doorslapen

Hahahaha ik zou willen dat welke van mijn 2 kids er gevoelig voor zou zijn. 8) En nee mijn kleuter blijft van de DVD speler af, en steekt niet zomaar de straat over maar gek genoeg heeft hij zich dat min of meer zelf aangeleerd ik heb hem op dat gebied niets hoeven afleren.

Echter ‘de kleuter’ wenst nu vooral graag discussie te voeren over vooral de dingen die niet mogen…volgens hem is dat; NIET EERLIJK… :silenced: . Of mama is stom… :angel:

En ‘de baby’ vind de nacht nu eenmaal geloof ik de gezelligste tijd van de dag. Melk is helemaal zijn ding en dat smaakt ws in de nacht ook lekkerder of zo. 8)

Toch denk ik dat ook de baby ooit bedenkt dat het wel heerlijk is om in de nacht door te gaan slapen. En de kleuter vind me misschien al is het maar af en toe ook nog wel lief en heeeeel misschien nog wel een keer eerlijk. :angel: wat me overigens niet ervan weerhoudt om bij beide nog altijd mijn stinkende best te doen op het stukje opvoeding al blijft het puzzelen en proberen en kijken wat voor welk kind werkt de gebruiksaanwijzing van beide is bij de bevallingen gelijk al zoek geraakt

Waarom er over een dergelijke slaapmethode negatief gedaan owrdt is omdat het uitgaat van de behoeftes van de ouder. Je baby heeft nl niet de behoefte door te slapen… Sterker nog, biologisch gezien is je baby gemaakt om niet door te slapen. Hersenontwikkeling vraat steeds kleine beetjes voeding, dus niet tien of we twaallf uur helemaal niets! Ook is er een verband tussen dieper slapende babytjes en wiegedood.

Daarnaast ga je volledig voorbij aan de basisbehoefte van je kind: lichaamscontact, nabijheid. Net zo belangrijk voor een baby als voeding…

dus tja…natuurlijk kan je een baby zo conditioneren dqt hij zonder jou de hele nacht lwert lslapen. De vraag is alleen of je dat wel echt wilt eens je je bewust bent van het feit dat jet jouw behoefte is die haaks staat op wat de baby nodig heeft.

Lune, over welke leeftijd praat je nu want dat het slecht zou zijn voor je baby en het enkel met jouw behoefte te maken zou hebben gaat natuurlijk niet continu op.



Er is ook zoiets als voeden op verzoek, als ik daaraan had overgegeven bij Stuart dan had hij de keuze gemaakt om door te slapen.

Maar dat mocht de eerste paar weken nog niet, dus moesten we hem snachts wakker maken (best lastig soms) om te voeden.

Hetzelfde geldde met de late avondfles, vanaf 3 maanden had hij daar eigenlijk al geen zin meer in om voor wakker te worden, maar daar zou hij nog te jong voor zijn en moest toch een late voeding krijgen.

Ik denk absoluut dat je door herhaling kinderen rust geeft. De rust om zich veilig te voelen.



Nu is doorslapen voor mij nooit een probleem geweest. Niet dat de oudste doorsliep hoor. Dat duurde slechts 5 jaar :lol: En dan was het wel iets meer werk dan het gemiddelde van een paar voedingen en speentjes per nacht. Maar ach, je lijf went eraan. Uiteindelijk zijn we samen gaan slapen. En dat beviel me goed.



Toch heb ik ook dat wat clair beschrijft gedaan. elke avond hetzelfe ritueel. Dezelfde woorden, Slaap lekker Max, tot morgenvroeg, elke avond hetzelfde verhaaltje en een paar dezelfde pyama’s. Zelfde knuffel mee. Ook papa en opa en oma deden hetzelfde. Dat gaf rust en houvast. Elke keer 's nachts zeiden we weer hetzelfde ook als hij al sliep.

Nu nog trouwens. ( de jongste doet het bij school :lol: Is m’n mond schoon, kom jij mij ophalen? Tot vanmiddag! elke keer hetzelfde. Heel grappig, het geeft hem zekerheid. )

ik geloof ook wel in deze methode. het werkte goed voor onze pleegkinderen die wij vanuit een crisissituatie bij ons geplaatst kregen. Dan is niks onveiliger dan daar bij die pleegouders alleen in een bed slapen. Wij kregen dit alleen pas door na ernstig slaapgebrek van de eerste :mrgreen:



Wij zeggen altijd, slaap lekker, weltrusten. Ga maar lekker slapen. Iedereen vindt jou lief, papa, mama en pleegvader (voornaam), en pleegmoeder (voornaam)



Ik vind trouwens voeding nodig hebben in de nacht anders



groetjes Suzanne

Lune, ik ben ook wel benieuwd waar je die info vandaan hebt over wiegendood en kleine beetjes voeding voor de hersenontwikkeling.



Fijn dat er meer mensen in ‘een soort slaapmethode’ geloven. Mijn oudste vindt het ook heel fijn dat er 's avonds bepaalde rituelen zijn. Hij vraagt er ook naar.



Over het wel of niet voldoen aan de behoeften van je baby zou ik een heleboel kunnen schrijven. Maar laten we er maar vanuit gaan dat iedere moeder die de tijd neemt om vragen te stellen, te beantwoorden en te lezen op een forum, een moeder is die ook alles doet om aan de behoeften van haar kind(eren) te voldoen, slaapmethode of niet :wink:

Ik kan me zeker vinden in deze methode…

Als er ernstige angst is… dan weet ik het niet…

L. heeft een paar maanden geleden ook zo een nachten gehad: om het uur huilen dat hij bij ons wou liggen (od je zelf ook geen oog toe en idd vanuit de behoefte van ons omdat we ook moeten gaan werken…)

Na een paar weken slapeloze nachten ehem om de vij min terug gaan leggen en steeds hetzelfde zeggen: mama en papa zijn hier, moeten ook slapen, L ook slapen… drie kwartier om de vijf min, uiteindelijk sliep hij , de tweede nacht zo een kwartiertje, de derde nacht slipe hij door en hij gaat met plezier in bejd je liggen savonds…



er zit wat in… maat kan niet echt zeggen vanaf welke leeftijd… :think: