de WAS

Hier zo’n 8 tot 10 wassen per week voor 8 personen. Maar de wasmachine zit hier altijd wel helemaal vol. Heb ook alleen een lichte en den donkere was. Aan andere varianten doe ik niet aan. Geen droger dus alles gaat aan de waslijn.

Strijken beperk ik echt tot het hoogst noodzakelijke.

Opruimen van de was kom ik meestal niet aan toe. Meestal is alles al weer in gebruik genomen. Zolas gisteren alle beddengoed in de was en 's aovnds kon het er weer zo op. zo ook ondergoed, leg ik altijd al in stapeltjes (op leetijd) in de badkamer klaar.

Hier een gezin van totaal 5.



Ik heb circa 3 gekleurde was (op 30 graden), 3 60 graden was (sokken, ondergoed, handdoeken, beddengoed, maar soms doe ik laatste wel eens bij een gekleurde was van 40 graden) en 1 lichte was per week. 7 per week, meestal verdeeld over 3 dagen.



Ik heb op zolder 2 staande wasdroogrekken en over de lengte een lijn en daar laat ik het lekker hangen totdat ik tijd heb om het op te vouwen of ik pak het als ik het nodig heb. Wat dat betreft vind ik drogers het nadeel hebben dat je het eigenlijk gelijk moet opvouwen.

Ik begrijp niet dat het mogelijk is om niets te strijken!!??



Hoe doe je dat dan met t shirts ofzo??? :think:

heel goed glad strijken met je handen

en dan heel strak opvouwen :mrgreen:

gaat best



alles wat in de droger is, is sowiezo al een stuk minder gekreukt

en alles waarvan ik denk dat het gaat kreuken, sla ik goed uit en hang ik aan een hangertje

Maar dan moet je je droger toch niet al te vol doen. Bij mij kreukt het zelfs op stand kreukvrij :think: :think:



:lol:

Ik strijk alleeen maar jurkjes en overhemden. t shirts en broeken inderdaad alleen maar even met mijn handen erover heen.

Ik kan ook heel netjes vouwen :mrgreen: :oops: en strijk niets, koop ook liever geen bloesjes die je moet strijken. Die ene die ik heb, die strijk ik dus wel als ik hem aan doe. En die katoenen kinderbroekjes vind ik soms gekreukt, maar als ik ze zou strijken, zie je daar toch al snel niets meer van zodra ze het aan doen :think: Vouw ze gewoon netjes op, leg ze strak op een stapel, dan drukken de bovenste de vouwen van de onderste eruit :wink:

Hier ook een gezin met 2 kinderen, draai gemiddeld 7 wassen per week, doordeweeks 3 ofzo, derest in het weekend.

Maar, helemaal leeg zijn de wasmanden nooit!



De enige tip die ik je kan geven, die hier niet altijd lukt, maar die ik iedere keer weer probeer, eerst de was wegwerken qua opvouwen, dan pas weer opnieuw beginnen. Bijhouden dus.

Ik probeer altijd die volgorde aan te houden, volle wasmand met schone was opvouwen en opruimen, dan pas weer vullen met vuile was. Ik heb 2 wasmanden die de badkamer niet verlaten, van die hoge. En 2 van die kleinere lage wasmanden die dus mee naar zolder en mee naar beneden gaan. Ik denk er weleens over om er meer te kopen, als ik weer eens een berg onopgevouwen was heb, maar dan kom ik er nog slechter doorheen denk ik.

Als ik hier de wasmand met nog op te vouwen was twee dagen zou latne staan is hij gewoon leegeplunderd. Als ik het zo lees is het eigenlijk totaal zinloos dat ik nog een poging doe om het op te ruimen.

pluutje: misschien ligt het aan de soort stof?

hier kreuken eigenlijk alleen de spijkerbroeken

de rest is gewoon echt bijna kreukvrij

en als je het dan strak opvouwt, dan zie je niks als ze het aan hebben.

@maantje wrote:

Ik werk in de zorg en moet zelf mijn uniformen wassen




krijg je daar dan een vergoeding voor ofzo :think:



het is toch extra was want ik neem aan dat je er na je werk niet in blijft lopen…




ja krijg je een euro of 3-4 per maand voor…

Veel he… :angel:



gr patricia

Ik strijk en vouw ook gelijk en ben elke dag dus zo’n 40 minuutjes bezig met de was. Zo is het prima te doen. Voordat we naar beneden gaan, draait de eerste machine, anderhalf uur later (rond negen uur) gaat die in de droger en Lukas “helpt” mama dan even mee. Tijdens Lukas zijn middagdutje is de eerste was weer droog en ga ik dat strijken en opruimen en doe ondertussen machine nummer twee aan. Als Lukas weer wakker is, gaat die was in de droger en als hij in bed ligt 's avonds strijk ik machine nummer twee en ruim het op.

@Ziet wrote:

pluutje: misschien ligt het aan de soort stof?

hier kreuken eigenlijk alleen de spijkerbroeken

de rest is gewoon echt bijna kreukvrij

en als je het dan strak opvouwt, dan zie je niks als ze het aan hebben.




Nou, gewoon katoen!

Ik ga het toch eens proberen! Ik laat alles altijd eerst de halve week liggen, daar wordt het ook niet beter van natuurlijk :angel:

hier ook hetzelfde probleem, aantal wassen per week weet ik niet eens… :?



maar goed wat ik doe wat betreft het opvouwen, is als ik tv kijk dan vouw ik ondertussen de was weg, en dan is het voor je het weet al opgevouwen.

ik strijk ook alleen het hoognodige hoor!!

en dat is (in mijn ogen) niet zo veel :mrgreen:



een droger hebben we wel maar gebruiken we eingelijk alleen als het heel nat weer is in de winter en de was moeilijk droogt aan de lijn. Hij blijft anders idd heeeel lang in de droger liggen, of ervoor :roll:



lena: 3 a 4 euro vind ik niet zo veel hoor… :think:

Hebben jullie waslijnen binnen of buiten?

Ik vind dat was ophangen zo veel werk!!! Daarom gebruik ik de droger ALTIJD! :oops:

Ik heb op zolder de wasmachiene staan. daar staan dan ook 2 droogrekken en er hangen 4 lijnen.

DAn kan ik het daar meteen ophangen.

In de tuin hebben we ok lijnen maar eigenlijk gebruik ik die nooit want ik heb nooit zin om met de was naar beneden te lopen :oops:



De zooi (was dus) blijft dan ook lekker op zolder en hebben wij er niet zo veel last van :lol:

ik heb nu een deel ind e droger (handdoeken) en een deel binnen (kleding) op een droogrek

ik vertrouw het weer it helemala vandaar

buiten heb ik een waslijn van ca. 15 meter

en strijken, doe ik dus eigenlijk niet

zodra je het aantrekt, kreukelt het toch weer

Nu heb ik een bijkeuken waar de wasmachine en de droger staan. Ook hangt er eigenlijk altijd een wasrek aan de deur voor de dingen die ik niet in de droger of in de volle zon wil drogen.



Ook ben ik zo buiten om daar spullen op te hangen.



In mijn nieuwe huis kan ik de wasmachine op zolder zetten, maar gelukkig zit er ook al een aansluiting in de keuken!

Ik koop bij de IKE* een roestvrijstalen tafel van een bepaalde keukenserie, daar passen precies de wasmachine en droger onder en heb ik meteen een goede plek om de was te vouwen…



En euh, ik heb geen hekel aan wassen of vouwen…Ik laat het soms wel eens liggen, maar werk het dan in 1 keer weg… Wel heb ik echt een hele grote hekel aan strijken…

Hier 6 wassen in de week.

De was op zich vind ik niet erg, heb alles in de bijkeuken.

De machine`s zijn zo aangezet, alleen het opruimen, dan moet ik met die zware manden naar boven.

Maar ik heb wel het uitgangspunt van direct opruimen, het ligt hier dan ook niet langer dan een dag.

Alleen strijken doe ik niet! bah wat een rotklus.

Wij zijn met z’n tweeën



Ik heb gemiddeld zo’n vier wassen in de week.

De ene week drie, maar het kan ook de andere week weer 5 zijn…



Strijken… alleen de nette dingen. Boxers vouw ik op en dan even de bout er over heen, zodat ik ze kan stapelen.



Strijken doe ik 1 keer in de week, ben ik zo 45 minuten mee bezig. (ook met opvouwen en zo wat ik niet strijk)