Dolfje Weerwolfje en andere voorleesboeken

Ik heb Merijn inmiddels alle boeken van Dolfje voorgelezen en staan te pronken in zn boekenkast. Hij is helemaal fan van Dolfje. Ben er mee begonnen toen hij net 5 was.

Geen last gehad van spannende stukje of i.d.

Dus ik ook wel afhankelijk van je kind.

geronimo vindt hij ook erg leuk

Gisteravond ben ik begonnen met mijn zoon voor te lezen uit “De Griezels” van Roald Dahl!

Meneer en mevrouw Griezel vormen een wel heel bijzonder stel. Ze doen alles om elkaar het leven zuur te maken. Zo stoppen ze Reuze Kribbenbijters in elkaars bed of dienen ze levende kronkelspaghetti op als avondeten. Ook de dieren zitten ze voortdurend in de weg. Meneer Griezel is namelijk gek op vogelpastei en al jaren droomt hij van zijn eigen Grote ondersteboven apencircus. Maar dan nemen de dieren wraak. En hoe!

Zwaar verslavend dit boek, en heerlijk dat taalgebruik van Roald Dahl. Soms extreem grof voor kinderoren (“Ach hou je bek, ouwe tang”), maar dat maakt het juist zo leuk… in een boek mag dat, van mij!

En de stukjes zoals dit doen het hem helemaal:

“Als iemand lelijke gedachten heeft, ga je dat aan zijn gezicht zien. En wanneer die iemand aldoor lelijke gedachten heeft, elke dag, elke week en elk jaar, dan wordt dat gezicht lelijker en lelijker tot het zo lelijk wordt, dat het niet meer om aan te zien is. Iemand die mooie gedachten heeft, kan nooit lelijk zijn. Al heb je een knobbelneus, een scheve mond, een onderkin en konijnentanden; als je mooie gedachten hebt, schijnen ze uit je gezicht als zonnestralen en zul je er altijd even mooi uitzien.”

En we hebben zo dus al 31 bladzijdes gelezen, dus dat boekje zal vanavond wel uit zijn.

Dan heb ik hier nog liggen “De giraffe, de peli en ik”, en “Matilda”… zou hij al toe zijn aan die laatste?

En dan maar eens snel “De GVR” opsnorren. En ik dacht ineens ook weer aan “ieorg idur”. Roald Dahl heeft me weer in zijn macht! :wink:

Ooh heerlijk :mrgreen:

Wij zijn hier ook helemaal into Roald Dahl, maar ik moet zeggen dat ik vroeger de GVR echt eng vond dus die staat nog hoog in een kast. Net als Mathilda trouwens, ik dacht daar beide toch meer zo aan 9-10jarigen (jongste leest hier altijd mee met de oudsten, dus zij hebben daarin een beetje pech en jongste gaat soms iets harder als ik zou willen).

De fantastische meneer vos, Sjakie en de chocoladefabriek, joris en de geheimzinnige toverdrank, Iorg idur, de reuzenkrokodil lazen we hier het afgelopen jaar (toen jongste 5 was mee begonnen).

Verder idd Paul biegel, de dwergjes van Tuil en daarna Vergilius van Tuil, Rover hoepsika, de rode prinses en de kleine kapitein. Tatatoek lezen ze hier op school in de eerste en hoor ik vaak enthousiaste verhalen over!

De boze heks van Hannah Kraan (en andere boeken) zijn voor 4 & 7 jr ook erg geschikt.

En je zou eens kunnen kijken op uitgever. Christofoor heeft wel veel mooie prentenboeken die geschikt zijn voor grotere kinderen en daarmee dus ook voor iets meer uiteenlopende leeftijden.

Dolfje weerwolfje zijn we pas in begonnen en vinden ze alledrie ook erg leuk, maar toch vooral de oudste twee.

Michiel van de Hazelhoeve vinden ze ook superleuk, andere boeken van Lindgren minder, het wisselt een beetje. Ik vind zelf pippi bijv ook helemaal niet leuk om voor te lezen.

De boekjes van Mark en Eefje van Carry Slee luisteren de knullen stiekem ook mee als ik de jongste voorlees en hoor ik toch nog heel wat gegniffel al zeggen ze er echt te groot voor te zijn :wink:

Harry Jekkers en Koos meinderts hebben ook wat mooie prentenboeken uitgegeven trouwens! Ballade van de dood, de vuurtoren en de man in de wolken. Echt bijzondere boeken.

Weet je wat ik overigens het meest storend vind in pinkeltje? Dat ie over zichzelf praat ; ‘Meneer Dick Laan’…

ik vond de GVR dus echt wel geschikt voor nano. (hij zit hier naast me en zegt dat ie het helemaal niet eng vond)

ik zag in labeltje van de bieb dat ie bij de Griezels ook als voorleesleeftijd 7 jr adviseerde. I vond het nergens te moeilijk of te eng voor nano. Dus het ligt allemaal denk ik ook gewoon erg aan het kind. Ik zou de heksen overigens hier wel even laten, maar dat komt omdat heksen hier sowieso nogal een ding zijn. En dan kan zo;n boek juist heel leuk uitpakken, maar ik acht de kans groot dat het straks echt alleen nog maar over heksen gaat…

@fiep klophout wrote:

De dwergjes van Tuil, Paul Biegel

haha, wij hebben daar een luistercd van, en nano luistert die het liefst elke dag 3 x. Ik heb speciaal voor die cd een cdspelertje op zijn kamer gezet :angel: ik werd er helemaal kierewier van, maar in wezen is het natuurlijk een heel schattig verhaal. En het is ook wel heel schattig als nano uit het niets zo een heel hoofdstuk aan me vertelt, letterlijk :smiley:

en jaaaaah toon tellegen :inlove: :inlove: :inlove: ik ben er zelf echt helemaal weg van, en nano vond het laatst ook erg leuke verhaaltjes (maar ik begin het idee te krijgen dat nano niet zo;n fijnproever is als het om literatuur gaat, sinds ie pinkeltje even leuk zegt te vinden als de gvr…)

:mrgreen:

Met leeftijden moet je toch een beetje uitvinden per kind wat wel en niet kan of leuk is. Mijn jongste van 6 geniet het meest van Jip en Janneke en Dikkie Dik bijvoorbeeld :think: :eh:

En de oudste van 9 vind meester Jaap en Mees Kees al veel te kinderachtig :eh: :think:

Ik heb een tijd lang geprobeerd om echt de leeftijd aan te houden, maar dat is dus in dit huis een beetje zinloos :wink:

Het Gobbelgobbelmonster van Paul van Loon is hier een hit. Zelfs bij de jongste. Dolfje wordt pas aangeraden vanaf een jaar of 7.

Verder ben ik het er mee eens dat het afhankelijk van het kind is. Oudste is niet zo boekenfan. En dus luistert hij naar dezelfde verhaaltjes als jongste (Jip en Janneke, het Gobbelgobbelmonster, en boeken voor 2-3 jarigen).

@hanneke wrote:

Met leeftijden moet je toch een beetje uitvinden per kind wat wel en niet kan of leuk is. Mijn jongste van 6 geniet het meest van Jip en Janneke en Dikkie Dik bijvoorbeeld :think: :eh:

En de oudste van 9 vind meester Jaap en Mees Kees al veel te kinderachtig :eh: :think:

Ik heb een tijd lang geprobeerd om echt de leeftijd aan te houden, maar dat is dus in dit huis een beetje zinloos :wink:

Dat is idd ook zo.

Ik heb na Fieps reactie de GVR nog even een stukje gelezen, maar ik weet echt zeker dat mijn oudste en jongste het heel eng zullen vinden. De middelste kan het ws wel hebben.

De griezels vinden ze overigens wel leuk, maar dat vind ik wel een heel ander kaliber ‘eng’, meer absurd en griezelig als dat spookachtige van de GVR.

Met Dolfje Weerwolfje zijn we een jaar geleden al begonnen, en dat is hier echt een grote hit, en helemaal niet te eng (maar dat zal vast per kind verschillen). Alle boeken van Paul van Loon vind ik leuk trouwens.

Vanaf welke leeftijd zou Harry Potter geschikt zijn eigenlijk?

Laura is wel gek op verhalen die een beetje eng/spannend/mysterieus zijn, maar ik denk dat dat nog wel iets te hoog gegrepen is voorlopig, of niet?

Mijn oudste is een beetje een bangerik, heel gevoelig voor sfeer, net 9 jr en ik zou het met hem nog niet gaan lezen. Met de middelste misschien wel over een jaartje (als hij 9 is). Maar ik denk dat eerder gewoon een beetje zonde is ook hoor! Om alles van het verhaal mee te krijgen moeten ze denk ik gewoon wat groter zijn. Anders is het vast nog steeds wel leuk, maar er zijn zoveel leuke boeken, dat ik dus zou wachten tot ze er echt 100% van kunnen genieten.

Dat vind ik nu met mijn jongste wel lastig, we lezen nu dus Sjakie en de chocoladefabriek en dat gaat soms nog een beetje langs haar heen, vind ik jammer voor haar. En tegen de tijd dat zij de leeftijd er echt voor heeft wil ze het niet meer horen omdat ze mee wil doen met haar broers.

Ja, dat is waar, dat merk ik inderdaad met sommige boeken. Ze pikt wel de grote lijn van het verhaal op, maar nog net niet alles.

En er is natuurlijk nog keuze genoeg voorlopig, ik kan ook echt genieten van het voorlezen, hopelijk duurt dat nog heeeeel lang.

@Lune wrote:

Dat is idd ook zo.

Ik heb na Fieps reactie de GVR nog even een stukje gelezen, maar ik weet echt zeker dat mijn oudste en jongste het heel eng zullen vinden.

toch grappig om te lezen; nano is best een bangeschijterd, maar vooral door muziek en enge geluiden wordt ie erg getriggerd, dus met lezen hebben we daar neit zo veel last van. De gvr hebben wij hier vooral beleefd als een heel gráppig boek, dat grappige voerde duidelijk de boventoon, hij heeft heel wat geschaterlachen (geschaterlacht???) (en flitspoppers en snoskommers en zo komen hier nog ongeveer dagelijks terug :slight_smile: ), dat enge/spannende was hier echt minimaal. Terwijl bij een boek als Dolfje het voor hem wel weer op de grens van te spannend ligt.

Ik vind Dolfje zelf echt verschrikkelijk, dus ik koop ze ook minder snel…

Eigenlijk lees ik het liefst boeken voor die ik zelf ook leuk vind. Hoe doen jullie dat??

De kleine waterman van Otfried Preussler is overigens ook een hit hier :thumbup: (ik haalde die zelf als kind ook elke maand wel een keer bij de bieb :inlove: )

Voor mijn oudste is Dolfje ook nog wel wat spannend, net niet te.

Wij lezen eigenlijk alleen boeken voor die we goed vinden… en dus zelf ook graag lezen. Dolfje is er idd zo een die ik zelf niet uitkies, maar als ze het graag willen wel voorlees. Pinkeltje weiger ik dus gewoon, net als van die flut-prinsessen/Disneyboekjes. Als je ziet wat daar voor vreselijk kromme zinnen in staan vraag ik me ook echt af of je niet meer kwaad dan goed doet door zoiets voor te lezen.

@Lune wrote:

Voor mijn oudste is Dolfje ook nog wel wat spannend, net niet te.

Wij lezen eigenlijk alleen boeken voor die we goed vinden… en dus zelf ook graag lezen. Dolfje is er idd zo een die ik zelf niet uitkies, maar als ze het graag willen wel voorlees. Pinkeltje weiger ik dus gewoon, net als van die flut-prinsessen/Disneyboekjes. Als je ziet wat daar voor vreselijk kromme zinnen in staan vraag ik me ook echt af of je niet meer kwaad dan goed doet door zoiets voor te lezen.

Hier beetje hetzelfde. Zeker als het dikke boeken zijn waar we wel een tijdje mee bezig zijn, dan vind ik het wel heel prettig als ik het zelf ook leuk vind…een verhaal dat inhoudelijk niet mijn ding is vind ik dan overigens niet zo’n probleem maar als het taalkundig gewoon niet fijn leest (hoi Dick Laan), dan ga ik dat dus niet vrijwillig nog een keer voorlezen :angel:

Ik ben eigenlijk ook nog degene die in de bieb de echte voorleesboeken uitzoekt. De prentenboeken voor erbij zoekt hij soms uit, maar voor het grotere werk maken we dus vooral gebruik van mijn ervaringen van vroeger en van wat ik her en der hoor wat de moeite waard is.

Er zijn zo veel echt leuke boeken, en ook heel veel hap-slik-weg-niks-boeken, dan vind ik het toch fijner om onze tijd te besteden aan de echt leuke boeken :mrgreen:

Straks maar weer eens naar de bieb :inlove:

Lees ook allemaal positieve reviews over Paul van Loons ‘Allemaal onzin’, misschien is dat iets voor onze jongens… Kent iemand het boek?

ken het niet eisblume.

Bedacht me wel nog twee tips. De originele boeken van Winnie de Pooh zijn echt heel erg tof geschreven. (kreeg in een of andere babydoos een disney boek van pooh, wat een uh ellende. het hele verhaal uitgekleed van alles wat van Milne een briljante schrijver maakt. Zo zonde. Snap ook eigenlijk niet dat daar ooit toestemming voor gegeven is…)

En ik ben zelf heel erg fan van Janosch. De boeken van Kleine Tijger en Beer bv (o wat mooi is panama :inlove: ), maar eigenlijk vind ik alles wat hij schrijft tof. Nano houdt er ook van, ook van die gekke tussenzinnetjes en afwijkingen van het verhaal die erin staan.

Ja, de echte boeken van Pooh staan ookal en in mijn boekenkast en op de lijst! :thumbup:

En Janosch natuurlijk! :inlove:

Hier vonden ze de echte Pooh niet leuk helaas…

Ik ken dat boek van Paul van Loon niet!

:thumbup: Inmiddels bezig met “De GVR” en het is echt een succes!

De manier van schrijven van Roald Dahl is echt precies goed voor het gevoel voor humor van Th.

Ik vertelde het ook aan juf, dat we nu helemaal in de ban zijn van Roald Dahl, en zij vindt het ook echt goede boeken voor Th.