Diksap (vanaf welke leeftijd?)

T krijgt bij het KDV 2 flessen gekolfde melk (thuis 3) en eet daarnaast brood en fruit. Nu kwam ik hem afgelopen keer ophalen, stond er nog een fles melk. Dus ik vroeg: ‘had hij zo weinig dorst?’ en toen bleek dat ze hem een flesje diksap hadden gegeven.

Ik was er heel verbaasd over dat ze dat gaven als er ook een -veel gezonder- flesje gekolfde melk stond. Maar ook omdat ze zo jong al diksap gaven. M dronk pas diksap toen ze 18 maanden was denk ik.

Vanaf welke leeftijd geven jullie diksap?

Vanaf dat ze 6 maanden waren kregen ze bijvoeding en dus ook anders te drinken dan melk.



Dit was voornamelijk thee of heeeeeeeel erg verdunde diksap.

Wij zelf eigenlijk nooit… Heb echt waterdrinkers, dus ik zie geen reden om daar iets aan toe te voegen zolang ze het zo ook lekker vinden. Soms een aangelengd appelsapje oid. Maar op het kdv kregen ze wel sap. Denk zo rond de 10md idd. Ik deed daar zelf niet zo moeilijk over omdat ik wist dat het alleen incidenteel was(die paar keer op het kdv dus…) maar als jij het er niet mee eens bent zit er maar een ding op: vragen of ze het in toekomst niet meer willen geven :wink:

mijn oudste kreeg vanaf 2 maand kv en toen wij begonnen met bijvoeding met 6 maand kreeg hij ook afentoe ander drinken aangeboden in de vorm van water, verdunde thee en soms diksap.

Hier moest hij overigens in het begin helemaal niks van weten, dus denk dat hij het pas echt ging drinken toen hij ruim 1 jaar was.



De 2e en 3e kregen bv en aangezien ik thuis was en ze op verzoek dronken hadden ze geen behoefte aan ander vocht… rond een maand of 9/10 kregen ze wel interesse in het drinken wat ik had en kregen zij een slok water/ thee oid.

Ze waren ruim een jaar toen ze wat actiever ander drinken aangeboden kregen en ook weleens diksap dronken. Maar uiteindelijk zijn ze dit nooit echt lekker gaan vinden.



Zijn hier alledrie meer van de roosvicee.

Rond maandje of 6, maar sterk verdund en wel de voorkeur naar water of thee.

Ik heb ook gepold: met 6 maanden.

Je had van Olvarit die potjes sap die kreeg Luuk toen met 6 maanden zoiets. Die hoefde destijds niet aangemaakt te worden met water…

Dat ze de voorkeur geven aan roosvicee boven diksap is niet gek, dat is gewoon veel zoeter.



Wij gaven het vanaf een jaar ongeveer. Met een halfjaar kregen ze (kruiden)thee en water, verder niet.

Ik zou het ook raar vinden, vooral omdat zn melk niet op was. Als het nou heel heet was en al zn flessen waren op vind k het weer anders.

Uuuuh dan ben ik ontverantwoord bezig denk ik :wink:



Beide meiden kregen zo rond 5 maand al een fles diksap of roosvicee…

@~Claudia28~ wrote:

Uuuuh dan ben ik ontverantwoord bezig denk ik :wink:



Beide meiden kregen zo rond 5 maand al een fles diksap of roosvicee…


Ik denk dat we je van het forum zullen moeten bannen! :mrgreen:

cb raadde aan om een bv te laten vallen. Ik vroeg toen wat ik hem dan te drinken moest geven, want dan krijgt hij toch dorst? Toen zei ze: diksap! :shock: Volgens mij is bv nog altijd gezonder dan diksap! Ik geef hem nu overigens wel diksap (heel sterk verdund, 1:12) als ik hem een keer wil verwennen.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over hoe extreem gevoelig sommige kokkers zijn over het gebruik van diksap/roosvicee of andere dranke waar zoetigheid in zit…



Waarom eigenlijk? :think: Niet om een zinlose discussie op te starten ofzo hoor :wink:

mijn zoontje krijgt het nu al, op het flesje staat vanaf 4 maanden, en hij vind het heerlijk zo een beetje tussen door, dus ik zou niet weten waarom niet.

@~Claudia28~ wrote:

Waarom eigenlijk? :think: Niet om een zinlose discussie op te starten ofzo hoor :wink:


Ik ken genoeg kinderen die alleen fris, roosvicee of sap willen drinken en dat zit gewoon boordevol suikers en overbodige calorieën. Dus ik ben blij dat die van mij ook nog water drinken… Ik zou niet weten waarom het altijd ‘een smaakje’ moet hebben :wink:



@kim86 wrote:
op het flesje staat vanaf 4 maanden


dit is in mijn ogen een non-argument, alleen omdat de producent iets wil verkopen hoef ik het nog niet te geven of te kopen :wink:



Nou lijkt het wel of ik heeeeeeel streng ben, maar dat valt best wel mee hoor: op hun boterhammen mogen beide heren wat ze willen en als dat 3 weken achter elkaar nutella of vruchtenhagel is doe ik daar niet moeilijk over… Juist omdat ik weet dat ze verder weinig suikers (en andere troep, pardon my French :shifty: ) binnenkrijgen :shifty:

@kim86 wrote:

op het flesje staat vanaf 4 maanden


Doen ze niet in het voordeel van jouw kindje maar van hun portemonee… :slight_smile:



Maargoed, ik geef Katie nog niks! Maar ben wel nieuwschierig naar met vanaf wanneer ze appelsap/thee/roosvisee mag drinken buiten water om!

Vanaf 6 maanden dus, kan het… ik leng overigens álles aan.

Appelsap, thee, diksap, ijsthee… maar voornamelijk water

En dit ook bij mezelf …

mag Katie dan ook melk in haar thee hebben? Ik drink zelf thee met melk… Mn zus doet ook melk in thee bij haar 10 maanden oud kindje!

@Mariiyelle wrote:

@kim86 wrote:
op het flesje staat vanaf 4 maanden


Doen ze niet in het voordeel van jouw kindje maar van hun portemonee… :slight_smile:



Maargoed, ik geef Katie nog niks! Maar ben wel nieuwschierig naar met vanaf wanneer ze appelsap/thee/roosvisee mag drinken buiten water om!




dat begrijp ik, maar wat ik bedoel is, als het echt zo slecht zou zijn…dan mochten ze het er niet opzetten, voeding gaat door een hele strenge keuring, en vooral baby voeding, als dit schadelijk zou zijn voor een baby van 4 maanden , weet ik zeker dat er geen “vanaf 4 maanden” op zou staan…



cb heeft het bij mij vooral aangegeven omdat mijn zoontje heel moeilijk de 3/4 uur tussen de flessen vol kan houden, ik mocht hem tussendoor een beetje diksap geven, en mocht ook al beginnen met fruithapje omdat hij daar aan toe is.



Maar ik kan me het heeel goed voorstellen dat mensen willen wachten tot 6 maanden, en ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf moet weten.

@kim86 wrote:

@Mariiyelle wrote:
@kim86 wrote:
op het flesje staat vanaf 4 maanden


Doen ze niet in het voordeel van jouw kindje maar van hun portemonee… :slight_smile:



Maargoed, ik geef Katie nog niks! Maar ben wel nieuwschierig naar met vanaf wanneer ze appelsap/thee/roosvisee mag drinken buiten water om!




dat begrijp ik, maar wat ik bedoel is, als het echt zo slecht zou zijn…dan mochten ze het er niet opzetten, voeding gaat door een hele strenge keuring, en vooral baby voeding, als dit schadelijk zou zijn voor een baby van 4 maanden , weet ik zeker dat er geen “vanaf 4 maanden” op zou staan…



cb heeft het bij mij vooral aangegeven omdat mijn zoontje heel moeilijk de 3/4 uur tussen de flessen vol kan houden, ik mocht hem tussendoor een beetje diksap geven, en mocht ook al beginnen met fruithapje omdat hij daar aan toe is.



Maar ik kan me het heeel goed voorstellen dat mensen willen wachten tot 6 maanden, en ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf moet weten.




consumentenbond moeten idd goedkeuring geven en daar heb je ook helemaal gelijk in! maargoed, in je kleine geval is dit natuurlijk een uitzondering want cb heeft het je geadviseerd :wink:



En buiten dat. Ongezond is het ook niet voor baby’s maar als ik naar mn meisje kijkt ie 4 flessen voldoende vindt per dag, zie ik de nut niet om bijvoeding te gaan geven. En veel ouders doen dat wel terwijl ze tevreden zijn :wink:



Iedereen moet ook helemaal zelf weten wat ze met hun kind doen. Ik bekritiseer ze ook niet :mrgreen:

J. krijgt nu heel af en toe een klein slokje rooibosthee. hij is namelijk een beetje verkouden en is helemaal hees en schor van de verkoudheid in combinatie met hard gillen. hij heeft namelijk ontdekt dat hij kan gillen :mrgreen: en dat smeert zijn keeltje weer een beetje.



het is eigenlijk meer warm water met een vleugje thee, maar volgens mij vindt hij het wel lekker. met sappen willen we net als met andere bijvoeding wachten tot 6 maanden en wat sap betreft misschien nog wel langer.

Dochter heeft nog nooit diksap of roosvicee gehad. Af en toe geef ik haar wat thee, maar daar taalt ze maar amper naar. Ik vind het prima zo, komt vast ooit wel verandering in.

Dat ze geen diksap en roosvicee krijgt is omdat ik haar liever eerst wen aan andere (minder zoete, gezondere) alternatieven, voor ze straks misschien wel niets anders meer wil ofzo (niet dat je dat kunt voorkomen, maar toch).