discussie over geboortekaartje

Bij mijn vriend in de familie is een kindje geboren, een jongen.

Dat jongetje is precies geboren op de verjaarrdag van zijn broertje.

Nu kondigt dat broertje dus aan dat zijn broertje er is.

Hoe hoe het gedichtje precies gaat weet ik niet meer, maar er stond: Mijn broertje is precies op zijn verjaardag geboren.

Volgens mijn schoonouders en vriend moest het Mijn zijn. dat vind ik dus niet want op het kaartje doet het er toch niet toe wanneer het oudste kind jarig is?



Wat vinden jullie?

weet niet waarom dat een discussie is want het is allebei waar!!! Alleen denk ik inderdaad wel dat de verjaardag van het broertje er niet zo toe doet, al had ik zelf zoiets gezegd als ik heb een broertje voor mijn verjaardag gekregen, of hij is precies op zijn en mijn verjaardag geboren!

Ik vind ook zijn hoor :think:

het is een vrij bekend regeltje voor op geboortekaartjes



‘wat een geluk, ik ben op mijn verjaardag geboren’ :lol:



dat het oudste kindje ook op die dag jarig is, doet er niet toe volgens mij.

Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )

wat een nuttige discussie :mrgreen:



Er wordt vaker de dijenkletser op geboortekaartjes gemaakt dat een baby precies op zijn verjaardag geboren is. Dus ‘zijn’ zou in dit geval kunnen. En ‘mijn’ kan dus ook, aangezien de broers dezelfde verjaardag hebben. dus.

op zich kan het allebei wel, dat weet ik, maar ze zien mij nu aan voor een dom wicht en dat wil ik even niet :wink:.



Mijn, kan volgens hun absoluut niet.

@faizaa wrote:

Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




grammaticaal gezien? nee hoor, kan alletwee.

@faizaa wrote:

Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




Grammatica 8)



Maar in dit geval kan het volgens mij beide. Idd het standaard regeltje op zijn/haar verjaardag geboren of omdat grote broer ook jarig is mijn. Maar net namens wie die tekst geschreven is, het broertje of de baby.

@fiep klophout wrote:

@faizaa wrote:
Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




grammaticaal gezien? nee hoor, kan alletwee.




ahum…ja… dat bedoel ik… :oops: :angel:



ja kan t beiden…



ik vind de zin zo raar klinken… ZIJN verjaardag…



door het woordje precies refereer je aan de verjaardag vd oudste en ik zou dus MIJN gebruiken… (maar misschien denk ik te moeilijk)

gelukkig dat het beiden kan… :mrgreen:

Toen wij een geboortekaartje gingen uitzoeken zagen wij ook allemaal voorbeeld teksten erop staan.



En dan kwam je vaak iets tegen als in: Ik ben precies op mijn verjaardag geboren, en als een broertje of zusje het verkondige, of de ouders dan was het: Hij/zij is precies op zijn verjaardag geboren.



Dus het kan beide.

@Mip wrote:

@faizaa wrote:
Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




Grammatica 8)



Maar in dit geval kan het volgens mij beide. Idd het standaard regeltje op zijn/haar verjaardag geboren of omdat grote broer ook jarig is mijn. Maar net namens wie die tekst geschreven is, het broertje of de baby.




Het broertje. Het kan beide, maar zij zijn niet van het standpunt af te brengen dat het geen fout is.

Maar gaat het er nu om op het kaartje dat de baby op zijn eigen verjaardag is geboren (flauw), of op de verjaardag van het broertje? :think:

Ik ben de weg even kwijt. ha ha!

@AmandaKatis wrote:

@Mip wrote:
@faizaa wrote:
Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




Grammatica 8)



Maar in dit geval kan het volgens mij beide. Idd het standaard regeltje op zijn/haar verjaardag geboren of omdat grote broer ook jarig is mijn. Maar net namens wie die tekst geschreven is, het broertje of de baby.




Het broertje. Het kan beide, maar zij zijn niet van het standpunt af te brengen dat het geen fout is.




ik zou in het geval van die ouders overigens ook voor ‘mijn’ hebben gekozen, (‘niet dat ik ooit zo’n zin op een kaartje zou zetten, maar goed), gewoon omdat iedereen op z’'n eigen verjaardag geboren wordt, maar het dus extra bijzonder is als je op de verjaardag van je broertje geboren wordt.



maar fout is het dus sowieso niet, omdat beide juist zijn in dit geval.

@AmandaKatis wrote:

@Mip wrote:
@faizaa wrote:
Volgens mij moet t ook mijn zijn…

Niet om de leeftijd… maar volgens de spelregels van zinsopbouw… (damn hoe heet dat… :oops: )




Grammatica 8)



Maar in dit geval kan het volgens mij beide. Idd het standaard regeltje op zijn/haar verjaardag geboren of omdat grote broer ook jarig is mijn. Maar net namens wie die tekst geschreven is, het broertje of de baby.




Het broertje. Het kan beide, maar zij zijn niet van het standpunt af te brengen dat het geen fout is.




Als de tekst namens broertje geschreven is zou ik denken MIJN.

@AmandaKatis wrote:

op zich kan het allebei wel, dat weet ik, maar ze zien mij nu aan voor een dom wicht en dat wil ik even niet :wink:.



Mijn, kan volgens hun absoluut niet.




euh…ik ben de draad kwijt, want in je eerste post vonden zij toch dat er mijn moest staan en jij dat er zijn moest staan? :think:



Het kan idd allebei, maar als het de bedoeling is dat broerlief het aankondigt zou ik toch voor ‘mijn’ gaan…Helemaal omdat een kind niet zou bedenken dat ‘hij is op zijn verjaardag geboren’ een leuke zin met woordspeling zou zijn. Dus vanuit broertje gedacht zou ik ‘mijn’ beter vinden…

@fiep klophout wrote:

wat een nuttige discussie :mrgreen:



Er wordt vaker de dijenkletser op geboortekaartjes gemaakt dat een baby precies op zijn verjaardag geboren is. Dus ‘zijn’ zou in dit geval kunnen. En ‘mijn’ kan dus ook, aangezien de broers dezelfde verjaardag hebben. dus.






:lol: :silenced:

@WoLa wrote:

@AmandaKatis wrote:
op zich kan het allebei wel, dat weet ik, maar ze zien mij nu aan voor een dom wicht en dat wil ik even niet :wink:.



Mijn, kan volgens hun absoluut niet.




euh…ik ben de draad kwijt, want in je eerste post vonden zij toch dat er mijn moest staan en jij dat er zijn moest staan? :think:



Het kan idd allebei, maar als het de bedoeling is dat broerlief het aankondigt zou ik toch voor ‘mijn’ gaan…Helemaal omdat een kind niet zou bedenken dat ‘hij is op zijn verjaardag geboren’ een leuke zin met woordspeling zou zijn. Dus vanuit broertje gedacht zou ik ‘mijn’ beter vinden…




Ja oke, maar het gaat er gewoon om dat ZIJN ook mogelijk is, wat volgend hun niet kan

nou dan heb je dus helemaal gelijk het kan ook zijn zijn



het broetje verteld het dus zegt hij zijn

als het kindje verteld dat hij geboren is dan zou er mijn meten staan dus het is niet fout



maar je schoonfamillie leest waarschijnlijk dat het broetje zegt hij is op mijn verjaardag geboren en dan moet er inderdaad mijn staan en zou het er dus nu fout staan

( maar kan me niet voorstellen dat je dat doet )

Ja dit gedichtje lees je wel eens vaker dat de baby precies op ZIJN/HAAR verjaardag geboren is.



Persoonlijk zou ik er in dit geval niet voor kiezen omdat broerlief dan ook jarig is, of inderdaad zijn & mijn verjaardag doen.