Ik ben steeds een beetje aan het verzamelen voor onze babyuitzet.
Nu kun je hier en daar online wat uitzetlijsten vinden, maar wat heb je nu precies wel en niet hiervan nodig?
Ik hoor namelijk om mij heen dat er ook dingen op staan die je praktisch nooit gebruikt, of mist als je het niet hebt, beetje zonde om het dan wel te kopen denk ik dan… :think:
Dus wie kan mij hiermee helpen? :eh:
wat ik wel gekocht heb, maar nog steeds ongebruikt in de kast heb staan:
bedzijltjes (1 voor wieg, 1 voor ledikant),waskom, zeepdoos en ‘stuk’ zeep.
De zeep ruikt wel lekker, maar vloeibare zeep is veel makkelijker te gebruiken.
Verder gebruik ik eigenlijk wel alles.
bedzijltjes gebruik ik wel, ook in de wandelwagen. verder heb je zelden meer navelbandjes nodig. en kruikzakken zijn onveilig. daar kan veel beter een hydrofielluier omheen.
badthermometer.
M’n kraamhulp zei: wie garandeerd dat dat ding niet kapot is (bijv. gevallen).
Voelen met je pols is een veel betere graadmeter!
Wat bedoel je met kruikzakken zijn onveilig, Lonneke?!
@Willy wrote:
badthermometer.
M’n kraamhulp zei: wie garandeerd dat dat ding niet kapot is (bijv. gevallen).
Voelen met je pols is een veel betere graadmeter!
Klopt, zei mijn kraamhulp ook! Ik voel daarom ook met mijn pols!
-bedzeiltjes
-kruiken
-100% maatje 50
-99% kleding maatje 56
-75% kleding maatje 62
-bademmer
-badstandaard (we hadden het badje vrijwel gelijk op de grond staan)
-99% hydrofiel luiers
-wiegje
-badthermometer (thermostaatkraan … zegt genoeg)
Als je kleine er is, draait de wasmachien dagelijks … dus zoveel kleertjes etc. heb je niet nodig. Ook al is de machine niet vol … spullen vol spuug etc. laat je niet een paar dagen liggen.
@juulke wrote:
Als je kleine er is, draait de wasmachien dagelijks … dus zoveel kleertjes etc. heb je niet nodig. Ook al is de machine niet vol … spullen vol spuug etc. laat je niet een paar dagen liggen.
Nou ik had een MEGA spuger die om de 2 uur een ander shirt en vaak ook andere romper aan moest. Er was haast niet tegenop te wassen :roll: dus ik heb op een gegeven moment zelfs gevráágd of kraamvisite aub maatje 50/56 mee wilde nemen ipv kleding op de groei!
De lijst die ik van de kraamzorgorganisatie kreeg klopte redelijk goed. Navelbandjes stonden daar bijvoorbeeld ook niet op. Wat ik in het topic dat schoen noemt ook al zei: het is zo persoonlijk.
De kruiken en dus ook de kruikzakken hebben wij bijvoorbeeld niet veel gebruikt, maar als je een kindje krijgt dat zich lastig op temperatuur kunt houden is dat vast heel anders. De badthermometer gebruiken wij wel, maar we voelen zelf ook (je doet dat ding er ook in en haalt het er weer uit).
Wat betreft kleding…lijkt me ook heel erg afhankelijk van de grootte van je kindje…net als juulke heb ik maat 50 niet gebruikt, maar ik kwam ook eens iemand tegen die een dochtertje had waar maat 50 zelfs nog te groot bij was; zij had maat 44 nodig en zal maat 50 daarna vast veel gebruikt hebben. Vijf setjes kleding in een maat die je kindje draagt vind ik minimaal. Soms heb je echt vijf setjes op een dag nodig (ik tenminste wel).
En hydrofielluiers en het wiegje zijn hier bv. juist de dingen die het meest gebruikt worden. We hebben inmiddels iets van 24 hydrofielluiers en als we niet dagelijks wassen, zijn ze soms allemaal op. En het wiegje slaapt ze zowel overdag als 's nachts in (al wordt ie nu wel wat krap, omdat ze zo ligt te maaien met haar armen, dus geen idee hoe lang dat nog duurt).
Het is echt zo persoonlijk wat je wel/niet gebruikt en wat je wel/niet handig vindt.
Precies.
Zo gebruik ik wel navelbandjes en ook veel hydrofiel luiers (als luier en als spuugdoek) maar kruiken en kruikenzakken zijn hier nooit nodig geweest. Net zoals mutsjes en kleertjes in 50/56: nooit gebruikt.
Bedzeiltje ook niet, wiegje niet, badthermometer niet. Eigenlijk meer niet dna wel geloof ik…
@Affie wrote:
@juulke wrote:
Nou ik had een MEGA spuger die om de 2 uur een ander shirt en vaak ook andere romper aan moest. Er was haast niet tegenop te wassen :roll: dus ik heb op een gegeven moment zelfs gevráágd of kraamvisite aub maatje 50/56 mee wilde nemen ipv kleding op de groei!
Ja, maar ik had echt een partij kleertjes waar een spugende drieling niet tegenop gekund had :mrgreen: En hij begon eigelijk al met maatje 62, dus veel kleertjes pastte hij gewoon niet.
En ik had 40 hydrofielluiers :shifty:
@juulke wrote:
-bedzeiltjes
-kruiken (voor mijn meid van oktober zeker zo’n 3 maanden gebruikt, voor haar zusje van april amper twee weken)
-100% maatje 50 (heeft de jongste zeker 6 weken gedragen)
-99% kleding maatje 56 (het meeste past ze nu nog)
-75% kleding maatje 62
-bademmer (sommige kindjes gaan huilen in een gewoon badje maar niet in de tummy…ik vind een badje veel handiger)
-badstandaard (we hadden het badje vrijwel gelijk op de grond staan) (is dat niet onhandig voor je rug?)
-99% hydrofiel luiers (die gebruik ik echt overal voor…zelfs nu nog voor de oudste)
-wiegje
-badthermometer (thermostaatkraan … zegt genoeg)
Navelbandjes heb ik niet gebruikt, bedzeiltje schijnt gevaarlijk te zijn. Haarborstel was ook pas na een jaar nodig
onze dochter heeft maat 50 toch ook nog gauw wel 3/4 weken gedragen hoor… wel in combinatie met 56, maar 56 of 50/56 was wel nog wat langer en moest soms ook ff omgevouwen worden. Onze dochter was 50 cm en 3920 gram. Ligt ook een beetje aan het merk hoor, want schoonzusje kwam met een boxpakje 50 aanzetten en die kregen we dus niet aan, lag ze als een rollade in :oops: Maar shirtjes en broekjes los en rompertjes gingen in 50 toch wel prima.
Kruiken tja… is heel persoonlijk. Voor Elise een paar X gebruikt, maar je wilt ze toch niet missen als je kind zichzelf niet kan warmhouden lijkt mij!
Elise is van augustus en heeft ook gewoon mutsjes op gehad hoor de 1e week.
Wij dragen de baby de hele dag en doen ook aan samen slapen. Met ook nog een kruik erbij wordt dat wel erg warm
Maar de jongens waren ook 4,7 kilo bij geboorte en konden zich meteen warm houden, dat scheelt ook.
@juulke wrote:
Ja, maar ik had echt een partij kleertjes waar een spugende drieling niet tegenop gekund had :mrgreen: En hij begon eigelijk al met maatje 62, dus veel kleertjes pastte hij gewoon niet.
En ik had 40 hydrofielluiers :shifty:
Je kunt ook overdrijven.
Jinthe is geen kleine baby (bij de geboorte 4570 gram en 56 cm), maar ze heeft toch twee weken in maat 56 gepast en de twee dingen in maat 50/56 die ik had, paste ze ook. Misschien had 62 ook wel direct gepast, geen idee…vond het ook zo zonde anders van die andere kleertjes. Maar de meeste baby’s passen maat 56 volgens mij wel een tijdje? Als je geen 80 setjes hebt, kunnen ze het meeste wel dragen.
Thanks allemaal! :thumbup:
Hoi,
ik ben kraamverzorgster en je bent navelbandjes niet nodig. En ik zal niet teveel maatje 50 kwa kleding kopen.
Een badthermometer vind ik ook onzin. Maar niet voelen met de pols met je ellenboog!!
de bedzeiltjes gebruik ik wel. Als je baby bv en spuitluier heeftt heb je het hele bed tenminste niet viesl
Bedankt hier kan ik alvast een hele boel mee!
hier ook de navelbandjes niet de 2de thempratuur thermometer ook niet
bed zeiltjes ook niet heb nix in maat 50 gekocht allemaal maat 56
het stukje zeep
badthermometer ook niet
flannelle luiers heb ik ook bijna niet gebruikt
en die slofjes vond ik ondingen… ze zien er leuk uit maar de sokjes vielen tenminste niet uit
mutjes daarin tegen heb ik wel veel gebruikt maar dat was mede omdat ik 2 winter meiden heb