Draadjesvlees

Hoi hoi



Wij hebben weer eens zin in draadjesvlees maar ik weet niet meer hoe ik het maken moet :doh: Ik heb riblappen en een zakje kruiden van silvo. Maar wanneer ik op internet zoek moet ik met uien e.d. aan de slag en zo heb ik het nooit gedaan. Ik weet nog iets van aanbraden en dan stoven, maar zeker weten doe ik het niet…



Hellup!! :shifty:

Je kruid het vlees en bakt het bruin en dan doe je de uien erbij en die fruit je even mee

daarna doe je er water laurierblaadjes bij in en laat je het een paar uur sudderen op laag vuur

als ik me niet vergis… aanbraden(dichtschroeien) en dan op een laag vuurtje met water bij de jus laten doorsudderen. Je kunt eerst, dus voor het vlees, een uitje aanfruiten en dan het vlees erbij, maar hoeft niet. Mij lijkt het dat je na het aanbraden en het toevoegen van het water de kruiden toe voegt?? En een tip uit grootmoeders tijd… als je het een tijdje hebt laten sudderen, en het is bijna klaar, wat peperkoek bij het kook’vocht’ doen, dat dikt het wat in… en de kruiden in de peperkoek verrijken de saus… errug lekker!!

Volgens mij bedoel je stoofvlees… Want dat is met uien en draadjesvlees is gewoon alleen vlees…



Okee, veel (veeeeeel) boter in de pan, want dan heb je lekkere jus!

Goed heet laten worden en het vlees in kleine porties snijden. Peper en zouten en dan idd dichtschroeien in de hete boter. Dat mag je best even laten duren… Op hoog vuur (of gematigd) lekker even laten bakken.



Dan (na een minuut of 10) het vuur laag zetten (op de kleinste pit) en laten sudderen. Wel elke keer kijken of er water bij moet…



Voor stoofvlees: zie hierboven en idd ontbijtkoek (peperkoek) erbij!!! Lekker Brabants! :mrgreen: Maar dan wel meer dan 1 uitje gebruiken…Ik doe er zo 3 a 4 grote uien bij! Lekkerrrrrrrr…(bij frietjes, rode kool wortelstamppot…)

Ik kreeg laatst de tip om het vlees wat malser te krijgen.

(Soms is het heerlijk mals en valt het uit elkaar, andere keer wordt het taai :? )



Gebruik een pan met dikke bodem en sucadelappen gebruiken.

Ook dit ga ik gauw weer maken, jummie!!!

Hier ook, veel boter, goede pan, kruidnageltje, laurierblaadje

Aanzetten in hete pan, beetje water erop, 1,5 uur laten stoven op laag vuur met de deksel erop.

Over dat taaie, is ook beetje afhankelijk wat voor kwaliteit vlees je hebt.

Ik haal altijd bij de keurslager, en die van de C1000, de sucadelappen, zijn ook prima.



Lekker hoor!!

ooooh ,en misschien beetje rode wijn erbij…alcohol verdampt, maar geeft wel een beetje extra cachet.

Braadpan, beetje boter en vlees idd dichtschroeien. Nadat je het gekruid hebt natuurlijk. (peper bijv) Ook insmeren met mosterd is erg lekker.



na het aanbraden vocht toevoegen. Ik doe meestal een mengsel van water, wijn/port en dan voeg ik een bouillonblokje toe. Ook ananasstukjes of perzik erdoor is erg lekker. Natuurlijk ook laurierblaadjes! Als andere kruiden doe ik soms nog Peterselie of Italiaanse of Provencaalse kruiden door het vocht of op het vlees.



Dan met de deksel op de pan zachtjes sudderen. Af en toe draaien. Minimaal 2 uur!



Eet smakelijk! :drool:

Mosterd gebruik ik eigenlijk alleen maar bij hamlappen of koteletjes… (varkensvlees)…

@miekske wrote:

Mosterd gebruik ik eigenlijk alleen maar bij hamlappen of koteletjes… (varkensvlees)…


Ik niet

Toevallig heb ik het van de week nog gemaakt.

En hier heeft het wel 3 uur op het vuur gestaan…en het smaakt heerlijk! :drool:

Hm nog even 1 tip erbij, hoewel ik het hierboven wel zag staan, (solly no offence. :oops: )., maar



Je moet rundvlees nooit van te voren zouten, dan onttrek de sappen aan het vlees , bij varkensvlees mag het wel dus 'éerst dichtschroeien, dan omdraaien en de dichtgeschroeide kant zouten en peperen.

Ik gooi er nog een tipje bij… :mrgreen:



Om het vlees malser te laten zijn, doe je i.p.v. gewoon water uit de kraan (dus koud) gekookt of héél heet water erbij… Zo blijft het vlees zachter, zeg maar… :wink:

Zijn er mensen die met koud water afblussen dan? Daar word je vlees idd taai van :?

Mijn tip dan: (van pappie geleerd die kok is )

Na het blussen een klein beetje tomatenpuree of azijn door je jus roeren, daar word je vlees écht mals van.

@Mellie wrote:

Zijn er mensen die met koud water afblussen dan? Daar word je vlees idd taai van :?




Ik ken er een paar… :mrgreen:

@Yvette wrote:

@Mellie wrote:
Zijn er mensen die met koud water afblussen dan? Daar word je vlees idd taai van :?




Ik ken er een paar… :mrgreen:




Daar ga je vast nooit eten dan als er draadjesvlees op het menu staat :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

Ik braad het altijd eerst aan, en doe dan ruim een liter boullion erbij (net van de kookaf, voor 1 liter twee blokjes boullion) paar tenen knoflook, paar blaadjes laurier, uien en een flinke scheut rode wijn en dan paar uur laten sudderen… hmmmmmm lekker :drool:

o, ik krijg hier dus spontaan errug trek van (maar het is een beetje laat om dat nu nog te gaan maken)

Dan volgende week maar :angel:



suzanne



p.s. de sperziebonenschotel zal ook wel smaken

@Mellie wrote:

Zijn er mensen die met koud water afblussen dan? Daar word je vlees idd taai van :?

Mijn tip dan: (van pappie geleerd die kok is )

Na het blussen een klein beetje tomatenpuree of azijn door je jus roeren, daar word je vlees écht mals van.




zo doe ik het ook altijd en minstens 2 en half tot 3 uur sudderen…



er zijn zoveel lekkere recepten voor draadjesvlees :drool: :drool: :drool: