diagnose PCO

Hoi Dominique,



Tuurlijk mag je meepraten, je bent hartstikke welkom hoor!



Da’s een heel verhaal wat je hebt meegemaakt zeg. wat kan 'n vrouwelijk lichaam toch raar doen, vind je niet? We zijn stuk voor stuk ook weer verschillend… van de ene kant goed, maar in dit geval zou je toch willen dat je er net niet bijhoorde, bij de troubleshooters he!

Ach, onze tijd komt, daar ben ik heilig van overtuigd, dus ook de jouwe!!!



Bij mij ging 't ongeveer net als bij jou, wat betreft PCO. De gyn zei tegen ons: “het is op zich niet belangrijk te weten of je PCO hebt, wanneer je zwanger wilt worden en het lukt niet. De weg die we begaan is hetzelfde, of je nu PCO hebt of niet”. Dat deed me wel goed, ze wil gewoon graag dat we zwanger raken, ze houdt de vaart er lekker in!!! Haha.

Na de inwendige echo en de bloedtest kwamen er steeds meer verschijnselen van PCO. Ze zegt dan niet dat ik 't heb, maar het lijkt er toch verdacht veel op :wink:

Bij mij zijn er ook maar 2 symptomen echt aanwezig: de kralenkrans (en dus geen eisprong) en acne (vooral op m’n rug, maar ook wat in m’n gezicht in mindere mate)



Over 2,5 week mogen jullie dus weer naar de gyn. Is dat je eerste gesprek daar? Nee, volgens mij niet, zo te lezen in je bericht!

Sja, wat kun je verwachten… ik heb nu 1 ronde clomid achter de rug, die overigens niet aansloeg, en ben zo’n 3x naar de gyn geweest voor 'n inwendige echo, om te zien of de medicijnen aansloegen. En dat in nog geen 10 dagen tijd!!! daar moet je wel rekening mee houden… je bent haast vaste klant daar :mrgreen: maar 't is voor 'n goed doel!!!



Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik weet niet of we overal 'n antwoord weten. maar als we 't niet weten, willen we dat natuurlijk wel graag en komen we er samen wel uit (desnoods bel ik de gyn gewoon, daar is ze voor zegt ze!!!).



Succes en houd je ons op de hoogte???



Liefs,

Kaatje

Hoi Kaatje,



Bedankt voor je antwoord!



Over 2,5 week idd 2e gesprek en uitslag uitstrijkje, bloedonderzoek en zaadonderzoek van m’n hubbie.

Gyn dacht wel dat ik eisprong had, maar dat moet nog bewezen worden (hij dacht aan hele late eisprong en vervroegde menstruatie).

Ik vind het zo raar dat ik wel gewone cyclus altijd had, tot de laatste 3x toen was het 31-33-33. Gek he?



Hebben ze bij jou ook een baarmoederfoto gemaakt?



Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!



Bedankt zover!



Dominique

Nee, ze hebben nog geen baarmoederfoto gemaakt.



Da’s idd wel vreemd dat je de ene keer wel een “gewone” cyclus hebt en dan ineens niet meer.

Ik heb 'n tijdje (halfjaar) 'n koperspiraaltje gehad, ik had toen 'n cyclus van 6 weken. Op zich niet erg, want 't kwam altijd stipt op dezelfde dag. dat vond de arts ook erg vreemd, maar ze gaan dat niet uitzoeken, ze kijken alleen vooruit.

Gelukkig maar.



Fijn weekend allemaal!!!



Kus,

Kaatje

Hallo allemaal,



Ik ben niet niet ongestel geworden. Heb net een tester gekocht, meer met het idee om dan maar gerust te zijn dat ik niet zwanger ben… WEL dus!! Haha helemaal geweldig. Ik kan het eigenlijk niet bevatten, het is zo raar. Eerst heb ik een cyclus van 13 weken en nu na 4 weken en 2 dagen geeft ie volmondig zwanger aan. Zo zien jullie wel dat het allemaal kan, en blijkbaar snel ook.

Dominique, succes met de bezoeken aan de gyn. Laat het allemaal over je heen komen meid. Niet in de rats gaan zitten en bij alles wat ze doen vragen waarom ze het doen!

liefs ili

Ili !!!



Wat geweldig goed nieuws! Meid, gefeliciteerd en ook voor je vriend!!!

Hier word ik helemaal vrolijk van!!!



Ik kan op m’n laptop geen smilies aan, anders zouden ze nu vol staan in dit bericht!!!



SUPER!!!



Dikke kus,

Kaatje

Ja fantastisch he, ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Hoewel ik wel vermoedens had, maar ik dacht dat het hersenspinsels waren. Ik had hoofdpijn, haha en heb mijn vriend laten voelen of mijn borsten zwaarder waren… en dat is toch al hilarisch want geweldig veel is het toch al niet. En eigenlijk het belangrijkste was mijn temperatuur. Omdat ik Crohn heb meet ik met enige regelmaat mijn temperatuur. Deze is altijd 36,8. Als ik ziek ben dan 37,2 maar dan houdt het ook op. En nu zonder dat ik ziek was al dagen 37,6.

Ik heb een tijd geleden een shirtje gekocht maatje 50.( stond charming just like dad op) Die heb ik gisteren aan mijn vriend gegeven. We hadden de tranen in onze ogen. Ow en ik heb nog een keer getest, kon het niet laten. Voor de zekerheid.

Nu is het voor jullie ook positief, want ook al moeten we de eerste weken afwachten, we kunnen in ieder geval wel zwanger worden. Dus laat dit een inspiratie zijn.

En Dominique… Ik had dat ook hoor. Eerst was ik regelmatig, dat wil zeggen een cyclus tot 33 dagen. En opeens niet meer. Maar als je eenmaal door de onderzoeken heen bent heb je volgens mij zelfs nog meer kans op een zwangerschap dan normaal. Je weet exact wanneer je eisprong is. Dat was bij mij. Ze zei dat we dinsdag nog maar eens moesten vrijen. Dat hebben we woensdag gedaan, dinsdag kwam niet uit. Maar je weet dat het raak kan zijn. “gezonde” vrouwen moeten meer gokken. snappie?? en wat Kaatje eerder al zei, je hebt zo’n controle dat het een heel veilig gevoel is. Ik ga volgende week bellen voor een bloedtest, volgens mij moet dat toch nog. Maar ik vermoed dat ik zeker voor de 12e week een inwendige echo gehad heb. En zodra je het hartje hoort, dan is het “echt”. Dus dat is ons voordeel!!!

Hang in there, ik blijf het in ieder geval lezen hier… en soms misschien ook wel reageren, maar het is nu aan jullie!!!

Ili,

Leuk kado zeg, dat shirtje!

Je dacht dus dat je lichaam je weer voor de gek aan 't houden was, en dan is 't niet zo! Dus wel gehoopt en niet verwacht! heel mooi. :inlove:

Het is in ieder geval 'n goede inspiratie voor ons hoor!!!



Ik hoop dat je hier blijft, lekker kletsen over hoe het met je gaat enzo!

Welke dosis clomid zat jij nu eigenlijk?

Soms ben ik ook wat de draad kwijt.



Ik hoop zo dat ik gauw ong. word. Eigenlijk zou 't donderdag moeten komen, maar soms heb ik zo’n (voor)gevoel dat 't wel eens eerder zou kunnen komen. Hope so… kunnen we weer de spannende tijden in!!! :mrgreen:



hoe’st met de rest??



Liefs,

Kaatje

Jaa ik laat zeker van me horen. 50 mg comid had ik. Ik hoop het ook voor je. Inderdaad de spannende tijden in. Als je zo kijkt dan gaat het toch snel, als je cyclus 28 dagen is heet dat. Bij dag 0 breekt een nieuwe “maand” aan. Dag 7 is je menstruatie ten laatste over en dan kun je eigenlijk gelijk een weekje aan de slag haha. Dan zit je op dag 14, en dan nog 2 weekjes waarin het spannend is. en inderdaad hoe is het met de iedereen???

Hoi Ili,



Wat ontzettend leuk en goed nieuws!!! Van harte gefeliciteerd meid!!!

:thumbup: :thumbup: :thumbup:



Ik zit hier wel even wat weg te slikken, ik wou dat het bij mij ook zo snel was gegaan! Maar goed, het kan, dat is nu wel helemaal bewezen :smiley:



Vanmiddag moet ik weer naar de gynaecoloog voor een inwendige echo. Ik zit nu op dag 10 en vorige week dus 100mg clomid geslikt. Ben zo zenuwachtig! Ik heb heel sterk het gevoel dat het geen effect heeft gehad. Ik heb ook helemaal geen bijwerkingen gehad van de clomid.



Dominique: Welkom hier! Ik ben benieuwd naar de uitslagen van je onderzoeken. Eigenlijk is het ook niet zo belangrijk hoe je noemt wat je hebt, als ze er maar wat aan kunnen doen, toch?!

Hebben ze bij jou een baarmoederfoto gemaakt? Bedoel je dan een echo?



Kaatjes, hebje nu weer eerst provera geslikt? Succes straks!

Liefs, lissie

Hello!!!



Het gaat soms ook best snel, Ili. Zeker in jouw geval, ik hoop je gauw te mogen volgen!!



Lissie, ik had dat ook 'n beetje, dat ‘wegslikken’. Je bent hartstikke blij, en oprecht, maar 'n tikkeltje jaloers toch ook. Hopelijk volgen we haar samen gauw, en kunnen we lekker met z’n allen keuvelen over hoe snel 't ging!



ik heb idd weer provera gehad. Zag daar in eerste instantie wel tegenop, niet zozeer de medicijnen, maar de ongesteldheid en het van voor afaan weer beginnen. Maar nu de dagen van ongi naderen, en ik weer bijna aan de clomid kan, word ik toch wat zenuwachtiger!

Dat had ik de eerste keer overigens helemaal niet, jij wel? Ik vind het nu wat spannender en heb best wel zin om weer die dagen naar de gyn te gaan om te kijken of er 'n eitje gaat jumpen!! :mrgreen:

Maar ja, 't kan ook tegenvallen en dat is minder leuk.



we gaan gewoon uit van de positieve: is 't niet zo dan gaan we gewoon weer 'n ronde want anders (weer provera en dan 150mg clomid) proberen!



volgens mij hoef je ook niet altijd bijwerkingen te hebben met clomid hoor, denk niet dat dat iets is waar je je zorgen om moet maken, Lissie. Het kan ook zo zijn dat 't je gewoon niet helemaal opvalt. vaak ziet hubbie sneller hoe kribbig ik kan zijn dan ik. Als ik 't dan ter sprake breng, dan zegt hij wel dat ik niet te genieten was! haha :mrgreen:



Wanneer krijg je 'n echo, om te zien of je 'n eisprong krijgt?



Dominique, hoe’st met jou??



Liefs,

kaatje

Hoi Allemaal!



Hier wel okay, nog niet ongi geworden, maar morgen is mijn NOD (bij 28 dagen cyclus wat ik voorheen had). Wel al een week last van mijn buik, pijn en gespannen.



Ik moet over een kleine twee weken weer naar de gyn, dan krijgen we bloeduitslagen (o.a. testen op progesteron, oestrogenen, CRP-eiwit en insuline) en uitstrijkje van mij, en het zaadonderzoek van mijn hubbie.



De gyn had het over een baarmoederfoto en volgens mij bedoelt hij daar een HSG mee (je baarmoeder met contrastvloeistof vullen :shock: ) en een samenlevingstest. Inwendige echo heb ik al gehad, er waren wel veel cystes te zien, maar nog niet een heuze kralenkrans.



Maar wat ik begrijp van PCO moet je ongi uitblijven en dat heb ik nog niet. Zoals jullie in mijn banner kunnen zien, is die pas de laatste 3 maanden wat langer geworden (en die cystes hebben ze ooit bij een controle 10 jaar geleden ook al gezien).



Weird, ik zal het af moeten wachten denk ik.



Groetjes Dominique

So, spannend zeg, morgen je NOD!

Ik :pray: voor je, meid!!!



Volgens mij kan 't wel dat je ongesteld wordt, ook al heb je PCO. Ik heb daar ooit 'ns iets over gelezen toen ik op pco had gegoogled, maar exact weet ik 't niet meer.

Ik geloof dat de sterkste verschijnselen te zien zijn als ze die echo doen en die kralenkrans zien (waaruit blijkt dat er geen eitje doorrijpt) en uit bloedtest op 'n hormoonwaarde (weet ook niet exact welke).

Daarnaast zijn er dan nog wat kenmerken die de puzzel op z’n plek doen leggen, heb 'ns wat gehoord en gelezen over overgewicht (heb ik ook niet, juist ondergewicht, maar zit nu net goed!), acne, en nog wat dingen die ik zo niet uit m’n hoofd weet!

Je kunt er op google best veel over vinden, waar ik best veel info vandaan had was deze site: http://nl.msnusers.com/vrouwenmetpco/watispco.msnw



Ik weet overigens soms niet wie waar nu mee bezig is, met welk traject in de mmm, dus als ik wat vragen stel waarvan je al 'ns het antwoord hebt gemeld, dan mijn excuses alvast :wink:



Ik ga maar 'ns lekker slapen!!



Liefs,

Kaatje

hoi hoi,



Maandag bij de gyn geweest voor een inwendige echo. Er was nog niet veel te zien, het was pas dag 10. Maar ze zag wel wat follikels die iets groter waren. Ze heeft er eentje gemeten en die was 1 cm. Morgen moet ik weer voor een echo en dan hoopt ze te zien dat ze groter zijn geworden!

Als ze echt groeien zou ik vrijdag of zaterdag een eisprong moeten hebben.

Dus ik heb last van gezonde zenuwen :slight_smile:



Dominique, gisteren je NOD? Ik duim voor je!



Groetjes, Lissie

Lissie, laat 't zo zijn :pray: :pray: :pray:



Als 't goed is ben je dus vandaag weer geweest voor 'n echo. En… was 'ie gegroeid? Ik hoop 't zo voor je.

Lekker he, die gezonde zenuwen.



Ik hoopte zo vandaag ongi te worden, maar er is nog niets te zien. Maar morgen mag 't nog, dus 't zal wel op dezelfde dag zijn als vorige keer (dan zou morgen de dag zijn). Heb mezelf voorgenomen om niet meteen in de stress te schieten als 't niet zo is, en af te wachten tot na 't weekend. als er dan nog niets is, dan bel ik wel met de gyn. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt, het komt er vast wel uit (zo te merken aan m’n irritatiegrens, duurt 't niet lang meer :lol: )



Liefs, Kaatje

Er was helemaal niks te zien op de echo, die follikel van 1 cm was nog steeds 1 cm en verder alleen maar kleine eiblaasjes. Het slijmvlies van mijn baarnoeder was ook nog erg dun.

Ik mag voor de zekerheid maandag nog een echo laten maken, maar ze denkt dat er dan nog niks verandert is.

Maandag spreken we af hoe verder, maar waarschijnlijk is dat ik nog wel progesteron moet laten prikken op dag 21 en dan krijg ik dag 30 telefonisch de uitslag. Dan weer provera 10 dagen en dan op dag 3 weer clomid, maar nu 150 mg.

Ze wil eigenlijk de volgende cyclus geen echo’s maken, omdat dat te belastend zou zijn voor de vrouw. Maar ik ga haar vragen of ik iig 1 echo kan krijgen volgende cyclus. Dat vind ik toch wel prettig voor mijn gemoedsrust! Dan weet ik dan iig waar ik aan toe ben.

Als het dan nog niet aanslaat wil ze me voordragen voor een LEO operatie. Maar dat zie ik dan wel.

Zoals het er nu naar uitziet is deze cyclus dus ook weer niks :frowning:

Hebah, lissie… ik had zo’n goede hoop voor je. Dat duimen van mij haalt dus ook geen drol uit :roll:

Meid, kop op… En idd, ik zou denk ik ook vragen of ze die echocontrole er in willen houden, het is veel fijner om 't zo te weten, dan maar 2 weken 'n paar keer naar 't ziekenhuis, dat overleven we ook wel he!

Je kunt iig 'n poging wagen om de echo’s te krijgen!



Succes, meissie.



Liefs, Kaatje

:dance: Goed nieuws: ben ongesteld geworden :dance:

Op naar de volgende ronde!!!

Ben er echt wat zenuwachtig van, snap eigenlijk niet waarom, want 't kan net zo goed zo zijn als de vorige keer met clomid 50mg.



Hoest met de rest?



Liefs, Kaatje

Hey Allemaal.



Goed, ik ben ondertussen ongi geworden, maar ben wel wat wijzer geworden qua temperaturen. (ook al begon ik daar pas op dag 22 mee)



Dag 22: 36.7 (op dag 21 zei de gyn dat hij een rijpe follikel had gezien en dat het baarmoederslijmvlies ook de juiste dikte had)

dag 23: 36.5

dag 24 t/m dag 29 : tussen de 36.7 en 36.9

dag 30 36.6

dag 31 36.25, dit wordt dus mijn dag 1 van de nieuwe cyclus, 's avonds ook echt ongi



Goed wat ik eruit opmaak is dat ik toch wel een eisprong heb (of wel dag 22 nadat we bij de gyn waren geweest, ofwel dag 24. Er staat op internet dat je de dag na je eisprong een temp-dipje kan hebben dus vandaar dat ik denk dat het toch wellicht dag 22 is geweest. Betekend dat ik 8 dagen na de eisprong ongi wordt.



Okay, tot zover mijn relaas en die is best lang geworden gezien ik weinig tijd heb om te tikken…



Dit weekend heb ik geen internet tot mijn beschikking, dus ik spreek (?) jullie op z’n vroegst pas zondagavond weer.



Nieuwe NOD: 7 oktober (ik heb er maar een cyclus van 30 dagen van gemaakt, is misschien wat realistischer nu?)



Kaatje, fijn dat je eindelijk ongi ben geworden! En bedankt voor de link, ik zal er eens een kijkje gaan nemen!



Fijn weekend allemaal en ik hoop dat het goed gaat met iedereen!



Liefs, Dominique

Hey hallo!!



Fijn dat je toch zo’n duidelijk zicht hebt in de temperatuurscurve! Ik heb er echt de b*len verstand van, dus ik weet ook echt niet hoe je zoiets moet bekijken. Ik temp. zelf ook niet, denk dat dat ook scheelt (heeft tot nu toe ook totaal geen nut gehad) :mrgreen:



Ili, hoe’st met jou als 1e zwangere onder ons? Ik ben benieuwd hoe je je voelt!



Liefs, Kaat

Dominique: fijn dat je wel een eisprong gehad hebt! Jammer dat je nu ongesteld bent, hoe ga je nu verder? Moet je medicijnen gaan slikken of deze cyclus weer afwachten?



Ik ben vandaag weer bij de fertiliteitsverpleegkundige geweest. Nog een echo gehad waar weer niks op te zien was. Morgen heb ik een belafspraak met mijn gynaecoloog om verder beleid af te spreken.

Waarschijnlijk gewoon weer provera slikken en dan 150mg clomid.

Ik had aangegeven dat ik twijfels heb over een LEO operatie, maar ze gaf aan dat als 150 mg ook niet aanslaan ze sowieso een HSG willen doen, dus dat ik dan net zo goed wel de LEO kan doen samen met de HSG, dat is minder pijnlijk,omdat de LEO onder narcose wordt gedaan.

Maar goed, morgen eerst maar het telefoontje van de gyn afwachten.

Doei!