Doe ik te moeilijk?

Het is vrijwel bekend dat wij 4 kinderen hebben… leeftijden 11 maanden, 2 jaar en 10 maanden, 5 jaar en 8 maanden en 6 jaar en 9 maanden.

Ze moeten gewoon nog naar school tot vrijdag 22 juli, 1 heeft aanstaande donderdag nog schoolreis er is veel gedonderjaag op school waar met name onze 5 jarige zoon last van heeft en hij is ook een kind met een autismestoornis en daardoor zowieso nogal zwaar op de hand.



Nou belde ik mijn schoonmoeder donderdag om iets te vragen en toen zei ze;

“Oja, ik weet niet of R. het al heeft gezegd, maar ik ben maandag jarig en ik geef een barbeque maandagavond, alleen voor mijn kinderen en kleinkinderen!”

Waarop ik dus direct verbaasd zei “maandag? maar is dat handig met de kinderen die gewoon dinsdag nog weer een hele dag school hebben?”

Ze onderbrak me half en zei direct erop “maar dan hoef jij een keer lekker niet te koken”



En sindsdien heb ik dus al een knoop in mijn maag, want het is MIJ zowieso veel te warm om te barbequen, na zo warme dag en 2x school zijn de kinderen al snel gaar. Manlief moet er eerder voor uit zijn werk komen en dan nog heb ik de ervaring dat barbequen gewoon lang duurt. Je bent er niet met 1 uurtje weg en dan liggen de kids dus laat op bed, morgen weer vroeg op en nog een keer een lange dag school met weer die warmte.

Gezien hoe Peet is houd ik mijn hart dus vast.



Maar manlief vind dat ik me druk maak om niks en vind het allemaal wel mee vallen. En nou vraag ik me af of ik dus te moeilijk doe.

Hoe zouden andere moeders dit zien dan?



Volgende week dinsdag iets soortgelijks, dan had mijn schoonzusje bedacht het feestje van haar dochter na school te vieren.

Dan ben ik dus alleen en kan ik na school met de hele meute die kant op.

Ook dat zie ik dus niet echt zitten. Eer ik bij haar ben (want ook mijn kinderen moeten van school komen) is het 16.14 en dan kan ik na 30 a 40 minuten alweer gaan om optijd eten te hebben en de kinderen naar bed te krijgen.



Momenteel komen al die soort afspraken even mijn neus uit, ik vind ze ontzettend kind en mama onvriendelijk… maar wat zouden jullie doen?

Wat ik doe? Me heeeel erg ergeren, opwinden en boos worden om vervolgens toch te gaan en niks te zeggen :shifty: Bij ons zijn het vooral mijn so die dit soort onhandige afspraken kunnen bedenken en het nog NOOIT voor elkaar gekregen hebben om het eten stipt om 6 uur op tafel te hebben staan (meestal eten we pas rond 19:30) en dan verbaast mijn sm zich dus dat de kids zo hangerig zijn en zo weinig eten :roll: …



Ik probeer dit soort afspraken dus zo veel mogelijk te beperken, maar voor verjaardagen etc. maak ik een uitzondering. Soms moeten kinderen- en wij- maar tegen een stootje kunnen. Zolang het echt uitzonderingen zijn, zal het ook wel meevallen- behalve de volgende dag uiteraard :wink:

Tja…



Gezien de weersverwachting snap ik dat ze het vandaag wil vieren. En het is immers vandaag echt haar verjaardag.



Daarbij, en dan gooi ik een beetje de knuppel in het hoenderhok, jullie hebben 4 kinderen en al dat geharrewar en geregel daar omtrent is jullie probleem. Ik snap dat anderen vanuit hun eigen referentiekader en wens feestjes ed plannen.



Dus of jullie beslissen om dit soort samenkomingen te voorkomen en sowieso niet te gaan of duidelijk aangeven dat jullie vanaf nu in het weekend komen om verjaardagen te vieren of gewoon kiezen op elkaar en gaan (en vooral proberen je niet te ergeren en er een leuke avond van te make).



Ik ben dus iemand die het eerste doet en ik heb er ‘maar’ 2.

mmmm wat lastig cell! Ik denk dat je zelf het best de inschatting kan maken of dit uitje haalbaar is voor je kinderen en voor jou. Kun je misschien ook een tussenoplossing verzinnen, dat bijvoorbeeld alleen je man (evt. met een van de kids) gaat? Woont je so dichtbij trouwens? Dat vind ik ook nog uitmaken. Als ze dichtbij woont kun je gewoon zeggen dat je een uurtje komt en dan gewoon weer vertrekken, en dan dus niet voor de bbq gaan maar voor haar verjaardag?

Die verjaardag volgende week…daar zou ik dan niet aan beginnen denk ik. Je kunt tcoh ook een andere afspraak maken? Je moet ook een beetje aan jezelf denken hoor. Je hebt gewoon een druk gezin, vier kids is niet niks. En dan kan dat ‘jouw probleem’ zijn, dat neemt niet weg dat je ook mag kiezen voor wat JIJ haalbaar vindt. Tis jouw gezin en jouw verantwoording, jammer dan wat anderen er van vinden. Sterkte met beslissen!

eens dat het geharrewar ons probleem is.

Maar het zijn ook allemaal HAAR kleinkinderen en ze moeten allemaal naar school de volgende dag. Mijn schoonzusjes zijn van het kiezen op elkaar en toe maar type en die mopperen achteraf als het dan de volgende dag bal is.

Maar ik kan dus gewoon niet snappen dat je het zo doet, ze heeft zelf toch ook kinderen gehad?



Ik heb nu zoiets van… we gaan, doe mijn horloge om en we gaan gewoon om 18.30 weg, klaar met eten of niet.



Dat Peet een autisme stoornis heeft is namelijk ook niet iets waar wij om gevraagd hebben en ze weten dondersgoed hoeveel we met hem van doen hebben.

De laatste tijd is hij al onstuitbaar, ik zit onder de blauwe plekken. Dus het is ook niet zo dat ik geheel onterecht bezwaren heb.

@Cell wrote:

eens dat het geharrewar ons probleem is.

Maar het zijn ook allemaal HAAR kleinkinderen en ze moeten allemaal naar school de volgende dag. Mijn schoonzusjes zijn van het kiezen op elkaar en toe maar type en die mopperen achteraf als het dan de volgende dag bal is.

Maar ik kan dus gewoon niet snappen dat je het zo doet, ze heeft zelf toch ook kinderen gehad?



Ik heb nu zoiets van… we gaan, doe mijn horloge om en we gaan gewoon om 18.30 weg, klaar met eten of niet.



Dat Peet een autisme stoornis heeft is namelijk ook niet iets waar wij om gevraagd hebben en ze weten dondersgoed hoeveel we met hem van doen hebben.

De laatste tijd is hij al onstuitbaar, ik zit onder de blauwe plekken. Dus het is ook niet zo dat ik geheel onterecht bezwaren heb.




Het is zeker niet onterecht. Ik ben het wat dat betreft met je eens…

Ik heb 2 kinderen zonder stoornissen en wij gaan op schooldagen ook niet naar feestjes. Dat weet iedereen en als ze wel eens een feestje geven gaan we niet. Natuurlijk wordt er wel eens een uitzondering gemaakt, maar dat is zelden.



Het is inderdaad zonde dat je sm er niet even wat beter bij na heeft gedacht…

ik ben het volledig met je eens Cell

mijn so zijn ook mensen die dit zouden kunnen gaan doen.

ik ga dan niet met de kinderen en spreek een andere keer af.

als mijn man wel wil gaan kan hij dat doen.



met dit weer moet ik trouwens zeggen liggen onze kids niet om 1900 in bed, veel te warm, maar dan zou ik nog niet gaan en gewoon thuis lekker aanklungelen.





wij hebben dat 9 juli, dan is ons neefje jarig, ze wonen in brabant, ruim anderhalf uur rijden. en wordt een.

smorgens moet y afzwemmen en savonds verjaardag van mijn vader.



zij doen zelf ook altijd moeilijk (bijv laatst had Juul krentenbaard, een plekje van 3mm op haar oor, en we hebben daaar al eerder ruzie over gehad omdat ik dat niet had gezegd. dus ik had ze gebeld dat juul dat had, kwamen ze gewoon niet op mijn verjaardag savonds nota bene terwijl J in bed lag, omdat hun zoon anders krentenbaard zou krijgen)

ik ben dan iemand die zich ook echt niet in alle bochten gaat wringen om daar te komen.

ga dus ook niet mee volgende week.

@eisblume wrote:

Wat ik doe? Me heeeel erg ergeren, opwinden en boos worden om vervolgens toch te gaan en niks te zeggen :shifty: Bij ons zijn het vooral mijn so die dit soort onhandige afspraken kunnen bedenken en het nog NOOIT voor elkaar gekregen hebben om het eten stipt om 6 uur op tafel te hebben staan (meestal eten we pas rond 19:30) en dan verbaast mijn sm zich dus dat de kids zo hangerig zijn en zo weinig eten :roll: …



Ik probeer dit soort afspraken dus zo veel mogelijk te beperken, maar voor verjaardagen etc. maak ik een uitzondering. Soms moeten kinderen- en wij- maar tegen een stootje kunnen. Zolang het echt uitzonderingen zijn, zal het ook wel meevallen- behalve de volgende dag uiteraard :wink:


exact wat mijn reactie zou zijn…

maar ik begrijp dat uitzondingeringen voor Peet een negatiever effect zal hebben dan het voor mijn kids het geval is. Dus daar kan ik geen oordeel over geven

Ik vind niet dat je moeilijk doet.

Ik zou in dit geval niet gaan.

sorry hoor maar ouders (ook schoon-) Die zeggen een bbq te geven voor hun kinderen én KLEINkinderen die zouden moeten snappen dat dat geen optie is op een maandagavond aangezien de kleintjes de dag erna weer naar school moeten. Snappen ze dat niet: fijn feestje gewenst maar wij blijven thuis!

Precies, mijn kids hebben ook geen stoornis EN gaan nog niet naar school. Dus de enige die er de volgende dag echt last van heeft ben ik of een leidster op het Kdv. Bovendien laat ik de oudste dan ‘gewoon’ ook 's middags slapen waardoor hij vanzelf pas rond 20:30 in slaap valt…



Verder sluit ik me aan bij de rest: jij bent degene did het beste in kan schatten wat de gevolgen kunnen zijn, dus kun jij dd beste keuze maken :wink: Wel vervelend dat jullie überhaupt voor zo’n keuze staan.

H eel herkenbaar hoor, ook wb mijn middelste die dus volledig van de rel raakt van zo’n feestje. Vrijdag en zat. is dat acceptabel voor ons, andere dagen niet. Voor neefjes en nichtjes maken we soms wel een uitzondering, voor een kind is een verjaardag zo bijzonder en speciaal, maar een volwassene komt er vastwel overheen dat wij er niet zijn. :wink:



Soms ga ik dan wel met bijv mijn oudste, die houdt wel van een feestje en heeft ook een stuk minder slaap nodig, dus dat gaat wel goed.

Cell gewoon niet gaan, ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is maar zelfs al was Ryan mijn enige kind ik doe dit soort dingen niet.

Ik heb het moeten leren hoor maar ik heb zelf dan 3 dagen nodig om Ryan weer in het gareel te krijgen en ik vermoed dat jij dit met jouw Peet ook zo hebt.

Het zal even duren maar uiteindelijk zal je familie het gaan begrijpen, dat is hier ook gelukt, de enigen die het nog niet snappen van mijn kind is zijn huidige school, die denken ook dat ik op kom draven op schoolfeesten e.d na etenstijd :?

Is een middenweg niet een optie? Iets met schoonmoeder afspreken over vroeg beginnen en vroeg weg? Of dat jij of je man op tijd weg gaat met de 4 kinderen of alleen Peter?



Ik snap je punt qua rust en regelmaat. Ik denk alleen wel dat met dit extreem warme weer je de rust en regelmaat zowieso al wat kwijt bent. Meeste kinderen kunnen niet slapen op de normale bedtijd omdat het dan nog veel te warm is.

Ook mijn idee: niet gaan.

Het loopt al niet helemaal lekker met Peet op het moment, en dan ook de volgende dag gewoon naar school.



Of je man alleen er heen, of een andere keer met z’n allen.

Ik vind het niet vreemd om een verjaardag op de dag zelf te houden. Dat doen wij ook altijd. Ik ozu het raar vinden om op een andere dag te gaan :oops:



Wel zorg ik er op zulke dagen voor dat ik met de kinderen warm eet tussen de middag of dat we op het feestje eten. De kinderen komen dan wel wat later op bed maar met dit warme weer zouden ze dat zoizo al liggen. Het gebeurt ook wel als het bij mijn ouders is dat ik ze daar op bed leg en dat mijn ouders ze de volgende morgen naar school brengen.



Ik zou dus wel gaan, welliswaar korter misschien maar goed dat is het nadeel van je verjaardag altijd op de dag zelf willen vieren.

@ariel wrote:

maar goed dat is het nadeel van je verjaardag altijd op de dag zelf willen vieren.






of als tegengesteld voordeel…

er word minder gedronken :angel: (ik heb een hekel aan die zatkwallen die soms komen en menen flesje na flesje te moeten legen en vervolgens binnen 2 uur hem al flink hebben hangen zeg maar).







Ik zou wel gaan, maar direct uit school, en toch stiekum vragen/aangeven of de bbq voor de kindjes niet al te laat aan kan, omdat je ze toch weer graag op tijd op hebt.



Ik snap de overweging van je sm overigens wel, maar ik weet dat mijn sm het nooit een probleem vind als we eerder weggaan omdat alys naar school moet. Dat is nou eenmaal zo.



De opmerking van dan hoef jij een keer niet te koken vind ik wel een beetje “opmerkelijk” zeg maar :?

op zondag zit je toch met hetzelfde probleem?



ik wil het ook niet, maar gebeurd, helaas, toch echt wel (tevaak)…

@annette77 wrote:

@ariel wrote:
maar goed dat is het nadeel van je verjaardag altijd op de dag zelf willen vieren.






of als tegengesteld voordeel…

er word minder gedronken :angel: (ik heb een hekel aan die zatkwallen die soms komen en menen flesje na flesje te moeten legen en vervolgens binnen 2 uur hem al flink hebben hangen zeg maar).







Ik zou wel gaan, maar direct uit school, en toch stiekum vragen/aangeven of de bbq voor de kindjes niet al te laat aan kan, omdat je ze toch weer graag op tijd op hebt.



Ik snap de overweging van je sm overigens wel, maar ik weet dat mijn sm het nooit een probleem vind als we eerder weggaan omdat alys naar school moet. Dat is nou eenmaal zo.



De opmerking van dan hoef jij een keer niet te koken vind ik wel een beetje “opmerkelijk” zeg maar :?




Ieder nadeel heb z’n voordeel :mrgreen: Inderdaad dat van het alcohol gebruik is zeker een voordeel. Gelukkig weet iedereen hoe zo’n hekel ( en ook waarom en waardoor) wij aan alcohol hebben en word er bij ons bijna niet om alcohol gevraagd. En als we al wijn in huis hebben dan is dat hele dure en dat slempen ze niet glas na glas leeg zeg maar.

Wij hebben 1 kind en ze is ook nog eens erg makkelijk…dus ik kan niet over jullie situatie oordelen. Verjaardagen vieren wij meestal ook echt op de dag dat je jarig bent, vooral die van Anne (ook al valt die in de zomervakantie).



Een keer door de weeks barbecuen gebeurt hier ook, ook feestjes etc bv op een zondagavond…ach dan ligt Anne wat later in bed…m,aar daar heeft ze dan geen last van, dus dat is een heel verschil.



Ik zou ook proberen om eerder te gaan, je kinderen al wat te eten te geven en op een tijd naar huis gaan dat jij weet dat je kinderen een dag later niet (extra :wink: ) vervelend zijn.

Mijn eerste impuls is om niet te gaan. Onze families weten dat de kinderen op de eerste plek komen en dat die dus op tijd naar bed moeten en dat het niet te druk voor hun is. Die vragen ons vantevoren of het uitkomt en of ze het kunnen vastleggen.

En dan nog eens die warmte erbij.



Waarschijnlijk zou hier het compromis zijn, de kinderen brengen (behalve jongste neem ik aan) en ze weer om half 7 halen zodat ze nog naar bad kunnen en op tijd naar bed.