DE Pil, wel of geen invloed op je stemming??

Grrr, heb ik net een heel verhaal getypt, druk ik per ongeluk op een verkeerde toets, hele verhaal weg :twisted: zucht.

overnieuw:

ik ben 1,5 jaar na de geboorte van Yara weer aan de pil gegaan.

vorig winter had ik last van een winterdip, vanaf mei/juni ging het wat beter maar afgelopen september begon de ellende opnieuw.

heb een dikke winterdip gehad wat af en toe echt als een flinke depressie voelde. Ben al met al zo’n 10 kilo aangekomen waar ik me helemaal ellendig bij voel. :frowning: Ik heb namelijk ook erge (vr)eetbuien als ik me niet goed voel, dat is natuurlijk ook al een probleem op zich, waar ik de pil niet de schuld van wil geven hoor.

heb vanalles geprobeerd, lichttherapie, sint janskruid, reikietherapie, dietist, maar niks hielp echt.

Nu het inmiddels voorjaar is, zou het beter moeten gaan maar dat is helaas niet zo.

nu is het vooral het ergste, 1 week voor ik ongesteld moet worden en de week daarna, dus 2 weken op rij, daarna gaat het weer wat beter.

Nu moet ik morgen met een nieuwe pilstrip beginnen, maar ik twijfel of ik niet beter een tijdje kan stoppen, om te kijken hoe ik me ook alweer voel zonder pil.

mn stemmingswisselingen hebben duidelijk met hormonen te maken, omdat het elke keer het ergst is als ik ongesteld moet worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

voel je je beter zonder pil, heeft het invloed op je gewicht, humeur, vermoeidheid en niet te vergeten je sexleven??

Ik heb al op google gezocht en kom wel tegen dat de pil stemmingswisselingen kan veroorzaken, maar ik vroeg me af of er hier iemand ervaring heeft.

Een spiraaltje wil ik voorlopig niet, omdat we ook nog een 3e-kindjeswens hebben (als ik me ooit weer gewoon goed voel)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Esther

Hey Esther,

Jouw verhaal is ZO herkenbaar. Had dus ook last van alles wat jij opnoemt.

Om te kijken of het aan de pil lag, ben ik toen ook gestopt. Bij mij merkte ik na 2 maanden duidelijk verschil. VEEL meer energie (voor alles) en niet meer zo ‘moody’.

Je kan het natuurlijk altijd proberen… succes!

hee dat is goed om te horen! Bedankt voor je reactie!

ben alleen ook wel een beetje bang om het proberen, dat het niet helpt bijvoorbeeld.

ik heb me in december namelijk ook vol overgave op die lichttherapie gestort, omdat ik ervan overtuigd was dat dat zou helpen, maar niet dus

en dat sintjanskruid, eigenlijk zelfde verhaal.

maar goed, hormonen zijn natuurlijk rare dingen…

ik hoop echt dat het daar aan ligt.

ben namelijk verder geen “probleem mens”.

heb geen vervelend verleden ofzo waar ik mee kan zitten, dus snap het eigenlijk zelf niet goed waarom ik zo belabberd in mn vel zit…

Maar fijn dat het voor jou heeft geholpen!

ik hoop op nog meer reacties, maar voel me eigenlijk wel goed bij het idee om te gaan stoppen :slight_smile:

had jij ook dat opvliegerige, compleet uit je vel springen, je overstuur voelen, helemaal over de rooie, schreeuwen tegen man en kids, met deuren slaan, kortom dingen waar ja achteraf spijt van hebt…?

Es heb gereageerd in ons topic :-* mij.

Ik had ook erg veel last van de pil, direct toen ik ermee begon al, toen was ik 15 of 16 ofzo… Ik had toen net een relatie met mijn nu ex-man.

Het was echt niet leuk die stemmingswisselingen… Ik voelde me zoveel beter in de stopweek!

Na een tijdje Mycrogynon overgestapt op Mercilon, die is wat lichter qua hormonen. Dat wou aardig. Maar op een gegeven moment kreeg ik er doorbraakbloedingen bij, toen overgestapt op de Nuvaring. Op een gegeven moment ben ik er helemaal mee gestopt, ik ben nu inmiddels al bijna 7 jaar zonder enige vorm van hormonale anti-conceptie en ik voel me veel evenwichtiger. Ook al wou het redelijk met de Mercilon en de Nuvaring, ik voel wel het verschil. Maar Nuvaring en Mercilon waren wel VEEEL aardiger voor me mbt hormonale stemmingswisselingen dan die Mycrogynon. Ik zou je dus bijv. de Nuvaring aanbevelen. Ik vond als bijkomend voordeel ook dat je het 1x inbrengt en pas 3 weken erna 'm er weer uithaalt. Hoef je niet elke dag weer aan te denken verder… ‘Doorringen’ kan ook, net als met de pil, doen je dan na 3 weken gewoon een nieuwe ring erin ipv dat je een stopweek hebt. Alleen omdat er minder hormonen in de Nuvaring zitten kun je wel soms last hebben van doorbraakbloeding/spotting. Je kunt m er ook ietsje eerder uithalen, zodat je bijv. kunt plannen wanneer je je menstruatie hebt voor het geval je op vakantie gaat enzo. Net zoals met de Pil eigenlijk, het is niet zo dat je altijd standaard aan die 3 weken vast hoeft te zitten.

ik had dit ook tijdens het pilgebruik,

maar ben nu sinds ik zwanger ben geraakt van de oudste niet meer aan de pil, en zal hem ook nooit weer gaan gebruiken,

Na T.ara heb ik een spiraal gehad, dit had bij mij hetzelfde effect als met de pil.

Maar ik moet er ook bij zeggen, dat ik die buien nu nog steeds heb.

de ene dag voel ik me super ellendig en de dag erna heel goed.

ook kan ik zo uit mn slof schieten en dan ook tegen man en kids.

deuren slaan herken ik hier ook.

ook is een hele tijd mijn gevoel afgevlakt geweest, maar ik heb hulp en het gaat steeds meer de goede kant op.

Hallo Esther

Er zijn ook veel mensen met cyclusgerelateerde stemmingswisselingen die juist minder last hebben van wisselingen als ze de pil gebruiken, vooral als ze het aantal stopweken beperken (naar bijvoorbeeld 1 stopweek na iedere 3 strips).

In jou geval denk ik dat het een beter idee is te werken aan balans in je activiteiten en rust, beter om leren gaan met je enorme verantwoordelijkheidsgevoel en inlevingsvermogen en soms eh, je minder druk maken om vanalles en de boel de boel laten.

Dat kan je leren van bijvoorbeeld een cognitief therapeut. Tegenwoordig hoef je geloof ik niet eens meer een verwijzing van je (onaardige…) huisarts daarvoor. 10 gesprekken worden vergoed, en dan ben je wellicht al een heel eind.

Dus mijn advies zou zijn met de pil verder gaan (scheelt ook weer stress :wink: ) en geen wonderen verwachten van iets anders.

liefs

Sija

thnx blue-fairy,

de mycrogynon heb ik ook heel lang geslikt en wat ik nu heb is volgens de huisarts hetzelfde alleen andere naam.

vroeger slikte ik diane35 sinds mn 16e voor mn acne.

toen had ik ook al wel last van opvliegerigheid enzo.

ik heb tijdens de periode van borstvoeding cerazette geslikt maar die is voor mij te licht, daar was ik bijna constant ongi mee, die werkt dus niet voor mij.

Nuvaring ken ik niet, nooit geprobeerd, dat is ook nog een optie ja.

Ik ben dus ook net weer 2 maanden aan de pil…

en ik voel mij helemaal niet lekker, heb ook weer menstuatie pijn, migraine, en idd ik ben super emotioneel…

Ik kan een lichtere pil krijgen, maar daar heb ik geen vertrouwen in.

ik ga er nu dus def. een knoopje in laten leggen, want ik wil geen kids meer…

@knollie1 wrote:

Maar ik moet er ook bij zeggen, dat ik die buien nu nog steeds heb.

de ene dag voel ik me super ellendig en de dag erna heel goed.

ook kan ik zo uit mn slof schieten en dan ook tegen man en kids.

deuren slaan herken ik hier ook.

ook is een hele tijd mijn gevoel afgevlakt geweest, maar ik heb hulp en het gaat steeds meer de goede kant op.

dat is minder knollie, dat je die buien nu nog hebt.

wel fijn dat je hulp hebt en dat het de goede kant op gaat.

mag ik vragen in welke vorm je hulp hebt?

@Gab wrote:

ik ga er nu dus def. een knoopje in laten leggen, want ik wil geen kids meer…

dat is helemaal het makkelijkste ja :mrgreen:

maar zover ben ik nog niet…

Sija, dank voor je reactie.

ik snap wat je bedoelt, je raakt ook precies de zere plek :shifty:

ik weet dat je gelijk hebt en dacht er al goed mee bezig te zijn door behandelingen van een reikie therapeut (ik mag vanavond weer naar haar toe)

zij denkt wel dat het voor een deel met mn hormonen te maken heeft, ik heb daar nu druppels voor, maar merk helaas weinig verschil

daarnaast leert ze mij ook ontspanningsoefeningen en beter om te gaan met mn hooggevoeligheid.

ik moet als het ware leren iets om me heen te bouwen wat emoties van anderen tegen kan houden waar ik niks mee hoef/kan.

ik raak namelijk in de stress als anderen stress hebben of ruzie hebben met iemand.

terwijl ik daar niks mee te maken heb, zit ik er wel mee.

en dat moet niet.

maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

heb nu 3 behandelingen gehad, maar vind het erg moeilijk.

o en Sija, ik heb juist een heel aardige huisarts hoor :wink:

hij heeft me al tig x geholpen en serieus genomen met alle oorontstekingen van Yara en mn eigen ontstekingen in mn lies.

dus daar niks negatiefs over hoor! :smiley:

je hebt pb

thnx knollie!

Heel herkenbaar Esther. Ik heb ook veel last van stemmingswisselingen als ik aan de pil ben. Ik ben daarom lang geleden daarmee gestopt. En ik zeg niet dat het helemaal weg is, maar het scheelt zeker.

Wat bij mij ook heeft geholpen is vitamine B12. Ik heb bloed laten prikken en deze waarde bleek aan de lage kant. Ik heb toen een aantal keer B12 via een injectie toegediend gekregen en mijn stemmingen werden veel minder extreem.

Dat zou dus ook nog een optie zijn!

Succes in ieder geval :thumbup:

Hee Cees, B12, daar heb ik inderdaad ook wel eens wat over gelezen

maar dat kan dus alleen op voorschrift van de huisarts?

dus dan moet je eerst bloed prikken?

hmmm, kan natuurlijk zowiezo de huisarts wel eens bellen, om te vragen wat hij adviseert. :think:

zal eens googlen op B12, wat daarover geschreven wordt.

Hier ook herkenbaar. Voor ik zwanger was nooit nergens last van, maar daarna :frowning: En vooral omdat ik echt zelden een dip heb, maar ik herkende mezelf echt niet meer. Dus weer gestopt. Dat scheelde echt alles.

Na een maand of 3 weer gestart, ik vind het zo handig om mijn cyclus een beetje te kunnen regelen, maar weer minder lekker in mijn vel.

Nu dus weer gestopt, en nu dus voor voorlopig. Volgens mij kun je wel naar de dokter, een andere pil vragen. Maar daar heb ik niet zoveel zin in, om eerst weer te gaan proberen welke werkt. Ik heb geen zin meer in dat rotgevoel. En er zijn meer middelen om een zwangerschap tegen te gaan hoor :wink: Dus tot we misschien ooit een tweede hebben doe ik het lekker zonder.

littlewonder ik had dus precies hetzelfde!

Ook pas na mijn zwangerschap kreeg ik last van de pil. Omdat wij er nog niet wisten of wij nog een kindje wilden, heeft hub zich nog niet laten helpen. Resultaat… zie banner :slight_smile:

Als deze uk gezond ter wereld komt, gaat er een knoop in bij hub.

Voor mij geen pil meer!!

Esther succes met je beslissing

hier ook last van stemmingswisselingen door de pil.

Gebruikte ook de merkloze variant van de microgenon ,een drama dat spul. Terwijl ik dus met de echte microgenon veel minder last had.

Nu gebruik ik de Yazz en hoewel die ook niet perfect is (mijn emoties worden afvlakt evenals behoefte aan intimiteit :mrgreen: ) maar zit wel lekkerder in mijn vel en mijn menstruatie is verdwenen :thumbup: