doorslapen

maar misschien slapen kinderen op fv gemiddeld wel beter/langeer snachts dan kinderen met bv toch… het is heus niet zo dat bij elk kind zo werkt natuurlijk.



mijn moeder zei dat ik doorsliep met 6 weken terwijl zij gewoon bv gaf… dus ook dat kan

Bij Lynn geldt dat evengoed niet hoor. :wink:



Maar goed, voeding is natuurlijk niet de enige reden waarom baby’s 's nachts wakker worden/niet doorslapen. Vooral bij de generatie boven mij merk ik dat het erg snel op enkel voeding gegooid wordt. Maar er bestaat natuurlijk ook zoiets als warm/koud/vieze luier/knellende kleding/bang zijn/zich alleen voelen/zuigbehoefte. De reden waarom hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. :wink:

helemaal met je eens!

ik had het idee dat jij bedoelde dat het helemaal niet aan flesvoeding of bv kon liggen omdat het bij jouw dochtertje niet opging… maar ik snap je nu

Ik voed overigens gewoon op verzoek. Overdag drinkt ze gewoon zowat niet…

Koud is ze niet en een volle luier heeft ze ook niet, en de speen accepteerd ze echt niet .

Debz heb je al geprobeerd evt overdag iets meer op je eigen verzoek te voeden? Ik merk hier wel verschil mbt hoe vaak Floris komt wanneer ik zelf iets meer stuur overdag. En verder doe ik het zoals Koda; in de nacht hop bij mij in bed en van het voeden krijg ik verder amper wat mee en mijn nachtrust is er echt door verbeterd. Hij ligt dan overigens wel ‘tussen’ het voedingskussen dus ik hoef me in de nacht niet echt druk te maken over waar hij evt terecht kan komen.

Ze weigerd het gewoon overdag :think:

Ik heb haar vandaag gelukkig al wel een flesje van 125cc diksap kunnen geven.

Ze slaapt nu nog bij mij op de kamer, maar ik wil haar zo graag straks op der eigen kamer hebben. Als mijn huisje klaar is dan is e namelijk bijna 1.



Moeilijk he, ik was bij J gewend dat die vanaf 3 maanden niet meer te eten kreeg in de nacht, wel is die tot zo´n 20 maand elke nacht een keer wakker geweest dat ik er heen moest. Maar hij was ook Astmatisch enz… Dus dat was een andere reden.



Maar we gaan nog maar even door. Ik denk gewoon dat het geen honger is maar gewoonte is geworden :wink:

Mijn bijbel: das durchschlafbuch (a good night’s sleep) van Anna Wahlgren. Ik weet niet of het ook in het Nederlands verkrijgbaar is.



Mijn zoon van 4,5 maanden krijgt bv op verzoek. Hij drinkt overdag heel vaak en wilde zowat de hele nacht aan de borst. De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks geslapen door zijn onrustige gedraai en het steeds wisselen van borst de hele nacht door…



Ik had er al langer aan gedacht het durchschlafbuch uit de kast te halen, want bij mijn oudste (bijna 3,5 jaar) lukte het ook.



Afgelopen zaterdag (vandaag maandag) ben ik begonnen. De eerste nacht heeft hij van 19.20 uur tot 7.15 uur geslapen, in zijn eigen bed! Slechts een voeding. De tweede nacht heeft hij van 19.30 tot 6.45 uur geslapen ook met een voeding. De eerste nacht duurde het naar bed brengen 10 minuten, de tweede nacht ook en vanavond 5 minuten. Overdag slaapt hij ca 3,5 uur verdeeld over 4 slaapjes. Hij slaapt binnen enkelen minuten. Klinkt ongeloofwaardig? Het is de waarheid. Vrijdagavond zat ik nog tot 21.30 uur met hem, kon hij niet slapen en was hij de hele nacht half wakker aan mijn borst. Nu slaapt hij. Het is zo heerlijk.



Ik wil hier echt geen reclame maken, maar dit werkt en het werkt snel en goed :smiley: Dit gun ik jullie allemaal, want slaapgebrek is een bewezen foltermethode. En ook de kinderen zelf lijden eronder.



Je kunt beginnen met baby’s vanaf 4 maanden, naar boven is er geen leeftijdsgrens.

D. krijgt de fles (op verzoek) en slaapt ook nog niet door. Sinds deze week hebben we de fles van 23.00u er wel af gehaald, want dan kreeg ze om 23.00u een fles, dan om 4.00u en dan om een uur of 7.00u/8.00u (afhankelijk van of ik moet werken of niet). Nu krijgt ze dus rond een uur of 1.00u/2.00u een fles en daarvan hopen we dat ze daarbij steeds minder gaat drinken (en anders gaan we minder aanbieden) of hem gewoon laat vallen.



Ik heb geen andere tips dan die al genoemd zijn, maar wilde wel even laten weten dat je niet de enige bent met dit probleem (al was dat al wel duidelijk misschien… ;)). :hug:

@bloem2 wrote:

Mijn bijbel: das durchschlafbuch (a good night’s sleep) van Anna Wahlgren. Ik weet niet of het ook in het Nederlands verkrijgbaar is.



Mijn zoon van 4,5 maanden krijgt bv op verzoek. Hij drinkt overdag heel vaak en wilde zowat de hele nacht aan de borst. De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks geslapen door zijn onrustige gedraai en het steeds wisselen van borst de hele nacht door…



Ik had er al langer aan gedacht het durchschlafbuch uit de kast te halen, want bij mijn oudste (bijna 3,5 jaar) lukte het ook.



Afgelopen zaterdag (vandaag maandag) ben ik begonnen. De eerste nacht heeft hij van 19.20 uur tot 7.15 uur geslapen, in zijn eigen bed! Slechts een voeding. De tweede nacht heeft hij van 19.30 tot 6.45 uur geslapen ook met een voeding. De eerste nacht duurde het naar bed brengen 10 minuten, de tweede nacht ook en vanavond 5 minuten. Overdag slaapt hij ca 3,5 uur verdeeld over 4 slaapjes. Hij slaapt binnen enkelen minuten. Klinkt ongeloofwaardig? Het is de waarheid. Vrijdagavond zat ik nog tot 21.30 uur met hem, kon hij niet slapen en was hij de hele nacht half wakker aan mijn borst. Nu slaapt hij. Het is zo heerlijk.



Ik wil hier echt geen reclame maken, maar dit werkt en het werkt snel en goed :smiley: Dit gun ik jullie allemaal, want slaapgebrek is een bewezen foltermethode. En ook de kinderen zelf lijden eronder.



Je kunt beginnen met baby’s vanaf 4 maanden, naar boven is er geen leeftijdsgrens.




Ben ik wel benieuwd naar wat die techniek dan precies is in het kort ?

Nou ik ook…

Hier nog zo een :slight_smile:

Hier nog zo een :slight_smile:

Niet om het ook daadwerkelijk toe te passen, meer uit interesse of ze een babyvriendelijke methode gebruiken :slight_smile:

Ik vind het lastig om in het kort te vertellen hoe de methode werkt. Hoewel ik hem zelf 3 jaar geleden heb toegepast, heb ik nu het boek nog eens moeten lezen. Ok, ik probeer het :smiley:



De methode gaat ervan uit dat je om goed te kunnen slapen rust en zekerheid nodig hebt. En dat je baby hetzelfde nodig heeft om goed te kunnen slapen als een volwassene. Zou je goed kunnen slapen als je bang bent, als er steeds iemand naast je bed staat, als je steeds eten aangeboden krijgt, als je telkens geaaid en geknuffeld wordt? Waarschijnlijk zou je diegene die dat doet, met zijn goede bedoelingen, al snel je kamer uitgooien! Je wilt rust om te kunnen slapen en niet gestoord worden.



Om je baby rust te bieden worden in het boek een paar technieken beschreven, waaronder een soort ‘massage’. Ik kan het niet anders beschrijven :oops: In het begin vond mijn zoon er, zoals beschreven, niks aan, maar dat verandert snel. Hij wordt er rustig van. Vervolgens zeg je steeds dezelfde zin, bijv. ‘goede nacht, slaap lekker’ en verlaat je de kamer. De zin wordt voor de deur herhaald, totdat de baby slaapt. Ja, ik voel me soms ook een beetje stom, als ik daar voor zijn deur steeds mijn zinnetje opzeg. Het doel is dat je uiteindelijk als je baby wakker wordt, alleen nog maar die zin hoeft te zeggen en hij valt weer in slaap. Met die zin laat je hem weten ‘ik ben er en let op je, er kan je niks gebeuren, je kunt rustig slapen’. Het gaat erom dat je baby leert om ZELF in slaap te vallen, ook als hij 's nachts even wakker wordt. En dat hij als hij huilt in zijn bedje getroost wordt. Volgens het boek ‘stelt’ je baby vragen met zijn gehuil ‘moet ik hier echt alleen blijven liggen?’ Als je hem oppakt uit zijn bedje ‘zeg’ je daar mee ‘nee, hier kun je echt niet blijven, hier is het niet veilig, ik zal je redden’.



De eerste nacht is meestal wennen en zul je vaak de technieken en de zin moeten herhalen. De tweede nacht gaat het al veel beter. Ook overdag ga je ermee door. Volgens het boek hebben baby’s vanaf 4 maanden geen nachtvoeding meer nodig, maar ik geef er wel nog een per nacht. Ook wordt aangeraden de baby op de buik te laten slapen met een deken. Ik leg mijn zoon op zijn rug in zijn slaapzak, gaat ook prima. Bovendien ben ik het met sommige dingen gewoon niet eens en volg ik mijn eigen gevoel. Het gaat erom dat die kleine slaapt en ik ook kan slapen.



Hopelijk kunnen jullie er wat mee? Als iemand de methode echt wil uitvoeren, heeft ze echt het boek nodig.

Heb het een en ander gelezen op haar eigen site en mijn gevoel zegt eigenlijk; routine, regelmaat en rust. :think: Een superstrakke routine maken van het slapen (gaan). Zij heeft het min of meer ultiem gemaakt door dat ene zinnetje dat je als ‘mantra’ voor je kind gebruikt.

En het klinkt mss raar maar mijn oudste drukt het eigenlijk ook best mooi uit als hij in de avond niet wil gaan slapen. Hij zegt nl elke avond hetzelfde; ik wil niet alleen liggen. Papa en mama slapen samen, Floris ligt daar nu ook bij ivm de nachtvoedingen en waarom slaapt hij helemaal alleen?

Leg ik ze samen in bed dan gaan ze alletwee slapen, tevreden, met het ‘veilige’ gevoel dat ze samen zijn. En als ik daarover nadenk dan kan ik hem eigenlijk alleen maar gelijk geven, want waarom zou hij alleen moeten slapen als hij een papa en een mama heeft en vooral een klein broertje dat eenzelfde bedtijd heeft?

Ik vind het ook weinig oog hebben voor de behoeften van je kindje. :think:

Het klinkt erg als je doet zus en zo, dan doet kindje zo. Is het 4 maanden oud, heeft het geen voeding meer nodig. Zeg je een zinnetje, valt je kindje in slaap. Zo werkt het niet altijd, kinderen zijn geen robots :wink: Ik kan me niet voorstellen dat ze, als een hondje zo afgericht, kunnen reageren op '‘goede nacht’ en op dat zinnetje/commando in slaap vallen. Daarbij heeft elk kind ook een stuk lichamelijk troost en veiligheid nodig, zeker als je kindje huilt. Ik kan me niet voorstellen dat je een huilende baby rust en veiligheid biedt (in die mate dat het zelf verder rustig gaat slapen) door een zinnetje te zeggen. Daar lijkt de methode ook aan voorbij te gaan.



Het heeft zo te zien een aantal dingetjes overeen met het boek ‘lekker slapen zonder huilen’ (heb ik in huis). Ook daar wordt dat magische woord/zinnetje als mantra gebruikt. Heb het alleen nooit consequent toegepast omdat het de laatste tijd als vanzelf beter is gegaan. Nu komt ze evengoed nog 3-5 keer per nacht voor voeding, en vinden veel mensen zelfs dat nog altijd ‘niet kunnen/normaal’ voor 12 maanden oud, maar goed. :shifty: Voor ons is dit al fijn, gezien hoe het eerder ging.

En tuurlijk is het fijn als ik eens een nachtje kan doorslapen na 12 maanden, maar ik denk ook dat als je moeder/vader wordt, je ook moet accepteren dat je slaap nu eenmaal achteruit gaat, kindjes 's nachts komen, ook vaker/langer dan jij wellicht zou willen… en niet dat ‘zo snel mogelijk moet proberen af te leren/dwingen’. Als je voor een kindje kiest, vraagt dat ook enige aanpassing van jou, niet dat je kindje zich maar aan alles van de ouder moet aanpassen.

Het kan best dat sommige kinderen ‘genoeg’ geruststelling, veiligheid en misschien zelfs troost kunnen halen uit het ‘weten’ dat 1 van de ouders er is. Of dat nu met een zinnetje is of dat ze echt aangeraakt moeten worden. Als dat genoeg is dan heb je mazzel.

Hier is het (blijkbaar) voor mijn jongste ook niet genoeg want hij wil echt graag een voeding. En om aan te geven dat het echt kan verschillen per kind (geeft mss hoop Selena? :mrgreen: ) mijn oudste sliep echt na een paar maandjes ‘gewoon’ de hele nacht door zonder dat hij nachtvoedingen of geruststelling nodig had.

Ik heb de mazzel dan weer dat ik er enkel uit moet in de ochtend om de oudste naar school te brengen en dat vergt niet heeel veel concentratie en ik hoef dus niet een prestatie neer te zetten op een werkplek voor een werkgever. Al vind de oudste het wel erg fijn als mama een beetje goed geslapen heeft tussen de voedingen door en ook een gezellige mama is (ondanks mijn ‘standaard’ ochtendhumeur voor de eerste kop koffie erin zit :lol: ).

Iedereen bepaalt natuurlijk voor zichzelf. Het is belangrijk te doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Klakkeloos een boek volgen, zie ik ook niet zitten. Ik gebruik dingen uit het boek, maar verlies niet mijn gezonde verstand en gevoel voor wat ik juist vind. Zoals ik al zei: hij slaapt, dus ik ook en daar gaat het om.

Ik heb het geluk gezegend te zijn met een kindje dat vanaf één maand oud tot op heden de nacht doorslaapt zonder gehuil, op een enkele keer na bij tandjes of ziek zijn of dergelijke maar ik kan de keren dat ik geen goede nachtrust gehad heb echt op één hand tellen.



Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat deze methode werkt. Het is volgens mij zo’n beetje hetzelfde principe als klassieke muziek die je tijdens je zwangerschap al afspeelt wat na de geboorte dan vaak rustgevend/kalmerend werkt. Het is een soort meditatie/yoga idee.

Zal vast niet voor alle kinderen werken maar zit je verlegen, dan lijkt mij het prima om te proberen. Wat heb je tenslotte te verliezen buiten wat inzet en tijd…

Wat heerlijk Clair dat je kindje zo makkelijk is met slapen :slight_smile: wat een zegen!



Toen ik bijna twee weken nauwelijks geslapen had, was voor mij de maat wel vol. Ook overdag kreeg ik niks gedaan. Dus inderdaad, wat heb je te verliezen. En het is zeker in het belang van het kind, want voor hem is slaap net zo belangrijk als voor een volwassene!



Ik vind het jammer dat ik vaak negatieve reacties krijg op deze methode :? Volgens mij is die mening vaak niet gebaseerd op eigen ervaring met de methode…Maar goed, ieder zijn mening :slight_smile:



Mika slaapt 12 uur aan één stuk, zonder voeding. Vanaf 19.15 uur heeft deze mama tijd voor zichzelf. En overdag een vrolijk kind met blosjes op de wangen, dat bruist van de energie :mrgreen: (en hij heet niet r2d2 of fifi :lol: )

@bloem2 wrote:

(en hij heet niet r2d2 of fifi :lol: )




LoL :stuck_out_tongue:



Maar er wordt wel gezegd “kind is geen robot” en natuurlijk is dat ook zo, maar de helft van de tijd lopen we onze kinderen wel te programmeren door continu het gedrag te corrigeren met herhaling, herhaling en herhaling.

Als we willen dat onze kinderen iets niet doen, dan zeggen we ook continu “nee, dat mag niet” etc., en uiteindelijk is het de herhaling die werkt. Bij het ene kind wat sneller dan het andere, afhankelijk van de volhoudendheid.

Eigenlijk is deze methode hetzelfde principe “herhaling werkt”.

Dus ik snap niet zo goed waarom men er negatief over doet, je past het al in zoveel dingen toe, alleen dan is het corrigeren van ongewenst gedrag en hierbij is het aanleren van gewenst gedrag.