Mn lieve schattige peuter is momenteel een draak die mn irritatie knopje maar al te goed weet te vinden.
Ik loop voor mn gevoel de hele dag : Nee niet doen te roepen…
Ze bleef in de ochtend altijd keurig in bed liggen, sinds kort paradeert ze door het huis heen. Terug leggen in bed heeft geen enkel zin, boos worden ook niet…
ze lacht me uit en krijst de hele straat bij elkaar
De hele dag zeuren om snoep, een appel.
Ik blijf vast houden aan de vaste eet/drink momentjes maar soms weet ik echt even niet wat ik moet zeggen als ze weer om iets komt vragen.
Als ze dan wat te eten krijgt dan wil ze niet.
Luier verschonen gaat niet zonder een drift bui.
Badderen gaat niet zonder strijd, moet ze in bad dan wil ze niet, moet ze eruit dan wil ze niet. Haar wassen begin ik al niet eens meer aan.
In bed gaan wil ze niet, voorlezen lijkt een leuk spelletje te zijn geworden op te springen op bed. Als ik dan zeg dat mama niet meer voorleest als ze door blijft springen zegt ze doei.
Ga ik weg dan begint ze te krijsen, wat na 10 min wel stopt.
Dan ga ik nog even terug om te zeggen waarom ik weg was.
Vind het gewoon echt niet leuk op deze manier, de lol om wat leuks samen te doen is ook weg. Loopt uit op een illusie.
Eten koken doe ik voor mezelf, niet voor haar dat werkt voor mn eigen gevoel erg goed… maar de rest…
Wie kan me helpen om dit cirkeltje te doorbreken??
Heeeeeeeeeel herkenbaar, als in heeeeeeeel herkenbaar. Vervelende periodes zijn dit dat je denkt krijg ooooooit mijn lieve kind nog terug. Maar tot nu toe is het hier altijd weer goedgekomen al denk je soms van niet.
Peuterpuberen heet dit en kan soms een paar weken duren en dan verdwijnt de donkere wolk. Kwestie van adem blijven halen en uitzitten.
Ook hier herkenning. Bij Sem hielp het wel om een beetje uit te leggen wat we waarom deden en hem veel zelf te laten doen. Het gaat idd over, je moet het gewoon zien als een sprongetje bij een baby :hug:
pooh; hier ook echt heel erg, vanavond is ze zelfs zonder eten naar bed gegaan (ging heel wat aan vooraf ) en toen ik 20 minuten later boven kwam lag ze heel diep in slaap. Maar man wat mis ik dat leuke lieve luisterende meisje
Ik was even op zoek naar zo’n soort topic voordat ik er zelf een zou openen. Wij hebben een zelfde draakje in huis, je wordt er af en toe knettergek van! Ze luistert absoluut niet, duwt de hele dag Nout omver en pakt alles af, zeurt de hele dag om eten terwijl ze genoeg krijgt en noem maar op!
D’r vanmorgen van de creche opgehaald, wat een drama om dr mee te krijgen en voordat je op de fiets zit…
Nog iemand een gouden tip? Ik merk dat ik er steeds kribbiger om word…
grappig dat de mama’s in dit topic met de ‘vervelende’ kindjes allemaal kindjes hebben van 2 jaar en 8, 9 of 10 maanden toeval? lekker aan het peuterpuberen dus! :lol:
grappig dat de mama’s in dit topic met de ‘vervelende’ kindjes allemaal kindjes hebben van 2 jaar en 8, 9 of 10 maanden toeval? lekker aan het peuterpuberen dus! :lol:
als ik dit topic lees denk ik ja jajajajajaja dat ken ik allemaal… alleen nog geen 2 jaar en 8-9-10maanden
wel 1 jaar en 10 maanden
dus ik mag nog ruim een jaar volgens mij ga ik niet blij worden
Ik was even op zoek naar zo’n soort topic voordat ik er zelf een zou openen. Wij hebben een zelfde draakje in huis, je wordt er af en toe knettergek van! Ze luistert absoluut niet, duwt de hele dag Nout omver en pakt alles af, zeurt de hele dag om eten terwijl ze genoeg krijgt en noem maar op!
D’r vanmorgen van de creche opgehaald, wat een drama om dr mee te krijgen en voordat je op de fiets zit…
Nog iemand een gouden tip? Ik merk dat ik er steeds kribbiger om word…
ooooh wat heerlijk herkenning, ik dacht al dat er wat mis was met Ivan . Nog 1 jaar nog 1 jaar en dan zijn ze bijna 4
-probeer elke dag even met haar te gaan zitten, samen kleuren of een kort spelletje.
-Wil ze niet in bad, dan niet toch? Met water en een washand wordt ze ook schoon, en niet praten over in bad gaan. na verloop van tijd kun je dan vragen, zou je het leuk vinden om een keer in bad te gaan vandaag?
-Afhankelijk van in hoeverre ze het kan begrijpen, kun je op haar kamertje speelgoed neerzetten, en dan vertellen dat als ze 's morgens wakker wordt ze eerst daar lekker mee gaat spelen. (bedenk wel dat 5 minueten al heel lang lijkt voor zo’n kindje, dus geef een compliment als ze idd eerst twee minuten met dat speelgoed heeft gespeeld.
Dat zijn zo’n beetje de dingen die ik me herinner, en mee aan de slag ben gegaan. En bedenk ook gewoon dat het erbij hoort en dat het heus wel weer makkelijker wordt. Succes meis!
Negeren is soms niet voldoende, afleiden ook niet.
Soms is het ook wel eens klaar, met die driftbuien, toch? Ik laat mijn zoontje dan op de gang bijkomen en uitrazen. Daarna spreek ik met hem, zegt hij sorry en is het weer gezellig.
hier werkt de trap of gang ook totaal niet. We kunnen hem wel eeuwig terug blijven zetten, hij houdt echt wel vol met steeds van de trap af komen of uit de gang komen.
Dus hier gebruiken we zijn kinderstoel maar, bij gebrek aan beter. Dan draaien we zijn stoel richting de muur, en zit hij daar maar even 2 minuten in. Tuigje vast, anders klimt hij er alsnog uit. Ben benieuwd wat we gaan doen als de jongste straks in de kinderstoel moet, want dan moet hij op een gewone stoel, zonder tuigje ofzo. Maar dat zien we dan wel weer
Hoe geef je een time-out aan een jongetje wat niet op de trap blijft zitten, maar gaat “stieren” in de gang? Ik moet echt de deur dichtrekken en vasthouden. Hij schopt en trekt zo hard aan de deur. Doe ik dat niet dan staat hij binnen 2 sec. weer in de kamer.
Ik vind dit dus een heeeeel lastig punt!
Het hoeft toch niet perse de gang of trap te zijn?
Ik blijf hem terug zetten, dat is wel even volhouden, maar werkt wel.
En boos toespreken maakt hier ook indruk.
Uiteindelijk geeft hij het hier op.
A la Nanny eigenlijk: die zegt ook, niet toegeven maar volhouden
Ik dacht altijd ook dat het gewoon volhouden was. Tot ik het bij mijn eigen kind vol moest houden, en dat is niet vol te houden. Ook zijn bed uit komen toen hij nog in zijn ledikantje sliep. We hebben het echt wel eens 40 keer gedaan hoor, urenlang. Maar het werkte niet. Dan moet je idd andere oplossingen zoeken.
Zit hij sowieso niet meer in de kinderstoel? Dan is het wel lastiger. Nu weegt mijn zoon ook nog geen 16 kilo, maar 13 ofzo, dat scheelt wel. En hier werkt die methode ook prima, dus het hoeft ook maar maximaal 1 keer per dag, heel soms 2 keer, maar vaak ook helemaal niet.
Hier ook een dochter van bijna 3,5 en soms kan ik haar niet uitstaan :wall: zus plagen duwen slaan speelgoed afpakken :naughty: vooral het zusje plagen is niet leuk strafstoel heeft ze en die wordt soms dagen achter elkaar gebruikt en soms gaat het weer even goed. Wij zelf leiden af en corrigeren waar nodig uiteraard. Ga ook niet het gevecht met haar aan als ze niet luisterd dan maar geen bad of wat dan ook.