Draagdoek en/of heupdrager?

Ik weet niet of Ringsling echt goed zou werken voor mij, heb nogal snel last van mijn schouders.

Als het aan fysio ligt dan mag ik nog niet eens een schoudertas dragen.

Ik heb wel al eens eerder zo’n heupdrager gezien, hippychick.

Maar ik kan online niet vinden wat de maximale wijdte van de riem is. Ik ben namelijk niet de smalste, dus wil zeker weten dat het wel fatsoenlijk zou passen voordat ik iets aanschaf.

Ik weet dat er verlengers voor te krijgen zijn, maar ik heb nog geen winkel in NL gevonden die deze verkoopt.

Iemand hier ervaring mee en/of iemand die mij de maximale wijdte kan vertellen ?

In dat geval kun je misschien beter een goede ergonomische voorgevormde drager kopen zoals een tula. Die hebben wij, heel snel en makkelijk in gebruik! En je hebt het gewicht aan 2 kanten verdeeld, beter dan een heupdrager. Zoon van 2 draag ik er nog met gemak in, dochter van 5 vorig jaar ook nog! Geen halve dag, maar een uur was toch heel goed te doen!

Maar met een Tula belast je toch ook weer je schouders, welliswaar evenredig maar het gewicht komt wel mede aan je schouders te hangen. Of zie ik dat nou verkeerd…

Nee het gewicht wordt gelijkmatig over je romp verdeeld, waardoor het minder zwaar aanvoelt. Bovendien is het ergonomisch voor het kindje (kikkerhouding) en voor de drager zelf (niet alleen de schouders worden belast).

Ik heb zelf een wompat, ergo rugdrager… en ik kruis de banden, zodat hij beter blijft zitten. Hier regelmatig pees ontstekingen en andere ontstekingen. Ook heb ik last van het zwevend rib syndroom. (zwevende rib uiteinden zijn ontstoken) maar met dragen heb ik eigenlijk maar weinig last. Ik duw de band wel wat lager op mijn heup zodat mijn heup echt het meeste draagt. Suus is nu 3 en weegt 18 kilo en ik overweeg hem weg te doen, maar dan vooral omdat ze nu echt veel zelf loopt en ik het met haar gewicht wel erg warm vind…

Kan je het niet bij iemand uit proberen? een dag van iemand lenen? Want ik had hiervoor een boba en ook die droeg prettig, maar ons nichtje die tegenover mij woont, wilde niet lenen, kocht er 1, kostte haar 80 euro ofzo en toen vond ze het 30x niks… ze kreeg haar dochter namelijk niet op de rug…

Ik ken echt niemand in mijn omgeving die dergelijke draagdoeken/dragers heeft, helaas :slight_smile:

Hooguit zou ik een 2de hands kunnen zoeken voor niet te duur, proberen en als het niet werkt weer doorverkopen.

Die hippydinges zou ik niet nemen. Doordat je alleen die heupsteun hebt moet je alsnog je kind ondersteunen met je arm, waardoor er alsnog kracht én een vreemde houding van je schouder wordt gevraagd. Die hippydinges klinkt leuk, maar werkt evengoed als het gewoon op je heup zetten zonder drager.

Ringsling of andere heupdragers zou ik inderdaad skippen als je snel last hebt van je schouders. Er zijn er een paar die het gewicht wel verdelen over de heup ook, maar nog steeds heb je dan gewicht aan je schouder hangen.

Je kunt kijken of torsodragen iets voor je is? Als je een torsodraagdoek niet aandurft kan je ook een draagzak proberen. Dan heb je je handen vrij en geen banden over je schouders.

Een gewone draagdoek of draagzak is ook aan te raden, het meeste gewicht komt hiermee namelijk op je heup te staan, last van je schouders zul je niet snel hebben als je hem goed afstelt.

Ik weet niet waar in brabant je woont, maar misschien even kijken op Justcarry.nl ? Zij is draagconsulent en heeft wat verstand van fysiotherapie-achtige zaken. Zaterdag 17 augustus is er een inloopochtend van 10-12.30 in Breda, misschien daar even langs? :slight_smile: Ze heeft een hoop dragers, dus dan kan je daar ook (gratis) wat proberen voor je iets koopt.

Ik woon in Vlissingen, als je wil ben je van harte welkom om doeken en dragers te komen proberen!

Breda is te doen maar helaas gaat dat morgen niet lukken, Vlissingen is beetje ver weg hellaas.

Dat ik tygo had was ik zo’n 114 kg en dus ook niet smal

Heb toen met heel veel plezier de draagdoek (maat XXL) gebruikt zeker omdat alles goed naar je eigen lijf vormd en alles goed ondersteund

Nu met Ranomi ook weer de draagdoek

Ondertussen zo’n 85 kilo en kan het af met een M

Goede reden om een nieuwe te kopen dus :slight_smile:

Maar ik heb hem via marktplaats … Staan diverse op… Heb de mijne toen gekocht voor 25 euro dus dat scheelde nog al in de euries

Maar Poeizie, gezien je het over M en XXL hebt neem ik aan dat je een rekbare hebt? Wanneer er al schouder/nek/rugklachten zijn zou ik geen rekbare doek aanraden, maar gelijk voor een geweven gaan :slight_smile: Dragen met een rekbare doek voelt nog altijd een stuk zwaarder namelijk.

Dat weet ik niet maar ik heb er baad bij gehad als ik het vergelijk met de voorgevormde draagzak die ik ook had

Vond het fijn dat de doek het gewicht verdeelde over mijn gehele romp eenplaats van enkel mijn schouders

Misschien is een geweven doek nog wel fijner maar ik heb daar geen ervaring mee omdat ik de rekbare al prettig genoeg vond

Ik heb een hippychick en je hoeft je arm of schouder helemaal niet raar te houden om je kind vast te houden en als ze oud genoeg zijn kunnen ze zichzelf aan jou vasthouden. Ik hield mijn ventje soms wel met mijn linkerarm vast achter zijn rug als hij rechts zat…ik vind hem heel makkelijk maar moet er wel een klein kussentje onder anders gaat mijn heup pijn doen.

En het werkt echt beter dan gewoon op je heup te dragen, als je je kindje op je heup zet moet je hem/haar nog echt goed ondersteunen en je moet scheef staan om hem/haar daar te laten zitten, met de hippychick dus niet…neerzetten en je kan de rug met je arm ondersteunen en je hoeft geen kracht te gebruiken.

Wat je eventueel ook nog kan doen is een lange sjaal nemen en die daar weer omheen doen dan blijft je kindje beter zitten en kan je je arm af en toe laten hangen…dan heb je ook een soort zit/doek maar dan op je heup.

Fijn dat je er zo positief over bent Nikita :slight_smile: Het ziet er voor mij behoorlijk omslachtig uit, maar dat is waarschijnlijk omdat ik gewoon draagdoeken gewend ben.

Wat voor draagzak had je dan Poeizie? Want ik ken geen fatsoenlijke draagzakken die alleen op je schouders hangen, alle ergonomische zakken die ik ken hebben een heupband :slight_smile:

Ik had ook de vergelijking gemaakt met een onfatsoenlijke draagzak en de Bykay die ik had/heb als draagdoek

Merk van die andere weet ik niet meer is ook alweer 6 jaar terug :mrgreen:

Maar nu dus weer Bykay en ben der blij mee :smiley:

Iedereen hier die draagt zegt dat draagdoek/draagzak zo handig zijn maar met een dreumes is het mijn inziens heel de tijd op en af.

Maar is dat steeds in en uit die draagdoek dan wel zo handig en hou je dan heel de tijd die draagdoek om?

Ik ben voornamelijk zoekende voor een oplossing als ik dus op de fiets naar amusementspark bij ons ga en ik liever geen buggy op de fiets mee neem. Het is dus een kwestie van continu op en af. Dan spelen, dan lopen, dan dragen voor een half dagje.

Dat lijkt mij dan op eerste oog met zo’n hippychick eenvoudiger dan met een draagdoek/zak?[/i]

Ik heb de hippychick ook voornamelijk gekocht voor kleine stukjes dragen als hij zelf gewoon te moe is of niet wil lopen en ik vond het handig voor bij school, dan moeten we de trap op en dan ik hem zo de trap opdragen…je hebt je kindje lekker snel op en af.

Voor onze afgelopen vakantie heb ik er nog een draagzak bijgekocht omdat we ook in het bos gingen wandelen en dan vond ik dat wat handiger ook voor mezelf.

Maar ik heb hem met koninginnedag ook gewoon de hele middag met de hippychick gedragen en dat ging prima.

@Clair wrote:

Iedereen hier die draagt zegt dat draagdoek/draagzak zo handig zijn maar met een dreumes is het mijn inziens heel de tijd op en af.

Maar is dat steeds in en uit die draagdoek dan wel zo handig en hou je dan heel de tijd die draagdoek om?

Ik ben voornamelijk zoekende voor een oplossing als ik dus op de fiets naar amusementspark bij ons ga en ik liever geen buggy op de fiets mee neem. Het is dus een kwestie van continu op en af. Dan spelen, dan lopen, dan dragen voor een half dagje.

Dat lijkt mij dan op eerste oog met zo’n hippychick eenvoudiger dan met een draagdoek/zak?[/i]

Misschien is een ringsling wel wat voor je. Met een dreumes wel een tijdje te dragen. Heb die veel gebruikt in Disney. Hij is (vind ik ) alleen minder geschikt om uren mee te dragen dus als ze moe werd ging ze op de rug in de doek :slight_smile:

Voordeel is dat het een doek is dus hij neemt heel weinig ruimte in, je hoeft je kind verder niet te ondersteunen ofzo, het aandoen van ringsling is echt heel makkelijk (geen knopen of wat dan ook) en ze zijn in allerlei kleuren/merken/motiefjes te krijgen en als je zelf handig bent kun je er ook zelf een maken :slight_smile:

Maar als ze al geeneens een schoudertas zou mogen dragen dan zou ze zéker geen dreumes in een ringsling moeten doen lijkt me.

Een draagdoek is oefenen voordat dat handig op/af gaat, en dan loop je nog met de doek zelf te slepen, dus ik kan me voorstellen dat dat niet zo praktisch is. Een draagzak kan je daarentegen gewoon omlaten (heupband laat je om). Wanneer je kind er dan in wil slinger je het op je rug, zak eroverheen, hobbelen maar, da’s nog geen minuut werk.

Ik houd de draagdoek gewoon om en hoogstens wat stakker trekken als hij wa is uitgezakt … Ja je moet er wat handigheid in hebben maar vind het zelf prettig

Maar geen ervaring me de andere zakken

Ja zo’n voorgevormde maar die zat bij mij dus toen niet prettig omdat ik dus toen zwaarder was en ik me net een rolmops voelde