Dktp 11 maanden uitstellen?

Hoi Meiden,

Wie weet weet iemand het antwoord hiero…

28 januari moet ik voor de 11 maanden afspraak naar het cb, ook de dktp prikken.

Nu zou ik die afspraak graag willen uitstellen, omdat we deze maand misschien 3 goede dagen hebben gehad, de rest verkouden, last van kiezen, koorts, diarree… ik wordt er een beetje simpel van. Van de prikken heeft hij ook altijd gigantisch veel last.

Met uitstellen bedoel ik dan dus een weekje of 2. Zou dit kunnen? Omdat je dan afwijkt van het programma?

De 3e x, met 4 maanden? Wilde ik door de crematie van mijn oom een week uitstellen… nou moord en brand, want dat kon niet… er zouden dan teveel weken tussen zitten.

Zou dat nu ook het geval weer zijn?

Natuurlijk kun je die uitstellen. Ze zijn ten eerste niet verplicht, die inentingen. Jij bepaalt wat en wanneer er iets ingespoten wordt in je kind, niet de overheid.

Je kunt het altijd wel 2 weekjes uitstellen. Hier op het CB kun je ook gewoon op het inloopspreekuur binnenlopen voor een inenting, daar hoeft niet speciaal een afspraak voor gemaakt te worden.

Het is sowiezo heel verstandig ivm weerstand om je kind niet in te laten enten als het al ziek is. Het ene kind reageert heftiger dan het andere kind. Ze gaan er vaak vanuit dat je wel kunt prikken als er geen koorts is. Maar er zijn ook heel veel kinderen die al slecht reageren als ze verkouden zijn. Dat weet je als ouder het beste!

Op internet is er ook wel wat te vinden over alternatieve prikschema’s. Hierbij staat ook vermeld wat de termijnen zijn waartussen de prik gegeven kan worden.

Sowiezo krijgt Arielle altijd maar 1 prik tegelijk. Niet 2 in 2 lichaamsdelen zeg maar. Vonden ze zielig op het CB; dan had ze er vaker pijn aan. Maar mijn meisje moet per jaar zo vaak geprikt en zoveel naarder (bloedonderzoek) dan dat in verhouding prutsprikje bij het CB. Dat is een bikkel hoor, die is niet bang voor een prik meer of minder. Dan vind ik het belangrijker dat haar weerstand niet -tig dingen tegelijk te verduren heeft!

Vonden ze op het CB ook maar raar, maar als je duidelijk bent en voet bij stuk houdt, werken ze wel mee! JIJ bent de ouder! Sta lekker op je strepen! :wink:

Ga ik ze morgenvroeg eens fijn bellen…

Je wordt aan dr hand al bang als je daarheen moet… hij heeft nu 3x2 prikken gehad, en 2x hebben ze gewoon fout geprikt. Ik sta er niet om te springen hoor…

get dat is ook wel heel zielig.

Wij hebben afwijken geprikt en daar deden ze bij het eerste cb ook heel moeilijk over (tot en met dat kan niet, en het moet gewoon zo…). Die daarna was weer heel soepel en het er zelfs mee eens.

Wish me good luck… kga ze bellen :wink: :twisted:

oh gewoon uitstellen hoor, jij kent je baby het best!

succes. Hioer ook afweikend geprikt en het is maar net wie je treft. De een deot het zelf ook en de ander denkt werkelijk dat het bij de wet verboden is :roll:

Nou bij ons cb beslis je dus niet zelf over je kind is net gebleken…

Ik heel mn verhaal gedaan… zegt ze: nou neeee mevrouw. Dat bekijken we wel op de dag zelf… :silenced:

Dan bel ik wel op de dag zelf af… ook goed. :twisted:

Stom zeg! Inderdaad voet bij stuk houden en als jij vindt dat het best even kan wachten zodat ze even kan bijkomen, dan houd je er gewoon een (paar) weekje(s) tussen, dus later. Jij bent baas en laat dat CB van je maar zeuren!

Lucy is met 37 weken via spoedkeizersnede gekomen en heb met al haar entingen tot nu toe gewoon de uitgerekende datum aangehouden, dus 3 weken later dan zij zelf voorstellen. Deden ze niet moeilijk over. Wat een verschil, die CB’s.

Goh, beebie daar heb ik nooit aan gedacht, Mika was 2 weken te vroeg, en ook nog 2 weken te klein zeg maar… Hij heeft er iedere keer zon last van, ik hou mn hart vast als het weer zo is.

Terugbellen en melden dat je zo’n achterlijk antwoord niet op prijs stelt…

‘we bekijken’ helemaal niets, jij hebt al besloten en jij bent zn moeder. Kom nou…

Tsja, het ene advies is dat ze juist omdat ze nog zo klein en jong zijn, geen weerstand hebben en daarom de prikken extra belangrijk zijn.

En de ander zegt weer dat de kleine toch al vatbaar is, dus dat dat spuitje beter even kan wachten totdat ze de uitgerekende datum bereikt hebben> Zo is het altijd wat. Ik vond zelf het idee prettiger om vanaf de uitgerekende datum te rekenen. Bovendien gaf ik toen (en tot 11 maanden) borstvoeding, dus antistoffen tegen vanalles kreeg ze op die manier toch wel. Vandaar mijn keuze toen. En bij nr 2 doe ik het net zo.

Lune, was ik maar zo goed gebekt. :mrgreen:

Ik heb zoiets van dan bel ik op de dag zelf wel af… zitten hun met een gat in dr afspraken, ik wilde het op tijd melden hoor, dat hun niet mee willen werken… als ie dinsdag helemaal is opgeknapt ga ik er vrijdag echt geen 2 prikken laten zetten. :hand: Laat m eerst maar eens goed opknappen.

Je moet sowieso 24u vantevoren afbellen. Gewoon zeggen dat je niet kan. Mn zus had v/d week ook een afspraak staan bij cb maar kon niet en nu mag ze 2 wkn later! En dat terwijl mn neefje een spuittje moet halen.

Mariiyelle dat heb ik gevraagd, wanneer ik moest bellen als ie ziek was, en ze zeiden de ochtend zelf. Vind het vreemd want ze zouden dan best iemand anders kunnen laten komen.

Oh als het over ziekmelding gaat… Dan wel op die dag bellen! Maar gewoon op je gevoel gaan.

'zij" bekijken helemaal niks voor je kind hoor! Dat mag je gewoon zelf doen :roll:

als ouder mag je alle medische beslissingen nemen en inenten is niet verplicht in nl.

Een cb heeft niets te zeggen over het wel of niet of te laat enten van je kind, dus vooral op je strepen blijven staan.

Wat betreft het later laten enten van te vroeg geboren kindjes, daar was mijn kinderarts en neonatologe erg duidelijk over:

We corrigeren alles naar de geboortedatum, behalve één ding, de entingen.

(en mijn dochter is 12 weken te vroeg geboren!)

vreemd… hier ook de ervaring dat ze ook dat corrigeren bij te vroeg geboren kindje. Ik ben zelfs pas met 8 mnd gaan inenten (nu vond de ka dat niet nodig, maar wel prima).

Nu reageerde mijn oudste wel heel heftig op de inentingen, misschien dat daarom de kans groter was dat hij dat ook zou doen?! Ik weet het niet… het voelde voor mij ook gewoon totaal niet goed om die prikken er maar in te jassen…

Als mijn kinderen niet lekker waren of net ziek waren geweest dan ging de inennting niet door.

Bij de jongste liep het daardoor redelijk anders.

Maar CB vond het geen probleem.

Bij de eerste enting hebben ze zelfs op mijn verzoek nog getempt om te zien of de baby niet ondertussen ziekjes was.

Pas toen dat in orde was mocht er van mij geent worden.

ik was 2 weken geleden bij het cb en heb toen gezegt dat daimen zijn 11mnd prikken niet kreeg omdat hij net 3 weken ziek geweest was. Ze hebben het toen gelijk 2 weken uitgesteld, was geen probleem.

nou heeft hij ze gisteren gehad, op heel veel pijn aan zijn beentjes niet veel last geloof ik (was op de creche vandaag en ik ben nog op werk dus heb niet gezien verder)