Dikke moeders krijgen zware baby's....

Op NU.nl:

Dikke moeders krijgen zware baby’s

Uitgegeven: 1 maart 2010 12:12

Laatst gewijzigd: 1 maart 2010 12:13

GRONINGEN - Vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap, krijgen vaker baby’s met een hoog geboortegewicht. Ook hebben deze baby’s meer risico op overgewicht als zij ouder worden.

© GezondheidsnetDit blijkt uit promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit eerder onderzoek was al bekend dat een hoog geboortegewicht de kans op overgewicht verhoogt.

In dit promotieonderzoek werd gekeken naar de redenen dat baby’s zwaarder geboren worden.

De conditie en het gedrag van de moeder tijdens de zwangerschap blijkt van invloed op het geboortegewicht. Ook vrouwen met diabetes en vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap krijgen gemiddeld zwaardere baby’s.

Slaap

Zwangeren zouden daarom beter voorgelicht moeten worden over de gevolgen die hun gedrag kan hebben voor het toekomstgewicht van hun kind. Maar ook voldoende slaap en beweging in het eerste levensjaar van de baby kan bijdragen aan een gezond gewicht.

De onderzoekster analyseerde gegevens van 3000 Drentse baby’s die tussen april 2006 en april 2007 zijn geboren. Deze worden verzameld binnen het Groningen Expertise Centrum voor Kinderen met Overgewicht (GECKO) van het UMCG.

Ik viel bij mijn eerste zwangerschap 8 kilo af, en tijdens de tweede zwangerschap bleef ik op mijn gewicht hangen.

Noah was 10lbs8 (ruim 5000 gram) en Ava was 9lbs3 (ongeveer 4250 gram)

Ik weet niet wat een standaard gewicht is voor een pasgeboren baby na 40 weken zwangerschap, maar er werd me verteld dat beide babies zwaarder dan gemiddeld waren.

Ik ben iets van 15 kilo aangekomen… Saar was 2500 gram…

Ben zelf wel ‘volslank’… Saar niet…

En slapen deed ze al heel vroeg heel slecht… bewegen wel veel, dat eerste jaar…

er zullen altijd uitzonderingen te vinden zijn :wink:

Ik was bij alle 3 maar 3 kg aan gekomen en ze wogen alle drie 3800 gram…

maar wel bij verschillende zwangerschapsduren :mrgreen:

3880 bij 41 weken en 6 dagen

3875 bij 39 weken en 6 dagen

en 3835 bij 37 weken en 5 dagen (ik ben toen ingeleid omdat hij anders te groot zou zijn voor een vaginale bevalling)

ik ben eerste x 21 kilo aangekomen charity was 3620 gram 50cm 39 weken

2de x 19 kilo aangekomen Devano was 3680 gram 49cm 40+5 weken

beide niet zwaar toch…

Bij de eerste 36+0 en 2785 gram, zelf 13 kilo aangekomen

Bij de tweede 37+2 en 3030 gram, zelf 15 kilo aangekomen…

Ik was bij Jayden zeker 25 kg aangekomen… en hij woog net 7 pond… En is nog steeds een klein mannetje, zowel in lengte als in gewicht.

Bij Kaylee 15 kg aangekomen bij 34+5… Ik denk niet dat je ze nog veel dunner dan Kaylee zal vinden :lol:

Wat een onzin weer, bij mijn eerste zwangerschap was ik 15 kilo afgevallen en kreeg ik een kind van 3660 gram.

Die is nu wat dikkig aan het worden dus die laten we meer sporten.

Bij de tweede kwam ik 30 kilo aan: een baby van 3500 gram.

Dat is nu een gespierde spijker :mrgreen:

onzin

ik was bijna 30 kilo aangekomen

tyg woog nog geen 2500 gram

dus ookal was ie wel gewoon ‘op tijd’ geweest,

was het nog geen dikkerd.

het is nu nog steeds een draadnagel trouwens

mmmm was laatst toch ook een artikel over een vrouw van 240 kilo die met een ks een kindje kreeg… wat krap 6 pond was?

Bij de oudste en de jongste kwam ik 10 kilo aan zij wogen 4545 en 4700 gram, bij de middelste kwam ik 18 kilo aan (was daarvoor enorm afgevallen door ziek zijn en die kilo’s vlogen er direct weer aan… VK rekende ze dan ook niet tot de zw.schapskilo’s… als je ze niet meerekent ben ik toen 8 kilo aan gekomen) en hij was de lichtste van de 3 met 4040 gram.

De oudste is nu zo’n kleuter zonder kont :lol: daar blijft geen broek ophangen en de middelste en jongste zitten in de onderste helft van de curve en zijn dus alles behalve dik/ groot meer.

En vriendin van mij met zeker 25 kilo overgewicht los van de 15 kilo die ze aan kwam in de zw.schap heeft een kindje gekregen van 5,5 pond…

Zit nu heel hard te denken of ik ieman ken in mijn omgeving die heel veel aan is gekomen en toen ook (dus) een heel groot kind kreeg… maar eigenlijk niet. Gros zijn gemiddelde aankomers met ondergemiddelde babietjes (en om toch tot een gemiddelde van 7,5 pond te komen zet ik ze met 9 op de wereld :mrgreen: )

Grappig altijd dit soort onderzoeken…

Ik heb een keurig gemiddeld BMI.

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik 18 kg aangekomen en Y.uri was met 40+5 idd zwaarder dan gemiddeld nl 8,5 pond.

De tweede keer ben ik slechts 10 kg aangekomen, maar breng met 36+5 weken een heerlijke jongen ter wereld van bijna 8 pond :o

Dus nee, ook hier gaat dit onderzoek dus niet op :wink:

Ik vind het ook onzin, ik heb een hoog BMI en kwam ook nog eens 22 kilo aan. Onze dame is met 40+1 geboren met een gewicht van 3650 gram…

Afvallen tijdens een zwangerschap?

Hier beide keren 15 kilo aangekomen, 2 baby’s van 7,5 en ruim 8 pond.

Zelf ben ik vrij smal.

@Anneke wrote:

Zelf ben ik vrij smal.

Jups, dat krijg je ervan als je 9 maanden lang boven het toilet hangt :mrgreen:

Toen de oudste eruit was was ik 15 kilo lichter dan voor de zwangerschap, niets paste meer :?

ik was 30 :shock: kilo aangekomen tijdens de zwangerschap en mijn dochter woog 4000 gram.

ik heb nog steeds zwaar overgewicht en volgens mij is mijn dochter normaal met gewicht/lengte.

Ik ben 14 kilo aangekomen tijdens zwangerschap

Melinda had een geboorte gewicht van 3375 gram

Melinda is nu niet dik eerder juist te dun

Zelf heb ik wel last van behoorlijk wat overgewicht :oops:

@vuurvosje wrote:

@Anneke wrote:

Zelf ben ik vrij smal.

Jups, dat krijg je ervan als je 9 maanden lang boven het toilet hangt :mrgreen:

Toen de oudste eruit was was ik 15 kilo lichter dan voor de zwangerschap, niets paste meer :?

Of geen chocola/chips/friet/vlees/brood/kaas meer lustte en voornamelijk wortels/sinaasappelen/peren/crackers at. :lol:

Oké, nou hier was het eten wat los en vast zat geloof ik… :shifty:

Behalve pizza… :sick:

ik heb zelf enorm overgewicht, zeg maar rustig dat ik 50 kilo te zwaar ben en ik ben bij Aniek minder dan 10 aangekomen, bij Peter minder dan 10 en bij Mies minder dan 10 kg aangekomen.

Aniek was 3520, Peter 4460 (terwijl ik zwangerschapssuiker had) en Mies 4200 rond bij 41+3 zwangerschapsduur.

De andere 2 zijn beide bij 39+3 geboren.

Alle 3 zijn nu normale slanke kinderen, gespierde spijkertjes zoals wij ze noemen.