douchen/in bad met je baby?

Even een vraag van een nog niet zo ervaren mama…

Ik hoor/lees vaak over douchen met je kindje. Nu is mijn dochtertje bijna 3 maanden oud, maar ik heb nog nooit met haar gedoucht. Ze is wel een paar keer bij mijn vriend op de arm onder de douche gegaan, maar dan kleed ik haar uit, geef haar aan en 5 minuten later pak ik haar weer over en ga haar dan afdrogen, aankleden etc.

Ik weet niet hoe ik dat in m’n eentje voor elkaar moet krijgen. Ben ook bang dat we allebei te glibberig worden en dat het dan misgaat. Ze mag het naderhand natuurlijk ook niet koud krijgen, maar als ik zelf zeiknat de overloop op moet om haar snel aan te kleden lijkt me dat ook geen succes.

Dus wie heeft er tips of een logisch stappenplan :mrgreen: ? Of staan jullie zelf allemaal te druppen terwijl je je kindje afdroogt/aankleedt? Of moet je dit gewoon altijd met z’n tweeën doen?

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor samen in bad gaan, hoe pak je dat handig/veilig aan?

ik zet de maxi cosi naast de douche cabine met een badcape erin of een grote zachte handdoek.

dan legde ik ze daarin zodat ik mezelf even snel kon wassen en afdrogen.

dat is maar een paar minuten en ze liggen dan wel lekker in de doek

samen in bad gaan heb ik geen tips voor maar als ik alleen met mijn kleine meisje onder douche ga doe ik het als volgt:

Zelf uitkleden,

mijn meisje uitkleden op luier na

dan zet ik haar in de maxicosi of wipstoel in de douche met een badcape er omheen geslagen.

ik ga dan douchen en heb zicht op haar, als ik klaar ben neem ik haar eruit luier af en ga met haar onder de douche.

als zij klaar is dan leg ik haar weer terug in maxicosi of wipstoel en droog ik mezelf snel af.

Dan doe ik een badjas aan en heb ik alle tijd om haar rustig af te drogen en aan te kleden

ik douche af en toe met haar, maar, dan douche ik vooral voor haar, niet om zelf schoon te worden (dus niet zelf inzepen en haren wassen en zo).

Hier kleed ik eerst haar uit op commode, wikkel in badcape. Dan kleed ik mezelf uit, voor de commode. Dansamen naar de badkamer, haar badcape aan haakje. Douchen. Dan baby in badcape ik naakt naar de commode. Daar heb ik (als ik slim ben) mijn badjas liggen, dus als ik haar op commode heb gelegd, doe ik die snel aan. En dan kindje afdrogen aankleden verzorgen enz enz en daarna pas mezelf afdrogen en aankleden.

Bij mijn zoontje had ik altijd een verschoonkussen in de badkamer liggen. Dan legde ik hem daar op in handdoek, en dan kleedde ik mezelf snel aan.

Verwarming in de badkamer lekker hoog opstoken.

Zorgen dat handdoeken, luier, billendoekjes, en aankleedkussen met daarop badcape binnen handbereik liggen in de badkamer.

Slaapkamer de kachel flink opstoken, zodat je daar warm kunt aankleden.

Als ik in bad of douche ging of ga met mijn meisjes, deed ik mezelf niet wassen, maar echt alle aandacht naar hen uit laten gaan. Mezelf douchen deed ik dan als zij sliepen. :thumbup:

Probeer je niet te druk te maken over of je baby misschien valt omdat jullie glibberig worden van het water en de zeep. Dat valt echt heel erg mee! :-*

Genieten maar! :inlove:

ik doe het zo ongeveer als Fiep, babykamer is twee stappen van de bakamer dus is goed te doen zo.

ik douche alleen met bram na het zwemmen… verder als we thuis zijn dan douchen mijn man en bram samen of ik…

de 1 gaat alvast het water op temp maken de ander kleed bram aan en brengt hem naar de douche en lekker douchen… dan neem ik of mjin man hem weer mee in de badcape en dan lekker drogen en insmeren kleertjes aan klaar…

maar ja das makkelijker als je maar 1 kindje hebt denk ik…

Fijn dat er zoveel tips gegeven worden! :smiley:

Ik ben zelf nogal een uitgebreide doucher, dus ik denk inderdaad dat het meer voor haar zal zijn dan voor mezelf. Haren wassen en benen scheren doen we dan wel een andere keer 8) .

Lukt het jullie dan ook nog om je baby echt te wassen (gezichtje, billetjes, haartjes), of is het meer voor de gezelligheid om samen onder de douche te gaan?

jawel hoor, babytje wordt prima gewassen.

Benen scheren ga ik eens proberen als ik weer toe ben aan een nieuwe uitdaging :mrgreen:

ja hoor… manlief of ik hou vast en de ander sopt bram in hihi.

hahaha fiep scheren… alleen mijn oksels worden onderhouden… benen scheren komt nog wel een keer. lol

Katie ging alleen mee douchen als we beide thuis waren. Maar het meest ging ze gewoon in een babybad. Nu ligt ze in een gewone bad met een laag water.

Grappig om te lezen… hier doen we het samen (mijn man en ik). Alleen gaat niet want wij hebben een krappe douche. Een douch gedeelte en een wastafel, meer niet. Dus heb geen plek om iets neer te zetten/leggen.

Heb dus geen tips voor je.

hier doen we het hetzelfde als kaya en knollie, gaat prima. Dan idd Thijs inzepen en soppen lukt, maar mezelf niet echt. Wel als hub thuis is en Thijs aangeeft, want dan doe ik eerst mezelf en dan Thijs. Kan trouwens wel bedenk ik me als ik alleen ben, dan thijs in cosi in cape als ik snel mezelf doe, dan thijs pakken en daarna weer omgekeerd.

Gaf je nou borstvoeding? Dat vind ik zo heerlijk, Thijs onder de douche aan de borst :inlove: krijg geen hele voeding voor elkaar, maar is wel erg intiem!

Bij de oudste deed ik het regelmatig alleen. Nu niet, omdat de oudste er altijd omheen loopt, en ik het dan niet prettig vind om met de jongste onder de douche te staan terwijl hij van alles uit kan vreten :wink: Sowieso vindt de jongste het niet zo fijn, dus doen we het eigenlijk niet meer. Mijn zoon vond het altijd heerlijk.

Ik verwarmde de badkamer goed, daarna kleedde ik hem uit, soms insoppen, maar bij zo’n kleine baby vind ik dat niet elke dag nodig, aankleedkussen op de grond leggen, even een handdoek over hem heen. Dan mezelf uitkleden, mijn haren wassen, mezelf wassen. Dan hem erbij pakken (aankleedkussen net voor het bad of de douchecabine leggen), daarna hem terug op het aankleedkussen, vlug een beetje afdrogen, dan mezelf snel afdrogen en een beetje aankleden, dan hem nog even goed afdrogen en op de commode aankleden en mezelf verder aankleden.

Hier doen we het eigenlijk ook altijd alleen als we samen thuis zijn zodat de 1 hem kan uitkleden en aan kan geven en idd weer aan kan pakken en kan afdrogen en aankleden

Misschien nog een tip als je het glibberige eng vind, neem een hydrofiele luier en pak haar vast met die hydrofiele luier om haar billetjes

Dan heb je grip op haar en is ze niet zo glibberig en die luier is zo weer droog :wink:

Ik deed mezelf toch niet met zeep… vind het toch iets te glibberig :slight_smile: , vind als je geen zeep gebruikt hun lijfje gewoon tegen je aanplakken, heerlijk :inlove:

En hier is het de gewoonte om een verzorgingstafel in de badkamer te hebben ( en niet in de slaapkamer), hoef je maar 1 kamer te verwarmen :thumbup:

En, zoals gezegd, een wipstoel met hanndoek erin in de nabijheid zodat zij kunnen drogen daarin en lekker warm hebben, dan kan je daarna jezelf toch ff wassen.

En dan afdrogen en dan baby doen :slight_smile:

@Kwakje wrote:

Grappig om te lezen… hier doen we het samen (mijn man en ik). Alleen gaat niet want wij hebben een krappe douche. Een douch gedeelte en een wastafel, meer niet. Dus heb geen plek om iets neer te zetten/leggen.

Hier heb ik dan wel een tip voor :stuck_out_tongue:

Een normaal hoofdkussen in je wastafel neerleggen en de kraan opzij draaien, het kussen deukt in zal ik maar zeggen als je baby er op ligt (op een badcape) dus dat is een prima nestje om je kindje even in te leggen :slight_smile:

Ik vind die tip van de hydrofiele luier ook wel heel goed, die ga ik ook eens proberen als ik weer mag douchen/badderen met baby! :thumbup:

@~Melanie~ wrote:

@Kwakje wrote:

Een normaal hoofdkussen in je wastafel neerleggen en de kraan opzij draaien, het kussen deukt in zal ik maar zeggen als je baby er op ligt (op een badcape) dus dat is een prima nestje om je kindje even in te leggen :slight_smile:

Mijn badkamer is ook zo klein, en mijn wastafel trouwens ook zo klein dat de tip ook niet zou werken, maar ik stap gewoon snel naar de commode, met alleen een handdoek om hem heen. Wel ff koud maar daar heb ik dan spul voor mezelf klaarliggen.

@Lune wrote:

@~Melanie~ wrote:
@Kwakje wrote:

Mijn badkamer is ook zo klein, en mijn wastafel trouwens ook zo klein dat de tip ook niet zou werken, maar ik stap gewoon snel naar de commode, met alleen een handdoek om hem heen. Wel ff koud maar daar heb ik dan spul voor mezelf klaarliggen.

Hier net zo… ook een kleine wastafel (te gevaarlijk).