Dom einde!! De Frogers...

Ik heb het programma niet gekeken, maar volgens mij is het belangrijk aandacht voor dit probleem te vragen.

nederland loopt vooraan als het om goede doelen gaat, maar dan vooral over de grens, terwijl er hier al zoveel te doen is qua verbetering van de leefomstandigheden.

ik heb het wel gevolgd en ben het met cell eens…



trouwens cell wat kan jij dingen goed verwoorden :thumbup:

nederland loopt vooraan als het om goede doelen gaat, maar dan vooral over de grens, terwijl er hier al zoveel te doen is qua verbetering van de leefomstandigheden.


Dat vind ik ook, van de week weer iets op tv over hoeveel miljoenen Nederland pompt in ontwikkelingslanden, en wil helemaal niet zeggen dat dat niet moet ofzo hoor, maar dan denk ik kijk ook even in je eigen land, het is toch te erg voor woorden hoeveel mensen er afhankelijk zijn van de voedselbank :shock: Daar kan dan ook best meer aan gedaan worden.
Ik heb overigens het programma wel gekeken, ook wel wat gemist geef ik toe, maar ik vind het een goed iets, denk dat een heleboel mensen geen idee hadden van met hoe weinig sommige mensen het moeten doen.

Even gekopieerd van het gesloten topic over dit onderwerp


voedselbank... de schuldhulpverlening in onze woonplaats weigert me er naar toe te verwijzen... Hoe goed ze het initiatief ook vindt, het zet geen zoden aan de dijk, producten vaak over de datum, veel dingen die je niet lust, bijvoorbeeld drie pakken pasta, maar geen saus die er overheen moet(en vlees)...

Natuurlijk is het een hulp om in elk geval wat meer de maand door te komen, maar de gemeente hier staat niet achter die organisatie, en stuurt dus ook niemand door... hun instelling, je kunt het beter met wat minder doen, en dan hebben wat je wel lust en kunt gebruiken dan een hele lading spullen krijgen die je toch maar in de prullenbak gooit.

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.... aan de ene kant heb ik zoiets, alle hulp is welkom... maar op een ander emanier kom je daar niet, je kunt je er als particulier niet aanmelden.. dat moet via een instantie.

Ik voelde me best wel ff in de kou gezet, je zet je zelf al over een drempel heen om er om te vragen, komop wees eerlijk zo gemakkelijk is dat niet... en dan krijg je gewoon een keiharde nee... want het zou kwalitatief niet goed genoeg zijn... uhh als je aan het eind van de maand geen geld meer hebt, ben je hartstikke blij dat je eten hebt... zo zie ik het dan hoor... beter iets dan niets... maar ik kan er naar fluiten ben ik bang..


Kun je niet zelf eens bellen om uit te zoeken of je op een andere manier aangemeld kan worden?

Kijk, het feit dat het bestaat is eigenlijk al te gek voor woorden natuurlijk, maar het is toch fijn dat mensen hier gebruik van kunnen maken.
Wat de kwaliteit betreft, is het verhaal dat alles over de datum is, behoorlijk achterhaald. Het gaat vaak om overtollige produktie, actieartikelen, artikelen die foutief ge-etiketteerd zijn e.d. Het aanbod van de produkten die aan de voedselbank worden geleverd, wordt steeds groter
Het volgende is gekopieerd van de website van de voedselbank;
Wat doen wij
De Voedselbank zamelt bij producenten en distributeurs van levensmiddelen de producten in die om één of andere reden niet verkocht kunnen worden, maar die kwalitatief nog 100% goed zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat het product uit het assortiment gaat, er te veel voorraad van is, de THT-datum te dichtbij is om het product nog in het normale afzetkanaal kwijt te kunnen, de verpakking niet 100% in orde is, of welke andere reden dan ook. Deze producten zouden anders vernietigd worden of als veevoer worden gebruikt.

Producten waarvan de THT-datum reeds verstreken is worden door de Voedselbank niet ingezameld, noch verstrekt, tenzij de leverancier een schriftelijke verklaring overlegt waarin de kwaliteit van het product door die leverancier gegarandeerd wordt en zijn verantwoordelijkheid blijft.

De Voedselbank kan waar nodig producten gekoeld of diepgevroren transporteren en opslaan en zodoende de koudeketen in stand houden.

De ingezamelde producten worden wekelijks verdeeld onder particuliere gezinnen en organisaties die aan de door de Voedselbank geformuleerde criteria voldoen. Zie hiervoor onder Werkwijze en Toekenningscriteria Voedselpakket.

hier in tilburg is het helaas zo dat je door een instantie of organisatie aangemeld dient te worden… maarrrrr een van die instanties is schuldhulp, maar die doen het dus niet om boven gegeven redenen(heeft ze me gisteren verteld)…



Ik heb net gekeken of ik mezelf aan kan melden, maar er moet dus een naam bij van een contactpersoon van een organisatie… baluh dus

Weet je waar ik me eigenlijk heel erg over verbaasd heb. De buurvrouw die van 20 euro moest rondkomen liep continue te roken. Waar betaalt ze dat dan van? Volgens mij rookten Kitty en haar man ook.

Dat lijkt me toch het eerste wat je laat staan als geen geld hebt.



Ik vond het trouwens wel een eye opener, hoor. Mijn man verdient ruim boven modaal en bij ons is het geld aan het eind van de maand ook op, maar het wordt dan ook zo gemakkelijk uitgegeven door ons beiden.

Als ik van 600 euro moet rond weet ik niet of het me gaat lukken.

@Elka wrote:

Weet je waar ik me eigenlijk heel erg over verbaasd heb. De buurvrouw die van 20 euro moest rondkomen liep continue te roken. Waar betaalt ze dat dan van? Volgens mij rookten Kitty en haar man ook.

Dat lijkt me toch het eerste wat je laat staan als geen geld hebt.




Snap ik ook nooit hoor.....
Ja zeggen ze dan, dat is het laatste wat we hebben.... Nou ja stoppen en dan pas voedselbank..... Wedden dat ze dan ineens kunnen stoppen......

gr patricia

zeg dat je 1 pakje, nou ja dat is weinig, per week rookt… dus 5 euro per week dan heb je toch 20 euro per maand meer om aan eten te besteden…

Nou voor 20 euro kan je toch weer een paar dagen eten toch…

Misschien een familielid die dat voor hun betaalt die shag of sigaretten :think:

mensen hebben het al niet makkelijk, als ze dat ook al niet meer kunnen doen .

stoppen is ook niet 1,2,3 gedaan .



Ik snap best dat roken veel geld kost, maar ja eventueel een fam lid of werken ze zwart bij voor hun rookwaar wie zal het zeggen :wink:





Ik vindt het knap dat die mensen daar van rondt kunnen / moeten komen!

Slimme familie dan om juist shag en sigaretten te geven ipv eten of een wasmachine :think:

En stoppen is niet makkelijk maar als je dan moet kiezen tussen een boterham met of zonder beleg :eh: …



Ik heb zelf ook gerookt, ben daar ineens mee gestopt dus het kan wel hoor… Als je maar wilt…

ik snap het nog niet helemaal van die 600 moesten ze alleen “eten” ? of ook rekeningen van betalen (huur, gas/licht enz enz?)

want als 600 euro voor eten al bijstand nivo is… dan zitten er wel heel veel mensen in de bijstand :think:

Ik vind het goed dat ze het gedaan hebben en ook wat ze voor elkaar gekregen hebben!

Alleen sommige dingen vind ik erg raar :doh:

maar daar laat ik me veder niet over uit

dat is hier dus het grote struikelblok… de vaste lasten waren betaald, van die 600 moesten ze dus leven, en de auto+verzekering en wegenbelasting . Dat is dus gewoon belachelijk veel!!! In de bijstand heb je het zo ruim niet hoor…

maar als je eerst bijvoorbeeld 1000 uitgeeft en je moet het nu met 600euro doen dan is dat wel verdomd moeilijk…

Vind het ook knap van ze dat ze het zo gedaan hebben…



gr patricia

ja tuurlijk is dat moeilijk maar opzich zou het niet onmogelijk moeten zijn



wij hebben een jaar met 250 euro per maand moeten uitkomen terwijl we daarvoor 800 euro hadden om “over de balk te smijten” was ook heel moeilijk maar heb het wel gered

@melanie wrote:

Misschien een familielid die dat voor hun betaalt die shag of sigaretten :think:

mensen hebben het al niet makkelijk, als ze dat ook al niet meer kunnen doen .

stoppen is ook niet 1,2,3 gedaan .




Maar dat is het hem nou net, je kan gewoon heel veel dingen niet meer.
Zo willen ze vast ook weleens uit eten, nieuwe kleding, wat lekkers voor bij de koffie.
Het probleem is juist dat je daar vaak geen geld voor hebt.

Ieder moet het voorzich weten hoor, als zij liever voor de sigaret gaan ipv zoals al gezegd beleg op een boterham, dan is dat hun keuze.
Maar vind dan ook dat ze daarover niet moeten mopperen.
voedselbank... de schuldhulpverlening in onze woonplaats weigert me er naar toe te verwijzen... Hoe goed ze het initiatief ook vindt, het zet geen zoden aan de dijk, producten vaak over de datum, veel dingen die je niet lust, bijvoorbeeld drie pakken pasta, maar geen saus die er overheen moet(en vlees)...

Natuurlijk is het een hulp om in elk geval wat meer de maand door te komen, maar de gemeente hier staat niet achter die organisatie, en stuurt dus ook niemand door... hun instelling, je kunt het beter met wat minder doen, en dan hebben wat je wel lust en kunt gebruiken dan een hele lading spullen krijgen die je toch maar in de prullenbak gooit.

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.... aan de ene kant heb ik zoiets, alle hulp is welkom... maar op een ander emanier kom je daar niet, je kunt je er als particulier niet aanmelden.. dat moet via een instantie.

Ik voelde me best wel ff in de kou gezet, je zet je zelf al over een drempel heen om er om te vragen, komop wees eerlijk zo gemakkelijk is dat niet... en dan krijg je gewoon een keiharde nee... want het zou kwalitatief niet goed genoeg zijn... uhh als je aan het eind van de maand geen geld meer hebt, ben je hartstikke blij dat je eten hebt... zo zie ik het dan hoor... beter iets dan niets... maar ik kan er naar fluiten ben ik bang..


Wij maken gebruik van de voedselbank in Weert, wij zijn doorverwezen door onze maatschappelijk werkster, we zitten wel in de WSNP maar die doen niets voor je op dat gebied, dus misschien kun je ook een maatschappelijk werkster inschakelen?

Verder moet je idd maar nemen wat je krijgt, wij krijgen wel veel vlees en vaak kunnen we minstens 4 warme maaltijden samenstellen van onze pakketten, en dat elke week.
Ook houden ze voor mij de grotematenkleding apart, ik heb gister weer 4 vuilniszakken merkkleding gekregen van "die rijke vrouw" echt voor rond de €2000,- kleding, een compleet nieuwe garderobe :shock:
Nu is dit wel een extreem voorbeeld, maar onze kids konden afgelopen woensdag ook nog bij de Sint een mooi cadeau ophalen, en gezien de voedselbank hier gesponsord wordt door V-tech, hebben ze écht hele mooie cadeaus gehad.

Voor ons is het elke week weer een uitkomst en de dingen die we zelf niet gebruiken of lusten worden weer doorgegeven aan een vriendin van me die het ook niet breed heeft.
Ze zou zelf ook recht hebben op voedselpakketten maar wil er geen beroep op doen omdat wij het nu zo fijn samen kunnen delen, blijft er weer meer over voor anderen :mrgreen:

Die buurvrouw heeft een wasmachine gehad… nu kan ze het nog betalen, maar volgend jaar, gaat haar water en energie-rekening omhoog, omdat ze meer gebruikt, houd ze dus nog minder over dan die €20,- Hoe gaat ze dat dan doen??



Wat fijn Rivella, dat jullie het zo samen kunnen doen! Dan blijft er inderdaad weer een pakket over voor een ander. :thumbup: