaanse tarwe kan een belangrijke bijdrage leveren. Selenium zit ook in voedingssupplementen, maar hiermee moet worden opgepast, omdat bij een opname van meer dan 450 ?g per dag selenium schadelijk is.
Toxicologie en veiligheid
Hoewel seleen zelf niet schadelijk is, zijn veel seleenverbindingen dat wel. De effecten daarvan zijn vergelijkbaar met die van veel arsenicumverbindingen.
bron: o.a. wikipedia
Ik heb zo goed als ik kan de stoffen eens nagezocht. Ik beloof niet dat het klopt en aanvulingen zijn welkom.
In opvolgmelk nr 3 lijkt meer in te zitten dan in gewone melk. Maar als ik verder zoek, krijg je de meeste van deze andere stoffen ook makkelijk binnen via ander eten.
Mijn conclusie: ik blijf bij gewone melk.
:think: tja, dan zit er in opvolgmelk dus inderdaad wat meer…
(owkee, ik hoor jullie al roepen: jaaa ook meer caloriën… maar ja, kindjes die niet alles eten moeten die toch érgens vandaan halen…)
Ben nog bezig aan de lijst. Er zit meer in, maar ik kom er ook al achter dat veel daarvan eigenlijk onnodig is.
Edit: heb de lijst nu zo’n beetje compleet. Aanvullingen zijn welkom. :lol:
Hier ook een lichtgewichtje (ze is nu net 8 kilo), die ook nog eens slecht eet en drinkt. Ik geef haar voorlopig nog opvolgmelk nr. 3 , omdat ze de extraatjes nog wel kan gebruiken…
Thijmen krijgt opvolgmelk NR 3
Maar dan alleen bij het ontbijt en 's avonds als ie 's nachts wakker word, omdat ie honger heeft (overgens zijn we die aan het afbouwen, maar we hebben een hongerlapje :roll: )
Melk is zoiezo niet zo gezond als de fabrikanten beweren, maar dat terzijde.
mijn oppaskindje krijgt die melk van nestle…en eigenlijk vind ik het ook super onzin,en alleen goed voor de fabriekant.
Niels krijgt gewone halfvolle melk met druppels vit.erin,heb gewoon een briefje in de kast hangen “niet vergeten vit.d niels” en na een paar keer doe je het vanzelf :mrgreen:
die melk van nestle vind ik duur,er zit onmundig veel suiker in wat ik al niet nodig vind…maar ja…als mijn oppaskindje dat wil/moet drinken…prima,maar niels krijgt het dus niet :naughty:
Hier gewoon halfvolle melk.
Al dat “extra’s” wat in de opvolgmelk zit haalt ze uit het andere eten wat ze krijgt.
Vitamine D druppels hier standaard 's ochtends bij haar bord pap.