Door keizersnede de ervaring van een bevalling gemist

Pffff ik kan het me heel goed voorstellen!

Mijn eerste is met een spoedks gehaald (sterrenkijker plus veel te lage hartslag), en in eerste instantie was ik alleen maar allemachtig dankbaar dat alles goed was gegaan. Maar ik kreeg hem pas aangekleed en schoongewassen in mijn armen, en de befaamde instant moeder-kind band, nou, daar heb ik bijna een jaar op moeten wachten…

Bij mijn tweede hoopte ik enorm dat ik gewoon mocht bevallen. Vaginaal bedoel ik. En dat is gebeurd. Ik had weinig persweeën, en ook dit kindje lag er niet helemaal recht voor, maar wat ben ik dankbaar dat ik hem van begin tot einde gevoeld heb, dat hij daarna op mijn buik kwam liggen, aan de borst kwam etc. Werkelijk, dat was denk ik het mooiste moment van mijn leven.

Dus ja, ik begrijp je heel erg goed. Ik had het ook erg gevonden als mijn tweede ook met ks geboren zou worden. Hoe ondankbaar dat ook mag klinken…

En nu ben ik weer zwanger, en dit bengeltje ligt in stuit en is aan de grote kant, dus er is een kans dat dit ook een ks wordt. Whatever, liever niet, maar ik ben echt blij dat ik het ook een keer vaginaal heb mogen meemaken.

enneh, ik vond mijn ks bevalling 10x zwaarder dan mijn vaginale (met name het herstel, maar ook het liggen / snijden / dichtnaaien vond ik geen pretje), dus kwa ‘prestatie’ voel ik me niet trotser over de één of de ander…

Groetjes,

LaBruja

@LaBruja wrote:

Bij mijn tweede hoopte ik enorm dat ik gewoon mocht bevallen. Vaginaal bedoel ik. En dat is gebeurd. Ik had weinig persweeën, en ook dit kindje lag er niet helemaal recht voor, maar wat ben ik dankbaar dat ik hem van begin tot einde gevoeld heb, dat hij daarna op mijn buik kwam liggen, aan de borst kwam etc. Werkelijk, dat was denk ik het mooiste moment van mijn leven.

Dus ja, ik begrijp je heel erg goed. Ik had het ook erg gevonden als mijn tweede ook met ks geboren zou worden. Hoe ondankbaar dat ook mag klinken…

Hier noem je wel een goed voorbeeld voor mij. Je hebt beide meegemaakt en een (goede) normale bevalling lijkt mij dan ook het mooiste wat er kan zijn als je een kindje krijgt tov een keizersnede.
Kan me niet voorstellen dat er veel moeders zijn die van te voren kiezen voor een keizersnede, dit is meestal achteraf dat ze liever hun bevalling niet hadden meegemaakt omdat deze minder prettig verlopen is. Van te voren zullen ze dat wellicht nooit gezegd hebben.
Vrouwen met een moeilijke bevalling en klachten achteraf kijken wellicht ook terug en vinden het dan jammer dat ze er vanalles aan over hebben gehouden en vinden het misschien ook jammer dat ze geen (betere) bevalling mochten hebben.
Ik mis dan ook niks; ik heb 2 prachtige kinderen. Maar ik vind het JAMMER dat ik geen gewone goede bevalling heb mogen meemaken.
Maar kinderen krijgen is het ALLERMOOISTE wat er is, hoe ze ter wereld zijn gekomen maakt dan niet uit.

Ik denk dat dit allemaal zo ontzettend relatief en “eigen beleving” is, het is niet te vergelijken tussen bevallingen, op wat voor manier dan ook.

Ik lees hier wel regelmatig dat mensen een KS kregen wegens een sterrenkijkertje en vertraagde of verhoogde hartslag.

Mijn zoontje was ook een sterrenkijker, zijn hartslag heeft ook een flinke tik gehad bij de bevalling en ze hebben toen nog bloed afgenomen om te kijken of het een spoed KS moest worden. Maar daar zagen ze toen geen reden voor :think: . Terwijl ik eerlijk gezegd op dat moment zoiets had “Snijd maar open die handel, als hij er maar veilig uit is”.

Ik ben vaginaal bevallen en heb geen perswee gehad… tenminste… ik voelde niks meer en ze hebben J eruit “getrokken”. Rugweeën heb ik wel gehad. Maar om nou te zeggen dat ik iets heb gepresteerd :oops: … ik heb het meer ondergaan allemaal :lol: .

Hier ook ks gehad… eerst zelf ruim 12u weeen gehad en maar tot 5cm gekomen… toen ging alles heel snel… kleine had het moeilijk dus spoed ks. Er is best veel "fout"gegaan… een te groot kind, overtijd, verkeerde ligging(sterrekijker, dit hebben ze niet gemerkt pas bij ks) verkeerd zetten ruggeprik… borstvoeding mislukte…en waarschijnlijk zwangerschaps suiker… (grote placenta, veel vruchtwater, waarde bij emily eerst niet goed…gelukkig naderhand wel anders had ik haar niet eens kunnen zien en voelen…)dus mijn 1e ervaring was totaal niet wat ik ervan had verwacht. Ik mis dan soms nog mijn buik en het normale bevallen het beleven ervan etc.

Mijn man heeft me enorm gesteund en denk juist dat hij zich trotser voelde hoe ik het deed dan dat hij bij een gewone bevalling had gehad… en ik was trots op hem… hoe hij me hielp en er voor me was!

IK heb een keizersnede gehad, nadat ik tot de volledige ontsluiting mocht wachten. Zou een geplande keizersnede krijgen, maar beviel prematuur. Dienstdoende gyn las de papieren niet goed en door de dag heen is er heel slecht gecommuniceerd. Oftewel aan de weeënopwekkers en 20 uur na binnenkomst was de keizersnede pas… Omdat ze er na 19 uur toch achter kwam dat het niet ging…

Ik heb dus absoluut geen slecht gevoel over de keizersnede… wel over de 20 uur ervoor. Ik heb er gewoon onnodig veel pijn voor gehad en dat had voorkomen kunnen worden. Is echt een (klein) trauma geworden… Wel officieel excuses van het ziekenhuis gehad, maar dat maakt het natuurlijk niet goed…

Persoonlijk zie ik dus geen voordelen van natuurlijk bevallen. Het kan lichamelijk gezien gewoon niet.

Denk wel dat ik je gevoel snap, want dat zal vergelijkbaar zijn met mijn gemis aan een voldragen zwangerschap. Ik heb het afronden van de zwangerschap echt gemist. Normaal is alles klaar en ben je er echt aan toe om te bevallen. Bij ons was ik vol zwanger en hop daar waren ze ineens.

@angelbaby wrote:

Persoonlijk zie ik dus geen voordelen van natuurlijk bevallen. Het kan lichamelijk gezien gewoon niet.

Deze zin snap ik niet, of ik lees het verkeerd? Bedoel je in jouw geval, of in het algemeen?

Ik vind het totaal niet erg dat ik die ervaring niet heb.

Ik vind het dan ook echt een piep opmerking als mensen zeggen dat je er geen moeite voor heb gedaan om je kind op de wereld te zetten.

Deze mensen zijn erg kortzichtig vind ik, denk je dat ik na die tijd geen megalast heb van de operatie het zijn hele zware operaties, bij ons duurt het veel langer voordat wij weer op de been zijn.

Je kiest nooit bewust tenminste niet dat ik weet voor een ks, het is altijd onder medische indicatie dus uit bestwil voor jezelf of voor je wondertje.

Helaas kon de ks mijn Luna Fay ook niet meer redden maar dat was ook niet gebeurd als ik natuurlijk was bevallen.

Ik heb dankzij de ks een supergezonde zoon nog mogen krijgen, en ik hoop binnenkort ook weer dmv een ks een supergezond kindje op de wereld te mogen zetten.

@miranda79 wrote:

@angelbaby wrote:

Deze zin snap ik niet, of ik lees het verkeerd? Bedoel je in jouw geval, of in het algemeen?

Er staat toch bij "persoonlijk"? :wink: Dus in haar geval denk ik dan :)

@marielle wrote:

Ik vind het totaal niet erg dat ik die ervaring niet heb.

Ik vind het dan ook echt een piep opmerking als mensen zeggen dat je er geen moeite voor heb gedaan om je kind op de wereld te zetten.

Deze mensen zijn erg kortzichtig vind ik, denk je dat ik na die tijd geen megalast heb van de operatie het zijn hele zware operaties, bij ons duurt het veel langer voordat wij weer op de been zijn.

Je kiest nooit bewust tenminste niet dat ik weet voor een ks, het is altijd onder medische indicatie dus uit bestwil voor jezelf of voor je wondertje.

Helaas kon de ks mijn Luna Fay ook niet meer redden maar dat was ook niet gebeurd als ik natuurlijk was bevallen.

Ik heb dankzij de ks een supergezonde zoon nog mogen krijgen, en ik hoop binnenkort ook weer dmv een ks een supergezond kindje op de wereld te mogen zetten.

voel het ook zo :slight_smile:

@Vicky S wrote:

@miranda79 wrote:
@angelbaby wrote:

Er staat inderdaad persoonlijk bij. Voor mij heeft natuurlijk bevallen geen enkel voordeel, gezien het anatomisch/medisch gezien gewoon niet kan. Bedenk dan nog maar een voordeel :) Mijn bekken kan niet uit elkaar om plaats te maken voor het kindje. Misschien niet helemaal een goede woordkeus, maar weet niet hoe het anders te benoemen.

In het begin heb ik het wel gezien als falen van mijn lichaam, nu denk ik na 3 ks ja kan mij het boeien de angst om natuurlijk te bevallen na Daan was veel groter dan het zien als falen.

1 voordeel down under blijft het allemaal wel mooi in model haahhahahh

@Karin1981 wrote:

In het begin heb ik het wel gezien als falen van mijn lichaam, nu denk ik na 3 ks ja kan mij het boeien de angst om natuurlijk te bevallen na Daan was veel groter dan het zien als falen.

hahaha dat zei Job ook al blijft altijd mooi strak :mrgreen:

@angelbaby wrote:

@Vicky S wrote:
@miranda79 wrote:
@angelbaby wrote:

Er staat inderdaad persoonlijk bij. Voor mij heeft natuurlijk bevallen geen enkel voordeel, gezien het anatomisch/medisch gezien gewoon niet kan. Bedenk dan nog maar een voordeel :) Mijn bekken kan niet uit elkaar om plaats te maken voor het kindje. Misschien niet helemaal een goede woordkeus, maar weet niet hoe het anders te benoemen.

Ik kon het niet anders begrijpen dan hoe je het bedoelt :)

@marielle wrote:

@Karin1981 wrote:

hahaha dat zei Job ook al blijft altijd mooi strak :mrgreen:

Een heeel groot voordeel :wink:

ik herken me er ook in, vooral het moment van na de bevalling op de buik leggen mis ik. verder is het allemaal prima verlopen en ben ik vooral erg dankbaar voor mijn twee gezonde meiden :inlove:

“gelukkig” heb ik bij ella wel weëen mogen ervaren tot de negen cm ontsluiting en stiekem meegeperst.

@bekkie wrote:

dat mijn man trotser geweest was bij een normale bevalling.

Natuurlijk is hij wel trots op me dat weet ik wel, maar als ik sommige vaders hoor praten hoe geweldig het was en dat ze het zo bijzonder vonden om te zien hoeveel kracht een vrouw in zich heeft. Dit wordt dan vaak met veel emoties en trost verteld.

Dat mis ik ook!

Tevens geven andere vrouwen mij het gevoel dat mijn ks-verhalen minder interessant zijn dan bevallingsverhalen. Alsof je bij een KS geen kunstje geklaard hebt![/i]

zo zei mijn moeder letterlijk na de keizersnede: hoezo, jij hebt er toch niets voor gedaan. raakte me toen behoorlijk. alleen al de zenuwen die ik ervoor gehad had en hoe graag ik het anders had gezien. was ook nog tijdens heftige naweëen dat ze dat zei.

@lonneke1980 wrote:

@bekkie wrote:

Natuurlijk is hij wel trots op me dat weet ik wel, maar als ik sommige vaders hoor praten hoe geweldig het was en dat ze het zo bijzonder vonden om te zien hoeveel kracht een vrouw in zich heeft. Dit wordt dan vaak met veel emoties en trost verteld.

Dat mis ik ook!

Tevens geven andere vrouwen mij het gevoel dat mijn ks-verhalen minder interessant zijn dan bevallingsverhalen. Alsof je bij een KS geen kunstje geklaard hebt![/i]

zo zei mijn moeder letterlijk na de keizersnede: hoezo, jij hebt er toch niets voor gedaan. raakte me toen behoorlijk. alleen al de zenuwen die ik ervoor gehad had en hoe graag ik het anders had gezien. was ook nog tijdens heftige naweëen dat ze dat zei.

Jeetje wat een ondoordachte reactie van je moeder! Hebben jullie het hier nog ooit over gehad?

@angelbaby wrote:

@lonneke1980 wrote:
@bekkie wrote:

Dat mis ik ook!

Jeetje wat een ondoordachte reactie van je moeder! Hebben jullie het hier nog ooit over gehad?

ik heb het er gelijk over gehad.

:shock:

Wat een nare reactie van je moeder, Lonneke :frowning:

Ik hoop dat ze het uit onwetendheid heeft gezegd en dat ze spijt heeft van zo’n reactie…:naughty:

Alsof je het voor je lol doet… een KS… :snooty:

@Angelbaby wrote:

@miranda79 wrote:
@angelbaby wrote:

Ja, bedacht ik me later ook, dat je het op jezelf betrok. Maar toen ik het las, las ik het als: 'Persoonlijk snap ik niet dat je geen ruggeprik wil' Dan heb je het ook over alle vrouwen.. Persoonlijk is toch meer wat jij ervan vindt, en 'in mijn geval' dat het daadwerkelijk op jou slaat.. :wink: