direct na bevalling fles?

Ik heb een vraagje:

Ik wil geen borstvoeding geven en na de bevalling starten met flesvoeding. Wat gebeurt er dan met mijn borsten, want ik heb nu al wel regelmatig de druppels melk die uit mijn tepels komen?

Krijg ik dan veel stuwing en wat kan ik doen om dit te voorkomen?



Alvast bedankt, Mandy

sorry maar je krijgt gewoon stuwing…(voor iedereen anders, de hoevoelheid)

en het lekken gaat ook nog een tijdje door…

na de stuwing zakt het allemaal af…



je moet wel een goede BH kopen…zonder beugel…

ik had die dag en nacht aan…



maar je kan ook je vk vragen hoe en wat…dat leggen ze je dan heel duidelijk uit hoor…en de kraamverzorgster ook.



veel succes…



zorg er wel voor dat je flesvoeding in huis hebt…en dat de flesjes zijn uitgekookt.

ik zelf had friso 1 in huis…en difrax flesjes

Je moet dan direct na de bevalling al een hele strakke bh aan om je borsten in de snoeren. Zo kan je proberen de ergste stuwing tegen te gaan en de melkproductie te stoppen. Is mij toen verteld in het zkh, want ik wilde ook geen bv geven.



Maar je kraamhulp weet daar alles van hoor!

Ik had nagenoeg geen stuwing, de 5e dag na de bevalling pas maar dat was een heel klein beetje. Je kunt er gekneusde koolbladeren opleggen (op de borsten) of je maakt wat maandverbandjes nat en knipt ze doormidden en doet dit in een boterhamzakje in de vriezer. Dit kun je als je last van stuwing hebt in een washandje stoppen en in de bh op je borsten doen.

Mijn borsten hebben trouwens ook haast niet gelekt hoor. Het pak zoogcompressen wat hubbie nog onverhoopt heeft gehaald op advies van de kraamhulp zit nog dicht :wink:

Je krijgt waarschijnlijk gewoon stuwing (en dus hangtieten, helaas :thumbdown: :wink: ). Hoe erg verschilt per persoon en is eigenlijk nauwelijks afhankelijk van of je borstvoeding geeft of niet. Als er een kindje is, maakt je lichaam daar voeding voor aan. Krijgt het kind daar niks van te eten, dan houdt je lichaam op met voeding maken.



Maar eerst moet je dus dus door de stuwing heen. Meestal is dit na een paar dagen over, maar ik heb ook van vrouwen gehoord die tot wel drie maanden na de bevalling af en toe melk lekten. Bijvoorbeeld als hun baby huilde. Dat is voor je lichaam namelijk het teken dat het babietje eten moet en dus kun je een TSR krijgen.



En verder zal ik keurig mijn tong afbijten.



groet & succes,

Lena.

Ik geef borstvoeding en heb geen idee hoe stuwing voelt. Na de bevalling zei iedereen steeds: straks krijg je stuwing" “Nog even en dan zal je wel stuwing voelen” “Morgen krijg je vast stuwing”… Nou heb niks gevoeld. Het duurde dan ook wel erg lang voor dat mijn bv op gang kwam. Het hoeft dus niet zo te zijn…maar ik had voor de bevalling geen lekkende tepels…



Ik wens je een voorspoedige bevalling! :thumbup:

@Lu wrote:

Ik geef borstvoeding en heb geen idee hoe stuwing voelt. Na de bevalling zei iedereen steeds: straks krijg je stuwing" “Nog even en dan zal je wel stuwing voelen” “Morgen krijg je vast stuwing”… Nou heb niks gevoeld. Het duurde dan ook wel erg lang voor dat mijn bv op gang kwam. Het hoeft dus niet zo te zijn…maar ik had voor de bevalling geen lekkende tepels…



Ik wens je een voorspoedige bevalling! :thumbup:




Ik had ook geen stuwing, net als jij, waarschijnlijk komt dit doordat de borsten telkens geleegd werd, waardoor de stuwing niet echt kon stuwen zeg maar.



Stuwing krijg je waarschijnlijk wel als je geen borstvoeding geeft.

Warmte of juist kou kan de pijn verlichten.

Een stevige bh is goed, maar te strak niet, dat kan gaan knellen en voor bijvoorbeeld borstonsteking zorgen.

Als de stuwing te erg wordt is het goed om een enkele keer af te kolven, hiermee voorkom je bijvoorbeeld een borstontsteking en erge pijn. De melk kanje natuurlijk gewoon aan je kindje geven.



Verder bijt ik net als Lena3 maar even op mijn tong. AUW!!

@tejo wrote:

Verder bijt ik net als Lena3 maar even op mijn tong. AUW!!
Waarom? Het is toch ieders vrije keuze? Snap dergelijke reacties niet helemaal.



:think:

Hallo allemaal,



Bedankt voor jullie reacties. Ik ben benieuwd of ik veel stuwing krijg, maar ik zal de compressen in de vriezer alvast neerleggen.



En wat betreft degene die de tong afbijten…tja dat was niet de bedoeling van mijn vraag. Ik heb mijn keuze gemaakt en die komt niet voort uit makkelijkheid, maar uit een psychische hoek.



Groetjes Mandy

je hoeft je niet te verdedigen…

jij hebt deze keus gemaakt en daarmee is het klaar…

wij geven je wel advies…



ik kreeg trouwens ongelijke stuwing…heb er striae(hoe je het ook schrijft) van op mijn borsten gekregen :twisted:

en iid bij elk piepje van Dave een lekkage…houd er dus maar rekening mee…



succes

daarom bijten wij onze tongen ook af, omdat het topic daar niet voor bedoeld was. Ze stelde een vraag en kreeg antwoord en advies. De vraag die mij op de lippen brandt, stel ik niet, want dan neemt dit topic dus idd een andere wending.

@tejo wrote:

@Lu wrote:
Ik geef borstvoeding en heb geen idee hoe stuwing voelt. Na de bevalling zei iedereen steeds: straks krijg je stuwing" “Nog even en dan zal je wel stuwing voelen” “Morgen krijg je vast stuwing”… Nou heb niks gevoeld. Het duurde dan ook wel erg lang voor dat mijn bv op gang kwam. Het hoeft dus niet zo te zijn…maar ik had voor de bevalling geen lekkende tepels…



Ik wens je een voorspoedige bevalling! :thumbup:




Verder bijt ik net als Lena3 maar even op mijn tong. AUW!!




je hoeft niet je tong af te bijten hoor, je moet gewoon hier niet komen kijken bij flesvoeding. Daar is het topic dicussieforum mooi voor, en daar zitten we gelukkig niet. Hier willen wij het gewoon over flesvoeding hebben zonder alle goedbedoelde adviezen en discussies ! :wink:



Hahaha zo dat wilde ik even kwijt :mrgreen: :lol: :mrgreen:



:-*

@Sisil wrote:

@tejo wrote:
Verder bijt ik net als Lena3 maar even op mijn tong. AUW!!
Waarom? Het is toch ieders vrije keuze? Snap dergelijke reacties niet helemaal.



:think:




dat is is op KOk altijd een moeilijk punt…als het ook al die kant op gaat in het flesvoeding topic dan ben ik weg…

@Paschal75 wrote:

dat is is op KOk altijd een moeilijk punt…als het ook al die kant op gaat in het flesvoeding topic dan ben ik weg…


Sorry dat wist ik niet, en ik wil niemand wegjagen. Het afbijten van de tong nav een duidelijke vraag van iemand kwam mij alleen niet zo aardig over. Dan weet ik nu hoe dat komt, dank.

was ook niet tegen jou bedoeld meid… :-*

jij jaagt mij ook zeker niet weg :wink:

(

Moet ook me erg inhouden en een beetje op mijn tong bijten, maar zal even uitleggen waarom;



Moeders hebben het vaak over ieders vrije keuze. Maar kindjes hebben niets te kiezen, die moeten maar leven met de keuzes die de moeders voor hen maken. Zo lang je een EERLIJKE KEUZE hebt vind ik dus dat je als moeder verplicht bent de meest gezonde keus voor je kinderen te maken.



Het verschil tussen niet anders kunnen en een vrije keus kan enkel de moeder zelf bepalen…





Voor wat betreft stuwing?

Die krijg je idd toch wel wrs, maar bovenstaande tips kunnen wel helpen om die periode door te komen. Neem in elk geval geen tabletten om geen stuwing te krijgen, deze verhogen het risico op borstkanker wat.

@inkie wrote:

Het verschil tussen niet anders kunnen en een vrije keus kan enkel de moeder zelf bepalen…


Dat ben ik niet met je eens. Soms zijn er omstandigheden (bijvoorbeeld medische) waar de moeder ook niets aan kan doen en dan valt er niets te kiezen.



Daarom vind ik het afbijten van de tong in deze erg snel geconcludeerd omdat je niet weet wat de achtergrond is.



Mijn vriendin heeft die tabletten wel gehad, om stuwing tegen te gaan toen ze met 20 weken bevallen was van haar zoontje. Hielp goed, maar duurde bij haar even voordat ze werkten. Dat was erg vervelend voor haar omdat aanleggen geen optie was.

Sisil, dat bedoel ik met vrije keus, en niets anders kunnen. Als je niets anders kunt heb je nu eenmaal niet te kiezen, en enkel de moeder kan bepalen of ze een keus heeft (gehad) of helemaal geen keus had.



Voor wat betreft die tabletten, klopt in sommige situaties zijn de (geringe) risico’s te verkiezen boven stuwing. Zoals bij het verlies van een kindje of bij bepaalde borstaandoeningen.



Maar enkel die tabletten te nemen als er geen dringende reden voor is behalve dat stuwing vervelend is is dus niet aan te raden.

Volgens mij zijn we het dan helemaal eens… :slight_smile:

@inkie wrote:

Moet ook me erg inhouden en een beetje op mijn tong bijten, maar zal even uitleggen waarom;



Moeders hebben het vaak over ieders vrije keuze. Maar kindjes hebben niets te kiezen, die moeten maar leven met de keuzes die de moeders voor hen maken. Zo lang je een EERLIJKE KEUZE hebt vind ik dus dat je als moeder verplicht bent de meest gezonde keus voor je kinderen te maken.



Het verschil tussen niet anders kunnen en een vrije keus kan enkel de moeder zelf bepalen…






Dat weten we nu wel en daar gaat het hier niet om. Zoals ik al eerder zei is dit meer iets wat op het discussieforum thuis hoort. Het gaat hier over stuwing en lekkende borsten. Dat BV beter is dat weten we :wink: