beide dames zijn gedoopt…
de oudste heeft 2 peetooms (mijn broer en zwager)
de jongste beide 2 peettantes (beide schoonzusje (en vriendin/vrouw van broer)
ook zijn wij niet getrouwd.
hier in ons eigen dorp hebben we een pastoor (nog een aardige jonge vent) die alles terug wil brengen naar zoals het “vroeger” was…
vind het ook geen fijne pastoor en hij zou heel moeilijk doen dat wij onze kinderen willen dopen, maar niet getrouwd zijn… daarom maar naar een andere kerk gegaan (dit in het dorp waar mijn vriend vandaan komt)
is vlgs mij 1x te spraken gekomen of we getrouwd waren… en dit was alleen voor de tekst, verder niks.
maar of er wel of geen peetoom/tante bij een doop… :think: zou het echt niet weten… ach als jij het niet wil, dan moet daar toch een mouw aan te passen zijn.
Romata, ik ben Nederlands Hervormd gedoopt maar heb geen peetoom of peettante. Het kan dus zeker zonder.
Mijn man is Katholiek gedoopt en hij heeft wel een peetoom/peettante, maar die ziet hij niet al te veel, hoe dat vroeger was weet ik niet.
Denk dat het maar net is hoe belangrijk jij een peetoom of peettante vind voor je kind.
Mijn kinderen hebben er geen, maar ja, die zijn ook niet gedoopt, dat mogen ze later zelf beslissen.
voglens mij is het echte een katholiek gebruik
hier ken ik het ook niet.
enige ‘speciale’ persoon die je moet kiezen is degene die je kindje de kerk binnendraagt
hier moet je geloof ik lid zijn… en niet eens allebei.
als bv de man eigenlijk neit wil dopen zegt alelen de vrouw ja.
de man kan dan wel ja zeggen op een vraag als: zul je je vrouw steunen in het opvoeden zoals dat bij de doop wordt belooft.
@romata wrote:
Ja klopt daarom willen wij het ook op papier hebben, fam zegt dat het niet zal gebeuren dan. Maar voor de kinderen straks wil ik het toch voor de zekerheid op papier hebben.
Begrijp ik nou goed dat jullie zelf iets op papier zetten? Want dat is niet bindend, en het vast laten leggen in een testament is niet zo gek duur - vind ik.
@D. wrote:
@romata wrote:
Ja klopt daarom willen wij het ook op papier hebben, fam zegt dat het niet zal gebeuren dan. Maar voor de kinderen straks wil ik het toch voor de zekerheid op papier hebben.
Begrijp ik nou goed dat jullie zelf iets op papier zetten? Want dat is niet bindend, en het vast laten leggen in een testament is niet zo gek duur - vind ik.
Nee een stukje terug vertelde ik dat als ons 2de kindje geboren is, het vast laten leggen bij de notaris.
Sorry, niet gelezen! Verstandig idd
Ik denk dat je op deze site het antwoord op je vraag kan vinden:
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3621
Peetoom en tante is idd zowiezo een katholiek iets. Hoe het bij andere geloven is, weet ik niet.
Maar Stan is gedoopt en wij hebben bewust gekozen voor GEEN Peetoom en peettante. Dit omdat ik katholiek ben, en Peter is Nederlands Hervormd en ik wilde Stan wel in de katholieke kerk laten dopen. Maar… ik wilde het peetoom/peettante er ook niet bij omdat het in mijn ogen absoluut geen toegevoegde waarde meer heeft. Vroeger kon je met je vragen en moeilijkheden bij je peetoom/peettante terecht als je niet bij je ouders terecht kon. En ze beloofden aan GOD om een oogje in het zeil te houden. (Ook bij overlijden, maar er zitten geen rechten aan!)
Nu is de wereld zoveel vrijer geworden dat je eigenlijk wel bij iedereen aan kan kloppen als er wat is. En bij overlijden zijn zoveel wettelijke regels… Nee voor mij geen peetoom/tante.
dan even tussendoor hebben jullie wel in de testament vast laten leggen wie jullie kindjes krijgen??? (dit heet toch ook peet tante??)
Hub wilt zijn zusje vastleggen mocht er iets met ons gebeuren (laten we hopen van niet :shifty: ), nou vind ik haar helemaal geweldig… maar toch zie ik het niet zo zitten en dat is dan alleen om de reden dat ze in schotland woont en mocht er iets gebeuren ons dochtertje dan ook naar schotland gaat… en dus mijn ouders d’r waarschijnlijk nooit meer zien en hub z’n ouders misschien iets meer (tja hun dochter dan he).
Is het echt verplicht om dat in je testament vast te zetten of is er dan zoiets wettelijk al geregeld dat het dan naar één van de opa’s en oma’s gaan???
vind het nogal een hevige en ingewikkelde kwestie
sorry totaal oftopic maar heht kwam hier toch een beetje ter spraken dat ik het er maar ingooi :oops:
@Dynasty wrote:
dan even tussendoor hebben jullie wel in de testament vast laten leggen wie jullie kindjes krijgen??? (dit heet toch ook peet tante??)
Dit heet voogd, en die vraag stelde ik ook al, Romata heeft nu dus al twee keer verteld dat ze dit gaan doen als hun tweede kindje geboren is :angel:
@Dynasty wrote:
Is het echt verplicht om dat in je testament vast te zetten of is er dan zoiets wettelijk al geregeld dat het dan naar één van de opa’s en oma’s gaan???
Er is niets vanzelf geregeld, dus als je er zeker van wil zijn dat het gaat op jouw manier: vast laten leggen ja, zo voorkom je getouwtrek.
@D. wrote:
@Dynasty wrote:
Er is niets vanzelf geregeld, dus als je er zeker van wil zijn dat het gaat op jouw manier: vast laten leggen ja, zo voorkom je getouwtrek.
iets uitgebreider: stel dat je niks regelt, dan zal de rechter in overleg met de familie kijken wie de meest logische voogd is. Hierbij kan het dus zijn dat het idd uitdraait op getouwtrek. Ik zal, als je het niet wil vastleggen, iig zorgen dat je het bespreekt in je familie, zodat iedereen op de hoogte is van jullie wensen.
En ik snap heel goed dat je het niet optimaal vindt om een voogd in Schotland te hebben. Ik denk dat als jullie niks laten vastleggen, zij ook niet zo snel door de rechter als voogd zal worden aangewezen als voogd, omdat het voor een kind gewoon een vreselijk grote stap is, juist op een sowieso al vreselijk moment in leven. Maar ik zou daar dus eerst heel goed met je partner over hebben, en dan het met alle betrokken partijen bespreken of als je echt zekerheid wil hebben, gewoon vastleggen bij notaris.
maar eigenlijk is dit natuurlijk behoorlijk offtopic :angel: (zoals ik het begrip peettante en peetoom ken (katholieke kerk) staat dat overigens absoluut niet voor voogdijschap, is enkel een symbolische betekenis dat twee mensen een beetje extra oogje in zeil houden of zo (en vaak komt het dan heel plat neer op materiele verwennerij...))
@fiep klophout wrote:
@D. wrote:@Dynasty wrote:
iets uitgebreider: stel dat je niks regelt, dan zal de rechter in overleg met de familie kijken wie de meest logische voogd is. Hierbij kan het dus zijn dat het idd uitdraait op getouwtrek. Ik zal, als je het niet wil vastleggen, iig zorgen dat je het bespreekt in je familie, zodat iedereen op de hoogte is van jullie wensen.
En ik snap heel goed dat je het niet optimaal vindt om een voogd in Schotland te hebben. Ik denk dat als jullie niks laten vastleggen, zij ook niet zo snel door de rechter als voogd zal worden aangewezen als voogd, omdat het voor een kind gewoon een vreselijk grote stap is, juist op een sowieso al vreselijk moment in leven. Maar ik zou daar dus eerst heel goed met je partner over hebben, en dan het met alle betrokken partijen bespreken of als je echt zekerheid wil hebben, gewoon vastleggen bij notaris.
maar eigenlijk is dit natuurlijk behoorlijk offtopic :angel: (zoals ik het begrip peettante en peetoom ken (katholieke kerk) staat dat overigens absoluut niet voor voogdijschap, is enkel een symbolische betekenis dat twee mensen een beetje extra oogje in zeil houden of zo (en vaak komt het dan heel plat neer op materiele verwennerij...))
thnx ;)
en ja was van mij behoorlijk offtopic
sorry mods ;)