direct na bevalling fles?

@Paschal75 wrote:



Dat weten we nu wel en daar gaat het hier niet om. Zoals ik al eerder zei is dit meer iets wat op het discussieforum thuis hoort. Het gaat hier over stuwing en lekkende borsten. Dat BV beter is dat weten we :wink:




Klopt maar daarom bijten we ook op onze tong toch? :wink:

Tjeez meiden toch waarom toch steeds weer die steekjes onder water? LAAT toch? Gewoon on-topic en bewaar jullie mening over kv voor de discussieā€™s. Je wordt zo nog bang om een vraag over kv te stellen zeg.

Helemaal nergens voor nodig om even "het tong afbijten"te vermelden.

Begrijp dat niet hoor.



Maar goed, niet idereen heeft evenveel last van stuwing. Bij mij hielpen koolbladeren (ja echt) heel erg goed. Je bent er wrsch met een paar dagen vanaf. En houd idd je bh aan snachts.

Ik heb ook behoorlijk last gehad van stuwing. In het ziekenhuis hebben ze de kraamverbanden doormidden geknipt, natgemaakt en in de vriezer gelegd. Dat was wel een (tijdelijke) verademing. Ook ik ben in de weer gegaan met koolbladeren, maar dat ik nou echt kan zeggen dat dat nou geholpen heeftā€¦ Een warme douche erop is ook fijn. Wat masseren zodat je er een beetje melk uitduwt helpt ook wel wat. Het vervelende is dat al die dingen maar erg tijdelijk zijn.

Ik kreeg paracetamol en die brachten ook wel verlichting. Verder is het gewoon een kwestie van doorbijten. Het gaat meestal na een paar dagen vanzelf over. Afkolven lijkt me juist niet slim, want daardoor komt de productie toch juist op gang?

Oja als je van die tabletjes wilt innemen na je bevalling, moet je daar zelf voor zorgen (ook als je in het ziekenhuis gaat bevallen, want die geven ze daar vaak niet. Alleen als er een medische reden is waarom je geen borstvoeding gaat geven)

Ik heb geprobeerd borstvoeding te geven, maar door verschillende omstandigheden heeft Anne na 2 dagen de fles gekregen. Ik zat echt op de stuwing te wcahten, vooral omdat ze toch aan mn borsten gezogen had, maar ik heb echt helemaal nergens last van gehad. ook niet van lekken trouwens, maar ja ik had dan ook echt helemaal niks. Dus ik had geen maatregelen nodig. Ik moest van de verpleging een bh dragen, ook s nachts en dat vind ik vreselijk, dus heb ik niet gedaanā€¦ik zal wel veel geluk (bij een ongeluk) gehad hebben.

@sensje wrote:

Afkolven lijkt me juist niet slim, want daardoor komt de productie toch juist op gang?


Dat valt reuze mee. De stuwing kan ietje langer aanhouden, maar een nekele keer wat spanning wegkolven stimuleert nauwelijks.

By the way, als je spanning wegkolft de melk dus niet weggooien (tenzij je zwaar giftige medicatie moet nemen) hoe minder melk hoe meer antistoffen. En die eerste melk zit zowiezo boordevol antistoffen en helpt de poep goed aan de gang.
Dus als je wat spanning weg kolft de melk gewoon in het volgende flesje geven (niet in de magnetron verwarmen dan...) :wink:

zo leer je nog eens wat he!

Stuwingā€¦ vreselijkā€¦auā€¦auā€¦ auā€¦



De tips die zijn gepasseerd werken goed. Kool bladeren, bevroren zoogkompressen en strakke BH,s ( en vooral NIET op je zij/buik gaan liggen= au :mrgreen: )



Toen ik met bijna 8 maanden met bv stopte had ik trouwens totaal geen stuwing ( cold turkey gestopt)ā€¦Maar idd ze hebben tabletjes. Als je die perse wil moet je dat al bij de VK aangeven.

Oh ik heb vanaf de 4de dag ook vreselijk veel last van stuwing gehad , jeetje wat was ik er ziek van zeg :frowning:

Ik had toen dag en nacht een strakke bh om , als ik in de douche ging de bh omhouden en niet met de sproeier op je borsten sproeien.

Ik had idd ook maandverband in de vriezer en dat er zo nu en dan even op , heerlijkā€¦



En wat dat tong afbijten aangaat wat de bv mamaā€™s zeggenā€¦ :hand:

Hou lekker de mening voor je voor in het bv topic

En nu bijt ik mijn tong af voor ik meer ga zeggen! :roll:

@Monique wrote:

Oh ik heb vanaf de 4de dag ook vreselijk veel last van stuwing gehad , jeetje wat was ik er ziek van zeg :frowning:

Ik had toen dag en nacht een strakke bh om , als ik in de douche ging de bh omhouden en niet met de sproeier op je borsten sproeien.

Ik had idd ook maandverband in de vriezer en dat er zo nu en dan even op , heerlijkā€¦



En wat dat tong afbijten aangaat wat de bv mamaā€™s zeggenā€¦ :hand:

Hou lekker de mening voor je voor in het bv topic

En nu bijt ik mijn tong af voor ik meer ga zeggen! :roll:




:thumbup: :wink:

Dit is niet kwaad bedoeld.



Maar jullie zeggen verder bijt ik even op mijn tong.



Waarom moet deze zin toch nog even gezegd worden?

Terwijl het niet daarover gaat.



Dit wekt gewoon een discussie op en ik denk dat het pijnlijk is voor de gene waar de bv niet ging of gewoon niet kan door medicatie of zo.

ben ik de enige die striemen ervan heeft overgehouden???

en van dat pilletje had ik nog nooit gehoordā€¦had mij misschien wel geholpenā€¦ want ik ging echt bijna neer van de pijnā€¦

vooral bukken is erg fijn danā€¦ :liar:

heb vandaag besloten om flesvoeding te gaan geven,de gyn heeft overleg gehad met de neuroloog en kinderarts ivm met mijn medicijn gebruik tegen epilepsie,en in dit geval is borstvoeding niet echt aan te radenā€¦dus de opmerkingen "ik bijt mijn tong af "wat ik hier toch veel lees maken me wel een beetje verdrietigā€¦jammer

het is ieder zijn keus,en soms heb je gewoon geen keus

@annemarietje wrote:

heb vandaag besloten om flesvoeding te gaan geven,de gyn heeft overleg gehad met de neuroloog en kinderarts ivm met mijn medicijn gebruik tegen epilepsie,en in dit geval is borstvoeding niet echt aan te radenā€¦dus de opmerkingen "ik bijt mijn tong af "wat ik hier toch veel lees maken me wel een beetje verdrietigā€¦jammer

het is ieder zijn keus,en soms heb je gewoon geen keus




Ik heb ook last van epilepsie , gebruik hiervoor ook medicijnen en kan daardoor ook geen bv geven , vond het ook heel erg hoor , en idd dan sommige opmerkingenā€¦ :frowning:

Ik had dus ook geen keus

ik heb last (echt last) van allergiƃĀ«nā€¦ moet hiervoor ook medicijnen gebruikenā€¦



als ik die niet gebruik ben ik ziekā€¦ dus dan zou ik ook geen bv kunnen gevenā€¦ en daarbij ook nog een zeer persoonlijke redenā€¦



mijn vriendin heeft haar borsten laten verkleinenā€¦haar rug ging eraan (cup f de rest van haar lijfje small, lengte ,170 ofzoā€¦zie je het al voor je)



zo zijn er meerdere redenenā€¦ behalve ik heb er geen zin inā€¦

dat word wel eens vergetenā€¦dat er soms echt geen keus is.

dat gemekker altijdā€¦kan ik echt boos om wordenā€¦

waarom gelijk de les lezen? als je bv geeft prima maar laat ons ook in onze waarde!



zo moest er ff uit.



ik hoop dat je met je keuze wel goed begeleid wordā€¦de meeste kraamzorg word alleen opgeleid om te begeleiden bij bv ā€¦en amper voor kvā€¦

gelukkig had ik een wat oudere vrouwā€¦ zij kon mij wel helpenā€¦

alles uitleggen wat betreft de flessen, het aanmaken, het schoonmakenā€¦

hoe het kindje moet drinkenā€¦



mijn kraamverzorgster vond het erg leuk dat ik de fles gafā€¦ kon zij af en toe (als ik lag te rusten) ook een flesje gevenā€¦ daar zat ze dan echt van te genieten :inlove:



maar goedā€¦schrijf alle tips maar goed opā€¦want na de bevalling is het moeilijk om dingen te onthoudenā€¦

zorg dat je alles in huis heb voor de 4e dagā€¦

ik hoop dat je niet zoveel last ervan krijgtā€¦

meiden:

ga je niet verdedigenā€¦

het is het flesvoedingsforumā€¦



keuze is gemaakt, vraagstelling helderā€¦



ik heb in de eerste dagen geen stuwing gehad dus zou niet weten wat je moest doen om te laten verminderen.



Sterkte en een fijne bevalling!

Lieve meiden



Je hoef je niet te verdedigen hoor. Echt niet.

Vaak word er om medische redenen gekozen om geen BV te geven, tenminste dat begrijp ik toch wel uit de berichtjes. En dat is dat toch ok?

Ik vind van wel hoor.



Zelf heb ik 12 weken BV gegeven, enmijn streven was echt wel omdit een jaar vol te houden! Maar wat moet ik doen als blijkt dat mijn kindje niet goed groeit op mijn bv? Ja bijvoedenā€¦ Weet je hoe zwaar dat is, en bij voeden, en kolven? Nee life voeden kwam er al niet meer vanā€¦ Ik heb er dan ook zelf voor gekozen om helemaal over op kv te gaan. En mijn meisje is er te vreden mee!! Dat is voor mij het belangrijksteā€¦



Mensen laat elkaar in hun waardeā€¦ Iedereen weet wel dat BV het beste is voor je kindje. Maar moet het dan echt ten koste van alles gaan??



Nee meiden die gelijk op kv willen. Jullie hebben hier vast heel goed over na gedachtā€¦ Sta achter je keusā€¦ luister naar je gevoel!

Ik heb zelf maar 3 weken bv gegevenā€¦ ik ben hier ook radicaal mee gestopt en op flesvoeding overgestapt.



waarom? Niet om medische reden maar om psy redenenā€¦ ik werd er behoorlijk depressief van. en ik heb last van borderlineā€¦ voor mij was het geen optie om door te gaan. en man manā€¦ wat een stuwing heb ik erna gekregenā€¦ hier gewoon strakke bh aangedaan en zoogcompressen heel vaak verschoont en binnen 3 dagen is het vanzelf weg gegaan.

Ik heb zelf op de derde dag heel erg last van stuwing gehad (a la Lolo Ferrari :mrgreen: ). Het was erg pijnlijk helaas. De tips die ik je kan geven zijn, warme douche, evt pijnstiller en als je harde/rode plekken krijgt een klein beetje eruit kolven want dat kan duiden op een borstontsteking en dat wil je echt niet hebbenā€¦



Dat pilletje wat je kunt krijgen schijnt niet echt een fijn ding te zijn want heeft ook bijwerkingen. (ik meen hier ergens op het forum gelezen te hebben dat menstruatie meteen komt? wat erg pijnlijk kan zijn zo snel na bevalling?).



Misschien is het verstandig om vantevoren de kraamzorg in te lichten en om een kraamverzorgster te vragen die je bij je keus kan ondersteunen.

@Ninanien wrote:



Dat pilletje wat je kunt krijgen schijnt niet echt een fijn ding te zijn want heeft ook bijwerkingen. (ik meen hier ergens op het forum gelezen te hebben dat menstruatie meteen komt? wat erg pijnlijk kan zijn zo snel na bevalling?).

.




dat heb ik nog niet gehoord, maar wel dat je er enorme hoofdpijn van kunt krijgen plus de kans op borstkanker verhoogd. Die pillen in een ā€œnormaleā€ situatie dus niet gebruiken. Je kunt je voorstellen dat bij verlies van een kindje je stuwing moet voorkomen, maar anders is het gewoon iets waar je doorheen moet.

Ook voor de moeders die wel bv geven trouwens. De meeste krijgen venegoed stuwing als is dat vaak iets lichter omdat je het regelmatig leeg kunt laten drinken.