Dec2008/jan2009 stoppers # 5 hopelijk is dit ons jaar!!!

Elle :hug:

Denk dat het idd een slim idee is om het nu al bij te houden. Dan kan je ze dat meteen aanbieden, moesten ze er om vragen. Hoewel ik heel hard ga duimen dat je in de volgende ronde zwanger bent.

Alina :hug:

Getty, fijn dat alles goed gaat!

Even berichtje van Bigsby:

@bigsby wrote:

Gister had ik mijn eerste afspraak.

Ze heeft eerst alles doorgenomen, daar kwam niks bijzonders uit. We zijn beide nooit geopereerd, geen drugs gebruikt, geen trauma’s meegemaakt, enz…

Daarna heeft ze een inwendige echo gedaan, zoals ze kon zien zaten er geen cyste’s en kon ze zien dat ik mijn ei al had gehad (had ik ook niet anders verwacht )

Ze wil dat ik een maandje ga temperaturen, dat is iets waar ik eigenlijk nooit aan wilde beginnen maar helaas moet het maar

Op dag 2,3 of 4 moet ik bloed laten prikken (als ik ongesteld ben geworden) en op dinsdag 16 maart heb ik een afspraak met een fertillitiearts (gister met de verpleegkundige) dan gaat hij weer een echo doen en verder hangt het af van de bloeduitslagen.

pfff ik vind dit allemaal zo lastig, waarom kan het nou niet gewoon weer uitzich zelf gebeuren :?

Lieverd :hug:

Goed om te horen dat ze toch al kon zien dat je je ei hebt gehad, dan werkt het wel. En wie weet hoef je niet meer te temperaturen omdat je deze ronde zwanger bent … :-

En zoniet, dan is het wel handig denk ik om te zien hoe of wat met die temperatuurcyclus. Fijn ook dat ze meteen verder opvolgen met bloedprikken en dat je al een afspraak hebt bij de FA. Hoef je in ieder geval daar niet meer op te wachten. En dan afwachten wat de FA zegt (als dat allemaal nog nodig is) en dan beslissen wat jullie willen doen.

Sterkte hoor meis :hug: :-

Bigsby, Toch wel een ei dus. Maar ergens wel fijn dat je nu de stap hebt gezet. Nu het temperaturen afwachten dus…

Sterkte hoor

Getty

Sorry dat ik niet eerder langs ben gekomen, pff het was ook weer zo’n druk weekend :roll:

Bedankt Noemi voor het doorgeven :-*

Super dat F, het zo goed doet en dat hij al zo lekker doorslaapt!

Elle: ahhh ik had zo’n goede hoop :hug:

Judith: kan je al testen? of is het nog veelste vroeg?

Getty: fijn om te horen dat alles goed gaat, zelfs je suikerwaardes.

Nog maar ff en dan is je kleine er :dance:

Alina: heerlijk zo’n lekker rustig meisje, geniet er maar lekker van.

Balen h’e als je weer moet werken, 3 maanden is ook veelste kort :snooty:

Alina; Ja het is volgens mij altijd moeilijk voor een kersverse moeder om weer te beginnen (uitzonderingen daar gelaten).

Ik vond het ook verschrikkelijk weet ik nog wel.

En ik heb het nog steeds wel hoor. Het liefst voed je je kindje gewoon zelf op.

Ik ben daarom zo blij met mijn gastouder! Celeste heeft het er heel erg naar haar zin en dat ik zó ontzettend belangrijk voor een werkende moeder! je werk wordt daardoor ook een stuk leuker en ontspannender.

Getty; Wat fijn om te horen dat het allemaal goed gaat met je/jullie. En wat ga je snel zeg :shock: !

Elle; Hoe is het nou met je :hug: ?

Ik heb gisterochtend helaas negatief getest :frowning: . Ik moet nog wel tot vrijdag (waarschijnlijk) maar ik weet voor 99% zeker dat het niet raak is deze ronde.

Ik baal niet eens zo van het feit dat het niet raak is maar wel van het feit dat ik 2 weken lang met menstruatiekrampen heb rondgelopen en daardoor dus niet heb geklust. Puur omdat ik elke dag dacht dat ik ongesteld zou worden. Elke dag maandverband dragen is trouwens ook niet zo fijn.

Toen ik dus ben gaan tempen en die verhoging ineens begon namen de krampen ook af.

Hoogstwaarschijnlijk heeft het dus te maken gehad met het groeien van de eicel.

Van de week heb ik de nieuwe Clomid kuur al opgehaald. Dit keer dus de verhoging van 50 mg naar 100mg.

Zie er wel een beetje tegenop als ik eerlijk ben.

De bijwerkingen bij 50mg vielen mij mee maar ben best wel bang wat ik kan verwachten van die 100mg. En ik hoop gewoon zo dat ik nu wel een eisprong krijg van de Clomid :pray: . Anders moeten we over naar de 150mg en worden er screenings gemaakt van mijn eicellen.

Uhhhhhm…vanmorgen heb ik een berichtje neergezet dat ik negatief getest had gisterochtend?

Vandaag/net getest omdat ik mij toch anders-dan-anders voel.

Vanmiddag zei ik toevallig nog tegen mijn vriend het is dat ik weet dat ik niet zwanger ben, ik voel mij namelijk wel zo....

Die test van net gaf een lichte streep aan .

Doodeng eigenlijk ivm de laatste keer in januari toen het toch nog mis ging voordat ik mijn NOD had.

Ik ben dus voorzichtig blij…

Vrijdagochtend er nog maar een testje tegenaan gooien en dan maar hopen dat die streep nog duidelijker wordt.

Ohhh ik vind het zó spannend!

Ik voel mij ook zo anders. Net hetzelfde als bij Celeste. Veel last van obstipatie, hele dag warm, moe en duizelig.

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan :pray:

@Judith2 wrote:

Uhhhhhm…vanmorgen heb ik een berichtje neergezet dat ik negatief getest had gisterochtend?

Vandaag/net getest omdat ik mij toch anders-dan-anders voel.

Vanmiddag zei ik toevallig nog tegen mijn vriend het is dat ik weet dat ik niet zwanger ben, ik voel mij namelijk wel zo....

Die test van net gaf een lichte streep aan .

Doodeng eigenlijk ivm de laatste keer in januari toen het toch nog mis ging voordat ik mijn NOD had.

Ik ben dus voorzichtig blij…

Vrijdagochtend er nog maar een testje tegenaan gooien en dan maar hopen dat die streep nog duidelijker wordt.

Ohhh ik vind het zó spannend!

Ik voel mij ook zo anders. Net hetzelfde als bij Celeste. Veel last van obstipatie, hele dag warm, moe en duizelig.

Nu maar hopen dat het goed blijft gaan :pray:

Oh, ik hoop zo voor je dat die streep over een paar dagen heel erg vet is!

Ik ga voor je duimen. Vast voorzichtig gefeliciteerd!

Met mij gaat het redelijk. Ik ben nu een paar dagen aan het temperaturen en zit steeds rond de 36.9, dat lijkt me vrij hoog? Weet iemand hoe hoog ‘normaal’ is?

Tja, wat is normaal…Dat is bij iedereen anders.

Mijn gemiddelde temp lag vóór mijn eisprong rond de 36,6.

Misschien kan je je gemiddelde temp beter bepalen na je menstruatie.

Ik zie trouwens ook echt twee streepjes hoor! :dance:

Judith: hopelijk test je vrijdag dik positief :pray: :pray: :pray:

ooooooooooo Judith!!!

Je maakt het wel heel spannend zo :pray: :pray: :pray:

Ik zie inderdaad ook een heel licht streepje hoor :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:

Hopelijk is die over een paar dagen heel heel goed zichtbaar en blijft het gewoon helemaal goed gaan.

Ik duim hier mee voor je en blijf aan je denken!!!

Elle dat is een vrij normale temp hoor. Inderdaad ligt het bij iedereen anders. Maar het varieert vooral tussen de 36 en 37 graden.

Wat raar :think: , ik dacht dat ik hier al een berichtje neergepland had?!

Vanmorgen voor de 2de keer getest en deze keer gaf de test een dikke vette + aan…ik ben dus hartstikke zwanger!

Ik ga proberen alle onzekerheid overboord te gooien en keihard te genieten.

Vanmiddag de gyn bellen voor info aangezien ik zwanger ben geraakt na gebruik van Clomid. De vorige keer in januari wilde ze mij ook al met 6,5 week terug zien voor een echo.

De vraag is alleen of die Clomid ook daadwerkelijk zijn werk heeft gedaan omdat mijn eisprong niet eerder plaats heeft gevonden.

Misschien heeft mijn eitje wel een extra zetje gehad door de Clomid.

En anders mag ik voor de 2de keer trots zijn op mijn lichaam dat het ondanks de PCOS voor de 2de (3de) keer gelukt is.

Kom op! Iedereen mee naar de november moeders!!!

Hoe werkt het?

Voor het opnemen van je temperatuur kun je een gewone koortsthermometer gebruiken. Gebruik liever wel iedere dag dezelfde thermometer en noteer het als je onverhoopt toch moet switchen. Denk eraan dat je bij een ouderwetse kwikthermometer een langere opnametijd moet aanhouden dan bij de digitale thermometers van tegenwoordig. Sla er voor de zekerheid de gebruiksaanwijzing even op na.

Als je een digitale thermometer gebruikt, zorg dan dat deze tenminste twee cijfers achter de komma heeft.

In principe neem je je temperatuur iedere ochtend op hetzelfde tijdstip op, direct na het opstaan. Dit betekent overigens dat je in het weekend misschien de wekker zult moeten zetten, om je vaste tijdstip aan te houden. Dit is zo belangrijk, omdat er onnauwkeurigheden in je temperatuurkalender kunnen voorkomen wanneer je je temperatuur op verschillende tijden opneemt.

Ook bijvoorbeeld eten en drinken of roken vóór het opnemen van de temperatuur kan tot onnauwkeurigheid leiden.

Leg de thermometer het liefste voor je gaat slapen binnen handbereik, bijvoorbeeld op je nachtkastje. Zo kun je nog voor je opstaat temperaturen en is de kans dat je het vergeet minimaal.

Vóór je gaat meten moet je tenminste een uur geslapen, of in ieder geval ontspannen gelegen hebben.

Hoe meten?

Het is het verstandigst de temperatuur rectaal te meten, via je anus dus. De rectale meting geeft over het algemeen heel exacte waarden en is het minst storingsgevoelig.

Ook de orale en vaginale waarden kunnen nauwkeurig zijn, wanneer erop gelet wordt, dat tijdens de orale meting de punt van de thermometer onder de tong tegen de tongwortel ligt en de mond gesloten blijft, of dat tijdens meting in de schede de thermometer er niet uitglijdt.

Meting onder de oksel is te onnauwkeurig en daarom ongeschikt.

Voor welke methode je ook kiest, houd die in ieder geval vol. De waarden tussen de verschillende ‘meetplekken’ kunnen iets variëren, waardoor tussentijds switchen je metingen onmiddellijk minder betrouwbaar maakt.

Wanneer beginnen?

Teneinde de kalender zo nauwkeurig mogelijk te maken, is het aan te raden te beginnen met temperaturen op de allereerste dag van je menstruatie. Let op: hiermee bedoelen we de dag dat je menstruatie echt doorzet, dus niet de dagen daaraan voorafgaand waarop je misschien een paar druppeltjes verliest.

Die eerste dag temperatuur je dus eigenlijk iets later dan je normaal zou doen, omdat de menstruatie meestal pas later op de dag doorzet. Beginnen je bloedingen pas écht na 18.00 uur, dan tel je die dag als dag nul en begin je de volgende dag met het opnemen van de temperatuur.

Hoe ziet je kalender eruit?

We tellen een cyclus vanaf dus vanaf de eerste dag van je menstruatie tot de eerste dag van de daaropvolgende menstruatie. Gedurende die periode geef je je temperatuur en alle bijzonderheden van iedere dag op jouw persoonlijke kalender aan (zie voorbeeld op deze pagina). Hierbij rond je het tweede cijfer achter de komma af (naar boven vanaf een vijf, alles eronder wordt naar beneden afgerond).

Tussen de dagelijkse stippen trek je een lijn, tenzij je een dag per ongeluk niet gemeten hebt. In dat geval laat je het vakje leeg en trek je de lijn niet door.

In de ruimte voor bijzonderheden geef je aan of er iets is dat de meting zou kunnen verstoren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een verkoudheid, alcoholgebruik, wisseling van thermometer, veranderde bedtijd of een verstoorde nachtrust.

Vergeet ook de wisseling van zomertijd naar wintertijd of andersom niet te vermelden. Heb je seks gehad, dan is het handig om dit ook in de grafiek te zetten, bijvoorbeeld door een andere kleur te gebruiken. Ook vakanties of stressvolle periodes noteer je.

Wat zijn je vruchtbare dagen?

Wanneer je je temperatuur keurig bijhoudt, zul je zien dat er twee temperatuurniveaus zijn:

Die van vóór de eisprong en die van erna.

Voor de eisprong, in de eerste cyclusfase, is je basale lichaamstemperatuur (de temperatuur van je lichaam ‘in rust’) iets lager. Rond de eisprong stijgt de temperatuur met tenminste 0,2°C. Veroorzaker is het hormoon progesteron, dat in je tweede cyclusfase door het gele lichaam wordt aangemaakt. Dit hormoon stimuleert het baarmoederslijmvlies om zich klaar te maken voor de innesteling van een eventuele bevruchte eicel.

Het gele lichaam wordt overigens ook wel eens corpus luteum genoemd. Het ontstaat zodra het rijpe eiblaasje (follikel) openbarst en zich met bloed vult. De cellen van de follikelwand dringen de met bloed gevulde holte binnen en beladen zich met een gele kleurstof, vandaar de naam. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de eisprong over het algemeen plaatsvindt in een periode van twee dagen vóór de temperatuursverhoging tot een dag erna. Wanneer jouw cyclus een beetje regelmatig is, dan zijn die dagen dus na een paar maanden redelijk te voorspellen. Seks op deze dagen vergroot de kans op zwangerschap.

Hoe lang ga je ermee door?

Het nadeel van temperaturen is dat je pas achteraf vaststelt dat de eisprong heeft plaatsgevonden.

Om inzicht in jouw cyclus te krijgen en het moment van eisprong te kunnen voorspellen, zul je dus sowieso een aantal maanden moeten temperaturen. Denk hierbij aan een maand of drie.

In principe heeft het geen zin om vele maanden achter elkaar te temperaturen…

Niet alleen geeft langer temperaturen meestal geen extra informatie, het is ook een aardige belasting voor jou en je partner. Onnodige stress en spanningen in jullie seksuele relatie kunnen het gevolg zijn wanneer temperaturen een obsessie wordt. Stop dus na drie maanden tenzij je arts anders adviseert.

TIP!

Duidelijk op- en neergaande temperaturen kunnen een aanwijzing zijn voor een storing van je thermometer, als dit een digitale variant is. Controleer deze dus eerst en raak niet in paniek. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de batterij moet vervangen, omdat deze verouderd is.

Elle; Dit stukje heb ik even opgezocht voor je.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik het zelf niet zo nauwkeurig gemeten heb hoor.

Wel heb ik elke dag rond een vaste tijd gemeten, maar in het weekend zat er wel een 2 uur tussen.

Ook had ik geen thermometer met 2 cijfers na de comma.

Wat ze volgens mij niet zeggen is dat je vaak vóór de verhoging in je temperatuur een lichte daling ziet.

Ik moet hierbij wel zeggen dat ik die maar met 0,1 graad tegen ben gekomen. Maar mijn temp schommelde ook tussen de 36.4 en de 36.7.

Succes meis!

En bedankt voor je lieve :hug:

Judtih, meis wat goed!!!

Gefeliciteerd hoor!!

En clomid zorgt er voor dat maar 1 of 2 eitjes groot genoeg groeien voor een eisprong.

Echt super!!

Nu Bigsby, Elle, Aapje en Belly nog! :hug:

Judith:

Van harte gefeliciteerd!!!

OOOh echt super!!! Ik hoop echt dat alles super goed blijft gaan!!

Wow!! Judith gefeliciteerd!!! Komt vast goed nu!!!

Gauw naar de Gyn voor controle.

Voor de rest ook erg veel succes!!!

Getty

@Judith2 wrote:

Wat raar :think: , ik dacht dat ik hier al een berichtje neergepland had?!

Vanmorgen voor de 2de keer getest en deze keer gaf de test een dikke vette + aan…ik ben dus hartstikke zwanger!

Ik ga proberen alle onzekerheid overboord te gooien en keihard te genieten.

Vanmiddag de gyn bellen voor info aangezien ik zwanger ben geraakt na gebruik van Clomid. De vorige keer in januari wilde ze mij ook al met 6,5 week terug zien voor een echo.

De vraag is alleen of die Clomid ook daadwerkelijk zijn werk heeft gedaan omdat mijn eisprong niet eerder plaats heeft gevonden.

Misschien heeft mijn eitje wel een extra zetje gehad door de Clomid.

En anders mag ik voor de 2de keer trots zijn op mijn lichaam dat het ondanks de PCOS voor de 2de (3de) keer gelukt is.

Kom op! Iedereen mee naar de november moeders!!!

Hey meis, wat gaaf!!! GEFELICITEERD! Ik kwam hier even speciaal voor jou kijken, want ik moest steeds aan je denken.

Oh, ik hoop toch zo dat ik je bij de novembermama’s mag komen vergezellen…maar eerlijk gezegd durf ik daar niet meer zo op te hopen. Intussen ga ik maar braaf door met temperaturen. Heb je nog Clomid over :wink: ??? Misschien helpt het hier ook wel. Strooi je nog even wat hormonsters???

Getty; Dank je wel! ja ik moet maandag even bellen voor een echo bij de gyn. Waarschijnlijk moet ik daar volgende week of die week daarna al naartoe.

Wel vroeg maar ze willen met 7 weken al een echo. Daarbij gaan ze gewoon uit van de eerste dag van mijn menstruatie.

Ook al ben ik nog helemaal geen 7 weken, tóch moeten ze er vanuit gaan alsof het wel zo is. Beetje vaag, maar dat had ik in januari ook.

Spannend dus!

Elle;…Dank je wel meis :-* . Lief dat je even kwam kijken.

Had je het stukje nog gelezen wat ik gister voor je opgezocht heb? Over dat temperaturen.

Ik hoop voor je dat het je wat meer duidelijkheid gaat geven.

Clomid heb ik nog over ja :mrgreen: . Een heel kuurtje zal maar zeggen :wink:

Jaaaaaaaaaaa je moet gewoon mee naar de november mamas.<br /> Trouwens..voor Bigsby wordt het ook spannend!<br /> Ik ga voor jullie beiden duimen meiden :thumbdown: :thumbup: :thumbdown: :thumbup: .<br /> <br /> <br /> <br /> Gisteren en vamorgen is er trouwens nog iets bizars gebeurd.<br /> Gisteravond hoorde ik dat een goeie vriendin van mij zwanger is.<br /> We zitten in een vriendengroepje met zn 3en.

Ik was het langste gestopt en die andere 2 meiden rond november/december.

F. is nu 7 weken.

voor D. was het gisteren wel even moeilijk omdat we het zo leuk hadden gevonden om met z`n 3en zwanger te zijn.

Belt D. vanmorgen helemaal hysterisch op dat ze ook een positieve test heeft :shock:

Waarschijnlijk schelen D. en ik net aan een dag.

Ik ga zo even een kop thee halen bij haar.

Yessssss ! van harte gefeliciteerd Judith :dance: :dance: :dance:

Ik heb al ruim een dag van wat bruine afscheiding, maar tot nu toe niks roods :think:

Oh Bigsby. Ik geloof ik dat ik maar moet gaan duimen???

:thumbup: : :pray:

Getty