Direct flesvoeding i.p.v. borstvoeding

als jij aangeeft fv te willen gaan geven, dan krijg je een flesje fv om aan je kleine te gaan geven :inlove:

soms kan je nog het merk kiezen ook… meestal Friso of Nutrilon

dat flesje mag mee naar huis voor in het mandje van de dingetjes die je wilt bewaren…

:inlove:

@Essieee wrote:

Mag je dan meteen dat eerste flesje geven of proberen ze in het ziekenhuis toch eerst aan te leggen?

Ze (horen te) doen wat jij wilt. Als jij bv wilt geven, dan horen ze je daar bij te helpen, wil je fv geven, dan horen ze je een flesje met fv te geven (hier hadden ze alleen Nutrilon). Van te voren goed aangeven wat je wilt dus en daar ook aan vast houden.

(Hier vond ik het ziekenhuis erg pro-fv trouwens.)

Hier ook bewust voor FV gekozen.

Dat gelebber aan mijn borst zit ik niet op te wachten en ik heb teveel horrorverhalen gehoord over borstonstekingen, te weinig bv, spruw, enz, dat ik er ook geen behoefte aan heb.

Ik ben zelf ook met de fles groot gebracht en ik ben ook gewoon gezond zonder allergieen enz.

Ook belangrijk dat manlief en anderen kunnen voeden.

Verder moet je bij bv blijven opletten met wat je zelf eet en drinkt, want alles komt in de moedermelk terecht (net als tijdens de zwangerschap dat alles eerst naar de placenta gaat).

Daarnaast vind ik het raar dat mensen zeggen dat BV alles in zich heeft wat je kindje nodig heeft, maar waarom moet je dan dus nog extra vitamine K en vitamine D geven :think: :wink: . En het is ook echt afhankelijk van je eigen eetgewoonten hoe gezond je bv is. De fv is natuurlijk gestandaardiseerd, maar de meeste kinderen doen het er uitstekend op en er zijn tegenwoordig zoveel soorten; dat scheelt ook.

Ieder moet het zelf beslissen. Het is jouw lijf en jouw kind, dus jij beslist! :wink:

In het ziekenhuis kregen we gelijk een flesje bij de eerste (was nutrilon, ook al wilde ik friso). Bij de tweede duurde het langer dan een uur voordat ik het flesje (deze keer wel met friso) kreeg en ik merk dat hij ook meer moeite heeft met happen dan de oudste toen had, maar of dat hier door komt, weet ik niet… :wink:

hier ook verplicht… ik krijg medicatie aan het einde van me zwangerschap tot 3 wkn erna en mag dan geen bv geven dus ga lekker aan de fles… heb bij me eerste het geprobeerd maar tis ook niet mijn ding

het moet je denk ik liggen om het te doen…ieder zo zijn ding toch:-)

Was heel nieuwsgierig eigenlijk nar dit onderwerp. Ik heb en geef nog steed BV, en vind het op sommige dagen heerlijk en op andere dagen vreselijk. Maar snap jullie wel hoor als je graag FV wil geven want als het je niet ligt mot je het zeker niet doen.

Ik lees wel een paar super vooroordelen; dat je man niet kan voeden, Nou mijn man heeft echt een super band met DL dus dat is helemaal goed gekomen, en alle pijn klachten.

Ik ga nu afbouwen en wil naar 2 x pd gaan , maar zal je zeggen vind het heel moeilijk. En ja het enige voordeel wat ik zie van FV is dat ze iets sneller uit logeren kunnen, want kolven voor een heel weekend no way !

@mamaz wrote:

Was heel nieuwsgierig eigenlijk nar dit onderwerp. Ik heb en geef nog steed BV, en vind het op sommige dagen heerlijk en op andere dagen vreselijk. Maar snap jullie wel hoor als je graag FV wil geven want als het je niet ligt mot je het zeker niet doen.

Ik lees wel een paar super vooroordelen; dat je man niet kan voeden, Nou mijn man heeft echt een super band met DL dus dat is helemaal goed gekomen, en alle pijn klachten.

Ik ga nu afbouwen en wil naar 2 x pd gaan , maar zal je zeggen vind het heel moeilijk. En ja het enige voordeel wat ik zie van FV is dat ze iets sneller uit logeren kunnen, want kolven voor een heel weekend no way !
Super dat je nog steeds BV geeft!

Ik wil echter reageren op de vooroordelen die je noemt. Als je BV geeft kan je man namelijk echt niet voeden, hij heeft geen borsten waar melk uit komt :wink: , maar dat zegt niets over de band met je kind :naughty: :wink: . Het gaat erom dat je man ook een keer kan voeden, omdat jij eens wil doorslapen of een paar uurtjes weg wil. Dus een praktisch voordeel zeg maar. Zegt helemaal niets over de band tussen vader en kind. Zowel met BV als met FV bouwt je man echt wel een goede band met jullie kind op! Dat ligt echt niet aan de manier van voeden :wink:

En pijn. Tja, dat ligt misschien persoonlijk, maar ik ken genoeg mensen die door de pijn van het borstvoeden inderdaad vroegtijdig gestopt zijn met BV geven. De een kan er beter tegen dan de ander misschien en bij sommigen gaat het wel gelijk goed (zonder pijn).

(niet als aanval, maar als uitleg bedoeld overigens :shifty: )

Succes en sterkte met afbouwen.

@Lady C wrote:

Ik wil echter reageren op de vooroordelen die je noemt. Als je BV geeft kan je man namelijk echt niet voeden, hij heeft geen borsten waar melk uit komt :wink: , maar dat zegt niets over de band met je kind :naughty: :wink: . Het gaat erom dat je man ook een keer kan voeden, omdat jij eens wil doorslapen of een paar uurtjes weg wil. Dus een praktisch voordeel zeg maar. Zegt helemaal niets over de band tussen vader en kind. Zowel met BV als met FV bouwt je man echt wel een goede band met jullie kind op! Dat ligt echt niet aan de manier van voeden :wink:

Ook met BV kan een man zijn kindje voeden hoor als dat zo uitkomt..... daar heb je een kolf en een fles voor en krijgt het kind nog steeds BV :wink:

Ja natuurlijk, heb je helemaal gelijk in, ICL! :wink:

Alleen niet iedere moeder wil/kan kolven :think: :wink:

Ach, als de kindjes maar goed groeien en groter worden, nietwaar :wink:

@Lady C wrote:

Ach, als de kindjes maar goed groeien en groter worden, nietwaar :wink:

En jouw zoon en de mijne zijn het bewijs dat het op beide kan :wink:

@Lady C wrote:

Verder moet je bij bv blijven opletten met wat je zelf eet en drinkt, want alles komt in de moedermelk terecht (net als tijdens de zwangerschap dat alles eerst naar de placenta gaat).

Als je sommige lijstjes mag geloven, moeten vrouwen die borstvoeding geven bijna op water en brood leven :wink: Gelukkig weten we nu dat je gewoon kunt blijven eten wat je eerder ook at en met drinken idem dito. Het is voor jezelf juist belangrijk dat je gevarieerd blijft eten, zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Die variatie is vervolgens weer goed voor de smaakontwikkeling van het kindje, want moedermelk smaakt daardoor iedere keer anders.

Voorzichtigheid is wel geboden met medicatie, cafeïne, roken, alcohol en drugs.

@Lady C wrote:
Daarnaast vind ik het raar dat mensen zeggen dat BV alles in zich heeft wat je kindje nodig heeft, maar waarom moet je dan dus nog extra vitamine K en vitamine D geven :think: :wink: .

Moedermelk bevat idd alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling, ook vitamine K en D.

Colostrum (de eerste melk, de biest zeg maar) is rijk aan vitamine K en in rijpe moedermelk komt vitamine K vooral voor in de vettere melk. Een baby die zeer frequent en goed aan de borst drinkt, krijgt op die manier in principe voldoende vitamine K binnen. En daar wringt vaak de schoen, want bij ons komt het helaas meer dan eens voor dat het borstvoedingsbeleid te wensen over laat…

In het verleden is het gebeurd dat er kindjes zijn overleden aan de gevolgen van een vitamine K-tekort. Daarom is het algemene advies nu, dat álle baby’s de eerste drie maanden extra vitamine K toegediend krijgen (bij bv kan er worden bijgedruppeld, aan kv wordt het extra toegevoegd).

Moedermelk bevat ook vitamine D. Onze voornaamste bron van vitamine D is echter direct daglicht. Tegenwoordig komen we blijkbaar minder vaak buiten, waardoor er een tekort aan vitamine D zou kunnen ontstaan. Dat zou voor jonge kinderen veel problemen kunnen opleveren en daarom is nu het advies dat álle kinderen tot vier jaar extra vitamine D toegediend krijgen (bij bv kan er worden bijgedruppeld, aan kv wordt het extra toegevoegd).

Nog wat interessante artikelen over dit ondewerp:

Bv.com-Nieuwsbericht vitamine K

Bv.com-Vitaminen

Bv.com-Vitamine D

Ecoparents-Vitamine D

@Lady C wrote:
En het is ook echt afhankelijk van je eigen eetgewoonten hoe gezond je bv is.

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) stelt niet voor niets dat borstvoeding een niet te evenaren manier is om een baby de ideale voeding te geven voor een gezonde groei en ontwikkeling :wink:

Sommige componenten in moedermelk zouden in enige mate kunnen worden beïnvloed door het voedingspatroon van de moeder. Gebleken is echter, dat de samenstelling van moedermelk wereldwijd vrijwel gelijk is. Een gedetailleerd overzicht kun je hier terugvinden: Bv.com-De samenstelling van moedermelk.

Groetjes van Yvonne

Yvonne, dank voor je duidelijke reactie!

Heb ik ook weer wat geleerd :mrgreen:

bij alletwee direct flesvoeding,ideaal,en mijn oudste is nooit ziek.

bij alletwee direct FV eigenlijk om redenen die ik meerdere malen voorbij heb zien komen dus hoef ik niet te herhalen denk.

Vind het vooral vervelend dat mensen vragen, geef je BV? Nee…gelijk erachter aan WAAROM niet :wall: Waarom wel denk ik dan hahaha. Toch ieder zijn ding hoef ik me toch niet voor te verantwoorden denk ik dan.

Ook al hebben mijn kindjes allebei een allergische aanleg en een kma.

Bovendien vind ik dat BV veel te veel geromatiseerd wordt :oops: Hoe geweldig en goed het wel niet is…

Maar er wordt niet bijgezegd…dat het vaak even duurt voor het loopt waardoor je de eerste weken soms iedere 2 uur met een kind aan de tiet zit, tepelkloven, borstontsteking etc… :silenced: en dit verzin ik niet maar heb ik in mijn directe omgeving gezien…

nee niets voor mij gewoon doe mij maar de fles :thumbup:

In het zhuis kregen ze gewoon na een half uur/uur een flesje melk. Van te voren kun je zelf aangeven wat je wilt gewoon of ha.

Wij hadden onze eigen voeding mee omdat ze die daar niet hadden.

@Smurf78 wrote:

Bovendien vind ik dat BV veel te veel geromatiseerd wordt :oops: Hoe geweldig en goed het wel niet is…

Het is moeilijk om je er een voorstelling van te maken als je het zelf nog niet hebt meegemaakt, een kind aan de borst :slight_smile: Borstvoeding geven is namelijk veel meer dan alleen voeding. Het biedt moeder en kind lichaamscontact, warmte, geborgenheid en rust. Wat ik voel tijdens het voeden is vooral vertedering. De rust die in dat lijfje komt tijdens het voeden, dat gezichtje wat rust, goedkeuring en tevredenheid uitstraalt, een kriebelend handje in mijn zij…

Al vond ik het opstarten met een nieuwe baby en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken best pittig en hebben we ook wel eens mindere momenten, deze worden door alle fijne voedingsmomenten ruimschoots goedgemaakt. Ik vind het dus inderdaad geweldig om mijn kind aan de borst te hebben en hem te zien groeien en ontwikkelen op mijn melk :inlove: En juist het overwinnen van die uitdagingen maakt dat ik er extra trots op ben.

Dat het goed is voor de baby en de moeder is onomstotelijk bewezen en zou eigenlijk geen discussiepunt meer hoeven zijn.

@Smurf78 wrote:
Maar er wordt niet bijgezegd…dat het vaak even duurt voor het loopt

Het scheelt vaak al heel veel wanneer a.s. ouders zich tijdens de zwangerschap al verdiepen in borstvoeding, bijvoorbeeld door informatiebijeenkomsten bij te wonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Ook in de juiste literatuur is goede informatie terug te vinden over borstvoeding in de praktijk.

@Smurf78 wrote:
waardoor je de eerste weken soms iedere 2 uur met een kind aan de tiet zit,

Dat kan inderdaad :slight_smile: In de eerste weken na de bevalling zal er meestal meer tijd en aandacht aan het voeden worden besteed. Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, zowel moeder als kind moeten het leren. Naarmate het kindje ouder wordt, zal hij de drinktechniek steeds beter onder de knie krijgen en dus steeds efficiënter aan de borst gaan drinken. Het voeden wordt dan gewoon gemak; het kindje hapt uit zichzelf helemaal goed aan (ideaal tijdens voeden in het schemer/donker) en zal over het algemeen minder tijd nodig hebben voor een voeding.

@Smurf78 wrote:
tepelkloven, borstontsteking etc… :silenced: en dit verzin ik niet maar heb ik in mijn directe omgeving gezien…

Dat is wat we helaas nog steeds veel te vaak om ons heen zien, de problemen die ontstaan doordat a.s. ouders niet beschikken over de juiste en volledige informatie :frowning:

Problemen als tepelkloven of zelfs een borstontsteking worden in veruit de meeste gevallen namelijk veroorzaakt door een slecht borstvoedingsbeleid (niet goed aanleggen, niet vaak en lang genoeg laten drinken). Door ervoor te zorgen dat het kindje op de juiste manier aan de borst ligt, kunnen al veel problemen worden voorkomen :thumbup:

Allereerst even mijn complimenten aan Yvonne, ik had het niet zo helder en rustig kunnen zeggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon kippevel krijg van wat hier geschreven wordt…

Ik heb dus alle kinderen bv gegeven. En ja, dat gaat niet altijd even makkelijk, maar het is nu eenmaal het beste voor ze.

Borstvoeding geven hoort helemaal geen pijn te doen, dat wilde ik nog wel even gezegd hebben, met de goeie info en hulp als het niet in een keer goed gaat heb je gewoon geen pijn ervan.

De vraag ‘waarom niet?’ vind ik heel logisch eigenlijk, fv was ooit een hulpmiddeltje… als het echt niet ging, zodat je kind overleeft. Zo (fv op recept bij de apotheek) werkt het in sommige landen nog en ik vind dat eerlijk gezegd alleen maar goed.

@Lune wrote:

Allereerst even mijn complimenten aan Yvonne, ik had het niet zo helder en rustig kunnen zeggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon kippevel krijg van wat hier geschreven wordt…

Ik heb dus alle kinderen bv gegeven. En ja, dat gaat niet altijd even makkelijk, maar het is nu eenmaal het beste voor ze.

Borstvoeding geven hoort helemaal geen pijn te doen, dat wilde ik nog wel even gezegd hebben, met de goeie info en hulp als het niet in een keer goed gaat heb je gewoon geen pijn ervan.

De vraag ‘waarom niet?’ vind ik heel logisch eigenlijk, fv was ooit een hulpmiddeltje… als het echt niet ging, zodat je kind overleeft. Zo (fv op recept bij de apotheek) werkt het in sommige landen nog en ik vind dat eerlijk gezegd alleen maar goed.

Ik snap niet zo goed waarom je hier reageerd :think: . Er wordt duidelijk gevraagd om mensen die meteen met fv zijn begonnen. Ik bedoel dat niet l#llig maar ik ga ook niet posten in het bv-hoekje.

Yvonne, even complimenten dat je zo rustig en netjes reageerd :clap: als BV aanhangster :clap:

Alleen wat je schrijft van dat BV moeder en kind lichaamscontact, warmte, geborgenheid en rust biedt vind ik ook tijdens het geven van een flesje als hij bij me ligt en mij met zijn kraalogen aan kijkt :inlove:

Lune sluit mij volledig aan bij Debbel

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon kippevel krijg van wat hier geschreven wordt..

Waarom lees je het dan?! :wall: We plegen geen misdrijf zeg :roll:

De vraag 'waarom niet?' vind ik heel logisch eigenlijk, fv was ooit een hulpmiddeltje
:silenced:

ik ben bij beide kids meteen met Flesvoeding begonnen…en wt heb ik dat als super ervaren!!

Geen gehannes met aanleggen, geen onzekerheid of ze wel genoeg gehad hebben, geen getrek aan me lichaam, hubbie die ook de fles kan geven zonder eerst een uur aan een kolf te hangen…

En zo kan ik nog wel een hele waslijst opnoemen waarom ik meteen met fv begonnen ben… Geen haar op me hoofd die er ooit spijt van heeft gehad :slight_smile:

Mijn haren gaan er helemaal van overeind staan wanneer de bv moeders meteen klaar staan met hun standaart preekjes over hoe geweldig bv geven is, contact met je kind wat je dan hebt bla bla bla bla bla…Alsof je dat met fv niet hebt :roll:

Begrijp me niet verkeerd, ik heb écht respect voor de bv mamma`s, maar vind het een beetje jammer dat die respect vaak niet wederzijds is…

claudia,helemaal met je eens!!

leven en laten leven en dus iedereen moet zelf weten hoe zij/hij het eigen kindje voedt.

Onze oudste is grotendeels groot geworden op flesvoeding en daar is hij idd prima groot op geworden, amper ziek (op een snotneus en een kinderziekte als waterpokken na) en voor zover we weten goed gezond.

Toch vond ik het erg jammer dat het bij hem niet gelukt was om succesvol bv te geven.

Dus zwanger van de 2e zelf het heft in handen genomen en actief op zoek naar info en daar ben ik zo blij om geweest… hij heeft uiteindelijk lang bv gehad en de jongste is inmiddels net een jaar en drinkt nog.

Waar ik bij de oudste mijn hand niet omdraaide voor flesjes maken en altijd voorbereid op weg was (flesje gekookt, flesje koud, poeder etc) moet ik toch toegeven dat ik dit relaxter vind… als ik langer weg wil maakt het niet uit hoeveel of weinig ik meeneem, het is altijd genoeg en met name bij de nachtvoedingen merkte ik toch het gemak van de borstvoeding.

Als iemand er voor kiest direct kv te geven dan ga ik er vanuit dat er over nagedacht is en dat het voor die situatie/dat gezin/stel het beste is :thumbup: (maar iemand die twijfelt zeg ik toch altijd: starten… stoppen kan altijd nog, later beginnen bijna niet meer).