Dreumes van 18+ maanden wilt niet/ kan niet lopen

De titel geeft het al aan: mijn dochter van ruim 18 maanden wilt niet of kan niet lopen.

Ik heb een loopkarretje voor haar en daar doet ze een paar stapjes achter maar met hele gestrekte beentjes. Ze doet een paar passen en dan laat ze zich zakken op haar knietjes om zo verder te ‘lopen’.

In april moet ze weer naar het cb toe en dan krijgt ze een verwijzing naar de fysio maar ik dacht dat ze dan wel zou lopen alleen april komt wel erg dichtbij…

Herkennen jullie dit??? Ik word er best onzeker van eigenlijk. Heb ik haar te weinig gestimuleerd?

Allereerst denk ik niet dat je de schuld bij jezelf moet zoeken.

Hier een meisje die het vertikt om los te lopen, ze sleept wel overal mee… duwt daar dus lopend tegen aan.

Je kunt het zo gek niet bedenken of ze loopt er achter.

Maar bij jouw meisje is dat dus anders, beweegt ze haar knietjes wel??

En klimmen vind ze dat wel leuk??

Als je zo tegen het CB aanhangt kun je nu ook zelf al de fysio bellen voor info.

Je bent tegenwoordig namelijk geen verwijzing meer nodig, misschien dat het jouw dan wat meer “rust” geeft??

Dikke kus en niet twijfelen!

Het is toch uit voorzorg dat het CB je doorstuurt? Onze zoon heeft letterlijk van de ene op de andere dag ‘besloten’ om te gaan lopen. Daarvoor kroop hij op 1 been (lastig uitleggen maar dus niet op de knietjes) :lol: maar staan wilde hij echt alleen aan de tafel of bank.

Wat ik ervan heb begrepen is dat er best wel een ruime marge is waarbinnen kinderen leren lopen. Ergens tussen de 7 maanden (dat zijn de heeeel vroegen) en de 24 maanden (dat is 2 jaar! :o ) dus dan zou je nog wel even hebben hoor!

Als je twijfelt over haar knietjes zou ik daar de fysio voor raadplegen, niet eens zozeer over het niet lopen als je begrijpt wat ik bedoel. Ze is nl nog geen 24 maanden dus alle kans nog dat ze echt wel voor die tijd loopt. :thumbup:

Het is iig niet iets wat je extra kunt stimuleren, want ze moeten het ook durven natuurlijk. Daar kun je wel iets in helpen en sturen door bv te kijken of ze het aan de hand wel durft, eerst 2 handjes, dan langzaam over naar 1 handje, en dan om ze voor de mal te houden :angel: ipv je hand een theedoek bv geven om vast te houden net zo lang tot die ‘loshangt’ en niet meer strak staat en dus ook geen steun meer geeft.

Mijn dochter liep pas met 20 maanden, zij heeft een helmpje gehad waardoor de grove motoriek wat langzaam op gang komt. Ik heb zelf niks gestimuleerd ze stond ineens op en liep en daarna gelopen alsof ze het al jaren deed.

Ik kan me je zorgen goed voorstellen hoor! Als je je zorgen maakt kun je ook zelf naar de fysio gaan gewoon voor advies.

gr Leonie

Wat ben ik blij dat mijn dochter niet de enige is die nog niet loopt. Ze is nu 18 maanden en maakt nog geen enkele aanstalten om te gaan lopen. Ze rolt nog steeds de kamer door. Ook kruipen is voor haar geen optie. Ze wil wel eens een knie onder zich trekken maar daar blijft het dan ook bij. Ze heeft door een moeilijk eerst jaar met veel ziekte en daarbij ook nog eens een bovengemiddeld en dus zwaar hoofd een behoorlijke achterstand opgelopen. Kinderarts, cb-arts en fysio maken er daarbij ook nog eens een behoorlijk probleem van.

We krijgen de ene oefening na de ander opgedragen om haar maar extra te motiveren en haar spierkracht te trainen.(zie je het voor je: 18 mnd en dan al buikspieroefeningen… :? :? Soms is het echt niet leuk meer…

Wat een verhaal eigenlijk. Ik wil niet klagen of zielig doen maar ik had zo graag…

Toch sluimert er in mijn hoofd nog steeds het idee dat het vanzelf ineens goed komt zoals andere kindjes hierboven ook ineens gedaan hebben.

ik heb vier dochters die allemaal snel los liepen, maar dochter nummer drie vertikte het echt, die was ook pas rond de 18 maanden voor ze begon met los lopen, en toen ging het ineens erg hard. zoveel kinderen zoveel verschillen qua ontwikkeling.

ik liep met 14 maand maar heb wel een motorische achterstand… dus het zegt echt niks!!

Mir als kindjes met 2 jaar niet lopen pas dan is dat zorgwekkend. En pas dan gaat het CB actie ondernemen.

Geen drukte mee maken. Tycho wil ook nog steeds niet alleen lopen

Ik maak me ook niet zozeer zorgen om dat ze niet loopt maar meer omdat ze zo raar beweegt. Ze klimt wel overal op maar bij het lopen gebruikt ze haar knietjes niet. Dat maakt mij ongerust.

Quinty, bij jouw dochter ligt het dus anders. Wat een vervelend ‘probleem’! Je krijgt zoveel opdrachten mee en doet natuurlijk er alles aan om ze te laten lopen maar je ziet dat niks helpt. Ook ik moest haar rond de tafel laten lopen, spulletjes net buiten hand bereik leggen. Nou madam zakt door haar knietjes en kruipt erheen en gaat dan weer staan om het te pakken :roll: Schiet lekker op.

Ik hoop voor jou dat ze het opeens snapt!!

Misschien dat ik inderdaad maar op eigen kracht de fysio ga bellen om een afspraak te maken! Maar het voelt dan alsof er echt iets aan de hand is.

Ook mensen uit de omgeving kunnen er wat van:

• loopt ze nou NOG niet?
  • oh de mijnes liep al met 10 maanden hoor!
  • ja met mijn dochter gaat alles goed. Of ze al loopt? NATUUURLIJK! Ze rent al op haar manier. (alsof het dus zo natuurlijk is…)
  • dat is echt niet goed hoor, zou er maar eens naar laten kijken
  • je nichtjes kunnen al een poos lopen, die kunnen dit, die kunnen dat bladiebladiebla

:roll: :roll: :roll: :shifty:

Oooh bah dat vergelijken is zooo frustrerend! Kindjes mogen gewoon in hun eigen tempo groeien en bloeien. :thumbup:

Als jij je ergens zorgen over maakt de fysio bellen hoor. Fysio is eigenlijk een heel bijzonder beroep. Ze kunnen weinig tot niets forceren maar hooguit wat stimuleren. Soms helpt massage, soms helpen bepaalde oefeningen, maar gek genoeg kunnen ze niet zo heel veel meer doen. Ja signaleren. Als er zeg maar iets meer aan de hand is, dan sturen ze je door. Een orthopeed oid. Maar geloof me maar dat gebeurd echt niet snel. Ik heb hier het CB horen vertellen dat meneer toch wel een behoorlijke vergroeiing kreeg van zijn schedeltje. Hij had idd een voorkeurshouding. En echt de fysio heeft een en ander gemeten en hij zat net binnen de grenzen voor een redressiehelm en met een paar simpele oefeningen hebben we zijn voorkeurshouding ‘verholpen’ ware het niet dat hij niet al te lang na de laatste keer fysio dus ineens ging kruipen ipv de hele dag liggen. Dat heeft meer gedaan dan de oefeningen denk ik wel eens.

Ze zijn zeker wel professioneel maar zitten ook nog altijd een stap onder artsen, omdat ze geen operaties etc doen bedoel ik daarmee.

Schroom niet, bel ze gerust en de kans is groot dat jij daarna ook meer gerust bent. :thumbup:

Ik heb laatst geantwoord: ze loopt vast wel voor ze 18 is

die hopen juist dat JOUW kind iets nog niet kan zodat hun eigen kindje echt fantastisch lijkt :angel: alsof ze niet allemaal fantastisch zijn? :wall: Of ze zijn geweldige ouders omdat hun kindje al met 9 maanden loopt :liar:

Ivan is bijna 15 maanden en die zie ik ook nog niet gaan lopen. Hij rent achter zijn nijntje loopwagen. Ook langs tafels en kasten stapt hij erg snel . Maar los durft hij gewoon niet. Los staan kan hij wel maar vind hij niet interessant.

Verder snapt hij dingen heel goed maar praten ho maar, ja papa,daar, bah en aai :roll:

Nou met 15 maanden deed Daimy dat niet eens!

Die zette geen stap. Dus misschien stapt hij in ene keer los!

En wat dan nog… dan ga je naar de kinderfysio, krijgt ze hulp en stimulans, worden haar knietjes even extra bekeken en uiteindelijk zal ook Daimy heus wel leren lopen hoor meis :hug:

Mies loopt al wel een poos, maar Aniek liep pas heeeeeeel laat en toen, toen was ik jaloers op jou Noa :mrgreen: Noa liep al vlot en deed nog meer wel vlot. Aniek liep pas met 18 maanden en ruim 2 en halve week.

En zo ineens.

De ene dag was ze niet te verleiden, handje los, dan ging ze direct op haar knietjes zitten en trok een pruilip.

Een dag later was ze boven aan het spelen terwijl ik de bedden opmaakte en was ik haar ineens kwijt… ik roepen… komt ze binnen GELOPEN… en ik helemaal verbaasd oh en ah roepen en zij glunderen.

Ze is nooooit gevallen en liep meteen goed.

Peter en Mies liepen beide vlot, maar t zijn ook brokkenpiloten die struikelen over hun eigen voeten.

Ze is nu 18 maanden en 2 weken of iets? Rustig an hoor, met 20 maanden gaan ook veel kindjes ineens lopen en als ze wel hulp moet krijgen, dan is er ook vast geen man over boord :hug:

Wat heerlijk dat hier meer moeders zijn die er ook (misschien schijnbaar) nuchter tegenaan kijken. Daar krijg ik nou een goed gevoel van…

:slight_smile: :smiley:

@Quinty wrote:

Wat heerlijk dat hier meer moeders zijn die er ook (misschien schijnbaar) nuchter tegenaan kijken. Daar krijg ik nou een goed gevoel van…

:slight_smile: :smiley:

(misschien schijnbaar)

Ik kan me er onbewust best druk om maken hoor :wink:

hier is het niet schijnbaar… ik kan me er echt niet meer druk om maken.

Komt er een moeder die trots verkondigd " die van mij liep al met 9 maanden" dan zeg ik… johh, geweldig… tijd voor een feestje dan he!

Dan vragen ze me meestal wel hoe ik dat bedoel en dan zeg ik… ik vind het voor jou super, iets om trots op te zijn, maar het gemiddelde ligt zowieso op 14 maanden en er zijn zat kinderen die echt veel later gaan lopen. Voor die moeders is het vaak helemaal niet zo leuk om al die 9 maanden lopertjes voorbij te zien komen.

Het zoontje van mijn vriendin is in februari 2 geworden en loopt pas sinds eind november… dus met 22 maanden pas. Ook begint hij NU pas met babbelen. Verder niets mis mee, t is alsnog een lievie.

Dus nee… kan me er echt niet druk om maken, maar maak me wel druk om al die moeders die met hun commentaar en vragen extra DRUK leggen op mij als moeder en me aan het twijfelen brengen over mijn eigen kind.

Zo heb ik er na 2 die met 10 maanden al goed spraken en met 18 maanden in duidelijk verstaanbare volzinnen sparek nu 1 die amper een woord verstaanbaar uitbrengt en jahoor… ook daaaar komt commentaar op. " Praat hij nog niet" " Goh wat brabbelt hij leuk, maar verstaan doe je het nog niet he enz…

En ook dan denk ik… hij praat wel, maar zijn woordenschat is nog niet heel ruim en is dat erg? :think: ik denk dat hij op zijn 18e heus wel in staat zal zijn een frietje te bestellen en een meisje om een zoentje zal kunnen vragen.

En als dat tegen die tijd ook nog met " die die die die" gaat… DAN zal ik me zorgen gaan maken :lol:

Marit is altijd een kontschuiver geweest…

Ze kroop pas met 18 maand

en liep pas met 21 maand…

Wees gerust alles komt vanzelf!

@Cell wrote:

hier is het niet schijnbaar… ik kan me er echt niet meer druk om maken.

Komt er een moeder die trots verkondigd " die van mij liep al met 9 maanden" dan zeg ik… johh, geweldig… tijd voor een feestje dan he!

Dan vragen ze me meestal wel hoe ik dat bedoel en dan zeg ik… ik vind het voor jou super, iets om trots op te zijn, maar het gemiddelde ligt zowieso op 14 maanden en er zijn zat kinderen die echt veel later gaan lopen. Voor die moeders is het vaak helemaal niet zo leuk om al die 9 maanden lopertjes voorbij te zien komen.

Het zoontje van mijn vriendin is in februari 2 geworden en loopt pas sinds eind november… dus met 22 maanden pas. Ook begint hij NU pas met babbelen. Verder niets mis mee, t is alsnog een lievie.

Dus nee… kan me er echt niet druk om maken, maar maak me wel druk om al die moeders die met hun commentaar en vragen extra DRUK leggen op mij als moeder en me aan het twijfelen brengen over mijn eigen kind.

Zo heb ik er na 2 die met 10 maanden al goed spraken en met 18 maanden in duidelijk verstaanbare volzinnen sparek nu 1 die amper een woord verstaanbaar uitbrengt en jahoor… ook daaaar komt commentaar op. " Praat hij nog niet" " Goh wat brabbelt hij leuk, maar verstaan doe je het nog niet he enz…

En ook dan denk ik… hij praat wel, maar zijn woordenschat is nog niet heel ruim en is dat erg? :think: ik denk dat hij op zijn 18e heus wel in staat zal zijn een frietje te bestellen en een meisje om een zoentje zal kunnen vragen.

En als dat tegen die tijd ook nog met " die die die die" gaat… DAN zal ik me zorgen gaan maken :lol:

Precies! :thumbup: