Ja, iets dat ik me zomaar ineens afvraag…
Ik heb een superslechte rug. Ik heb scoliose, ik ben twee keer geopereerd, er zitten pennen en schroeven in, ik heb in periodes best wat pijn. In hoeverre belast je je rug écht met een draagdoek? Of ligt dat aan de manier van dragen, de soort doek, etc?
@D. wrote:
Ja, iets dat ik me zomaar ineens afvraag…
Ik heb een superslechte rug. Ik heb scoliose, ik ben twee keer geopereerd, er zitten pennen en schroeven in, ik heb in periodes best wat pijn. In hoeverre belast je je rug écht met een draagdoek? Of ligt dat aan de manier van dragen, de soort doek, etc?
Hmm, ligt denk ik aan de doek. Ik heb het bij beide geprobeerd,maar ben zelf niet groot, heb wat zwakke spieren,dus snel overbelasting (uiteraard niets vergeleken met jouw verhaal). Jo in een buikdrager (zo’n baby-born ding),maar dat werd hem niet. Trok echt teveel aan mijn rug.
Jo (en Eli ook) werden heel erg snel groot en zwaar, te zwaar voor mij.
Bij Eli heb ik een trico-doek geprobeerd (2 van die ringen van trico-stof aan elkaar genaaid om er 1 lange doek van te maken). Zo kon ik hem hoog op mijn buik/borst dragen en naar eigen wens ‘strak’ aantrekken.
Dit heeft even gewerkt,maar voorbij de 4 maanden trok ik het ook niet meer. Ook Eli werd al snel te zwaar.
Misschien dat zo’n zak die je zijwaarts draagt beter voelt,dat weet ik niet. Ik kon ze op mijn heupen of zijwaarts vaak wel langer dragen.
Maarre…aspiraties voor- of brusje onderweg voor J.
Ik heb een wiplash. Ik heb mijn dochter geregeld in een draagdoek gehad. Nu bijna nooit meer omdat het toch te zwaar wordt. Ik merkte dat ik haar zonder de doek zwaarder vond dan in de doek, doordat het gewicht beter verdeeld werd. Ik had daardoor ook minder last van mijn nek. Maar heel lang achter elkaar lukte mij niet zonder pijn te krijgen.
Ik heb trouwens een By Kay.
@mandy_d. wrote:
@D. wrote:Ja, iets dat ik me zomaar ineens afvraag…
Hmm, ligt denk ik aan de doek. Ik heb het bij beide geprobeerd,maar ben zelf niet groot, heb wat zwakke spieren,dus snel overbelasting (uiteraard niets vergeleken met jouw verhaal). Jo in een buikdrager (zo’n baby-born ding),maar dat werd hem niet. Trok echt teveel aan mijn rug.
Jo (en Eli ook) werden heel erg snel groot en zwaar, te zwaar voor mij.
Bij Eli heb ik een trico-doek geprobeerd (2 van die ringen van trico-stof aan elkaar genaaid om er 1 lange doek van te maken). Zo kon ik hem hoog op mijn buik/borst dragen en naar eigen wens ‘strak’ aantrekken.
Dit heeft even gewerkt,maar voorbij de 4 maanden trok ik het ook niet meer. Ook Eli werd al snel te zwaar.
Misschien dat zo’n zak die je zijwaarts draagt beter voelt,dat weet ik niet. Ik kon ze op mijn heupen of zijwaarts vaak wel langer dragen.
Maarre…aspiraties voor- of brusje onderweg voor J.
Waarschijnlijk als je ipv die tricot doek een geweven doek had geprobeerd had je het langer vol kunnen houden.
Hier heb ik bij de jongste in het begin een tricotdoek mogen lenen en dat hield voor mij bij een kilo of 6/7 echt wel op. Dan gaat het hangen en dat doet gewoon zeer.
Gelukkig was mijn 1e geweven doek toen onderweg en daar draag ik nog altijd moeiteloos mee, soms uren achtereen.
Heb in het verleden wel veel rugklachten gehad, maar dat is niets natuurlijk in vergelijking met jouw verhaal… dus hoewel ik nu nooit last heb van mijn rug (en zelfs het gevoel heb dat mijn rug meer getraind/sterker is geworden… door het dragen?) durf ik niet te zeggen of het met een dergelijke fysiek ook geen problemen op zal leveren.
Maar een tricotdoek is voor de 1e maanden goed te doen en vaak wel voor een prikkie op MP te koop, dus allicht het proberen waard om te kijken of het uberhaupt voor je te doen is tzt.
Mocht het prima gaan en je het dragen fijn vinden en ermee door willen gaan is diezelfde tricot net zo makkelijk weer verkocht via MP en vervangen door een geweven doek die gewoon veel meer draagkracht heeft en het gewicht van de kleine beter verdeeld.
Een BabyBjorn zou ik je sowieso afraden. Niet alleen voor je eigen rug, maar ook voor de kleine. Een doek is voor beide ergonomischer (bij de oudste een BB mogen lenen en hoewel ik het fijn vond om hem te dragen had ik dat na 1x middagje al helemaal gezien en nooit weer gebruikt).
Er zijn ook ergonomische ‘zakken’ te koop overigens die qua prijs niks verschillen of soms zelfs goedkoper zijn als een BabyBjorn, dat zijn ook nog opties natuurlijk.
Dank voor de reacties!
Fijn om te lezen dat het geen complete no-go is, ik vermoed dat ik liever een x aantal kilo baby op mijn lichaam draag dan steeds met mijn armen optil. Bij J. voelde ik ook altijd hoe licht hij werd als hij zijn lichaampje op een bepaalde manier tegen me aan klemde, zoiets stel ik me dan ook voor bij een draagdoek. Het gewicht wordt toch anders verdeeld in zo’n doek, I guess.
Zo ernstig als jij heb ik denk ik geen rugklachten, maar goed… heb wel rugklachten.
Door een autoongeluk een hernia opgelopen die is “doodgespoten” de zenuwen rondom zijn als het ware verdoofd. Maar alsnog heb ik veel en vaak lage rugpijn met uitvalsverschijnselen in mijn rechterbeen en laat mijn heup het ook wel eens afweten. Dus ben wel bekend met vrij hevige rugpijnen.
Toch heb ik dezelfde ervaring als mamamarije…babybjorn houd ik niet lang vol, heb ik er 1 met lendesteun. Die gebruik ik eigelijk alleen voor 5 tellen op school ofzo… dan was het klik en hup klaar.
Maar gewoon verder, in huis, op boswandelingen en zulks of over rommelmarkten en braderien heb ik de kinderen altijd in een combi cotti gedragen (dat zijn die 2 tricot doeken in ringvorm die je om elkaar vouwt als doek) tot een maand of 6 en vanaf dan in een ringsling en ik ben wel verslingerd aan de ringsling… Kon ze er allemaal tot een kilo of 13 nog wel in hebben en daarna ook nog wel op de rug.
Dat houd ik met mijn rug dan ongeveer 2 uur vol… heb ik het altijd mee gered… :thumbup:
@D. wrote:
Dank voor de reacties!
Fijn om te lezen dat het geen complete no-go is, ik vermoed dat ik liever een x aantal kilo baby op mijn lichaam draag dan steeds met mijn armen optil. Bij J. voelde ik ook altijd hoe licht hij werd als hij zijn lichaampje op een bepaalde manier tegen me aan klemde, zoiets stel ik me dan ook voor bij een draagdoek. Het gewicht wordt toch anders verdeeld in zo’n doek, I guess.
Ja, het gewicht wordt anders verdeeld. Ik vind een gewone doek voor prettig dragen, maar dan wel een geweven.
Een elastische “zakt” naar beneden, een geweven doek houdt het kindje goed op de plaats. Dat zakken is funest :thumbdown:
Voor de allereerste weken zijn die tricotdingen wel prettig en zacht.
En een hop-tye, vond ik ook super. Absoluut niet te vergelijken met een babybjorn, het kindje zit er ook veel beter in.
Met een ringsling kreeg ik echt veel pijn in mijn rug.
Maar ik vermoed dat dit van je klachten af hangt.
d. i love dit topic!
ontopic niet veel toe te voegen. geen ervaring met een slechte rug, wel met veel dragen. Kan alleen maar zeggen dat áls je het wilt proberen, ik je aan zou raden, zéker met zo’n rug, het meteen goed te doen. De bb en andere niet al te goede dragers links laten liggen, zelfs de tricot doek, en meteen voor een goede geweven doek of ergonomische drager gaan.
(en als de kosten een probleem zijn, of je denkt dat het zodne van het geld is als het niet blijkt te werken: tweedehands kopen en daarna weer verkopen, ben je meestal bijna alleen de verzendkosten kwijt. En anders mag je wel iets van mij lenen om te proberen.)
er zijn ook draagdoekleensites Vond ik toen wel leuk.
WAAROM VRAAGT D OM DRAAGDOEKDINGEN???
Zo. Dat moest even.
Denk dat de ringsling voor mij goed werkte omdat het meeste gewicht dan verdeeld over mijn schouderbladen lag. Mijn schouders en bovenrug zijn het sterkst. qua druk kan ik niet zo veel velen op mijn onderrug. Met doeken die je dus knoopt waarbij een knoop rond je taille zit, verga ik dus al snel van de pijn. Of deze nu voor of achter zit. Gewoon een doek op de taille hebben is al irri. Kan ook niet alle broeken aan en riemen bezorgen me ook pijn.
Denk dat dit wel uitmaakt, je kan wel dragen met rugklachten, maar WAT het fijnst zal zijn is toch een kwestie van proberen…
Bedankt voor het meedenken. Het zal inderdaad een kwestie van uitproberen zijn, ik ben niet thuis in draagdoekenland maar ik zal me goed laten adviseren en in den beginne wellicht wat lenen om te kijken hoe dat gaat.
@lydia wrote:
WAAROM VRAAGT D OM DRAAGDOEKDINGEN???
Wat een goede vraag!
:angel:
Je hebt een hond gekocht en die wil je gaan dragen?
j is lui en wil gedragen worden :thumbup:
Pff, ik zou nog eerder een hond gaan dragen dan die luie kleuter van me
En ik ben niet zwanger, dus stop maar weer met sokjes breien. 8)
maar ik zou met zo’n rug je vriend niet gaan dragen op je rug hoor :think:
@lydia wrote:
Je hebt een hond gekocht en die wil je gaan dragen?
daar schijnen aparte petslings voor verkocht te worden :lol: .
@fiep klophout wrote:
maar ik zou met zo’n rug je vriend niet gaan dragen op je rug hoor :think:
Geen wonder dat die rug zo slecht is.
Hier ook iemand die bekend is met rugproblemen
spinabifida occulta
versleten si gewrichten
2 lekke wervelschrijven
maar ook ervaring met dragen,…
Ik zou zeker een geweven doek proberen of idd een ssc
en vooral opbouwen !!
Mijn oudste 3 kids heb ik gedragen,.
en inmiddels draag ik nr 4 nog steeds
a symetrisch dragen redt ik inmiddels niet meer,…
maar wel gewoon op me buik of rug met een geweven doek
(tot groot plezier van mij en Emma)
@mamaMarije wrote:
@lydia wrote:Je hebt een hond gekocht en die wil je gaan dragen?
kom net deze tegen :eh:
@fiep klophout wrote:
@mamaMarije wrote:@lydia wrote:Je hebt een hond gekocht en die wil je gaan dragen?
kom net deze tegen :eh:
nou ben ik de eerste om te erkennen dat de anatomie van honden absoluut anders is als die van mensen/ kinderen… maar iedere gek kan wel zien dat dit ook absoluut niet ergnomisch is voor het arme beest :shock: .