Vanaf welke leeftijd is dit boek leuk?
En wat zijn nog meer leuke voorleesboeken?
Voor kinderen van 4 en (bijna) 7!?
Ze houden o.a. van kabouters en andere sprookjesfiguren, allerlei (bos) dieren.
Afgelopen zomervakantie hebben we “Joost en de kabouter van de oude appelboom” gelezen en dat was echt een succes voor vooral de oudste.
Zoiets zoek ik.
Kent iemand het boek “Krik” van Hanna Kraan?
Over een eekhoorntje.
Mateo heeft voor zijn 6e verjaardag deze gehad en daar genoot ook zijn broer van 4,5 heerlijk van…
Ik en Mark vonden hem ook erg leuk… :thumbup:
WIj zijn nu een paar maanden aan de dolfje serie begonnen, en ik merk dat mijn dochter van net 6 jaar het heel leuk maar soms ook nog wel heel spannend vind.
Vind persoonlijk 4 nog wat jong voor de verhalen van paul van loon
@mamy wrote:
WIj zijn nu een paar maanden aan de dolfje serie begonnen, en ik merk dat mijn dochter van net 6 jaar het heel leuk maar soms ook nog wel heel spannend vind.
Vind persoonlijk 4 nog wat jong voor de verhalen van paul van loon
Ik lees de oudste meestal ook voor als de jongste al slaapt.
Ik streef er naar om zusje een half uur eerder te laten slapen dan broer.
Gaat het Geronimo tijdperk dan echt aanbreken bij ons?
Zijn die boeken echt leuk dus?
Nou ik vond die ene heel leuk. Met geurtjes, en gekke lettertypes enzo. Het sprak de kinderen erg aan.
UItspraken zoals gi-ga-geitenkaas, ik heb er niets mee maar de kinderen vinden dat dus wel grappig.
Ik ben van plan om voor de zomervakantie deel 2 te kopen voor ze.
hier momenteel helemaal in de ban van Roald Dahl. Na de Gvr nu de Griezels aan het lezen. Nano vindt het he-le-maal geweldig.
Maar dahl is natuurlijk niet sprookjes en elfjes en zo. Je moet tegen de schrijfstijl kunnnen, maar dan is pinkeltje misschien iets? Ik heb er 1 aan nano voorgelezen, en hoewel het wereldje best tof is, trek ik die schrijfstijl dus niet…
@fiep klophout wrote:
hier momenteel helemaal in de ban van Roald Dahl. Na de Gvr nu de Griezels aan het lezen. Nano vindt het he-le-maal geweldig.
Maar dahl is natuurlijk niet sprookjes en elfjes en zo. Je moet tegen de schrijfstijl kunnnen, maar dan is pinkeltje misschien iets? Ik heb er 1 aan nano voorgelezen, en hoewel het wereldje best tof is, trek ik die schrijfstijl dus niet…
Grappig, ik heb dus een bloedhekel aan pinkeltje…Geen idee waarom…
En grappig 2, wij zijn net in de GVR begonnen… :inlove:
@Madre wrote:
nou ik zou je vertellen waarom ik er een hekel aan heb: onze vriend dick laan denkt dat kinderen persoonlijke voornaamwoorden niet snappen....dus élke keer noemt hij alle personages bij naam, ook als het meerdere keren in een zin is. Dus dan krijg je: ' pinkelotje gaf aan pinkeltje een pleister voor pinkeltjes teen. Dat vond pinkeltje heel aardig van pinkelotje want pinkelotje heeft het heel druk met pinkelotjes werk en pinkeltje had wel heel erg een pleister nodig voor op pinkeltjes teen.'
Echt om gek van te worden...
Hanna Kraan heeft erg mooie boeken geschreven :thumbup: helaas is ze recent overleden.
Krik is met 7 jaar leuk! voor je dochter misschien nog iets te vroeg.
wat ik nog herinner van vroeger: Mevrouw van Soest en het kleine volkje. geen idee wie de schrijver was :think:
ooh marite, weet je wat ik ook wel bij jou vind passen (en dus hopelijk bij je kinderen)? Boeken van Joke van Leeuwen :thumbup: ij hebben laatst Iep gelezen, was op het randje van moeilijkheid (dwz er gingen een aantal lagen aan nano voorbij), maar voor th allicht wel al te doen.
Ik put nu gewoon nog heel veel uit mijn eigen herinneringen aan kinderboeken van vroeger.
Oh ja, ook een beetje kabouterwereld; wobbe en de wondermuts van Preussler.
Pinkeltje?!
Op de een of andere manier vond Marite Pinkeltje als kind wel een tijdje leuk maar nu Marite groot is vindt ze Pinkeltje heel erg irritant!
Roald Dahl! Halleluja natuurlijk!
En zouden de boeken van Paul Biegel al wat voor de oudste zijn?
Ik lees Dolfje wel voor (al een maand of 7) en Stein vind het super.
Ook vind Stein Foeksia de miniheks ook erg leuk.
Verder lees ik voor uit van alles en nogwat.
En ik heb nog een onwijs leuk boek maar daar moet ik de titel even voor opzoeken. Die zou leuk zijn voor beide kids :thumbup:
@fiep klophout wrote:
@Madre wrote:
nou ik zou je vertellen waarom ik er een hekel aan heb: onze vriend dick laan denkt dat kinderen persoonlijke voornaamwoorden niet snappen....dus élke keer noemt hij alle personages bij naam, ook als het meerdere keren in een zin is. Dus dan krijg je: ' pinkelotje gaf aan pinkeltje een pleister voor pinkeltjes teen. Dat vond pinkeltje heel aardig van pinkelotje want pinkelotje heeft het heel druk met pinkelotjes werk en pinkeltje had wel heel erg een pleister nodig voor op pinkeltjes teen.'
Echt om gek van te worden...
jaaah dat is het..
brrrrrrrrrr
Tot nu toe heb ik deze lijst gemaakt:
- De grote kleine kapitein, Paul Biegel [ 9789047750000 ]
- De kleine heks, Otfried Preussler [ 9789060693803 ]
- De kleine waterman, Otfried Preussler [ 9789060693292 ]
- Krik, Hanna Kraan [ 9789056378684 ]
- Charlotte’s web, E.B. White [9789056372125]
- Ferdinand, Sander de Heer [ 9789060698952 ]
- Het Spookje, Otfried Preussler [ 9789060693797 ]
- De dwergjes van Tuil, Paul Biegel [ 9789047750031 ]
- Oom Willibrord, Jan Terlouw [ 9789060694596 ]
- Vriend! , Anke Kranendonk [ 9789056373207 ]
- De reis van Niels Holgersson, Selma Lagerlöf [ 9789060697573 ]
- De Reuzenkrokodil, Roald Dahl
- De GVR. Roald Dahl
- De griezels, Roald Dahl
- Daantje de wereldkampioen, Roald Dahl
- De fantastische meneer Vos, Roald Dahl
- Het Zakmes . Sjoerd Kuyper
- Wobbe met de wondermuts, Otfried Preussler [ 9060695003 ]
- Peter en Petra, Astrid Lindgren
- Rovers, draken en peperkoeken , Astrid Lindgren
- In Schemerland , Astrid Lindgren
- Karlsson van het dak, Astrid Lindgren
- Michiel van de Hazelhoeve, Astrid Lindgren
- De kinderen van Bolderburen, Astrid Lindgren
- Het bijenboekje, Jakob Streit
- Plantensprookjes , Michael Bauer
- Tatatoeks reis naar de kristalberg , Jakob Streit
Geronimo laat ik nog ff een tijdje net als Dolfje.
Ik mis de boeken van Toon Tellegen nog op je lijstje. Ik denk dat jouw kinderen die vast wel leuk vinden. Hier houden ze er ook van :thumbup:
Voor wat ouder maar zeker niet vergeten, een in Nederland wat onbekender boek van Astrid Lindgren: Samen op het eiland Zeekraai. prachtig :thumbup:
Mevrouw van Soest en het kleine volkje is van Marjan Berk.
verder Foeksia de miniheks, Jubelientje!, Pippi Langkous misschien ook al? :think:
en Madelief van Guus Kuijer? :think:
Paul Biegel heeft ook mooie boeken.
Van Pippi moet mijn zoon niks hebben (alleen heel afentoe wil hij 1 van de DVD’s zien).
En dan komen nog Mio mijn Mio, De gebroeders Leeuwenhart, De Bende van de Witte roos, Rasmus en de Landloper… :inlove:
Voor zusje is Lotta al aan het wachten (vindt broer ook niks aan -zegt hij- behalve de dvd, in het Zweeds, dan…).
Toon Tellegen natuurlijk! :thumbup:
De dwergjes van Tuil, Paul Biegel
haha, wij hebben daar een luistercd van, en nano luistert die het liefst elke dag 3 x. Ik heb speciaal voor die cd een cdspelertje op zijn kamer gezet :angel: ik werd er helemaal kierewier van, maar in wezen is het natuurlijk een heel schattig verhaal. En het is ook wel heel schattig als nano uit het niets zo een heel hoofdstuk aan me vertelt, letterlijk :D
en jaaaaah toon tellegen :inlove: :inlove: :inlove: ik ben er zelf echt helemaal weg van, en nano vond het laatst ook erg leuke verhaaltjes (maar ik begin het idee te krijgen dat nano niet zo;n fijnproever is als het om literatuur gaat, sinds ie pinkeltje even leuk zegt te vinden als de gvr....)
Ik vind gebroeders leeuwenhart meer voor oudere kinderen. In groep 5 begin ik meestal met dolfje, zitten best spannende stukken in.
Ik was wel Pinkeltje fan! En Annie, Roals Dahl… vind veel boeken van je lijstje wel mooi!