Ja hoi. 8)
Ik ben er erg vroeg bij, maar gezien de huidige staat van mijn rug en verdere lichaam (afgelopen zomer is, naast de scoliose, ook het hypermobiliteitssyndroom bij mij vast gesteld) wil ik ruim de tijd nemen om me in het eea te verdiepen. Dus, wat is de beste doek om mee te beginnen? Hoe snel na de geboorte mag je gaan dragen? Ik heb al gelezen dat een doek waarbij het gewicht te veel naar 1 kant hangt niet fijn is voor iemand als ik. En kun je die dingen ook huren/op proef lenen oid? En kun je al oefenen met knopen leggen als je nog geen baby hebt, en wat stop je er dan in, een meloen ofzo?
Je bent we mooi op tijd bij, het lijkt mij ook wel handig en leuk??? om misschien het dragen te gaan proberen, ik heb alleen geen slechte rug
gefeliciteerd, want naast het hypermobiel gebeuren is er wel meer gebeurd zo te zien .
Doeken/ dragers huren is zeker een optie, oa bij babybij.
Of een draag’gek’ van hier in je buurt zien te vinden en daar een doekje van lenen om te proberen.
Over 2 schouders/ symetrisch dragen is idd fijner dan over 1 en zeker in jouw geval zou ik niet op 1 schouder gaan dragen.
En ja zonder kind kan je ook al oefenen met een doek knopen en dan zou ik ipv een meloen voor een knuffelbeer ofzo gaan 8) .
@Sennapen wrote:
Je bent we mooi op tijd bij, het lijkt mij ook wel handig en leuk??? om misschien het dragen te gaan proberen, ik heb alleen geen slechte rug
het is zeker handig en het is heerlijk zo’n mini mensje tegen je aan slapend, dat koppie onder je kin :inlove: . Wou echt dat ik het een paar kinderen eerder had ontdekt.
Oh ja D. je kan in principe ‘direct’ beginnen met dragen.
@mamaMarije wrote:
@Sennapen wrote:Je bent we mooi op tijd bij, het lijkt mij ook wel handig en leuk??? om misschien het dragen te gaan proberen, ik heb alleen geen slechte rug
het is heerlijk zo’n mini mensje tegen je aan slapend, dat koppie onder je kin :inlove: . Wou echt dat ik het een paar kinderen eerder had ontdekt.
dat jaaaa :inlove:
Oh ja, een knuffelbeer. Moet het niet iets zwaars zijn? Daarom kwam ik op een meloen. En als de baby dan toevallig op een meloen lijkt, ben ik daar ook al aan gewend.
Sanne: ja, het lijkt me heerlijk. Ik heb het bij J. heel even geprobeerd, maar ik wist toen niet waar en bij wie ik advies mocht vragen, dus ik heb wel heel de dag dat kind tegen me aan gehouden, en met mn ene vrije hand het huishouden gedaan enzo. Ging prima. 8)
Zou Vriendje dezelfde doek kunnen gebruiken als ik, of werkt dat zo niet?
op zich hoef je niet met iets zwaars te oefenen hoor… je baby zal in het begin denk ik ook iets lichter EN soepeler zijn als een meloen. Tja mocht die dan per ongeluk toch op een watermeloen lijken zal dat even omschakelen zijn voor je :lol:
En ja hoor je vriend kan met dezelfde doek dragen in principe.
Of jij moet al maatje 30 bij 1.50 zijn en je vriend een kleerkast van 2 bij 2 meter… dan wordt het lastig om het met 1 doek af te kunnen.
Maar een maat 6 (4.60 lang) is vrij standaard en kunnen de meeste mensen goed mee overweg, zeker in het begin met de vrij standaard FWCC (Front Wrap Cross Carry) als knoop.
oh ja welke regio woon je?
Misschien dat iemand van de draagdoekmama’s bij je in de buurt woont?
Zelf ben ik pas tot aanschaf over gegaan van een eigen doek nadat ik een doek van Cariska had geprobeerd.
Randstad, vlakbij Amsterdam!
je mag zo een van mijn doeken lenen hoor! geen probleem!
en wat een rukzooi van die hyper-ellende.
met doek kun je alle kanten op, buik rug heup, a symetrisch, of juist goed verdeeld over beide schouders, voor jezelf, voor je vriend, de doek past zich wel aan
als je dus wilt lenen voordat je er zelf een aanschaft, weet me te vinden! Ik woon in de buurt, en zoals je weet ben ik heel aardig.
een draagdoek voor haar banner :inlove:
Vriendje is 7 cm langer dan ik, dus we kunnen dezelfde doek gebruiken. Geen idee of hij dat zal doen hoor. Hij heeft nu al praktische stress omtrent onze regelmatige bezoekjes naar mijn schoonfamilie in Limburg (hoeeeeee moeten we alle spullen voor ons 3 én de baby in de auto passen als we een weekend weg gaan? we moeten een andere auto! de kinderwagen past noooooit in de achterbak! zou een dakkoffer niet iets zijn? - the list goes on and on…) dus wellicht vindt hij wat rust in het besef dat we best zonder kinderwagen drie dagen weg kunnen, want draagdoek.
fiep: ik weet je te vinden!
Ik vind het echt heul spannend allemaal, nu al :shifty:
@D. wrote:
Vriendje is 7 cm langer dan ik, dus we kunnen dezelfde doek gebruiken. Geen idee of hij dat zal doen hoor. Hij heeft nu al praktische stress omtrent onze regelmatige bezoekjes naar mijn schoonfamilie in Limburg (hoeeeeee moeten we alle spullen voor ons 3 én de baby in de auto passen als we een weekend weg gaan? we moeten een andere auto! de kinderwagen past noooooit in de achterbak! zou een dakkoffer niet iets zijn? - the list goes on and on…) dus wellicht vindt hij wat rust in het besef dat we best zonder kinderwagen drie dagen weg kunnen, want draagdoek.
ja echt hoor, het verschil tussen een opgevouwen draagdoek (past gewoon in je tas, naast luiers, spuugdoekjes, speeltjes, schone kleertjes enzovoort) en een kinderwagen (neemt gewoon je hele auto in beslag, áls het al past) is immens. Het blijft echt een groot vraagteken waarom niet heel nederland aan de draagdoek is.
Als je vriend het knopen niet ziet zitten (dat schijnt toch meer een vrouwen ding te zijn...), kun je ook nog overwegen voor hem (en jezelf) naast die doek een Soft Structure Carrier aan te schaffen, zoals bijvorobeeld de boba
is kwestie van klikken en je kind zit vast
Of een mooie Wompat :inlove:
@mamaMarije wrote:
het is zeker handig en het is heerlijk zo’n mini mensje tegen je aan slapend, dat koppie onder je kin :inlove: . Wou echt dat ik het een paar kinderen eerder had ontdekt.
Anders moet je er toch nog ‘gewoon’ een paar kinderen bij nemen. :lol:
Ik draag inmiddels al 6 jaar (wel 3 verschillende kinderen ) en kan niet wachten tot ik over een paar weekjes :shock: nòg een keer zo’n heel klein hummeltje tegen me aan kan binden, want als ze nog zo heeeeel klein zijn, blijft het toch het meest bijzonder. :inlove:
Hier ook geen (chronische) rugklachten, maar wel relatief zwakke nek/schouderspieren - ofwatdanook, heb iig erg snel last van m’n schouders - zelfs met goed gepolsterde rugzakbanden. Voor mij is het iig erg belangrijk het gewicht altijd goed over 2 schouders verdeeld te hebben, anders zit de boel in no-time helemaal vast (met ook knallende koppijn als gevolg). Kreeg wel redelijk snel last van pijn in m’n onderrug als de kids wat ouder werden en ik ze laag op m’n rug in de doek had (dus op de heup/net in de taille afgeknoopt). Nr. 3 is echt maar een klein dwergje en heb gemerkt dat als ik hem goed hoog knoop (net onder m’n ribbenkast afknopen zeg maar), ik gèèn last van m’n onderrug krijg. Zou je dus gewoon moeten uitproberen wat voor jou het prettigst draagt…
Ik zou idd wel gelijk voor een goede geweven doek gaan. Heb m’n neefje weleens als baby in de tricotdoek van m’n zus gedragen (mijn 1e draagervaringen ), maar vond dat echt niet lekker dragen, hoewel hij toen nog geen 2 maanden oud was. Zal er ook wel aan gelegen hebben dat m’n zus toen ook nog niet echt goed kon knopen (was haar 1e kind), iig niet bij iemand anders, maar dat was wel de reden dat ik bij mijn eigen 1e gelijk voor een geweven ben gegaan - en heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! :inlove:
Wat je zou kunnen overwegen is om een consult aan te vragen bij een draagdoekconsulente? Een consulente die bij de Vereniging van Draagdoekconsulenten is aangesloten, voldoet aan de opleidingseisen van deze vereniging en kan een gedegen begeleiding bieden bij het dragen, ook in bijzondere situaties zoals chronische lichamelijke klachten. Zij heeft een verzameling van verscheidene doeken en andere ergonomische draagsystemen en beschikt ook over een draagpop. Een draagpop is verzwaard tot het gewicht van een baby en het lijfje, de armpjes en de beentjes zijn zo gemaakt dat deze in een realistische draaghouding kunnen worden gepositioneerd. Samen met jou kan de consulente op zoek gaan naar een voor jou geschikte doek (of ander ergonomische draagsysteem) en knoopmethodes. Het komt dan extra mooi uit dat je je er nu al in verdiept, want je hebt nog geen zichtbaar zwangere buik en dan kun je het dragen en het knopen dus nog prettig oefenen
Meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je vinden op de site van de VDC.
@lydia wrote:
een draagdoek voor haar banner :inlove:
En dat is direct ook een hele goede ‘waarschuwing’, want als je eenmaal aan draagdoeken begint, ben je in no time verslaafd en wil je er alleen maar meer :oops: :lol:
@Yvonne Z. wrote:
@lydia wrote:een draagdoek voor haar banner :inlove:
En dat is direct ook een hele goede ‘waarschuwing’, want als je eenmaal aan draagdoeken begint, ben je in no time verslaafd en wil je er alleen maar meer :oops: :lol:
Er is een mooi oud gezegde: 1 doek is geen doek .
Yvonne, dank je voor je adviezen. Daar kan ik wat mee, ga ik tzt mee aan de slag!
Wat een fijn topic is dit!
Ben me ook aan het oriënteren, heb ook rugklachten.
Voor mij praktisch gezien: ik zou mijn kindje het liefst vanuit de auto in een draagdoek dragen, mn bij school en als ik boodschappen doe. Geen gesjouw met maxi-cosi. Kun je de doek van te voren al om doen en het kindje dan vanuit de maxi-cosi makkelijk in de doek krijgen? Zelfstandig? Wel eens geprobeerd met een Baby Björn, maar wat een rampenplan was dat, lukte totaal niet in mijn eentje.
Of kun je dan toch beter een carrier oid nemen? Zijn er mogelijkheden?