Vroeg me af of je een kindje kan laten dopen zonder een peettante/oom ?
Denk van niet…
OF bedoel je dat je geen peettante/peetoom hebt, want je mag ook een vriendin of opa en oma nemen als peter en meter.
Dat hebben wij wel gedaan.
@Mama_jeanet wrote:
Denk van niet…
OF bedoel je dat je geen peettante/peetoom hebt, want je mag ook een vriendin of opa en oma nemen als peter en meter.
Dat klopt dat weet ik.
Onze dochter heeft wel een peettante en een peetoom. Maar wij komen er maar niet overuit en zijn eigenlijk 90% zeker dat we geen peet gaan kiezen. Er is niemand geschikt om peettante/oom te laten worden.
En om gewoon zomaar iemand te kiezen, daar ben ik niet voor omdat ik een peet iets speciaals vind. En hubbie niet.
@romata wrote:
@Mama_jeanet wrote:Denk van niet…
Dat klopt dat weet ik.
Onze dochter heeft wel een peettante en een peetoom. Maar wij komen er maar niet overuit en zijn eigenlijk 90% zeker dat we geen peet gaan kiezen. Er is niemand geschikt om peettante/oom te laten worden.
En om gewoon zomaar iemand te kiezen, daar ben ik niet voor omdat ik een peet iets speciaals vind. En hubbie niet.
Ow maar een peettante en peetoom heeft toch niets met geschikt zijn te maken, zij zijn toch niet daardoor de voogd van je kind?
Dat moet je weer vast laten leggen bij de notaris in je testament.
maar je kan misschien wel 2x dezelfde mensen als peettante en peetoom nemen, als jij je daar prettiger bij voelt.
Volgens mij kan dat gewoon.
Hi Romata,
ik zou het even overleggen met de geloofsgemeenschap. Onze achterneefjes zijn gedoopt zonder peter en meter (ik denk dat hun ouders niet konden kiezen). Zij hebben het heel mooi opgelost in de doopviering door alle aanwezigen/genodigden mee te laten doen aan de handoplegging.
Succes!
(en dezelfde peetoom en peettante als je dochter? of schrijf ik nu iets heel geks)
Het hangt er vanaf welke soort kerk.
Bij de PKN en geref. vrijgemaakte kerk hebben ze nooit een peetoom of tante.
Zal ff uitleggen waarom ik geen 2 x dezelfde persoon peet kan laten worden.
Mijn dochtertje heeft een peetoom en een peettante, mijn nichtje en mijn broertje.
Nichtje zie ik inmiddels niet meer. Maar het peetgedoe is best iets speciaals bij ons. En niet alleen iets wat op papier staat. Mijn broertje neemt vaak wat voor mijn dochtertje mee. Met sinterklaas/pasen/verjaardag krijgt mijn dochtertje echt altijd veel en dure kado’s. ( nu hoeft dat dure niet voor mij, maar dat zit gewoon in de fam bij ons ) Stamt nog een beetje af van de kampers/zigeuners. En nemen het kindje vaak mee naar zwembad/pretpark zelfs mee op vakantie als ze wat ouder zijn ( dat word zelfs betaald ). Ze hebben echt een speciale band met het kind.
Bij hub zijn fam doen ze er helemaal niets mee, en vinden daar dus geen geschikte peet.
Mama_jeanet: Het geloof van de kerk betekend wel dat de peet de voogd van je kindje word. Maar volgens de wet is dat niet meer zo en moet je het indd bij een notaris vast laten leggen.
Kristen: Ik zal eens navraag gaan doen hier in de kerk.
@romata wrote:
Dat is van vroeger uit dan.
Mama_jeanet: Het geloof van de kerk betekend wel dat de peet de voogd van je kindje word.
.
Hier zijn bij de oudste mijn beste vriendin en mijn zwager peter en meter.
bij de 2e is dat mijn moeder en mijn andere zwager
en bij de 3e mijn vader en mijn schoonmoeder.
En als er wat met ons gebeurt dan wordt mijn vriendin de voogd van onze kinderen dat staat in ons testament.
Als ons ander kindje geboren is, laten wij ook vast leggen naar wie de kindjes gaan. En dat is ook niet naar de peetoom of peettante.
Maar in principe, als je een beetje goed contact hebt met je fam en hun weten je wensen. Hoef je het niet eens vast te laten leggen neem aan dat ze dat dan onderling wel goed weten te regelen. als je wensen gewoon op papier ergens staan.
@romata wrote:
Als ons ander kindje geboren is, laten wij ook vast leggen naar wie de kindjes gaan. En dat is ook niet naar de peetoom of peettante.
Maar in principe, als je een beetje goed contact hebt met je fam en hun weten je wensen. Hoef je het niet eens vast te laten leggen neem aan dat ze dat dan onderling wel goed weten te regelen. als je wensen gewoon op papier ergens staan.
Volgens mij moet je dat echt op papier hebben anders kan het ondanks dat je wensen kenbaar zijn dat er een getouwtrek ontstaat , dan wil iedereen spontaal de kindjes snap je.
en peetoom of tante moet wel volgens mij :think:
maar willen die eerste niet weer peetoom of tante van dit kindje zijn of willen jullie dat zelf niet ?
kan natuurlijk ook

@melanie wrote:
@romata wrote:Als ons ander kindje geboren is, laten wij ook vast leggen naar wie de kindjes gaan. En dat is ook niet naar de peetoom of peettante.
Volgens mij moet je dat echt op papier hebben anders kan het ondanks dat je wensen kenbaar zijn dat er een getouwtrek ontstaat , dan wil iedereen spontaal de kindjes snap je.
maar willen die eerste niet weer peetoom of tante van dit kindje zijn of willen jullie dat zelf niet ?
kan natuurlijk ook![]()
Ja klopt daarom willen wij het ook op papier hebben, fam zegt dat het niet zal gebeuren dan. Maar voor de kinderen straks wil ik het toch voor de zekerheid op papier hebben.
Ow en dezelfde is geen optie had al een stukje hierboven geschreven waarom dat niet mogelijk is.
@romata wrote:
@melanie wrote:@romata wrote:Als ons ander kindje geboren is, laten wij ook vast leggen naar wie de kindjes gaan. En dat is ook niet naar de peetoom of peettante.
kan natuurlijk ook![]()
Ja klopt daarom willen wij het ook op papier hebben, fam zegt dat het niet zal gebeuren dan. Maar voor de kinderen straks wil ik het toch voor de zekerheid op papier hebben.
Ow en dezelfde is geen optie had al een stukje hierboven geschreven waarom dat niet mogelijk is.
Ik had daar net overheen gelezen sorry :shifty:
Maar tja dat wordt wel erg moeilijk dan , t, is een beetje suikeroom of tante .
zo zie ik het

Ik kan je ook niet helpen bij die keuze :?
en wat betreft fam die zegt dat dat niet zal gebeuren, nou je ziet vaak wel anders en voor jou en je mans rust zou ik het dus wel doen .
wij hoeven echt geen peet oom of tante te hebben. Onze dochter is ook gedooopt.
@konijn wrote:
wij hoeven echt geen peet oom of tante te hebben. Onze dochter is ook gedooopt.
Dus jullie hebben je kindje zonder problemen in een kerk laten dopen zonder peetoom/tante ?
Was dat gewoon in een normale kerk ?
het dopen gaat toch ook niet om een peetoom en peettante? maar om iets heel anders toch? dus waarom zou je dan niet zonder mogen?
@romata wrote:
@konijn wrote:wij hoeven echt geen peet oom of tante te hebben. Onze dochter is ook gedooopt.
Dus jullie hebben je kindje zonder problemen in een kerk laten dopen zonder peetoom/tante ?
jah… ik vind het een normale, anderen vinden het een zeer zware :oops:
Hier in de pkn kan je ook gewoon zonder peet en meet dopen en in alle andere kerken in de burut ook. Ik ken het ook helemaal niet.
@konijn wrote:
@romata wrote:@konijn wrote:wij hoeven echt geen peet oom of tante te hebben. Onze dochter is ook gedooopt.
Hier in de pkn kan je ook gewoon zonder peet en meet dopen en in alle andere kerken in de burut ook. Ik ken het ook helemaal niet.
Hier precies zo, peter en meter komt hier niet voor. Overigens kun je in onze kerk alleen dopen als je beiden lid bent (GKV)
@mereltje85 wrote:
@konijn wrote:@romata wrote:@konijn wrote:wij hoeven echt geen peet oom of tante te hebben. Onze dochter is ook gedooopt.
Hier precies zo, peter en meter komt hier niet voor. Overigens kun je in onze kerk alleen dopen als je beiden lid bent (GKV)
en bij ons belijdend lid!
in de GKV ook
Ja, maar dat is protestant, niet katholiek. Bij de katholieke kerk moet je voor zover ik weet ‘getuigen’ hebben.
Bij ons in de kerk is de hele gemeente getuige, dus heb je geen peter en meter nodig. Ik dacht trouwens wel dat een peter en meter ook voogd zijn als jou iets overkomt. Anders zie ik het nut er niet van in. Dat hele cadeautjes gedoe vind ik sowieso not done. Ik zou niet willen dat mijn zoon die naar mijn overleden opa is vernoemd, meer zou krijgen dan een eventueel volgend kindje die bij wijze van niet vernoemd is.